welk fototoestel?

04-12-2016 20:54 75 berichten
Wij willen graag een nieuw fototoestel vanwege een mooie reis naar Maleisie die we komende zomer gaan maken.

Hebben nu een sony cybershot van 120 euro:

https://www.bol.com/nl/p/ ... 68678938-9200000023963744



Nu zijn we op zoek naar een toestel met wat meer mogelijkheden qua zoom en qua kleurinstellingen (achtergrond vervagen bijvoorbeeld)

Richtprijs 250-300 euro. Iemand een idee? Zie door de bomen het bos niet. Ga volgend weekend langs bij een fotospeciaalzaak hier in de buurt; wellicht kan ik de info die jullie me geven dan meenemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hkgirl schreef op 29 januari 2017 @ 08:50:

[...]





Ja klopt, overheen gelezen. ;-]Die mega zoom dingen blinken sowieso niet uit in kwaliteit, zeker aan de lange kant. Dan imho liever een kleinere zoom en mooie scherpe foto's met bokeh naar wens.

Dat dacht ik ook en ik heb ook een dure compact met grote sensor en weinig zoom gekocht (canon powershot gx7). Prachtige camera, maar ik mis de zoom toch wel. Zeker op vakantie, dus ik zoek nu toch een travelzoom. Beeldkwaliteit is dan wel minder idd. Helaas. Ik wacht nog steeds op het wonder: Een kleine topcamera met zoom. Maar die bestaan nog niet

Ondertussen gebruik ik op vakantie mijn oude panasonic lumix dmc fx35. Die zoomt ook maar 4x , maar is heel goed bij weinig licht én voor mij ook heel belangrijk op vakantie: Superklein en superlicht.
.
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 11:02:

[...]



Dat dacht ik ook en ik heb ook een dure compact met grote sensor en weinig zoom gekocht (canon powershot gx7). Prachtige camera, maar ik mis de zoom toch wel. Zeker op vakantie, dus ik zoek nu toch een travelzoom. Beeldkwaliteit is dan wel minder idd. Helaas. Ik wacht nog steeds op het wonder: Een kleine topcamera met zoom. Maar die bestaan nog niet

Ondertussen gebruik ik op vakantie mijn oude panasonic lumix dmc fx35. Die zoomt ook maar 4x , maar is heel goed bij weinig licht én voor mij ook heel belangrijk op vakantie: Superklein en superlicht.



Misschien is een systeemcamera een idee?

Als ik me goed herinner kan je daar ook losse lenzen voor kopen met eventueel zoom en dan de G7 voor ernaast.



Volgens mij heb je dan wel een goede kwaliteit. Lenzen die meer als 3 keer zoom hebben zijn kwalitatief altijd minder, helaas. Dat is ook zo bij spiegelreflexcamera's
Alle reacties Link kopieren
quote:Madelief1987 schreef op 29 januari 2017 @ 12:28:

[...]





Misschien is een systeemcamera een idee?

Als ik me goed herinner kan je daar ook losse lenzen voor kopen met eventueel zoom en dan de G7 voor ernaast.



Volgens mij heb je dan wel een goede kwaliteit. Lenzen die meer als 3 keer zoom hebben zijn kwalitatief altijd minder, helaas. Dat is ook zo bij spiegelreflexcamera'sNee ik wil juist iets kleins voor op vakantie. Dus zeker geen systeem of spiegelreflex en ook geen losse lenzen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 08:29:

Ik lees in je OP trouwens dat je de achtergrond wil kunnen 'vervagen'. Zet dat maar uit je hoofd. Dat gaat je met geen enkele compacte zoomcamera lukken.



Oh nee?



Panasonic Lumix DMC-TZ30:























En het is een heerlijk compact cameraatje met 20x zoom en film-optie.



You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dat valt niet tegen :-) Heb je die close gemaakt mét zoom?



Ik ben zelf ook een fan van de Lumix-camera's, ook qua gebruiksgemak. Maar dan zou ik toch eerder voor de TZ60 gaan dan voor de TZ30, die is beter en kleiner.

http://snapsort.com/compa ... s-Panasonic-TZ30/detailed



Eigenlijk vind ik ze allebei nog net iets te groot en te zwaar. Maar wat ik wil - een camera net zo goed en net zo klein als mijn Lumix fx35 maar dan met meer zoom bestaat gewoon (nog) niet . Meer zoom betekent gewoon groter en zwaarder. En vaak ook nog slechter.
.
Alle reacties Link kopieren
@Bloesem1977, zie ook dit topic: Fototoestel Backpacken



Ik lees dat jij geen zin hebt om veel te moeten instellen voordat je een foto kan maken. Laat je dan niet gek maken door verhalen over supersonische camera's die van alles kunnen en die zogenaamd VEEL beter zouden zijn dan een compactcameraatje. Opvallend mooiere foto's maak je met zo'n grote zware camera ALLEEN maar als je wel veel tijd en moeite stopt in het snappen en beheersen van al die instellingen. Het best zou je dan zelfs een basiscursus fotograferen met spiegelreflex kunnen doen.



Voor jouw doel, gewoon snel mooie plaatjes schieten in Maleisië, zou je gewoon je smartphone of je huidige camera kunnen gebruiken, of een handige compactcamera kopen met veel zoombereik. Ik ben dus erg blij met mijn Panasonic Lumix DMC-TZ30, maar ik hoor ook goede dingen over de Canon IXUS en andere kleine Canons, en ken ook prof fotografen die daarmee werken als ze geen zin hebben om te slepen met hun zware toestel.



En met een telefoon kun je ook prima foto's maken:



Sony Ericsson:



















iPhone 4:







iPhone 5:







Mooie foto's maken zit 'm veel meer in goed kijken, 'less is more' (veel troep in de achtergrond, electriciteitskabels, teveel onderwerpen in een foto... maakt het er niet mooier op...), goed op het licht letten, soms even wachten tot een mooi iemand je beeld in loopt.

Kijk hier voor een gratis online cursusje reisfotografie: http://tribalcog.com/learn/

En er is vast wel veel meer over te vinden, bijvoorbeeld ook als je googlet op 'mooie/betere foto's maken met telefoon' of zo iets.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 13:55:

Dat valt niet tegen :-) Heb je die close gemaakt mét zoom?



Ik ben zelf ook een fan van de Lumix-camera's, ook qua gebruiksgemak. Maar dan zou ik toch eerder voor de TZ60 gaan dan voor de TZ30, die is beter en kleiner.

http://snapsort.com/compa ... s-Panasonic-TZ30/detailed



Eigenlijk vind ik ze allebei nog net iets te groot en te zwaar. Maar wat ik wil - een camera net zo goed en net zo klein als mijn Lumix fx35 maar dan met meer zoom bestaat gewoon (nog) niet . Meer zoom betekent gewoon groter en zwaarder. En vaak ook nog slechter.



Die rode bloem was met de macro-stand die er ook op zit. Zonder zoom. Het zingende vogeltje volgens mij zonder zoom, de rest wel met zoom. Ik gebruik voor beestjes vaak de sport-stand, omdat ze zo snel bewegen. Vooral die kolibri natuurlijk, dit was wel een lucky shot. En dan kiest de camera al snel een groot diafragma dus kleine scherptediepte (dus al snel die vage achtergrond).

Je kan ook kiezen voor handmatig diafragma instellen maar dat is vrij beperkt en ik vind bij dit cameraatje de aangeboden menukeuzes handiger (sport, landschap, portret, weinig licht, etc). (Bij mijn spiegelreflex stelde ik wel óf de sluitertijd óf het diafragma handmatig in.)



Ja die TZ60 ziet er inderdaad een stuk beter uit. Toen ik mijn TZ30 kocht was dat het nieuwste model. Later kwamen die hogere getallen.



Nóg compacter en lichter? Voor mij is deze prima te doen, valt bijna weg in mijn hand, past in een beetje wijde broekzak etc. Voor mij hoeft het niet kleiner, maar ieder heeft natuurlijk z'n eigen wensenpakket.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Telefoons maken tegenwoordig mooie foto's ja. Maar echt zoomen doen ze niet, daar heb je toch een camera voor nodig.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 14:11:

Telefoons maken tegenwoordig mooie foto's ja. Maar echt zoomen doen ze niet, daar heb je toch een camera voor nodig.Eens. Hoewel een camera wat ingewikkelder is in het gebruik, verkies ik een camera voor echt mooie foto's. Ik heb daar meer controle over dan over een smartphone.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan wel weer met Patsy--stone eens dat smartphones wel beter worden.
World of Warcraft: Legion
even een ordinaire tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:Franka76 schreef op 05 december 2016 @ 11:24:

[...]





Volgende wat ik ga zeggen klinkt misschien heel lullig maar is echt niet zo bedoeld:

Als je een complete fotografie leek bent kan je ook prima met je smartphone foto's maken.

Heb je een iphone dan koop je voor 5euro de procamm app en maak je mooiere foto's dan met de gemiddelde compactcamera.

De camera's op de nieuwste samsungs maken mooie foto's met de ingebouwde camera



Mooie effecten die je achteraf met een bewerkingsapp



Helemaal mee eens!



Zelf vind ik alleen wel nadelen van fotograferen met telefoon:

- mijn telefoon is flink duurder dan mijn compactcamera. Dus bij diefstal baal ik er harder van.

- mijn telefoon heeft een toegangscode en staat dan niet direct op de camera. Als er iets onverwachts gebeurt, duurt het vaak te lang voordat ik een foto kan maken. Al is het met een compactcamera natuurlijk ook maar net afhankelijk hoe snel die aan is.

- de batterij gaat snel op en dan kan ik ook niet meer appen, bellen of internetten met mijn telefoon.

- de groothoek is minder groot, kortom er past qua hoogte of breedte minder in beeld. Jammer bij heel hoge gebouwen of brede mooie landschappen.



Voordeel van met telefoon fotograferen:

- handige apps om beeld mooier te maken, in iPhone 5 zit het zelfs direct al ingebouwd in de app waarmee je de foto's bekijkt (kantelen, kleurbeheer, bijsnijden etc)

- meteen op Facebook te zetten

- lichtgevoeligheid van mijn iPhone bij slecht licht, is beter dan die van mijn huidige compactcameraatje, ook met tegenlicht doet 'ie het beter



Op vakanties gebruik ik voor mooie foto's toch liever mijn compactcamera, om bovenstaande redenen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 14:11:

Telefoons maken tegenwoordig mooie foto's ja. Maar echt zoomen doen ze niet, daar heb je toch een camera voor nodig.Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de kwaliteit van dit soort opzet-stukjes voor zoom of fish-eye.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 29 januari 2017 @ 14:53:

[...]





Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de kwaliteit van dit soort opzet-stukjes voor zoom of fish-eye.



Dat ziet er leuk uit, wist niet dat het bestond.

Dit is de eerste review die ik tegenkom.

http://zoom.nl/artikel/re ... rsele-3-in-1-lenskit.html



Maar misschien had je die al gelezen.
oh die heb ik.



de fish eye is wel grappig.



ik had een setje wat meteen de eerste keer al uit elkaar viel. Dus als je het wilt kopen: ga dan voor iets duurder maar hou er wel rekening mee dat het gewoon een leuke gadget is.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 29 januari 2017 @ 14:11:

Telefoons maken tegenwoordig mooie foto's ja. Maar echt zoomen doen ze niet, daar heb je toch een camera voor nodig.Zoomen die je met je benen, niet met de camera
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Franka76 schreef op 30 januari 2017 @ 12:37:

[...]





Zoomen die je met je benen, niet met de camera





Allemaal met mn iphone gemaakt:

https://www.eyeem.com/u/swirley76

Het ligt er natuurlijk maar met aan wat je op de de foto wilt hebben, zoomen met je benen is niet altijd mogelijk.



Er zitten mooie foto's tussen
Alle reacties Link kopieren
quote:Franka76 schreef op 30 januari 2017 @ 12:37:

[...]





Zoomen die je met je benen, niet met de camera





Allemaal met mn iphone gemaakt:

https://www.eyeem.com/u/swirley76Mooie foto's!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Franka76 schreef op 30 januari 2017 @ 12:37:

Zoomen die je met je benen, niet met de camera Hahaha... dat vertelde mij iemand toen ik zei dat ik een prime-objectief wou kopen (dus een objectief met een vaste brandpuntafstand). Die kan inderdaad niet zoomen. Wil je een voorwerp dichterbij hebben, dan loop je er gewoon naar toe!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Thanx Madelief1987 en Patsy--Stone. Voor een smartphone foto hobbyist ben ik best blij met de resultaten, uiteraard vaak wel achteraf bewerkt. Vooral ook omdat ik niet snel tevreden ben en mij vreselijk kan storen en net die ene toevallige voorbijganger in het beeld of bijvoorbeeld een cv thermostaat aan de muur.

Daarom raad ik iedereen de gratis app photoshopFix aan, die poetst het in een minuutje weg. Terwijl ik vroeger (lees: voor het tablet tijdperk) uren gefrustreerd bezig was met paintshop pro op de desktop. :-)



Wat Patsy--Stone al aangaf, less is more en kijk goed naar storende factoren. (Of shop ze later weg) Op een gegeven moment als je het echt leuk gaat vinden ontwikkel je er wel oog voor. Ik kan nu soms ergens voorbij lopen en ergens een mooi plaatje in zien terwijl man of zoon dan vragen waarom ik in hemelsnaam daar een foto van maak. Terwijl resultaat dan echt tof is, soms direct en soms na een beetje shoppen. ( nou ja, dat is geen feit natuurlijk maar mijn mening )

Ow nog een tip, kijk ook eens omhoog ipv alleen maar vooruit, vooral in gebouwen, musea, hotels enz enz zitten regelmatig prachtige foto's verstopt



Die zwart/wit iPhone 4 van patsy vind ik erg mooi btw
Wie wind zaait zal storm oogsten
Mamaonbekend: zijn jullie nog teruggeweest met het toestel?
Wij hebben er nog steeds geen gekocht maar komen steeds weer uit op jullie toestel....
Zijn naar verschillende zaken geweest en elke keer komt deze er uit. Scoort ook echt goed als ik alle reviews lees.
Dus eigenlijk willen we hem gaan kopen maar ik zit nog steeds in mijn maag met jullie slechte ervaring. Ben dus erg benieuwd hoe het afgelopen is...
Ik zoek ook nog steeds. Zelfde eisen als jij denk ik. Niet te groot/zwaar, niet te ingewikkeld, maar wel mooie foto's kunnen maken. Verzenden via de mail lijkt mij ook leuk en zoveel mogelijk automatisch.
Alle reacties Link kopieren
Nou, eigenlijk niet veel foto's meer gemaakt. Het goed overzetten naar de laptop is nu wel gelukt, en kan ze ook gewoon draaien zeg maar. Gewoon via de verkenner. Dus dat vind ik fijn.
Wel terug geweest naar de fotozaak. Al even geleden dus weet niet alles goed meer. Het kwam erop neer dat je inderdaad handmatig de flitser moet aanzetten, das had ik graag vantevoren geweten maar goed.
En foto's in het zwembad zijn slecht. Dat kwam volgens hen omdat je dan zelf in het donker ook zit, en de flitser teveel ruimte heeft en zijn werk daardoor niet goed kan doen. Of zoiets. Weet het niet precies meer.
En verder zit er een automatische stand op en daar maakt het toestel gewoon prima foto's mee, aldus hen. Dat is een instelling waarmee al met van alles rekening is gehouden en eigenlijk was het advies: 'laat em daarop staan, dan is het altijd goed'.

Man zegt net dat hij die app op zijn telefoon heeft gezet en hij meent dat hij ook een keer een foto vanaf het toestel verstuurd heeft naar de mail. Maar dat moeten we nog es checken.

Maar eerlijk gezegd vind ik het nog steeds mwah. Maar omdat we niet zo enthousiast zijn, ontbreekt ook de moed en vooral de zin om ermee te gaan stoeien en uitproberen....
Dank voor je reactie mamaonbekend. Dat ontbreken van zin om het helemaal uit te pluizen snap ik wel. Denk dat wij hem volgende week gaan halen, zal dan onze ervaring laten weten. Ook handig voor Bubbelwijn.
Voor de vakantie hebben wij uiteindelijk toch een nieuw toestel gekocht:
De Sony DSC-HX60B

In tegenstelling tot mamaonbekend zijn wij wel heel tevreden. Makkelijk toestel en de ingebouwde Wi-Fi is echt ideaal. Zo kon ik elke dag de foto's van die dag draadloos kopiëren naar mijn telefoon. Hadden we elke dag een back up. Met een kabeltje Kun je ook heel makkelijk de foto's van camera naar pc overzetten in bijvoorbeeld jpg extensie. Ideaal.
Waren in Maleisië en heb ook echt hele mooie foto's met achtergrond vervaging kunnen maken. Kortom, voor die prijs (230 euro) zeer tevreden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven