Gootje tegen het plafond: alternatief gezocht

20-01-2017 20:15 39 berichten
Dag mede-forummers,



Wellicht dat dit topic bij 'Overige' hoort, maar voor nu zet ik 'm maar even hier.



We willen een lamp boven de eettafel hangen. Die lamp is het probleem niet, zo gekocht. Het ophangen is ook het probleem niet, zo gedaan.



Het probleem is dat het aansluitpunt voor die lamp niet direct boven de eettafel zit. Het ding zit op een onlogische plek in de ruimte, wel dicht bij de eettafel in de buurt, maar de eettafel kan er niet onder worden geplaatst, want dat is onlogisch (en ook nog eens niet mooi en geheel onpraktisch) in de beschikbare ruimte.



Anyway, dan kan je dus zo'n gootje tegen het plafond maken waar je de kabel van de lamp naar het aansluitpunt in verbergt (zie afbeelding), maar ik vind dat toch zo'n afschuwelijk gezicht. Ik ken het alleen niet anders, zie het bij veel mensen thuis, maar ik vind het echt niet mooi.



Mijn vraag dus: iemand een idee hoe het anders kan? Heel het aansluitpunt laten verplaatsen lijkt me wat rigoureus (en prijzig), maar die gootjes vind ik ook niets (jaja, ik weet het, eerste wereldproblemen).



Alvast bedankt voor het meedenken



quote:Sprookjesbos schreef op 20 januari 2017 @ 20:32:

Haha, wat mensen al niet voor creatiefs verzinnen!



Die losse draad ziet er best okay uit. Geen idee of ik mijn man zo gek ga krijgen (vindt dingen al snel te slordig staan, of in dit geval, hangen), maar ik kan allicht een poging wagen door met wat voorbeelden aan te komen zetten.



En anders toch dat frezen en stuken overwegen als dat kan bij ons plafond. Maar no way dat dat gootje er gaat komen.

Frezen op een plafond met structuur ga je hoe dan ook zien.. dat is pas lelijk..



Edit: daar was je ook al achter..
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je hele plafond glad laten stuken en dan op de goede plek de aansluiting ????Hebben wij na onze verhuizing gedaan en zo blij mee! Maar serieus, je ziet het echt vaak met zo'n los snoer, volgens mij is dat de leukste oplossing.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:Sprookjesbos schreef op 20 januari 2017 @ 22:44:

Plafond verlagen gaat me wat ver Is niet zoveel werk hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 20 januari 2017 @ 20:25:

Ik zou voor een wat luxere versie van de goot gaan, chroom.



[afbeelding]



Waar koop je zoiets? Ik heb 2 lampen die ik én een stukje vanaf het lichtpunt wil plaatsen én ook nog eens wil verbinden. Maar ik houd ook niet zo van die gootjes.

Ik zou alleen liever iets mats hebben dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 21 januari 2017 @ 00:05:

[...]





Waar koop je zoiets? Ik heb 2 lampen die ik én een stukje vanaf het lichtpunt wil plaatsen én ook nog eens wil verbinden. Maar ik houd ook niet zo van die gootjes.

Ik zou alleen liever iets mats hebben dan.Bij de bouwmarkt of Electra winkel
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 21 januari 2017 @ 00:05:

[...]





Waar koop je zoiets? Ik heb 2 lampen die ik én een stukje vanaf het lichtpunt wil plaatsen én ook nog eens wil verbinden. Maar ik houd ook niet zo van die gootjes.

Ik zou alleen liever iets mats hebben dan.Ook in nikkel.

https://www.onlinelampenw ... oot-met-afdekplaat-nikkel



Praxis heeft het ook. Kun je het eerst bekijken.

https://www.praxis.nl/ver ... essoire-extention/5096250
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook lopen googlen en kwam lightswing tegen , ideaal voor vrouwen zoals ik die van veranderen houden
Alle reacties Link kopieren
Thanks Tick! Ik ga er eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 20 januari 2017 @ 23:46:

[...]



Is niet zoveel werk hoor.Hoe wil je dat doen dan? Je moet toch een frame maken, beplating erop, stucen, verven. En dat voor een lamp.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sprookjesbos schreef op 20 januari 2017 @ 22:44:

Geen idee of het plafond hol is. Zal Man er eens naar laten kijken.



Heb je houten of betonnen vloeren? ALs je houten vloeren hebt, heb je holle vloeren en kan je bedrading boven het plafond leggen. Makkelijk te doen als de afstand niet al te groot is.
Alle reacties Link kopieren
quote:zakdrop schreef op 21 januari 2017 @ 17:51:

Ik heb zelf ook lopen googlen en kwam lightswing tegen , ideaal voor vrouwen zoals ik die van veranderen houden



Dat is ook wel een mooi systeem ja.

Maar die afstand is helaas te kort voor mij.

Ik ben toch niet zo van het veranderen, dat scheelt. Hangt het eenmaal goed, dan is het ook goed
Nou, het is gelukt hoor, er hangt een lamp. ZONDER kabelgootje, want man was het uiteindelijk toch wel met mij eens dat het met gewoon een los snoer die past bij de rest van de lamp er een stuk beter uitziet.



Volgende kwestie: we hebben dus zoiets als hieronder afgebeeld. Staat super en ben er erg blij mee. Enig dingetje is wel dat die kabels waaraan de lampen hangen opgerold hebben gezeten in de doos. Nu de lamp hangt, hangen de lampen dus niet helemaal rechts omdat er kinken en kronkels in de kabels zitten waar de lampen aanhangen.



Mijn vraag: iemand enig idee hoe ik die kabels weer recht kan krijgen? De lampen die aan de kabels hangen wegen niet veel, dus ik verwacht niet dat een tijdje uit laten hangen iets doet qua gewicht voor het rechttrekken van de kabels.



Alle reacties Link kopieren
Eerst een paar weken laten hangen, grote kans dat het zichzelf vrijwel volledig oplost.



Daarna gewoon met je vingers de bochten eruit halen. Eventueel voorzichtig verwarmen met een fohn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 20 februari 2017 @ 14:15:

Eerst een paar weken laten hangen, grote kans dat het zichzelf vrijwel volledig oplost.



Daarna gewoon met je vingers de bochten eruit halen. Eventueel voorzichtig verwarmen met een fohn.Goede tips, dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven