Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en de financien.

01-02-2017 11:30 117 berichten
Hallo forummers,



Ik woon al enige tijd samen in mijn huis.



En toch heb ik behoefte even iets van mij afschrijven over de financien rond het samenwonen.

Ik betaal alle vaste lasten inclusief boodschappen.

Hij betaald boodschappen en betaald de benzine van de auto (mijn auto)

Maar daar rijd hij ook het meest in.

Alle overige kosten zoals etentjes bijvoorbeeld kosten van de auto (garage) worden gedeeld.

Dit gaat zo omdat mijn vriend een lager inkomen heeft als ik.

Ik verdien een stuk meer en hou dus ook meer over.

Dit heeft hij eigenlijk zo bedacht: 'Jij verdiend meer dus jij mag meer betalen.'

Inmiddels heeft hij een andere baan en gaat hij meer verdienen.

Nog steeds minder dan ik, maar hij gaat er zeker op vooruit.

Hij houdt nu elke maand weinig over omdat hij ook nog een schuld heeft af te lossen.



Nu is het zo dat ik in verwachting ben.

We zijn hier erg blij mee, maar financieel zullen dingen beter geregeld moeten worden.

Zo zou ik graag een gezamenlijke rekening willen, waarop naar rato geld wordt gestort en we ieder onze eigen rekening nog behouden.

Hier zag vriend een half jaar terug ook al niets in (de eigen rekening)

Hij wil liever al het geld op een hoop gooien want je bent tenslotte samen.

En dan zou ik veel meer overhouden als hij en dat is niet eerlijk.

Terwijl ik altijd heb gezegd dat ik meer wil betalen aan vaste lasten omdat dat nu eenmaal niet anders is.



Hij zou zijn schuld gaan aflossen, maar wil nu toch heel graag nog samen op verre dure vakantie.

Ik heb liever dat hij zijn schulden af gaat lossen.

Hij maakt verder geen gekke sprongen, maar komt door zijn eigen vaste lasten, de schuld etc niet uit met zijn geld.

Maar nog hou ik geld over en hij niet en daarmee is de kous afgelopen.

Dus elke keer lopen deze gesprekken uit op ruzie en ben ik degene die beschuldigd wordt alleen maar over geld te kunnen praten en ben ik zelfs voor 'vrek' uitgemaakt in een gigantische ruzie.



Ik mopperde zelf laatst over dat ik heel veel meer ben gaan betalen voor een vaste last van ons samen.

Toen nam ik in de mond dat dit eigenlijk niet de gewone gang van zaken is.

Ik zei dit iets te fel en te onaardig omdat het mij soms best wel dwars zit.

Aangezien hij wel begint over een dure reis maar een schuld heeft en de vaste lasten volledig aan mij overlaat.

Hij wil die die reis omdat het de komende jaren niet meer kan en we dan nog genoeg kunnen sparen.

Daarnaast moeten er een hoop spullen gekocht worden voor ons kindje.

Ook deze kosten delen we maar een dure reis komt eigenlijk gewoon niet uit.

Mijn vriend wil dat maar niet begrijpen.

Met geld omgaan is helaas niet zijn sterkste kant.

Hij had laatst een klus in de bouw waar hij meer geld mee kon verdienen.

Maar omdat dit een goede vriend was wilde hij hier niks voor hebben.

Terwijl bij onbekenden deze klussen gewoon betaald worden.

Hij heeft dus ruim 2 maanden lang geholpen zonder hier iets voor terug te krijgen.



Wat vinden jullie van deze situatie?

Ik voel mij hier erg rot onder en ben ook best wel verdrietig omdat er weer ruzie is.

Bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Met iemand die zo slecht met geld omgaat en de waarde van geld niet kan in schatten zou ik zéker er voor zorgen dat je goede afspraken maakt over de financien. En inderdaad met een gezamenlijk deel en jullie eigen deel. Het is van de zotte dat jij en indirect zijn schuld afbetaald, maar ook nog eens de kosten voor JULLIE kind kan ophoesten. Met deze knul zou ik er zeker niet voor kiezen om alles op 1 hoop te gooien. Mochten jullie niet bij elkaar blijven, dan heb je zelf ook geen enkel spaargeld achter de hand.
Ik spaar zelf wel omdat ik dit belangrijk vind.

Ben ondernemer dus dit is ook voor mindere tijden.



Ben hier zelf ook niet gelukkig mee en zeker niet omdat er steeds ruzie van komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het rot voor je. Ruzies over geld in een relatie zijn nooit leuk.



Ik vind jou voorstel voor een gezamenlijke rekening, waar jullie naar rato geld op storten een hele normale en reeële oplossing. Op de grote hoop gooien klinkt in dit geval niet als goed plan. Net als de dure reis maken, die zal jij dan grotendeels betalen? Groot gelijk dat je vindt dat hij beter zijn schulden af kan lossen.
Alle reacties Link kopieren
Hij komt op mij over alsof hij zijn prioriteiten niet op orde heeft. Ik snap daarom ook niet waarom een zwangerschap een verstandige keuze leek, waarbij ik me wel realiseer dat er andere factoren mee kunnen spelen in deze gebeurtenis. Heb je een samenlevingscontract wel eens overwogen? Daar kun je ook financiële afspraken prima in vastleggen, en het is sowieso geen overbodige luxe om wat meer vastigheid te creëren nu jullie binnen niet afzienbare tijd ouders zullen worden.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een gezamenlijke rekening ook een goed idee trouwens. Zo hebben wij (vriend en ik) dat ook geregeld. Ik ben momenteel net klaar met studeren en ben op zoek naar een baan, waardoor ik minder bijdraag. Hij betaalt het dubbele, bijvoorbeeld: hij maakt 1000 euro per maand over en ik 500. Ik betaal wel alle boodschappen van mijn eigen rekening. Verder gaat alles van de gezamenlijke (huur, gas, water, licht, internet, zulke dingen). Dat vind ik helemaal geen gekke oplossing en ik vind het apart dat je vriend daar zo afwijzend op reageert.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet alle inkomens op 1 gezamenlijke rekening laten storten. Hij heeft laten zien dat hij niet met geld kan omgaan. Dus jouw idee, gezamenlijke rekening waar eenieder naar rato op stort en waar alle gezamenlijke vaste lasten van betaald worden, vind ik het verstandigste.



Als jullie nu al verschillende visies en ruzies hebben over waaraan en hoe makkelijk het geld uitgegeven wordt, dan gaat dit na de komst van jullie baby nog een stuk erger worden.
Jemig..... Dit klinkt erg gezellig!



Persoonlijk zou ik eisen naar rato te gaan betalen. Als hij zo over geld denkt zou ik van mijn levensdagen niet alle centen op een hoop gooien. Hij gedraagt zich als een puber die niet met geld om weet te gaan.



Ik verdien zelf ook ruim meer dan vriend en ook hij had een schuld. Maar we hebben er wel voor gekozen alles op een hoop te gooien omdat hij zijn schuld netjes aan het afbetalen was en niet als een malle geld uitgeeft. Dit past bij ons, maar wij kunnen ook gewoon goed samen over geld praten en beslissingen nemen over waar het aan uitgegeven wordt of waarvoor gespaard wordt.
Ik vind het zelf ook niet leuk.

De reis maken is niet handig omdat er bij mij dan geen inkomen is (ben dus ondernemer) en het eigenlijk ook te druk heb met mijn bedrijf.

Hij heeft zijn proriteiten zeker niet op orde.

En denkt bij een aantal honderdjes per maand meer meteen dat zo een reis wel even kan.

Terwijl ik dan juist denk: ' Dit is de kans je schuld af te lossen'

Het kindje is gepland en meer dan welkom.

Een samenlevingscontract is inderdaad een idee.
"En dan zou ik veel meer overhouden als hij en dat is niet eerlijk."



Laat me raden... Je vriend heet Calimero?
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:44:

Ik vind het zelf ook niet leuk.

De reis maken is niet handig omdat er bij mij dan geen inkomen is (ben dus ondernemer) en het eigenlijk ook te druk heb met mijn bedrijf.

Hij heeft zijn proriteiten zeker niet op orde.

En denkt bij een aantal honderdjes per maand meer meteen dat zo een reis wel even kan.

Terwijl ik dan juist denk: ' Dit is de kans je schuld af te lossen'

Het kindje is gepland en meer dan welkom.

Een samenlevingscontract is inderdaad een idee.Als jij die reis niet kan en wil maken, dan is het heel simpel. Je gaat niet. Wil hij in zijn eentje? Vooral doen. Maar jij stapt niet in het vliegtuig. En ik mag toch hopen dat hij niet zonder jou gaat, of wel?
Ik snap dat je hiervan baalt. Ook vreemd dat hij twee maanden gratis werk verricht voor die vriend. Een korting kan ik me nog voorstellen, maar die twee maanden gratis werk betekende voor hem ook twee maanden geen inkomsten? Snap dat je daar absoluut niet blij mee was. Ik heb het idee dat hij niet inziet dat hij jou hiermee belast, omdat jij dan voor hem moet betalen? Heel vreemd.



Samenlevingscontract klinkt inderdaad als een goed idee. Ik vind jouw idee van naar rato verdelen helemaal niet raar, zo gaat het bij heel veel stellen. En dat hij minder inkomsten heeft komt ook eens deels door die schuld en doordat hij blijkbaar geen loon vraagt als hij voor vrienden werkt.
Hij vindt het niet eerlijk als ik meer te besteden heb en hij moet uitkijken wat hij uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:38:

Ik spaar zelf wel omdat ik dit belangrijk vind.

Ben ondernemer dus dit is ook voor mindere tijden.



Ben hier zelf ook niet gelukkig mee en zeker niet omdat er steeds ruzie van komt.Heb je eraan gedacht om ervoor te zorgen dat je vriend geen aanspraak kan maken op de financiele reserve van jouw bedrijf? Ik wens het je niet toe, maar dit kan een probleem worden als jullie relatie eindigt.
Ik zou in jullie geval ook niet alles op 1 hoop gooien.



Wij hebben hier een gezamenlijke rekening waar we ieder ons salaris - x bedrag zakgeld naar overmaken. Dat x bedrag zakgeld is voor ons beiden dus gelijk. Dit terwijl mijn man een veel hoger salaris heeft, maar hij vindt dat prima.



Dit zou in jullie geval misschien nog een optie zijn zodat jij en je vriend ieder hetzelfde bedrag vrij te besteden hebben. Maar dat zou ik dan alleen doen als jij het beheer hebt over de gezamenlijke rekening zodat jullie voldoende kunnen sparen.
Dit is een vriend voor het leven Downtown zegt hij.

En hij zal hem ook altijd helpen.

Terwijl hij het zelf ook zo goed kan gebruiken en het hem ook nog eens benzine kost.

Maar goed als ik alle vasten lasten betaal en hij van zijn inkomen het zijne dan lijkt er geen probleem te zijn he?
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je dan een kind samen op dit moment, snap ik niet hoor.
.
Ik ben absoluut niet van plan om ooit mijn financien uit handen te geven.

Hier blijf ik graag eigen baas over.



Mijn onderneming blijft van mij en dat zal financieel ook altijd mijn pakkie aan blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je zulke dingen niet eerst regelt voordat je zwanger wordt.
You're a diamond dear, they can't break you
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom jullie al bezig zijn met allerlei andere zaken, terwijl de basis nog niet eens goed geregeld is. Echt noodzakelijk om hier nu wat aan te gaan doen!
Ik heb ook veel minder inkomen dan mijn vriend, en wij storten alle vaste lasten naar rato op 1 rekening. Hier betalen we alles mee, behalve de boodschappen (daar gaven we telkens ongeveer hetzelfde aan uit, dus dat lieten we maar zoals het is).



Dat lijkt mij ook de beste oplossing voor jullie. Als iemand zo slecht met geld om kan gaan, en het niet inziet dat een dure reis geen prioriteit heeft over schulden, zou ik er zeker geen rekening mee openen waar al jullie geld op komt. Echt, niet doen.



En nou en dat het een vriend voor het leven is. Als hij 2 maanden werk aan die klus heeft gehad, dan mag hij toch ook wel betaald worden voor 2 maanden? Als het echt zo'n vriend voor het leven is, had die vriend dat wel begrepen. Misschien een vrienden prijs van maken, maar helemaal onbetaald is gewoon dom.
Hij zou zijn schuld gaan aflossen voordat de kleine er is.

Gaan zorgen voor meer inkomen ( dit is gelukt)

Hij beseft zich niet hoeveel geld een kind kost dat is gewoon jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:46:

Hij vindt het niet eerlijk als ik meer te besteden heb en hij moet uitkijken wat hij uitgeeft.Dat meer te besteden hebben is betrekkelijk. Gezien jij ondernemer bent dien je ook je risico's af te dekken. En dat doe je door bijvoorbeeld een spaarpot aan te leggen.
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:48:

Dit is een vriend voor het leven Downtown zegt hij.

En hij zal hem ook altijd helpen.

Terwijl hij het zelf ook zo goed kan gebruiken en het hem ook nog eens benzine kost.

Maar goed als ik alle vasten lasten betaal en hij van zijn inkomen het zijne dan lijkt er geen probleem te zijn he?Misschien moet je daar dan eens mee stoppen.
Dus hoe lang heeft hij nog voordat de schuld moet worden afgelost? Gaat hij dat echt redden?

Je moet dingen nu echt op papier gaan zetten. Zeker met een kleine.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven