Runderstooflappen

20-02-2017 17:43 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil (voor het eerst) stoofvlees maken, had een paar recepten gelezen die zeggen dat je het wel 9 uur kan laten pruttelen.

Op de verpakking van de runderstooflappen die ik heb gekocht staat dat ik het in 4 tot 4,5 uur moet stoven. Betekent dit dat het ook niet langer op het vuur mag staan?
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het zolang laten stoven als je wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 20 februari 2017 @ 17:45:

Je kunt het zolang laten stoven als je wil.En dan is het na 9 uur ook nog steeds lekker?
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Lekker. Heb trek in rendang!
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer je het laat staan, hoe malser het wordt.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang je het op heel lage temperatuur doet (dus zo nu en dan een belletje, zeker geen kokend vocht), kun je het rustig wat langer dan 4-5 uur doen. Maar als je de 9 uur wil halen moet je echt nog wat lager qua temperatuur, want anders heb je alleen nog losse draadjes. Ik zou gewoon beginnen met 4 uur, en dan proeven. Valt het nog niet uit elkaar, dan wat langer. Als 't klaar is zet je 't uit, en een kwartier/half uur voordat je gaat eten warm je 't weer langzaam op.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 20 februari 2017 @ 17:50:

Zo lang je het op heel lage temperatuur doet (dus zo nu en dan een belletje, zeker geen kokend vocht), kun je het rustig wat langer dan 4-5 uur doen. Maar als je de 9 uur wil halen moet je echt nog wat lager qua temperatuur, want anders heb je alleen nog losse draadjes. Ik zou gewoon beginnen met 4 uur, en dan proeven. Valt het nog niet uit elkaar, dan wat langer. Als 't klaar is zet je 't uit, en een kwartier/half uur voordat je gaat eten warm je 't weer langzaam op.Oow top, dankje Als je wat vlees overhoudt, is het volgende dag (of die dag erna..) nog lekker?
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Ja, paar dagen koelkast, of rest invriezen en later weer opwarmen, stoofvlees is altijd lekker! Zo lang je 't maar heel rustig opwarmt en niet laat koken, ook niet bij opnieuw opwarmen. Als je 't te heet laat worden wordt 't alsnog taai en droog.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:loempiadawg schreef op 20 februari 2017 @ 17:51:

[...]





Oow top, dankje Als je wat vlees overhoudt, is het volgende dag (of die dag erna..) nog lekker?Ja, natuurlijk, maar je kan het ook goed invriezen.
5 uur is lang genoeg en als je het een dag van tevoren maakt, is het de volgende dag nog lekkerder!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik ga maar es aan de slag
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je nu begint kun je vannacht om 03.00 uur eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
En geen koud water of andere vloeistof bijschenken. Altijd warm, heb ik geleerd.
óu sont les neiges d'antan

De meeste gaspitten zijn te groot dus dan pruttelt je vlees te hard. Gek genoeg duurt het daardoor juist langer dan wanneer je het op een lagere temperatuur stooft. Dat kun je oplossen door een verdeelplaatje, maar ik zet de pan altijd op 90-100 graden in de oven. Is het met 3,5 uur al zacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook meestal de oven, omdat de temperatuur dan stabieler laag blijft.
Het vlees kan niet zachter dan zacht worden, dus ik zou niet weten waarom je het zo lang aan zou laten staan. Net als soep 8 uur doorkoken,heeft geen zin.

De volgende dag is je stoofvlees wel veel lekkerder. Rendang of smoor djawa eten we nooit op de dag van bereiding.
quote:MinkeDeWit schreef op 20 februari 2017 @ 19:00:

De meeste gaspitten zijn te groot dus dan pruttelt je vlees te hard. Gek genoeg duurt het daardoor juist langer dan wanneer je het op een lagere temperatuur stooft. Dat kun je oplossen door een verdeelplaatje, maar ik zet de pan altijd op 90-100 graden in de oven. Is het met 3,5 uur al zacht.



Zet het ook altijd in de oven alleen al omdat het dan niet aan kan branden. Zet de temperatuur altijd wat lager, graad of 80 en laat het gewoon de hele avond aanstaan.

Temperatuur kan evt. nog lager geloof ik dan moet het wel 8, 9 uur de oven in. Google op 'rundvlees in de oven' superhandig! En pas de volgende dag aanvallen dan is het ook echt lekkerder.

Ik maak altijd meteen een pan vol en vries wat porties in, hachee ook. Smakelijk!
quote:gelderka schreef op 20 februari 2017 @ 18:46:

Vandaag maken, morgen eten.

9 uur pruttelen is niet nodig. Goed heet maken, een paar onderzetters op tafel; daar dekens of doeken overheen. Pan erop, doeken er omheen vouwen. Blijft urenlang doorgaren.



Ja blijft het zo lang warm? Ga ik eens proberen, ik kook nu altijd rijst in bed

Water aan de kook, rijst erbij grote doek eromheen en hup naar bed: dekbed eroverheen, slaapliedje zingen en klaar. Lukt altijd perfect als de hoeveelheden maar kloppen! Zet het wel een paar uur voor ik ga eten neer geen idee wat de min. 'kooktijd' is, ik denk 2 uurtjes!?!
quote:Bestaardigopzich schreef op 20 februari 2017 @ 20:17:

[...]





Ja blijft het zo lang warm? Ga ik eens proberen, ik kook nu altijd rijst in bed

Water aan de kook, rijst erbij grote doek eromheen en hup naar bed: dekbed eroverheen, slaapliedje zingen en klaar. Lukt altijd perfect als de hoeveelheden maar kloppen! Zet het wel een paar uur voor ik ga eten neer geen idee wat de min. 'kooktijd' is, ik denk 2 uurtjes!?!Oh ja, de dekenkistmethode. Ik deed dat altijd als we gingen kamperen. Rijst 's morgens even aan de kook brengen met een vingerkootje water erop op de primus, deksel erop, handdoek erom, in de slaapzak ermee en dan de hele dag de hort op. En 's avonds was de rijst dan gegarandeerd gaar, mooi droog en nog hartstikke heet .
quote:Lady_Voldemort schreef op 20 februari 2017 @ 21:06:

[...]





Oh ja, de dekenkistmethode. Ik deed dat altijd als we gingen kamperen. Rijst 's morgens even aan de kook brengen met een vingerkootje water erop op de primus, deksel erop, handdoek erom, in de slaapzak ermee en dan de hele dag de hort op. En 's avonds was de rijst dan gegarandeerd gaar, mooi droog en nog hartstikke heet .



Binnenkort wordt mijn keuken gerenoveerd, moet ong. een maand met 1 plaatje koken.

En in bed bedenk ik nu, kan ook met pasta lijkt me, saus op dat plaatje enz enz. ik ga googelen op 'koken in bed'.

Zal wel veel recepten van Nigella Lawson op mijn schermpje krijgen...
Alle reacties Link kopieren
In de slowcooker misschien? Dat kan je dan een dag zo achterlaten.



Ikzelf prefereer de gewone braadpan, 4 uur stoven, maar in de slowcooker ging het even goed, maar dat duurde dan veel langer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven