Pdf bestand te groot om te verzenden, tips?

03-02-2017 21:34 34 berichten
Hoi,

Bloed, zweet en tranen heb ik vergoten tijdens het werken aan mijn cv in Photoshop. En hij ziet er mooi uit, al zeg ik het zelf. Ik heb het opgeslagen als PDF en nu wil ik 'm eindelijk versturen en is het TE GROOT! Mijn bestandje is 955 kb en ik kan max 500 kb meesturen. Als ik via internet zoek op 'PDF verkleinen' krijg ik wel tooltjes waar ik 'm doorheen kan halen, maar dat lukt dus niet. Er wordt dan aangegeven dat mijn PDF al heel klein is. Heeft iemand tips waar ik nog niet aan gedacht heb?
Alle reacties Link kopieren
TO, als een bedrijf maar een maximum bestandsgrootte van 500 kb toelaat, dan verwachten ze waarschijnlijk geen prachtig vormgegeven cv in Photoshop.



Ik snap dat je eruit wil springen met een uniek cv, maar het moet wel makkelijk leesbaar blijven en de info erin moet makkelijk verwerkbaar zijn als ze je aan willen nemen.



Als je het aandurft, wil ik er anders morgen ff naar kijken
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 03 februari 2017 @ 22:16:

[...]



Dpi speelt geen enkele rol voor beeldschermen, dat is een waarde dat voor drukwerk relevant is.



Alleen de breedte en hoogte zijn van belang voor beeldschermen. Voor beeldschermen zoals de jouwe moet een afbeelding 2x zo breed en 2x zo hoog zijn om correct weergegeven te worden. Dat wordt in de code van een website zo ingesteld.



Wat dpi wel doet, is een bestand groot maken. Hoe hoger de dpi, hoe groter het bestand wordt. Een cv wordt meestal op een beeldscherm gelezen en hooguit op een a4-tje geprint, en na een sollicitatieronde weggegooid. Het is dus niet nodig om daarvoor een hoge dpi te gebruiken.



Natuurlijk speelt dpi wel een rol, want je moet er bij stilstaan om te kijken hoe groot je beeld moet zijn. Als TO haar cv op A4 formaat heeft gemaakt, en dan als 72dpi opslaat, ziet die er bij mij slecht uit want die zal miniem zijn.



Niet iedereen denkt eraan om alles 2 of 3 keer zo groot te maken, en niet alle browsers of email clients doen deze omzetting helaas juist, of mensen specificeren hoogtes en breedtes bij het aanmaken van hun bestanden. Ik krijg dan ook met de regelmaat mails en bestanden die er niet goed uitzien omdat ze niet zijn gemaakt zijn met hoge-resolutie schermen in het achterhoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 03 februari 2017 @ 22:19:

[...]



Dit staat erg professioneel. En bij overheids organisaties bijv staan websites zoals dropbox en wetransfer standaard geblokkeerd ivm veiligheid.Bovendien is het een extra handeling dat een werkgever moet uitvoeren om iemands CV te bekijken.
quote:meaki schreef op 03 februari 2017 @ 22:23:

TO, als een bedrijf maar een maximum bestandsgrootte van 500 kb toelaat, dan verwachten ze waarschijnlijk geen prachtig vormgegeven cv in Photoshop.



Ik snap dat je eruit wil springen met een uniek cv, maar het moet wel makkelijk leesbaar blijven en de info erin moet makkelijk verwerkbaar zijn als ze je aan willen nemen.



Als je het aandurft, wil ik er anders morgen ff naar kijken Lief, maar hoeft niet hoor! Ook een beetje ivm privacy. Deze (nieuwe) cv heeft mij wel een sollicitatiegesprek opgeleverd voor aankomende week, dus ik denk dat het wel goed zit. Toevallig heb ik drie vriendinnen, werkzaam op HR, mijn cv laten keuren en de cv is door de keuring heen, alleen die verrekte grootte...grrrr. Ik wil alleen niet op 1 paard wedden en nu kan ik deze cv dus niet naar de andere instelling sturen waar ik ook wel zou willen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 03 februari 2017 @ 22:24:

[...]





Maar dan moeten mensen deze @2x of @3x figuren wel aanmaken, wat helaas niet vaak gebeurt. Ze sturen gewoon de 72dpi figuur mee, die bij mij dus amper zichtbaar is want te klein.

Niet alle websites of email clients doen deze omzetting helaas juist, of mensen specificeren hoogtes en breedtes bij het aanmaken van hun bestanden. Ik krijg dan ook met de regelmaat mails en bestanden die er niet goed uitzien omdat ze niet zijn gemaakt zijn met hoge-resolutie schermen in het achterhoofd.

Ja, er zijn nog veel verouderde websites en mailings, en systemen en bedrijven die daar nog geen rekening mee houden. Hopelijk is dat over 5 jaar anders.



En nogmaals, alleen de hoogte en breedte van een afbeelding zijn relevant voor beeldschermen, niet de dpi
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 03 februari 2017 @ 22:43:

[...]



Ja, er zijn nog veel verouderde websites en mailings, en systemen en bedrijven die daar nog geen rekening mee houden. Hopelijk is dat over 5 jaar anders.



En nogmaals, alleen de hoogte en breedte van een afbeelding zijn relevant voor beeldschermen, niet de dpi Ja, maar door te zeggen dat dpi er niet toe doet, denken mensen nogal snel dat het er allemaal niet toe doet. Ik zeg dus liever dat het er wel toe doet, omdat ze moeten nadenken over een hogere/bredere afbeelding. En ja, en dan moet je de email in Outlook sturen en is alles weer om zeep
Alle reacties Link kopieren
quote:clubmedfan schreef op 03 februari 2017 @ 22:39:

[...]





Lief, maar hoeft niet hoor! Ook een beetje ivm privacy. Deze (nieuwe) cv heeft mij wel een sollicitatiegesprek opgeleverd voor aankomende week, dus ik denk dat het wel goed zit. Toevallig heb ik drie vriendinnen, werkzaam op HR, mijn cv laten keuren en de cv is door de keuring heen, alleen die verrekte grootte...grrrr. Ik wil alleen niet op 1 paard wedden en nu kan ik deze cv dus niet naar de andere instelling sturen waar ik ook wel zou willen werken.

Probeer dan morgen ook iets te minderen met alle grafische elementen, totdat je uiteindelijk op 500kb of minder zit.



Veel succes, ik hoop dat het je lukt
Je kunt een pdf toch nogmaals pdf'en om deze kleiner te krijgen?
In Photoshop kun je hem bewaren met 'save for web' oid, dat maakt het bestand een stuk kleiner maar blijft nog steeds goe van kwaliteit (als je medium, high of max aanklikt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven