Broertje stinkt enorm, iets van zeggen?

10-02-2017 10:23 72 berichten
Oké, ik vind dit enorm lastig, dat wil ik als eerste kwijt.

Ik heb een broertje van 15 jaar die persoonlijke hygiëne niet echt belangrijk vindt, het boeit hem écht niet. Hij zit ook in het internaat van school, dus er zijn ook geen ouders die hem onder de douche schoppen en hem pushen om schone kleding aan te trekken.



Nu wil broertje vanmiddag langs komen om zijn bijna 4 weken oude neefje te knuffelen. Helemaal prima natuurlijk, maar daar komt de maar...

Twee weken terug was hij hier ook op bezoek. Ik merkte meteen op dat hij uit zijn mond stonk en enorme zweetvoeten had. Toen man beneden kwam dacht hij dat we weer een rioolverstopping hadden. Maar dat was dus de jas van broertje die hij rook in de hal.



Toen broertje vertrokken was hing hier nog een enorme stinkende walm in huis, die hebben we tot in de avond (uren na zijn vertrek) nog kunnen ruiken.

Ook zoon rook helemaal naar zijn oom. We hebben hem dan ook meteen in bad gestopt en schone kleertjes aan getrokken.



Maar nu komt mijn broertje vanmiddag weer op bezoek en ik kijk er als een berg tegenop. Kan ik het maken om er vooraf wat van te zeggen? Ik wil hem absoluut niet beledigen of kwetsen. Maar als hij weer zo vies is en stinkt wil ik niet dat hij mijn zoontje aanraakt.



Ik vind dit zo moeilijk, wat zeggen jullie?
quote:Knuffelheks schreef op 10 februari 2017 @ 19:02:

[...]





Hoe moet ze dat doen dan?

Iedere dag appen?Meer contact inderdaad.
quote:reisa1978 schreef op 10 februari 2017 @ 18:48:

Ik zou me daar als zus zelf meer tegenaan bemoeien en die rol op me nemen.



Ja, maar hoe dan? Ik zie hem amper. We appen alleen wel dagelijks. Het is nu omdat hij oom is geworden en nu wat vaker langs komt. Maar anders zag ik hem een keer in de zoveel maanden.



Ik vind het enorm lastig, ik ben niet zijn opvoeder. Tot hoever ga ik als zus en tot hoever wil en kan ik gaan. Vanaf mijn 18e moeder ik al over hem. Echt, met alle liefde. Maar doordat ik hem nu zo weinig zie krijg ik ook geen grip op hem. Ik weet het verder ook niet wat ik nog kan doen.

Mijn moeder ziet hij bijna nooit. Daar is hij alleen op zondagavond en zij heeft nooit echt de moeite genomen om ons op te voeden. Mijn vader ziet het gewoon niet, die heeft het echt niet door dat mijn broertjes gebrek aan hygiëne een probleem is.



Oma heeft vanmiddag broertje onder dr douche getrapt en hem zogenaamde 'zondaagse kleding' laten aantrekken, hij had alleen duidelijk zijn tanden al een aantal dagen niet gepoetst.

We hebben het er eventjes over gehad en hij zegt er beter op te gaan letten. Hij heeft nooit zin om te douchen, vindt het een gedoe enzo. En hij vindt zelf ook niet dat hij stinkt, het is niet echt een probleem in zijn ogen.



Pfff, lastig hoor...
Alle reacties Link kopieren
Wat voor douche heeft hij op het internaat? Een eigen, of misschien een gedeelde douche die vaak bezet is?

Misschien vindt hij het daarom extra gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Broertje, je meurt en dat is voor niemand leuk. Graag in het vervolg douchen en schone kleren aan als je langskomt.
quote:Caro_22 schreef op 10 februari 2017 @ 19:31:

Wat voor douche heeft hij op het internaat? Een eigen, of misschien een gedeelde douche die vaak bezet is?

Misschien vindt hij het daarom extra gedoe.Hij deelt de douche met zijn kamergenoot. De douche zit ook gewoon aan de kamer vast, dus het is niet zo dat hij met zijn handoekje en douchespullen de gang over moet.
Ook lastig voor jou.
Jeetje wat lastig zeg.

Pas toen ik mezelf meer ging waarderen, vond ik persoonlijke hygiene belangrijker.

Hoe kijkt hij tegen zichzelf aan?

Ik kan mij voorstellen als je ouders niet echt betrokken bij je zijn en je internaat het gooit op zelfstandigheid, het je ook geen ene fuck boeit.



Ik denk dat hij de liefde mist die hij zo hard nodig heeft. Waarschijnlijk is hij aan het overleven. Hygiene is dan een gedoe en totaal niet belangrijk...



Wel fijn dat hij jou wel heeft! Iemand waarmee hij dagelijks contact heeft.

Dit kost in mijn ogen tijd. Veel tijd.



Hoe is zijn stemming? Hoe is zijn omgang met anderen?



Mijn schoonzus heeft op allerlei internaten gezeten en is door haar ouders zwaar verwaarloosd. Hierdoor verwaarloosde zij zichzelf ook. Zo vertelde ze dat ze nu pas zichzelf durft te zien en er wel mag zijn, etc.

Dus verzorgt ze zichzelf wat beter...maar ook nog vaak niet...het kost inspanning. Waar ze vaak de moeite niet voor neemt, omdat ze dat ook niet geleerd heeft.



Misschien helpt constant uitleggen (zonder oordeel), waarvoor het belangrijk is. Ik denk in zijn situatie, dat positieve benadering fijn voor hem is.



Heftig allemaal zeg! Ik hoop dat jullie eruit komen en ook op andere gebieden.



Ps; mijn broertje stonk ook altijd heel erg. Ik heb het hem gezegd, omdat ik het belangrijk vond dat hij het wist. Hij zweet overmatig vertelde hij mij. En zelfs na een paar keer douchen, stonk hij nog.

Toch is hij er beter op gaan letten..de dames kwamen in de picture;)
Hormonen.. arme jongen.

Hij is gewoon jong.

Ze moeten in het internaat ook op Letten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker iets van zeggen!

Ik had een soortgelijke situatie met een huisgenoot.

Het grappige is dat die mensen er zelf totaal niets van merken, omdat ze zo gewend zijn aan hun "eigen geur".

Dus misschien heeft hij het niet eens door?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 10 februari 2017 @ 18:39:

Overigens ben ik ook wel zo'n bemoeial die het internaat zou gaan bellen, maar ik begrijp ook wel waarom iemand dat niet zou doenPrecies mijn idee! Hij heeft hulp nodig bij zijn persoonlijke verzorging! Ik zou meteen gebeld hebben.
Ga straks lekker op zondag babyzwemmen en neem broer dan mee.Gezellig uitje voor hem en komt hij met plezier goed schoon.
Ik snap heel goed dat anderen meteen zouden bellen.Maar als je er zelf midden in zit is die stap toch behoorlijk een stuk moeilijker.
quote:Habbekratz schreef op 20 februari 2017 @ 16:07:

Ga straks lekker op zondag babyzwemmen en neem broer dan mee.Gezellig uitje voor hem en komt hij met plezier goed schoon.Goed idee! Broer is een echte waterrat, wat betreft zwemmen dan.
Nou als hij een waterrat is dan is het ook een idee om met de pot rond te gaan en als iedereen een bijdrage doet broer een jaarabonnement bij een overdekt zwembad te geven voor zijn verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Vertel het hem. Persoonlijk is veel beter dan over de app. Gewoon, zeggen zonder omwegen maar zonder te veroordelen.



Waarschijnlijk heeft hij het zelf niet door, mensen ruiken hun eigen geur niet. Je helpt hem enorm door hem bewust te maken van zijn probleem.
kennis is knowledge
Tegen hem zeggen en zal begeleiding misschien even tippen hem toch te sturen daar..
Hem er op wijzen en het er met hem over hebben doen we keer op keer. Of nouja ik nu ook, mijn zusje deed dat voorheen altijd.

En dan gaat het ook echt wel een tijdje goed, maar daarna boeit het hem écht niet. Hij weet en merkt zelf ook heel goed dat hij smerig is en niet fris ruikt, maar vind dat geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-02-2018 09:53
Reden: Spam
98.87% gewijzigd
Never mind, oud topic.
anoniem_361791 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 14:41
95.37% gewijzigd
Dit topic is bijna aan jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer was ook zo als puber... totdat m'n moeder hem erop attent maakte dat meisjes dit niet sexy vinden. Waarschijnlijk zei ze dit precies op het juiste moment/ in de juiste fase maar dát hielp!!!
Alle reacties Link kopieren
Zielig voor hem. Een afwezige moeder, vader die weinig opvoedvaardigheden heeft, op een internaat geschopt worden, zus die hij bijna nooit ziet...
Misschien is er wel meer aan de hand met dit arme jong.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven