Gezondheid alle pijlers

Overstappen naar lichtere pil?

20-02-2017 16:52 3 berichten
Ik slik al sinds mijn 13e Mycrogynon 50mg, omdat ik altijd een extreem zware menstruatie had en ook 75% van de maand ongesteld was. Mijn huisarts wil nu dat ik overstap naar Mycrogynon 30mg (op mijn 12e ook gehad, hielp toen niet) ivm een aantal klachten die ik heb en het blijkt ook niet heel goed te zijn om Mycrogynon 50mg langdurig te slikken..

Heeft iemand daar ervaring mee? Overstappen naar een lichtere pil? Ben een beetje bang dat ik dan weer veel last van mijn menstruatie ga krijgen.

En heeft iemand bijv. haar libido weer terug gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overgestapt van de 30 naar de 20, omdat ik van de 30 depressieve gevoelens kreeg. Qua menstruatie niets veranderd (ik was zonder de pil wel heftig ongesteld, maar niet zo heftig als jou als ik het zo hoor).

Ik zou het gewoon proberen, je bent nu ook wat ouder denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Als het is vanwege een zware menstruatie zijn er wel gezondere manieren. Een zware menstruatie kan samenhangen met tekorten, zoals aan vitamine B12. Ook zijn er allerlei andere stoffen belangrijk voor de hormonen, zoals zink en bepaalde vetzuren.

Ook kan je bij een zware menstruatie denken aan oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron. Kan je in balans brengen met de juiste voeding en aanvullende middelen.

Bij pilgebruik gaat je dopamine omlaag, een stofje dat weer onder andere testosteron, nodig voor de seksdrive, aanstuurt. Pilgebruik zorgt ook voor bepaalde tekorten in je lichaam, onder andere aan zink en vitamine B, wat op langere termijn weer andere problemen kan geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven