PTSS ervaringen

19-02-2017 18:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Sinds kort de stempel PTSS.

In het verleden zowel lichamelijk als geestelijk mishandeld, een jaar of tien geleden gebeurd. Paar jaar geleden EMDR therapie gehad maar kennelijk niet het gewenste resultaat gehad daar ik ni weer problemen ondervind. Nu mijn intake weer gehad om wederom aan de slag te gaan met mezelf.



Waar ik zelf mee worstel, mijn Triggers, is hetgeen wat me terugwerpt naar TOEN, tien jaar geleden. Denk aan een stalkende ex waarvan de nekharen overeind gingen staan en ik angstig werd. En nadien een partner waarvan de ex vriendin nog lelijk deed tegen mijn partner. Kort gezegd, zijn ex deed me denken aan mijn ex. Ik werd non-stop getriggerd daardoor wat zich uitte in onzekerheid, angst, verwarrende gedachtes etc. Altijd was ze woest aanwezig en verbaal enorm gericht tegen mijn partner. Iets wat me veel verdriet deed omdat ik het gevoel herkende van TOEN.



Hebben mensen ervaring met PTSS? Hoe uitte zich dat?
Ik heb ook ptss, ook ik word helaas nog regelmatig getriggert.



Hoe ik er verder mee omga, proberen triggers zoveel mogelijk te vermijden en als ik dan toch getriggert word dan laat ik het maar over mee heen komen.
Ik heb trouwens wel heel lang in therapie gezeten om het leefbaar te maken
Hier ook ptss, ook nog dagelijks last van. Sinds 2009 in therapie, meer gesprekken. Emdr gehad, geen resultaat. Ben nog lang niet stabiel om een echte therapie te volgen. Hier ook last van stalker, mijn verkrachter, heeft mij een tijd met rust grlaten, helaas sinds vorig jaar weer raak. 2x verhuisd, beide keren gevonden door hem. Van de week was het weer raak. Politie doet geen bal.

Zal me nooit veilig voelen.

Dit is het voor nu
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen wat voor therapie je gehad hebt? Ik lees er veel over en je hoort zoveel verschillends..
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Nartjie, wat verschrikkelijk.

Dit is wel echt heftig. Een knuffel voor jou
Hier ook ervaring... Binnenkort ga ik beginnen met een stabilisatiecursus om met dit soort klachten om te leren gaan. "Vroeger en verder" heet het. Een groep, maar zonder dat het over je ervaringen gaat. Gericht op het aanleren van vaardigheden om met je klachten om te kunnen gaan. (En daarna staat EMDR op de planning.)

Misschien ook iets voor anderen hier..?



Hoe het zich uit, dat wisselt. Soms ga ik heel snel dissocieëren (en daar ben ik stiekem nog best blij mee, alleen lost het niks op natuurlijk). Soms zie ik even een stukje voor me hoe het is geweest en komen daarna de angst en het verdriet boven. Soms weet ik niet waardoor, maar is er toch ineens die hevige angst. Ik had er nooit echt last van, maar sinds de Grote Crash 1,5 jaar geleden is de deksel van de put waar ik alles in gestopt had los... Zeker de laatste tijd lijken dingen dicht onder de oppervlakte te liggen. Er zijn een paar ervaringen waarvan de naam (het woord) op tv gezegd horen worden, al trigger genoeg is.
Ik heb verschillende soorten therapie gehad, vooral veel gesprekken gehad.



Wat bij mij wel goed hielp was als de gebeurtenissen waarbij ik triggers had werden uitgeschreven door mijn therapeut. In 4 vakken, wat gebeurde er, wat deed het met mij, was deze reactie rieel (hoe schrijf je dat) en wat kan ik de volgende keer anders doen.



EMDR ga ik binnenkort mee beginnen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met ptss jammer genoeg. Volg meerdere therapieën om het leefbaar te maken. Erg instabiel op dit moment, dus even genoeg voor nu.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat het bij mijn laatste relatie weer in alle hevigheid is boven komen drijven. Zijn ex vriendin zie ik dus als mijn Trigger. Vreselijk vond ik het dat mijn partner precies zo behandeld werd als wat ik heb meegemaakt jaren geleden. Ik trok me alles enorm aan. Het was piek op piek op piek leek het wel. Bij mij uitte dit in onzekerheid, angstig voor de toekomst, mezelf erin verliezen etc...en uiteindelijk ging ik liegen. Liegen omdat ?????? Daar probeer ik achter te komen. Ik denk uit angst. Ik wilde hem niet kwetsen. Ging domme dingen doen (rekeningen niet betalen). Herkenbaar voor mensen??

EMDR goede ervaringen mee. Heftig maar ik vond het erg prettig
Alle reacties Link kopieren
Hee Sunny,



Ten eerste een dikke knuffel



Bij mij is de diagnose zo'n 6jaar geleden gesteld, in combinatie met ADD.

Mijn trigger is schreeuwende mensen / ruzie/ agressieve mensen, en dat uit zich dan door blinde paniek.. of ik verstijf en heb verdriet of ik ga erop af om de situatie te veranderen indien mogelijk.

Ik heb helaas ook fysiek en emotionele mishandeling gezien/gehoord als kind en laterna zelf ook ervaren door mijn vader.



Ik heb 3 jaar heel veel verschillende therapieën gehad maar, degene die het beste heeft geholpen is het "teruggaan" in de tijd dmv gevoelens.

Ik schreef in een dagboek wanneer ik een trigger had , wie wat waar en hoe ik me voelde.

Daarna ging ik naar mijn therapeut en ik moest me dan net zo lang focussen op dat gevoel totdat ik terug kon in de tijd wanneer ik nog meer zo'n gevoel had.

Dan "veranderde" ik de situatie door bijvoorbeeld voor mezelf op te komen zodat de gevoelens wat minder sterk waren.

Dit heb ik zo'n 2 jaar gedaan en voor mij vrij effectief.



Mijn omgeving reageerd(e) vrij goed op mijn ptss en er werd/wordt rekening mee gehouden maar soms word er automatisch gehandeld door bijvoorbeeld het licht uit te doen om dan in het donker naar boven te lopen maar ik ben als de dood om in een donkere ruimte te zijn..

Wel heb ik gelukkig afgeleerd om niet meer panisch elke kamer te bekijken/ achter de kast/ op het plafond/ elk hoekje, dit was reuze vermoeiend voor me omdat ik echt bang was terwijl ik dit deed.



Mijn tip voor jou is om zoveel mogelijk te proberen, ook het gene waar je niet echt in geloofd momenteel.

Vertel je omgeving wat je bezig houdt en wat je voelt en hoe ze kunnen helpen.

Wees ook eerlijk zodra je een therapeut hebt, als je je niet comfortabel voelt wacht dan niet af en bespreek het meteen... Dit heeft mij veel onnodige tijd bespaard in de sessies.



Als je nog vragen hebt of tips wilt hebben mag je altijd een pb sturen.



Ptss is "maar" een benaming van gedrag en gevoel, niet de omschrijving van jouw. persoonlijkheid.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er sinds kort zo goed als vanaf. Tenminste dat denk ik. EMDR gehad, gesprekken en dinsdag begin ik met exposure. Heel spannend, ik ben erg bang voor een terugval. Typen op mijn telefoon vind ik altijd wat omslachtig, dus later wellicht meer
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Wow dat eerste stukje herken ik wel Melissa. Bij mij ook blinde paniek. Ik heb twee jaar een relatie gehad, helaas stukgelopen. Zijn ex was absoluut dus mijn Trigger, maar ik zag dat op dat moment gewoon niet. Het werd steeds erger en ik kon er niet meer van "bijkomen". Uiteindelijk kon ik niet meer en ben ik door wat leugentjes mijn partner verloren. Nadien is me alles zo duidelijk geworden, maar hij wil niet meer luisteren, geloofd niks van wat ik zeg en is behoorlijk naïef in zijn gedrag betreffende ex partner. Dat laatste terzijde.

Ik merk nu dus pas dat ik hier eigenlijk al jaren mee worstel en heb mezelf voorgenomen "beter" te worden. Want deze pijn die ik de afgelopen weken gevoeld heb...nooit meer.

Veel mensen begrijpen niet wat er gaande is en dat maakt het voor mij soms enorm frustrerend. Ik weet niet goed hoe ik mensen uit moet leggen wat er bv op zulke momenten door mijn hoofd gaat/ is gegaan.



Ik ben dus erg benieuwd welke kant de psych met me op wil gaan. Ik ga mezelf er in ieder geval in vastgrijpen.



Bedankt allemaal voor de reacties. Fijn om zo bepaalde dingen te delen.
Succes Sunnie! Goed dat je er zo voor wilt gaan. Dat is stap 1 en heel dapper.
Poesiepoes. Ik heb daar het boek van. Vroeger en verder. Al een klein stukje gedaan met spver, maar het haalt teveel bij me op. We doen alleen als ik er aan toe ben, en helaas ben ik zo onstabiel als de pest.



Boek heb ik van Bol voor 30 euro
Ik heb het daar ook gekocht. Woensdag is deel 1 van 20... Niet zo fijn om te horen dat het dingen bovenhaalt. De psycholoog wil juist graag dat ik mee doe om eerst wat vaardigheden te hebben. Voordat we aan de EMDR beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eens googlen...wil alles aangrijpen om hier nml voor eens en altijd mee te dealen. Dus dank voor de tip(s).
Alle reacties Link kopieren
Gisteren persoonlijk CGT, g-Schema gemaakt over angst. Grootste trigger is schreeuwen. Dan ben ik in opperste staat van paraatheid. Merk dat ik nu heel erg moe ben, omdat er ook een stukje verleden bij kwam kijken. Dat is eigenlijk altijd zo, dus ik stond niet raar te kijken. Straks nog even begeleiding thuis, zit ik dus echt niet op te wachten

Wil gewoon lekker slapen en lummelen vandaag.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Misschien kun je ns n kijkje nemen in het topic Paniek door de herbelevingen deel IV van Knuffelbeertjes. Je kunt er meelezen en schrijven, er wordt veel geschreven door mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of gezeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de tip. Ik ga meteen kijken.

Sterkte Roos, kan me voorstellen dat je doodop bent...
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-09-2019 11:16
Reden: onderzoek
99.19% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven