Krijg je altijd een SOA?

14-02-2017 23:21 20 berichten
Ik zit (met mijn moeder ) naar een programma te kijken over jongeren die een SOA kliniek bezoeken en nu vragen wij ons het volgende af;



Als je onbeschermde seks hebt met iemand die een SOA heeft, krijg jij die SOA dan ook zoiezo of kan het ook zijn dat het soms niet overgedragen wordt?



Heb het gegoogled maar kon er niet zo snel een antwoord op vinden, dus misschien dat de dames (- en heren) van viva het antwoord weten?
Alle reacties Link kopieren
soms wordt het niet overgedragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben jij en je moeder weet het ook niet?



Krijg je altijd de griep als je bij iemand met de griep in de buurt geweest bent?

Nee.

Dus nee, je hebt ook kans dat je geen SOA krijgt. De vraag is of je dat risico wil nemen.
Jahoor, al-tijd. Ga daar maar van uit.
quote:Phaedra__ schreef op 14 februari 2017 @ 23:23:

Hoe oud ben jij en je moeder weet het ook niet?



Krijg je altijd de griep als je bij iemand met de griep in de buurt geweest bent?

Nee.

Dus nee, je hebt ook kans dat je geen SOA krijgt. De vraag is of je dat risico wil nemen.



Ik wil het risico zeker niet nemen en ben overigens al midden 20, maar zowel mijn moeder als ik hadden er nooit op zo'n manier over nagedacht. Ook wel weer logisch als je het zo stelt.

Die vraag is de lucht ook weer uit
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, volgens mij is bij veel SOA's de kans dat je het niet krijgt zelfs groter dan de kans dat je het wel krijgt.



Maar als je maar vaak genoeg onveilig sekst dan krijg je ze vanzelf hoor. Succes!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Dus het moraal van het verhaal: vrij altijd met condoom, tenzij jullie beide negatief getest zijn op soa's.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt wel altijd het risico op een SOA.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 14 februari 2017 @ 23:27:

Jahoor, al-tijd. Ga daar maar van uit.Doe ff normaal
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 17:59
Reden: privacy
98.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 14 februari 2017 @ 23:23:

Hoe oud ben jij en je moeder weet het ook niet?



Krijg je altijd de griep als je bij iemand met de griep in de buurt geweest bent?

Nee.

Dus nee, je hebt ook kans dat je geen SOA krijgt. De vraag is of je dat risico wil nemen.Nou, nou, wat belerend. Ik zou ook denken van niet, maar ik ben er zeker van dat mijn moeder het echt niet weet.
Nee hoor, de kans op HIV is maar 0,3 tot 1 procent. De vraag is of je het risico durft te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties weer... net alsof iemand bij het antwoord hierop denkt oh, laat dat veilig vrijen maar zitten dan.... je kunt je toch gewoon iets afvragen omdat je er in de praktijk juist geen ervaring mee hebt?

TO, ik vind het geen gekke vraag hoor. En ook niet gek dat je het niet weet. en ook niet dat je moeder het niet weet, haar seksuele educatie ligt waarschijnlijk al 40+ jaar achter haar.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt googelen, moet je per ziekte zoeken. Voor chlamydia vind ik bv. een besmettingskans van 45%. In andere teksten hebben ze het dan over 'heel besmettelijk', dus ik gok dat de kansen voor andere SOA's lager liggen.

Ik weet inderdaad ook dat bv. HIV veel minder besmettelijk is dan Hepatitis B.
Ik vind het ook geen gekke vraag hoor. Niet altijd loop je een soa op. Helaas ben ik eind vorig jaar misbruikt zonder condoom dus. Ik heb direct toen mijn HA op de hoogte gesteld want ik was bang dat ik wat had opgelopen en sowieso heb ik psychische hulp ervoor nodig gehad. Mijn testen waren godzijdank negatief! Maar de keren dat ik vrijwillige seks had heb ik altijd een condoom gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Nee, volgens mij heb je alleen bij Chlamydia vrijwel altijd een besmetting, die komt ook het meest voor. Mijn vriend heeft herpes aan mij doorgegeven maar wist niet dat hij dat had. Met herpes ben je ongeveer 7-20 dagen van het jaar besmettelijk, wanneer weerstand laag is.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn factoren die te maken hebben met grotere of kleinere kans op besmetting op het moment van seks hebben, zoals bijvoorbeeld contact met bloed. Hiv of hepatitis wordt sneller doorgegeven als slijmvliezen zoals mond of geslachtsdelen te maken krijgen met bloed (tijdens menstruatie of anaal contact, waarbij vaak scheurtjes in het slijmvlies ontstaan die inwendig een beetje kunnen bloeden).



Waar ik in het algemeen soms verbaasd over ben is dat veel mensen in mijn omgeving niet weten dat soa's ook oraal overgebracht kunnen worden.
Niet elke soa is op elk moment besmettelijk. Herpes krijg je bijvoorbeeld alleen als er op dat moment een uitbraak is. Owja en geen comdoom die daar tegen helpt. Het bevindt zich namelijk ook buiten die veilige zone.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sasja90 schreef op 15 februari 2017 @ 14:19:

Niet elke soa is op elk moment besmettelijk. Herpes krijg je bijvoorbeeld alleen als er op dat moment een uitbraak is. Owja en geen comdoom die daar tegen helpt. Het bevindt zich namelijk ook buiten die veilige zone.Helaas kun je ook herpes oplopen als je op dat moment geen uitbraak hebt, met een condoom is de kans wel aanzienlijk klein gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
yolo toch, je hebt nu toch goede medicijnen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven