Excel, factoren som zoeken?

31-01-2017 12:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel is waarschijnlijk niet duidelijk maar ik wist even niet hoe ik het anders moest formuleren.



Mijn vraag is dit: ik heb 25 bedragen, deze zijn zowel positief als negatief.

Bedrag X van die 25 bedragen is bedrag de som van ikweetniethoeveel van die andere 24 bedragen, ik weet wel welk bedrag bedrag X is.



Kan ik Excel dit laten uitzoeken of zijn daar andere mogelijkheden voor?



Alvast mijn dank, want ik zie het even allemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gedaan (heb het geprobeerd met jouw voorbeeld hierboven)



A B C

5 0 A*B

-3 0 A*B

8 0 A*B

-2 0 A*B

3 0 A*B



En dan een losse cel met Sum(C) en een losse cel met je gewenste getal (3)
Ja die optie is in feite matrix*matrix (1).



Probleem is dat als je financiën checkt van prive personen je toch eigenlijk er van uit kunt gaan dat je geen logische oplossing kunt verwachten van een onlogische input. Sterker nog ik zou dat meteen verwerpen als onjuist.



Verder niet misantroop of zo hoor
Alle reacties Link kopieren
Vervolgens in Solver invullen:



Objective: "cel met Sum(C)"

By chancing cells: B1:B5

Constraints:

"cel met Sum(C)" = "cel met gewenst getal"

B1:B5 = integer
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas dat strikje met stippels ook al op solver was uitgekomen



Nou hierbij de de specifieke uitleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 31 januari 2017 @ 14:14:

[...]





Echt???? proberen.....Die link van strikjemetstippels legt het perfect uit.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:gelderka schreef op 31 januari 2017 @ 14:14:

[...]





Echt???? proberen.....Hier heb je maar 1 variabele en een zekere uitkomst, van daar dat het wel werkt. Tot het niet werkt natuurlijk, maar dan vind je geen oplossing. Of je vindt een oplossing maar weet niet dat er >1 oplossingen kunnen zijn. Waterdicht is het niet verder, tenzij je meer parameters aan brengt.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen manier om dit probleem op te lossen die altijd een goed antwoord oplevert en dat dan ook nog een beetje vlot - als in: met een echt groot aantal facturen (items in de knapzak) duurt het niet langer dan het heelal bestaat.



Met 25 facturen is het nog prima haalbaar om heel snel alle mogelijke combinaties te (laten) checken. Dat is de zogenaamde 'brute force' methode. Die geeft het goede antwoord, maar omdat 'alle mogelijke combinaties' al snel een hele lange lijst wordt, wordt het al snel te traag om het probleem op die manier op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
In dit geval is het aantal combinaties vrij gemakkelijk te berekenen: je kunt elke factuur wel of niet meenemen. Dus 2 mogelijkheden per factuur - en de keuze om 1 factuur mee te nemen is onafhankelijk van je keuzes voor de andere facturen. Dan is het aantal mogelijkheden dus gewoon 2 tot de macht (aantal facturen); voor 25 facturen is het dan 2 tot de 25e, wat 33.554.432 is.



Dat is voor een computer zeker prima te doen. Maar het aantal te checken combinaties is een exponentiele functie, dus vanaf een paar honderd facturen loopt het inderdaad uit de hand.



Wat @Tale zegt, dus, maar ik heb er even wat getalletjes aangeplakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven