Geluidsoverlast zang

07-02-2017 21:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers!



Onlangs ben ik verhuisd naar een andere stad, naar een redelijk gehorig appartement. Ik woon er super, alleen blijkt dat de (onder)buren helaas geluidsoverlast van mij ondervinden. Ik speel piano en ik zing. De eerste avond nadat de piano was geleverd en ik kort aan het spelen was belden ze aan om dit te melden.



We hebben het er over gehad, en ik vind het echt vervelend dat mensen last van mij hebben. Nu is voor het pianospel inmiddels een oplossing gevonden : ik heb een 'silent system' in laten bouwen waardoor ik op verder akoestische piano met koptelefoon kan spelen. Ik blij , want onbeperkt spelen zonder problemen en de onderbuurvrouw ook blij!



Alleen: mijn 2e grote hobby is zingen. Ik zing in een klassiek kamerkoor (sopraan, dus ik snap: ook niet fijn voor de buren! ). Voor het koor moet ik toch regelmatig repeteren om nieuwe stukken in te studeren. VAnavond toen ik aan het oefenen was belde de benedenbuurvrouw weer aan om te klagen. Hebben jullie nog tips hoe ik zo min mogelijk overlast met zingen kan veroorzaken? Wat ik al doe:

-Oefenen in de slaapkamer (achterkant huis) met alle tussendeuren dicht

-Zo kort mogelijk oefenen (15-20 minuten per dag)

-Zo vroeg mogelijk oefenen (maar ik werk full time, en de buurvrouw ook met ongeveer dezelfde uren, dus elkaar helemaal ontlopen zal niet lukken). Ik ben rond 5 uur thuis en begin dus meestal rond 17:15 met zingen zodat ze niet laat op de avond overlast heeft.



Ik hoorde ooit dat iemand een kamer had laten isoleren voor het maken van muziek, maar ik moet eerlijk zeggen: dit is mijn eerste koophuis (= nu vrij lege spaarrekening), plus dat silent systeem van de piano heeft ook flink wat gekost (bijna 2000 euro) . Dus heel veel om te investeren is er op het moment niet. Maar wellicht zijn er wat low-budget oplossingen?



Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 08 februari 2017 @ 10:36:

[...]





Ik heb zulke buren . Echt a-sociaal, de kopjes staan te dansen op tafel van de bassen. Ik kan mijn eigen tv niet eens meer horen.Nou inderdaad, super asociaal. Ik begrijp sowieso niet dat je het fijn vindt om je muziek zo hard te zetten dat je weet dat je buren er last van hebben. Daar kun je dan toch niet van genieten?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Oeeh ik zou echt zooo knettergek worden als ik muzikale buren had midden in de stad ;) Maar afgezien daarvan: ik vind dat jij je heel sociaal opstelt want je hebt echt al veel moeite gedaan haar tegemoet te treden!!



Ik zou zeker geen ruimte buitenshuis gaan huren, maar duidelijke tijd afspraken maken. Je hebt al een systeem in de piano laten inbouwen (weet buurvrouw dat en hoeveel dat kost?), dus een kwartier per dag zingen... kom op, daar kan iedereen toch wel mee leven?



Ik heb het ooit gehad in een huis waar ik met meerdere mensen woonde over mijn muziek /bas die aanstond (niet eens hard, wel gehorig). Dan één persoon om 20u 's avonds zeuren... serieus???? Als je echt totaal geen overlast wilt hebben van buren, dan moet je een vrijstaand huis kopen. Beetje inleven moet toch kunnen en een kwartiertje per dag is echt geen drama.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 07 februari 2017 @ 21:18:

Vaste afspraak van een half uur per dag moet kunnen .Lijkt me een zeer redelijk afspraak, helemaal op de tijd die je noemde. Je hebt de piano al laten aanpassen om de buren te gemoet te komen. Als de buren niks willen horen moeten ze in een hutje op de hei gaan wonen. In een appartement hoor je nu eenmaal geluiden van anderen
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 08 februari 2017 @ 10:36:

[...]





Ik heb zulke buren . Echt a-sociaal, de kopjes staan te dansen op tafel van de bassen. Ik kan mijn eigen tv niet eens meer horen.Oh wauw! Die hebben dan een ander idee van hard dan ik. En sowieso een betere installatie. Ik kan niet eens mijn eigen kopjes laten dansen, niet dat ik dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Wat Is Nederland toch een zeikland aan het worden! Volgens mij mag je gewoon tot 22:00 geluid maken. Dat je al met koptelefoon opspeelt vind ik al genoeg concessie. Buurvrouw probeert jou 'op te voeden' maar zou er niet teveel in meegaan.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge , mijn buurman speelt tot 22.30 uur gitaar.En hij kan er niks van.

Soms elke avond....



Ik vind ook dat je al veel gedaan hebt.!

Maak een afspraak met de buren maar ik vind uurtje zingen per dag moet kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:23:

[...]





Laminaat, dus waarschijnlijk niet optimaal. Een kleed zou dat echt schelen?



Ja, een kleed/vloerbedekking. scheelt echt heel veel! Zo dik mogelijk. Voor onder speakerboxen zijn vilten matjes te koop. Misschien zijn die ook in het groot te koop. Of een paar lagen ondertapijt op elkaar bijvoorbeeld. Ik denk dat je die los kunt kopen bij een parketwinkel.



Blijkbaar is het bij jullie erg gehorig. Ik zing ook, maar de buren horen dat niet. Althans, heb er nog geen klachten over gehoord.

Wél over het lopen op hakjes door visite, maar dat is een ander verhaal....





Overigens vind ik een vast tijdstip een goed plan. Dan weten jullie beiden waar je aan toe bent.

Neemt niet weg dat ik vind dat de buurvrouw zeurt. Een uurtje vroeg in de avond moet mogelijk zijn.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 februari 2017 @ 21:49:

Kijk dat jij het geen probleem vind betekend niet dat het normaal is en dat anderen dat ook vinden.

En dat ze dan zeuren.

Overlast is overlast en als je dat niet erg vind is dat fijn voor zo iemand als TO. Echt.



Maar anders dien je gewoon een andere oplossing te vinden.

Wat lijk jij mij een vreselijke buurvrouw.



Op die manier zou je dus, tenzij je vrijstaand woont, nooit een muziekinstrument mogen bespelen wat niet mogelijk is met koptelefoon? Nooit televisie mogen kijken? Nooit eens 'lang zal ze leven' zingen? Etcetera. Dat hoort toch gewoon bij het leven???? Ik snap jouw redenatie echt totaal niet. Waarom zou hard praten na 10 bier wel oke zijn dan?
Evangeline, je mag zo met mijn buren ruilen hoor. Een half uur per dag zingen op een normaal tijdstip zou ik geen problemen mee hebben.



Ik ben het gewend om uit mijn bed getrild te worden door de bass van de buurjongen die denkt dat hij een supergoede dj is Niks mis met muziek luisteren, maar dan wel graag op enigszins normaal volume (ik woon in een gehorig huis, dus ik hoor het sowieso heel goed) en op een normaal tijdstip. Niet om 2 uur 's nachts. Na tig keer voor de deur te staan en toen een keer echt de politie gebeld te hebben was het over.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen sorry voor mijn late reacties ik had even 2 heel drukke dagen!



Ik heb de buurvrouw nog niet kunnen spreken; gisteren was ik niet thuis en nu zij niet zo te zien. Net wel nog even de bovenbuurvrouw (een andere buurvrouw dus) gevraagd (we raakten toevallig in gesprek) en zij gaf aan weleens wat te horen, maar ze zei: iedereen heeft hier wel iets (een springend kind/ graag feestjes geven/hard muziek draaien of dus zingen). Dus daar was ik wel blij mee.



Verder ben ik heel blij met jullie reacties en tips, en fijn dat de meeste een kwartiertje zingen toch wel vinden kunnen Ik ben van nature zo iemand die 'zingend door het leven gaat' haha (en nee echt niet altijd hard! ), dus als dat helemaal niet meer in eigen huis zou kunnen voelt toch wel beperkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 07 februari 2017 @ 21:18:

Vaste afspraak van een half uur per dag moet kunnen .Dit denk ik ook. En dan ook op een moment dat je met haar afspreekt. Bijvoorbeeld van 17.30 -18.00 uur en het er verder bij laten. Wil je meer oefenen, zul je toch echt een aparte ruimte moeten gaan huren.
Alle reacties Link kopieren
@aquarium meer oefenen hoeft niet, aan een kwartier heb ik echt genoeg (om hardop de hoge noten te kunnen oefenen). De melodie kan ik ook instuderen door het (met koptelefoon) aan de piano te spelen en gewoon zacht mee te neuriën.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog één concessie doen en dat is een kleed. En daarna zou ik zeggen: "beste buurvrouw, we hebben X tijd afgesproken, dit is wat het is. Als je een voorstel hebt voor een betere tijd, prima, maar zo niet dan is dit de tijd waarop ik oefen."



Kom op zeg. Een KWARTIERTJE per dag op een tijd die haar uitkomt. Ze is al hartstikke verwend met jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gesprek met buurvrouw niet direct opzoeken nu. Je beloond haar gezeur door het zoveel ruimte te geven.

Laat haar lekker naar jou toe komen en realiseer je dat die buurvrouw misschien overgevoelig is....Je hoeft daar niet gelijk voor te 'zorgen' door een gesprek aan te gaan..., je andere buren hebben geen moeite ermee.



Houd het zelf in perspectief: het is niet zo dat je om drie uur snachts aan schietoefeningen in de tuin doet of midden in de nacht begint te jodelen.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Heb je buurvrouw nog gesproken? En zing je er gezellig op los?
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
ook wel benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Hi !



Ik heb haar niet meer gesproken eigenlijk; veel weg geweest 's avonds en zij volgens mij ook. Ik hou het gewoon op een kwartier per dag en kijk denk ik even aan hoe het loopt.



Wat wel nieuw is dat ik ook ga starten met zangles Maar daarvoor zal ik niet meer hoeven oefenen dan nu omdat ik de koorstukken daar wil inbrengen. Dus het is juist een extra instudeer moment maar dan buitenshuis. Scheelt weer een dag voor de buurvrouw
Doe je ook stemoefeningen? Bij zangles en bij inzingen bij mijn zangkoor komen de gekste geluiden voorbij.

Bij mijn zijn het trouwens niet mijn buren die klagen maar mijn bloedeigen kinderen... Jarenlang ze tot groot wederzijds plezier voor gezongen en toen kwamen ze in de puberteit.... Ho wacht, daar loopt al een ander draadje voor!
Alle reacties Link kopieren
Een kwartiertje per dag, waar gaat het nu helemaal over? Ik vind jou meer dan netjes bezig TO, ik zou echt niet nog meer maatregelen nemen.

Ik heb buren in mijn straat die hun 3,6 liter diesel langer stationair laten draaien in de winter
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven