Excel vraag: 2 formules samenvoegen?

20-02-2017 10:38 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Voor mijn afstudeeropdracht moet ik het huidige klantbestand van onze organisatie analyseren. Momenteel ben ik bezig met de leeftijd van onze klanten. Nu heb ik van iedere klant een geboortedatum waarmee ik via de =VANDAAG formule alle leeftijden heb berekent. Het vervelende aan deze functie is dat de leeftijd in decimalen worden berekend en als ik afrond op 0 decimalen worden leeftijden vaak naar boven afgerond. Nu wil ik dat alle leeftijden naar benenden af worden gerond, zodat ik de daadwerkelijke leeftijden krijg van de personen. Ik weet dat ik dat middels de =AFRONDEN.NAAR.BENEDEN formule kan doen, maar ik krijg het niet voor elkaar om beide formules samen te voegen tot 1 formule. Als ik de beide formules apart maak wordt het erg onoverzichtelijk. Wie o wie wil mijn reddende engel zijn?
Alle reacties Link kopieren
= DATUMVERSCHIL(E7;VANDAAG();”y”)





DATUMVERSCHIL = om 2 data van elkaar af te trekken

E7 = even een random cel gekozen, pas dat even aan naar je eigen bestand

"y” = het verschil tussen de 2 data uitdrukken in jaren
Alle reacties Link kopieren
Engelse excel:



=ROUNDDOWN(YEARFRAC(A2,TODAY(),1),0) (waarbij de geboortedatum in A2 staat)

Of inderdaad: =DATEDIF(A2,TODAY(),"y") (hoelahoepla, bedankt!, die kende ik nog niet...)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
JEEEEEEEEJ!!! Hij doet het jongens!

Echt super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tip voor de volgende keer; de meeste formules zijn te googlen! Doe ik ook als ik er niet uitkom
Wat nog makkelijker is: gebruik gewoon de formule =VANDAAG()-A1 (in A1 zouden dan de geboortedata staan) en zet de Celeigenschappen op Aangepast, Type jj. Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat de leeftijd niet verandert op de verjaardag, maar pas de dag erna. Dit kun je heel simpel oplossen door +1 achter de formule te zetten: =VANDAAG()+1-A1.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 20 februari 2017 @ 11:21:

Wat nog makkelijker is: gebruik gewoon de formule =VANDAAG()-A1 (in A1 zouden dan de geboortedata staan) en zet de Celeigenschappen op Aangepast, Type jj. Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat de leeftijd niet verandert op de verjaardag, maar pas de dag erna. Dit kun je heel simpel oplossen door +1 achter de formule te zetten: =VANDAAG()+1-A1.Afhankelijk van of iemand in een schrikkeljaar is geboren, en of het dit jaar een schrikkeljaar is, kan er ook meer dan 1 dag verschil in zitten. Maar na een paar dagen zal het wel kloppen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 20 februari 2017 @ 11:21:

Wat nog makkelijker is: gebruik gewoon de formule =VANDAAG()-A1 (in A1 zouden dan de geboortedata staan) en zet de Celeigenschappen op Aangepast, Type jj. Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat de leeftijd niet verandert op de verjaardag, maar pas de dag erna. Dit kun je heel simpel oplossen door +1 achter de formule te zetten: =VANDAAG()+1-A1.Op het moment dat ik de Celeigenschappen op Aangepast, Type jj zet krijg ik als uitkomst 00. Doe ik iets fout?
Handig met geld = ook heel handig met excel!!



Meeste excel formules kan je google...werk veel met excel...en doe dat erg regelmatig. Succes ermee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven