Lekker stoven!

18-02-2017 15:59 113 berichten
Sinds kort heb ik een mooie braadpan, zeer geschikt voor stoofpotjes. Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten.



En nee, mijn Google is niet stuk, maar de ervaring leert dat het VivaForum vaak beter werkt/betere recepten heeft.



Belangrijk: geen vis/schaal/schelpdieren, geen koriander, geen spinazie.



O, wijs VivaForum, met welke recepten kunt u mij verblijden?
Alle reacties Link kopieren
Kan ik ipv bruin bier normaal bier gebruiken in een stoofpot?
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Het kan vast. Ik heb het nog nooit geprobeerd en in dit geval geeft het bruin bier echt de smaak eraan. Maar vind het zelf niet overheersen, aanwezig en denk dat met gewoon bier sneller het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Ashwin heeft ook lekkere stoofpotjes, leuke site met veel foto's.

http://koken.met.aschwin.net/



Iemand vroeg naar lam. Het het recept zelf wel niet geprobeerd;

http://www.njam.tv/recepten/winters-sto ... -lamsvlees
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Allemaal stoofpotjes :-p;



http://www.njam.tv/zoeken?q=stoofpotje
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 18 februari 2017 @ 22:34:

Het kan vast. Ik heb het nog nooit geprobeerd en in dit geval geeft het bruin bier echt de smaak eraan. Maar vind het zelf niet overheersen, aanwezig en denk dat met gewoon bier sneller het geval is.Bedankt voor je reactie, ik ga maar niet aan wagen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, het is super lekker. Ik vind het ook totaal niet naar bier smaken. Wou dat ik het je kon laten proeven!
Leuk topic BE! Ik ben ook steeds op zoek naar nieuwe, lekkere stoofpotten. Topic dus direct toegevoegd aan mijn favorieten.

Mijn favoriet tot dusver is deze Boeuf Bourgignon; komt uit het tijdschrift Foodies:



Ingrediënten:

- 2 eetlepels boter

- 100 gram spekblokjes

- 750 gram runderpoulet

- 2 eetlepels bloem

- peper

- zout

- 2 eetlepels tomatenpuree

- 2 teentjes knoflook

- 1 bosje verse tijm

- 2 laurierblaadjes

- 400 ml rode wijn

- 400 ml bouillon

- 2 uien

- 200 gram kleine champignons



Bereidingswijze:



1. Verhit 1 eetlepel boter in een ruime braadpan en bak er de spekblokjes goudbruin in. Bestrooi het rundvlees met de bloem en bestrooi met zout en peper. Neem de spekblokjes uit de pan en bak het rundvlees in het bakvet en in 10-15 minuten rondom goudbruin.

2. Voeg de tomatenpuree toe en bak ca. 2 minuten mee. Pel en snipper de knoflook. Was de tijm, schud hem goed droog en ris de blaadjes van de takjes. Houd ca. 2 eetlepels tijm apart.

Voeg de knoflook, overige tijm, spekblokjes, laurierblaadjes, rode wijn en bouillon toe. Plaats een deksel op de braadpan en stoof het geheel ca. 3 uur op laag vuur.

3. Pel de uien en snijd deze in grove stukken. Maak de champignons schoon. Verhit 1 eetlepel boter in een koekenpan en en bak er de uien op middelhoog vuur glazig in. Voeg de champignons toe en bak ca. 3 tot 4 minuten mee.

4. Voeg de champignons toe aan het stoofvlees en stoof het nog ca. 20 minuten op laag vuur verder.

Bestrooi de Boeuf Bourgignon met de overige tijm en serveer.



Bovenstaand het originele recept; wilde geen aanpassingen doen aangezien het uit een tijdschrift komt en dat vind ik niet echt netjes t.o.v. degene die recept gemaakt heeft.

Maar zelf doe ik de bereidingswijze anders. Ik zet eerst alle ingrediënten klaar (m.u.v. de champignons en uien) en snijd/ris deze, maak de bouillon en meng het runderpoulet vast met de bloem. Waarom? Toen ik het recept las, leek dat me veel handiger en dan levert het ook geen tijdsdruk op. Vooral de tijmblaadjes van de takjes rissen, kost nl. best even tijd. Verder ga ik na ca. 2 uur en 3 kwartier tot 2 uur en vijftig minuten stoven, vast de champignons (als ze normaal/groot formaat hebben, snijd ik ze doormidden) en uien snijden en bakken. Dan kunnen die na drie uur stoven direct bij de pan stoofvlees in.

Aangezien er staat 'bak in ruime braadpan'; ik heb een braadpan van 24 cm; daarin lukt bovenstaand recept prima. Heb er echter ook een keer twee keer bovenstaande portie in gemaakt (kon net qua inhoud); maar dan is de stoofpot beduidend minder lekker. Eet smakelijk!
Stifado kan ook lekker gemaakt worden van haas of konijn.

Het is oorspronkelijk een winters gerecht en het originele gerecht wordt hier ook van gemaakt.

Winter is jachtseizoen. Maar er wordt idd ook vaak rundvlees of kalfsvlees gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Kan ik runderlappen ook vervangen door runderpoullet?
Alle reacties Link kopieren
Runderpoulet is gewoon klein gesneden runderlap. Hoewel het varieert waar het vandaan komt (bil, schouder, etc), is het juist prima geschikt als stoofvlees!
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 19 februari 2017 @ 08:28:

Jammer, het is super lekker. Ik vind het ook totaal niet naar bier smaken. Wou dat ik het je kon laten proeven! Ik bedoelde dat ik niet met normaal bier ga maken
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Mousecat: Dankje dan ga ik het gewoon met runderpoulet proberen. Heb helemaal zin gekregen in rendang en mijn eigen belgische stoofvlees. Toevallig is de runderpoulet in de reclame!



Jane-ice: aah oke. Het is zeker de moeite waard om te maken! Laat je weten hoe het was?

Laat iedereen weten hoe het was als ze zelf een recept hebben gemaakt van iemand anders dan weet ik ook wat over welke recepten ik eerst moet proberen!
Ik kom zeker posten als ik wat heb geprobeerd! Bedankt voor alle tips!



(Maar mochten meer mensen tips hebben: altijd welkom natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren "iets" gestoofd maar het heeft geen naam.



600 gram runderlappen.

Spekjes.

Ui in halve ringen.

Zakje hollandse groentenmix.

Zakje snijbonen.

Croma.

Beetje water.

Blikje tomaten in blokjes.

1,5 runderboullion.

3 laurierbladeren.

5 kruidnagels.

Rode wijnazijn.

Zout & peper.

Maizena.



At het met gnocchi.

Het smaakte in ieder geval goed. (Goulash-achtig)
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Marjolein, nog een vraag over dat Italiaanse stoofvlees: snij je de runderlappen wel of niet in stukken/dobbelstenen voor het de pan in gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zondag voor het eerst rendang maken. Ben benieuwd!!
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 27 februari 2017 @ 21:03:

Ik ga zondag voor het eerst rendang maken. Ben benieuwd!!Ik ben ook benieuwd! Succes!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
@blue eyes: Nee ik snij het niet in stukken..
Alle reacties Link kopieren
Snijden jullie de runderen rib lappen in stukken of braad je ze aan en vallen ze vanzelf uit elkaar tijdens het stoven?
Alle reacties Link kopieren
tvp
Mijn schoonmoeder maakt altijd deze, en hij is verrukkelijk. Het is heel makkelijk, het moet alleen wel 8-9 uur in de oven. Maar dan heb je wel wat!



https://www.google.nl/amp ... -oven-7163432-a564537/amp
Alle reacties Link kopieren
Rendang



Als je sucadelapjes of riblappen gebruikt, krijg je meer stoofvlees en als je magere runderlappen gebruikt, moet je wat meer geduld hebben en langer doorstoven en dan krijg je echt draadjesvlees.



Ik sudder het eerste uurtje altijd met deksel op de pan en daarna pas deksel eraf, zodat de saus langzaam indikt.

O ja, enneh... de helft minder zout kan ook, als je gewend om normaal geen zout toe te voegen aan je gerechten
Alle reacties Link kopieren
Ordinaire tvp
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk mag er in dit topic een recept voor zuurvlees niet ontbreken.

Mijn Lief is Limbo, maar heeft geen recept en z'n moeder doet het uit de losse pols...

Iemand een goed recept?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven