berner sennen honden

04-02-2017 20:48 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,



We zitten over na te denken om dit ras te kopen. Nu wil ik graag alle voor en nadelen weten en ervaringen met het hond. Met kinderen, harig, vrijheid, karakter ect ect..



Bedankt
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 12 februari 2017 @ 10:46:

[...]



Dit is echt onzin.Als iemand een hond overweegt zonder iets van karakter of gedrag te weten maar puur voor het uiterlijk...is dat geen onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 februari 2017 @ 13:29:

[...]



met dit leven had je mijn dropperd echt niet blij gemaakt. Die wilde met regen na 10 uur nóg niet naar buiten, moest haar echt dwingen en dan was het 3 seconden plas voor de deur en heul snel weer op de bank met een dekentje

We pasten extreem goed bij elkaar Hahaha zo'n muppet hebben wij ook! Gek op modder en water, tot t op z'n kop komt. Zodra het gaat regenen trekt hij een sprintje naar binnen om op de vloerverwarming te gaan liggen snurken. Ik onze eigenwijze leonberger
Alle reacties Link kopieren
Het is idd jammer dat ze niet zo heel oud worden, maar dat is vaak zo met grote hondenrassen.

Onze eerste teef was met 63 kilo flink uit de kluiten gewassen, ze is 8 en een half geworden.

Ze werd stijf in het achterlijf en bleek bij het maken van foto's botkanker te hebben.



Daarna een reu die een slagje kleiner was, hij is bijna 10 jaar oud geworden.

Ook hij werd met een jaar of 8/9 stijver in de achterpoten en we vreesden het ergste, bleek dat hij beginnende artrose had (iets wat ook vaak voorkomt als ze ouder worden)

Toen hij bijna 10 was werd hij saggerijnig (begon van zich af te bijten en grommen door pijn) en kon hij zijn achterlijf niet meer houden, toen hebben we hem in moeten laten slapen.



Nu hebben we weer een teef van nu anderhalf jaar oud en we hebben bewust weer een wat kleiner gebouwde berner uit gezocht.

Wel alle drie bij een goedgekeurde fokker.



Onze ervaring met alle 3 de honden is dat het hele lieve zachtaardige honden zijn, ook al zijn ze wat lomp en lijken ze niet altijd in de gaten te hebben dat ze zo groot zijn.

Wij wonen buiten het dorp en het zijn echte erf-honden, liggen het liefst de hele dag buiten. Ook binnen zoeken ze het liefst een koelere plek op om te slapen.

Ze zijn ook wel waaks, maar het zijn ook wel imposante verschijningen (vooral voor mensen die het niet zo op honden hebben) dus het komt wel eens voor dat iemand het erf niet op durft omdat de hond buiten is.

Aan de andere kant gebeurd het ook vaak dat iemand van de fiets stapt of mensen komen vragen naar de hond.

(met de reu meerdere malen het verzoek gehad om ermee te fokken)



De beide teven waren/zijn best wel eenkennig, de reu was veel brutaler. Maar dat is waarschijnlijk een mannetje/vrouwtje ding en niet speciaal voor het ras.



Voor de reu hebben we zelfs de politie over de vloer gehad.

Bij ons liggen de honden op het erf, en ze weten dat ze daar niet af mogen.

Nu was de reu nogal brutaal en een tikje avontuurlijk en die ging wel eens stiekem achter door een ondiep stukje van de sloot even een rondje wandelen. Tijdens een van zijn wandelingetjes was hij een mevrouw tegen gekomen die ook aan het wandelen was.

En meneer was gezellig een stukje met haat mee getoffeld. Deze mevrouw was hier niet zo van gediend en heeft de politie gebeld omdat ze zich geïntimideerd voelde.

Niet iedereen houdt van honden natuurlijk en helemaal niet zo'n grote.

De agent die langskwam was helemaal hotel de botel van de hond en verontschuldigde zich bijna, maar ze moesten elke melding serieus nemen.

En terecht natuurlijk, een hond mag niet zomaar los lopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je tegen de haren opziet kun je je ook verdiepen in een zwitsersesennenhond.

Kort harig en ontzettend lief! en goed met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 februari 2017 @ 13:25:

[...]



Ik raad steeds sterker een op batterijen aan.

7 uur is veel te lang.



Nou met een beetje training en als je hond er geen moeite mee heeft kan een hond best af en toe alleen thuis zijn.



Ik heb een engelse Springer Spaniel werklijn en hoewel hij elke dag als ik werk naar een oppas ga, is het tweemaal voorgekomen dat de oppas afzei op het laatste moment en dat hij 9 uur achter elkaar alleen thuis is geweest toen ik aan het werk was.

Is helemaal goed gegaan en hij heeft er niks aan over gehouden.



Ik zou trouwens nooit voor een Berner Senner kiezen. Vreselijk ongezonde honden en ik zou niet willen investeren in ongezonde hondenfok.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me goed om eens te kijken wat je nu precies zoekt in een hond



Wat wil je ermee? (Jacht)training? Lange wandelingen of juist alleen een blokje om? Hoe ben je behuisd en hoeveel tijd heb je? Ben je consequent of vind je het al gauw goed?

Heb je opvang als er niemand thuis is?



Raseigenschappen zijn op internet allemaal te vinden. Kijk gewoon eens naar jouw eigen situatie en wat je in zo.n beestje wil investeren en vanuit daar maak je een keuze.



Daarnaast; kijk ook eens in een asiel in de buurt... Wie weet kun je een lieverd een 2e kans geven

Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Oh nina nina nina. :') zucht
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Rosepudding. Moest wel even lachen om het politie verhaal. Wat leuk. Vind het nog steeds mooie honden.passen qua karakter ook bij ons maar hun levensduur door de ziektes dat houdt me echt tegen. Dat vind ik echt heel lastig.



Chart, ja daar zijn we mee bezig. Veel uitzoek werk en we gaan binnenkort kijken bij een asiel. Mijn vriendin werkt er en bood ook aan om gewoon eens te gaan kijken.



Gelukkig hoeven we niet direct een hond te hebben dus we zoeken en lezen veel verder. Maar toch blijf ik bij dat ervaringen van anderen meer mee telt dan gewone informatie op een site.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 13 februari 2017 @ 10:01:

[...]



Nou, wat ik bedoelde was eigenlijk nog meer dat veel honden geen thuis hebben, mishandeld worden, of de hele dag moeten doorbrengen in een bench of ren en hooguit 3x per dag eventjes uit mogen aan het riempje over de stoep. Feit is dat er meer honden in de wereld zijn die het slecht hebben, dan die het goed hebben. Voor mij al een goede reden om niet te fokken en niet aan een pup te beginnen.Ow, snap ik. Wij hebben ook een 'derdehandsje'. Wordt volgende maand alweer 12.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 februari 2017 @ 13:29:

[...]



met dit leven had je mijn dropperd echt niet blij gemaakt. Die wilde met regen na 10 uur nóg niet naar buiten, moest haar echt dwingen en dan was het 3 seconden plas voor de deur en heul snel weer op de bank met een dekentje

We pasten extreem goed bij elkaar Ho wacht effe! Mijn honden hebben afgelopen dagen met die kou ook amper getaald naar buiten. En regen hebben ze ook de pest aan.
Alle reacties Link kopieren
Onze Berner Sennen was echt een lieverd, erg spontaan maar tegelijk ook waakzaam

als er een onbekende aan de deur kwam...

Nooit iemand gebeten hoor!



Helaas is deze maar 6 jaar geworden en dit is dan ook gelijk het nadeel van dit type ras...

ze worden doorgaans niet erg oud :(
Alle reacties Link kopieren
Het zijn mooie en lieve honden, maar de lage levensverwachting en gezondheidsproblemen zijn wel iets om goed over na te denken. Als je van lange wandelingen houdt zou ik ook niet voor dit ras gaan. Er zijn meer leuke, harige rassen met een goed karakter.
Alle reacties Link kopieren
Fiz. Dat zijn de redenen waarom we toch niet voor dit ras kiezen.
Bam!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven