Colombia of Ecuador? En met welke reisorganisatie?

15-02-2017 13:30 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan dit najaar voor 3 tot 4 weken te vertrekken naar Colombia of Equador. Beide landen trekken mij aan, waarbij Colombia een lichte voorkeur heeft, maar ben toch benieuwd naar ervaringen van mensen die er geweest zijn.

Ik ben trouwens vooral op zoek naar mooie en afwisselende natuur, cultuur vind minder belangrijk dan natuur.



Zit ook nog even over veiligheid na te denken. Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben van plan met een groepsreis mee te gaan. Iemand enig idee of ik dan nog naar de veiligheid/reisadvies per land moet kijken of mag ik er vanuit gaan dat reisorganisaties onveilige gebieden links zullen laten liggen en een reis waar nodig aanpassen op actuele omstandigheden?

Zit te bladeren in de gidsen van Djoser en Fox trouwens...op zich van plan met 1 van die twee organisaties mee te gaan, omdat ze toevallig goed bekend zijn. Ervaringen met reizen bij die organisaties zijn ook welkom! Ik heb wel wat gezondheidsklachten plus een slechte conditie, dus een al te actieve reis moet het niet zijn. Bij Fox staat per reis aan gegeven hoe actief de reis is op een schaal van1 tot 5, bij Djoser staat dit niet dus lastig in te schatten in hoeverre ik daar mee kan komen (dan wel de vrijheid heb om soms een dagje zelf iets te gaan doen als mijn lijf een flinke wandeling even niet trekt bijvoorbeeld).



Kortom: alle ervaringen met deze twee landen en reisorganisaties zijn welkom. Maar ook aanraders van wat ik echt moet zien in een land, dan wel aanraders van andere reisorganisaties zijn heel welkom!



Ik zit me al helemaal te verheugen:)
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Veel organisaties maken ook gebruik van lokaal vervoer. Het is meestal een mooie afwisseling. Met groepsreizen ben je ook heel vrij, je overnachting en reisdagen zijn geregeld. Wat je met de rest van de tijd doet is jouw keuze. Je hebt tijd genoeg om contact te maken met plaatselijk bevolking enz.enz. Je bent met allemaal mensen die reizen leuk vinden, mensen met veel en weinig ervaring en mensen die het leuk vinden om met een groep te reizen. Ik vidn zo'n groepsreis juist de ideale balans tussen zaken die geregeld zijn en je eigen vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 16 februari 2017 @ 09:25:

Veel organisaties maken ook gebruik van lokaal vervoer. Het is meestal een mooie afwisseling. Met groepsreizen ben je ook heel vrij, je overnachting en reisdagen zijn geregeld. Wat je met de rest van de tijd doet is jouw keuze. Je hebt tijd genoeg om contact te maken met plaatselijk bevolking enz.enz. Je bent met allemaal mensen die reizen leuk vinden, mensen met veel en weinig ervaring en mensen die het leuk vinden om met een groep te reizen. Ik vidn zo'n groepsreis juist de ideale balans tussen zaken die geregeld zijn en je eigen vrijheid.Zoiets bedoelde ik dus, Himalaya.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf in 2010 met mijn man en zoontje in Cartagena Colombia geweest. Een prachtige historische stad, waar ik echt geen Disneyland vergelijking mee kan trekken. Westers (buiten Zuid-Amerika) toerisme is daar eigenlijk nog best bijzonder, als je de toeristen van de cruise-schepen er even buiten houdt. Ga hier niet heen in de verwachting dat je hier een fijne tijd op het strand kunt hebben. Je wordt om de paar minuten wel aangesproken door redelijk hardnekkige strandverkopers. De stad (oude centrum) met zijn geschiedenis van piraten, goud, inquisitie en slavernij is heel interessant en romantisch, er is een prachtig klooster op de berg en interessante musea, qua natuurschoon is er een mooi tropisch natuurpark in de buurt van de stad en een moddervulkaan waar je in kunt baden. De stad bruist van het leven, vriendelijke,nieuwsgierige mensen en leuke restaurants! Geen idee of dit allemaal haalbaar is in je reis, maar ik zou Cartagena zeker niet overslaan!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips Himalaya, Patsy Stone en Cathalina! Heel fijn om alle ervaringen te lezen, ook al zijn ze divers. Dat het een groepsreis wordt staat wel vast maar welke precies nog niet, dus jullie tips over wat mooi en leuk is om te bezoeken gaan daar vast bij helpen:)
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is Reizen Waes ook in Colombia geweest. Leuk programma, misschien online terug te kijken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Colombia niet geweest, maar bijna de hele rest van Zuid-Amerika wel. Ik vond Ecuador zo'n beetje het mooiste land. Ik voelde me er goed. Er is super veel afwisselende natuur. Er zijn woestijnen, jungle, besneeuwde bergtoppen, bananenplantages, stranden, heuvels, watervallen.....echt prachtig allemaal.



Ik durfde niet naar Colombia 10 jaar geleden in m'n up. Zou 't nog steeds niet snel uitkiezen.



Het fijnst vond ik het in Cuenca. Heel relaxed. Ook walvissen gezien toen ik aan de kust was. En Banos....wat een fijne prachtige plek was dat.



Nou ja... Ecuador: absolute aanrader. Ik was lyrisch enthousiast.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goede MiniMe! Voor mij is Ecuador juist nog niet gelukt. Wilde er ooit heen vanuit Peru maar toen was de weg weggespoeld door overstromingen. En van de helicopters die mensen over het gat heen zetten, was er eentje neergestort. Kortom, alle tekenen wezen erop dat we daar niet heen moesten toen.



Als jij Peru wel kent: dat vind ik precies hetzelfde als Colombia voor wat betreft de veiligheid en gemak van rondreizen. Bogotá en Medellín lijken qua veiligheid erg op Lima; Cartagena lijkt op Arequipa of Cuzco; Salento, Villa da Leyva, en San Gil lijken qua veiligheid op Huancavelica of andere kleinere dorpen waar je 's avonds prima over straat kan met spullen en al.

Ga alleen niet naar uitgesproken FARC-gebied maar dat is diep in de jungle. En in Peru had je ook Lichtend Pad.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Jammer, dacht na de tip van Himalaya even de Reizen van Waes te gaan kijken, maar kan deze niet meer online terugvinden :( jammer!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cathalina schreef op 17 februari 2017 @ 09:45:

Jammer, dacht na de tip van Himalaya even de Reizen van Waes te gaan kijken, maar kan deze niet meer online terugvinden :( jammer!Dat reisprogramma van NPO zal er toch ook wel eens geweest zijn? Of blader eens door wat blogs en foto's op www.waarbenjij.nu, www.travelpod.com, www.flickr.com etc.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 16 februari 2017 @ 23:28:

Klinkt goede MiniMe! Voor mij is Ecuador juist nog niet gelukt. Wilde er ooit heen vanuit Peru maar toen was de weg weggespoeld door overstromingen. En van de helicopters die mensen over het gat heen zetten, was er eentje neergestort. Kortom, alle tekenen wezen erop dat we daar niet heen moesten toen.



Als jij Peru wel kent: dat vind ik precies hetzelfde als Colombia voor wat betreft de veiligheid en gemak van rondreizen. Bogotá en Medellín lijken qua veiligheid erg op Lima; Cartagena lijkt op Arequipa of Cuzco; Salento, Villa da Leyva, en San Gil lijken qua veiligheid op Huancavelica of andere kleinere dorpen waar je 's avonds prima over straat kan met spullen en al.

Ga alleen niet naar uitgesproken FARC-gebied maar dat is diep in de jungle. En in Peru had je ook Lichtend Pad.



Vond Peru toen ook wel goed te doen. Wel goed opletten overal. Maar dat is in al die landen daar een goed idee. Vraag me nu wel af en toe af hoe ik dat toch allemaal gedurfd heb als 23-jarige gup. Kies nu vaak voor veiligere landen, in Azië. Volgende maand lekker naar Japan: veilig én goed geregeld .

Maar ik vind Spaans praten wel erg leuk. Wie weet ga ik ooit nog een keer die kant op... misschien een keer semi georganiseerd. Maar dat roep ik elk jaar....en dan ga ik toch weer alleen op pad haha.
Alle reacties Link kopieren
Reizen Waes is ook op een van de publieke netten, misschien bij uitzending gemist te vinden? Hij maakt sowieso leuke en interessante programma's.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 17 februari 2017 @ 16:59:

[...]





Vond Peru toen ook wel goed te doen. Wel goed opletten overal. Maar dat is in al die landen daar een goed idee. Vraag me nu wel af en toe af hoe ik dat toch allemaal gedurfd heb als 23-jarige gup. Kies nu vaak voor veiligere landen, in Azië. Volgende maand lekker naar Japan: veilig én goed geregeld .

Maar ik vind Spaans praten wel erg leuk. Wie weet ga ik ooit nog een keer die kant op... misschien een keer semi georganiseerd. Maar dat roep ik elk jaar....en dan ga ik toch weer alleen op pad haha.



Haha...

Japan lijkt me ook geweldig en heel bizar.



Ben je al eens in Nicaragua geweest? Alleen Managua vermijden, maar de andere steden zijn qua veiligheid en sfeer ongeveer zoals Arequipa (Peru). En alles ligt daar lekker dicht bij elkaar, 2 tot 4 uurtjes met de bus en je bent alweer bij een highlight. En verrassend lekker eten en leuke mensen. De natuur is ook heel divers, en er zijn stukken met tropisch klimaat en stukken waar het 20 graden is en mistbossen enzo.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 18 februari 2017 @ 12:17:

[...]





Haha...

Japan lijkt me ook geweldig en heel bizar.



Ben je al eens in Nicaragua geweest? Alleen Managua vermijden, maar de andere steden zijn qua veiligheid en sfeer ongeveer zoals Arequipa (Peru). En alles ligt daar lekker dicht bij elkaar, 2 tot 4 uurtjes met de bus en je bent alweer bij een highlight. En verrassend lekker eten en leuke mensen. De natuur is ook heel divers, en er zijn stukken met tropisch klimaat en stukken waar het 20 graden is en mistbossen enzo.



Vond Nicaragua prachtig maar ik vond de mensen daar verschrikkelijk. Was na drie weken he-le-maal klaar met ze. Zoveel pogingen tot oplichting, nul interesse in het feit dat je in hun restaurant hebt plaatsgenomen en iets wilt bestellen (moest een keer de ober na een half uur uit de keuken gaan halen om te zeggen wat ik wou), liegen en bedriegen. En als klap op de vuurpijl vergat de douanebeambte om mijn paspoort te stempelen (omdat ie zo gezellig met z'n buurman zat te beppen) waardoor ik mijn bus naar Costa Rica miste en vloekend en scheldend met m'n hele hebben en houden weer van de Costa Ricaanse grenspost terug moest lopen naar de Nicaraguaanse. Ellende.



Isla Ometepe vond ik wel heel mooi en relaxed. En mocht ik ooit teruggaan, dan wil ik nog naar de Corn Islands.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 20 februari 2017 @ 23:06:

[...]





Vond Nicaragua prachtig maar ik vond de mensen daar verschrikkelijk. Was na drie weken he-le-maal klaar met ze. Zoveel pogingen tot oplichting, nul interesse in het feit dat je in hun restaurant hebt plaatsgenomen en iets wilt bestellen (moest een keer de ober na een half uur uit de keuken gaan halen om te zeggen wat ik wou), liegen en bedriegen. En als klap op de vuurpijl vergat de douanebeambte om mijn paspoort te stempelen (omdat ie zo gezellig met z'n buurman zat te beppen) waardoor ik mijn bus naar Costa Rica miste en vloekend en scheldend met m'n hele hebben en houden weer van de Costa Ricaanse grenspost terug moest lopen naar de Nicaraguaanse. Ellende.



Isla Ometepe vond ik wel heel mooi en relaxed. En mocht ik ooit teruggaan, dan wil ik nog naar de Corn Islands.



Oh wat een rotervaringen allemaal! Heel anders dan hoe ik het heb meegemaakt. Maar dat is soms ook een kwestie van pech en geluk.

Zelf heb ik HEEL veel van dat soort ervaringen op Java. Vreselijk, ik had niks met de meeste mensen daar en ben ook heel vaak opgelicht of urenlang de verkeerde kant op gestuurd (verkeerde bus enzo). Terwijl andere mensen helemaal dol zijn op Java. Ik heb wel een paar leuke Javanen ontmoet maar dat waren echt uitzonderingen. En dat terwijl ik er voor een deel mijn roots heb liggen. Maar ik voelde dus totaal geen connectie.



Met al jouw reiservaring moet je echt MAKKELIJK naar Colombia kunnen, dat is echt niet anders dan Peru of Nicaragua qua veiligheid.



Voor TO snap ik wel dat ze misschien niet in haar eentje wil.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 23:30:

[...]





Oh wat een rotervaringen allemaal! Heel anders dan hoe ik het heb meegemaakt. Maar dat is soms ook een kwestie van pech en geluk.

Zelf heb ik HEEL veel van dat soort ervaringen op Java. Vreselijk, ik had niks met de meeste mensen daar en ben ook heel vaak opgelicht of urenlang de verkeerde kant op gestuurd (verkeerde bus enzo). Terwijl andere mensen helemaal dol zijn op Java. Ik heb wel een paar leuke Javanen ontmoet maar dat waren echt uitzonderingen. En dat terwijl ik er voor een deel mijn roots heb liggen. Maar ik voelde dus totaal geen connectie.



Met al jouw reiservaring moet je echt MAKKELIJK naar Colombia kunnen, dat is echt niet anders dan Peru of Nicaragua qua veiligheid.



Voor TO snap ik wel dat ze misschien niet in haar eentje wil.





Ik hou 'm in m'n achterhoofd... maar.... merk dat ik ook weinig zin meer heb in dat constant op je hoede zijn. Sinds ik een paar keer in Azië geweest ben (Java dan toch weer niet), en gemerkt heb dat 't daar een stuk relaxter is, trekt Zuid-Amerika niet meer zo. Maar wie weet, in de toekomst .



TO: Zuid-Amerika is overigens prachtig en absoluut de moeite waard en het feit dat ik bijna alle landen al gezien heb is de voornaamste reden om voorlopig niet terug te willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 20 februari 2017 @ 23:06:

[...]





Vond Nicaragua prachtig maar ik vond de mensen daar verschrikkelijk. Was na drie weken he-le-maal klaar met ze. Zoveel pogingen tot oplichting, nul interesse in het feit dat je in hun restaurant hebt plaatsgenomen en iets wilt bestellen (moest een keer de ober na een half uur uit de keuken gaan halen om te zeggen wat ik wou), liegen en bedriegen. En als klap op de vuurpijl vergat de douanebeambte om mijn paspoort te stempelen (omdat ie zo gezellig met z'n buurman zat te beppen) waardoor ik mijn bus naar Costa Rica miste en vloekend en scheldend met m'n hele hebben en houden weer van de Costa Ricaanse grenspost terug moest lopen naar de Nicaraguaanse. Ellende.

.



Dit heb ik met Vietnam. Je parkeert je brommer voor het restaurant, je zit buiten met zicht op je brommer. Na het eten/drinken wil je weg rijden, komen er 2 mannen aan uit het niets die geld willen 'omdat ze op je brommer hebben gepast'.



Je besteld wat te eten van de kaart bij een simpel strandtentje. 2 euro, hoogstens. Je wilt er nog wat extra patatjes bij. En daar rekenen ze dan 5,- voor, de kaart is nergens meer te vinden.. en als je het daar niet mee eens bent wordt er dreigend tegen je gepraat, komen ze intimiderend om je heen staan.



Etcetera, etcetera.



Ik heb het 2x geprobeerd in dat land, met enkele jaren er tussen, maar de 2e keer ben ik eerder weggegaan, en was blij dat ik de grens over was.



Dat ik als toerist meer betaal: prima. Maar dat agressieve en bedreigende gedrag was/ben ik zat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Minime3, ik snap je helemaal. Na veel reizen door Afrika en Latijns Amerika ging ik weer eens naar het oosten, maandje Laos. Ik weet nog wel hoe ik genoot van hoe superveilig het daar is vergeleken met die andere continenten, alhoewel je ook daar niet 's nachts met je smartphone op straat moet showen. En zulk superlekker eten, en lekker weer, en alles zo makkelijk te regelen, spotgoedkope hotels, spotgoedkope massages...



Daarom neigen mijn vriendin en ik nu ook naar Vietnam maar ik hoor toch ook wel vaak verhalen zoals die van Himalaya... bah dat lijkt mij ook niks! Zelf neig ik nu meer naar Cambodja.



Toch 'heb' ik ook wel iets met Latijns Amerika. Hoe divers en overweldigend de natuur is, en hoeveel verschillende subculturen je al hebt binnen één land... de mooie koloniale architectuur in de steden... de gezellige hotels die vaak een gezamenlijke patio of huiskamer hebben...

Maar inderdaad wel veel meer op je hoede zijn, veel highlights liggen in koude gebieden, veel wegen zijn slecht en afstanden zijn gigantisch, en lekker eten met groenten is soms moeilijk te vinden in Zuid-Amerika (in Nicaragua vond ik het eten verrassend lekker). Hooguit de soepen... of heel duur, dat je bijvoorbeeld naar een Thais restaurant moet.

Of je moet houden van vlees, kip, gefrituurde vis... dan kun je je hart ophalen in Latijns Amerika.



Nou ja 'gelukkig' heb ik helemaal niet genoeg vakantiedagen en geld om de hele wereld te zien en heb ik ook een kat die verzorgd moet worden, dus de interessante landen oost en west raken nog lang niet op. En bovendien ben ik Europa aan het herontdekken. Grote fan van Duitsland en Spanje, en Ierland moet ik ook eens heen...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen... De 10 grootste gevaren in Colombia.



En hier kun je een gratis reisgidsje downloaden: http://www.colombiafacil.com/en/
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:himalaya schreef op 21 februari 2017 @ 07:46:

[...]





Dit heb ik met Vietnam. Je parkeert je brommer voor het restaurant, je zit buiten met zicht op je brommer. Na het eten/drinken wil je weg rijden, komen er 2 mannen aan uit het niets die geld willen 'omdat ze op je brommer hebben gepast'.



Je besteld wat te eten van de kaart bij een simpel strandtentje. 2 euro, hoogstens. Je wilt er nog wat extra patatjes bij. En daar rekenen ze dan 5,- voor, de kaart is nergens meer te vinden.. en als je het daar niet mee eens bent wordt er dreigend tegen je gepraat, komen ze intimiderend om je heen staan.



Etcetera, etcetera.



Ik heb het 2x geprobeerd in dat land, met enkele jaren er tussen, maar de 2e keer ben ik eerder weggegaan, en was blij dat ik de grens over was.



Dat ik als toerist meer betaal: prima. Maar dat agressieve en bedreigende gedrag was/ben ik zat.Grappig eigenlijk. Ik vond Vietnam een van de beste landen ever. En de mensen ook. Zo zie je maar, hoe je eigen vakantie je hele beeld van een land kan kleuren. Ik had daar juist een ongeluk met een scooter gehad en er was best wel wat kapot dus ik maakte me flink zorgen toen ik 'm terugbracht. Maar er werd helemaal niet moeilijk over gedaan en ik hoefde daar niet voor te betalen. En ook kwam ik midden in de nacht aan op een vliegveld en was officieel nét te laat voor een plekje in de goedkope shuttlebus. Toen werd er een kind op schoot genomen en we hoefden allebei maar de helft te betalen. En de passagiers in de bus zorgden er ook nog voor dat ik in een veilige taxi gezet werd voor het laatste stukje naar m'n hotel. Vond Vietnam echt geweldig en ik ga graag nog eens terug.
quote:patsy--stone schreef op 21 februari 2017 @ 11:46:

Minime3, ik snap je helemaal. Na veel reizen door Afrika en Latijns Amerika ging ik weer eens naar het oosten, maandje Laos. Ik weet nog wel hoe ik genoot van hoe superveilig het daar is vergeleken met die andere continenten, alhoewel je ook daar niet 's nachts met je smartphone op straat moet showen. En zulk superlekker eten, en lekker weer, en alles zo makkelijk te regelen, spotgoedkope hotels, spotgoedkope massages...



Daarom neigen mijn vriendin en ik nu ook naar Vietnam maar ik hoor toch ook wel vaak verhalen zoals die van Himalaya... bah dat lijkt mij ook niks! Zelf neig ik nu meer naar Cambodja.



Toch 'heb' ik ook wel iets met Latijns Amerika. Hoe divers en overweldigend de natuur is, en hoeveel verschillende subculturen je al hebt binnen één land... de mooie koloniale architectuur in de steden... de gezellige hotels die vaak een gezamenlijke patio of huiskamer hebben...

Maar inderdaad wel veel meer op je hoede zijn, veel highlights liggen in koude gebieden, veel wegen zijn slecht en afstanden zijn gigantisch, en lekker eten met groenten is soms moeilijk te vinden in Zuid-Amerika (in Nicaragua vond ik het eten verrassend lekker). Hooguit de soepen... of heel duur, dat je bijvoorbeeld naar een Thais restaurant moet.

Of je moet houden van vlees, kip, gefrituurde vis... dan kun je je hart ophalen in Latijns Amerika.



Nou ja 'gelukkig' heb ik helemaal niet genoeg vakantiedagen en geld om de hele wereld te zien en heb ik ook een kat die verzorgd moet worden, dus de interessante landen oost en west raken nog lang niet op. En bovendien ben ik Europa aan het herontdekken. Grote fan van Duitsland en Spanje, en Ierland moet ik ook eens heen...



Voor groenten in Zuid-Amerika sprong ik vaak de Chifa (Chinees) in. Dan bestelde ik rijst met groenten en dan kreeg ik voor 2 euro een mega bord. Vond ik echt een top deal. En ik compenseerde met fruit zoveel als ik kon.



Vietnam kan ik zoals je hierboven kan lezen van harte aanbevelen. Heerlijk land vind ik dat. En verrassend genoeg mijn ouders ook (die zijn later geweest en willen óók terug). Vond het verhaal van Himalaya juist opvallend. Het eerste echt negatieve verhaal over Vietnam dat ik gehoord heb. Maar ik weet niet hoe bereisd Himalaya is? Ik laat me niet zo veel meer wijsmaken en spreek prijzen vaak van tevoren af etc. Maar dan nog, had ik in Vietnam niet echt het idee dat dat heel erg nodig was.

Ik regel ook wel echt heel veel van tevoren tegenwoordig en ik zit wat luxer (geen hostels als 't even kan meer voor mij). Dat kan natuurlijk ook schelen. In Hanoi had ik echt een heerlijk hotel waar ik ziek was en iedereen kei goed voor me zorgde, m'n kamer wisselde als de airco kapot ging en m'n hele booking zonder bijkomende kosten omgooiden toen m'n Ha Long Bay tour wegens slecht weer verzet werd.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 21 februari 2017 @ 21:52:

[...]





Voor groenten in Zuid-Amerika sprong ik vaak de Chifa (Chinees) in. Dan bestelde ik rijst met groenten en dan kreeg ik voor 2 euro een mega bord. Vond ik echt een top deal. En ik compenseerde met fruit zoveel als ik kon.



Vietnam kan ik zoals je hierboven kan lezen van harte aanbevelen. Heerlijk land vind ik dat. En verrassend genoeg mijn ouders ook (die zijn later geweest en willen óók terug). Vond het verhaal van Himalaya juist opvallend. Het eerste echt negatieve verhaal over Vietnam dat ik gehoord heb. Maar ik weet niet hoe bereisd Himalaya is? Ik laat me niet zo veel meer wijsmaken en spreek prijzen vaak van tevoren af etc. Maar dan nog, had ik in Vietnam niet echt het idee dat dat heel erg nodig was.

Ik regel ook wel echt heel veel van tevoren tegenwoordig en ik zit wat luxer (geen hostels als 't even kan meer voor mij). Dat kan natuurlijk ook schelen. In Hanoi had ik echt een heerlijk hotel waar ik ziek was en iedereen kei goed voor me zorgde, m'n kamer wisselde als de airco kapot ging en m'n hele booking zonder bijkomende kosten omgooiden toen m'n Ha Long Bay tour wegens slecht weer verzet werd.



Ja de Chifa was ook altijd een mooie oplossing om toch nog wat vitaminen binnen te krijgen! Broccoli, wortel etc.



Oké, goed om ook weer wat positiefs over Vietnam te horen. Het lijkt een beetje "you love it or you hate it" land, de verhalen die ik hoor en lees zijn vaak of erg positief of erg negatief. Mijn ervaring is wel dat je ook meestal wel vrij makkelijk van gebaande paden af kan wijken en dat je dan al minder last hebt van oplichting en uitbuiten van toeristen. (Java was mijn eerste reis buiten Europa, mijn naïviteit en de cultuurshock zullen ook meegespeeld hebben bij mijn slechte ervaringen.)



En ja het is wel frapant hoe verschillend een vakantie kan verlopen en hoe zeer dat iemands beeld over een land bepaalt. Ik zelf heb aan Nicaragua vooral superpositieve herinneringen en veel lieve mensen gesproken.

Over Colombia wisselt mijn beeld een beetje. Er zijn supermooie dingen en veel mensen zijn aardig maar die giga-afstanden maken het lastiger en vermoeiend om te reizen, en de wijken buiten de centra van de steden zijn vaak oerlelijk en grauw.



Ik denk dat voor TO nog steeds Ecuador ook een interessante optie is, omdat het een stuk compacter is. En georganiseerde reizen zijn vaak in combinatie met de Galapagos-eilanden toch? Lijkt me ook heel mooi.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 21 februari 2017 @ 21:52:

[...]

Vietnam kan ik zoals je hierboven kan lezen van harte aanbevelen. Heerlijk land vind ik dat. En verrassend genoeg mijn ouders ook (die zijn later geweest en willen óók terug). Vond het verhaal van Himalaya juist opvallend. Het eerste echt negatieve verhaal over Vietnam dat ik gehoord heb. Maar ik weet niet hoe bereisd Himalaya is? Ik laat me niet zo veel meer wijsmaken en spreek prijzen vaak van tevoren af etc. Maar dan nog, had ik in Vietnam niet echt het idee dat dat heel erg nodig was.



Himalaya heeft veel gereisd, en lang.



Bijzonder dat je nog nooit eerder iets negatiefs hebt gehoord of gelezen over Vietnam, het is een typisch 'you love it or you hate it' land. Ook hier op het forum lees je dat in topics over Vietnam.



En had jij werkelijk eerst naar de prijs gevraagd voordat je, terwijl je zit te eten, een bakje frietjes extra bestelde, wetende dat een hele maaltijd zo'n 2,- kost?



Je kunt nog zo 'ik laat me niets wijsmaken' vrouw zijn, maar het is natuurlijk van de zotte dat er 2 mannen geld willen omdat ze op je brommer die pal voor je neus staat, hebben gelet. En dan niet met een glimlach als in 'we kunnen het proberen', maar bedreigend en intimiderend.



Dingen die ik nog nergens anders ben tegen gekomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 21 februari 2017 @ 23:06:

[...]..

Bijzonder dat je nog nooit eerder iets negatiefs hebt gehoord of gelezen over Vietnam, het is een typisch 'you love it or you hate it' land. Ook hier op het forum lees je dat in topics over Vietnam.

...



Ach ja. Dit is Minime3 die ook meent dat je juist wel in Cuba overal bestolen en beroofd wordt. Ze is er zelf wel niet geweest, maar vrienden zeggen dat..



On topic:

Ecuador is zoooo mooi Nou vind ik sowieso alle landen waar ik ben geweest vanaf Mexico tot aan het zuiden van Zuid-Amerika mooi, maar wat ik zo mooi vindt aan Ecuador, is dat het zo kleurrijk en afwisselend (ook qua landschap) is in zo'n relatief klein land.
quote:eva-luna schreef op 21 februari 2017 @ 23:46:

[...]





Ach ja. Dit is Minime3 die ook meent dat je juist wel in Cuba overal bestolen en beroofd wordt. Ze is er zelf wel niet geweest, maar vrienden zeggen dat..



On topic:

Ecuador is zoooo mooi Nou vind ik sowieso alle landen waar ik ben geweest vanaf Mexico tot aan het zuiden van Zuid-Amerika mooi, maar wat ik zo mooi vindt aan Ecuador, is dat het zo kleurrijk en afwisselend (ook qua landschap) is in zo'n relatief klein land.Nou nou, niet zo kattig hoor. Ik heb inderdaad een hoop slechte verhalen gehoord over Cuba van direct betrokkenen, en echt nog nul negatieve verhalen over Vietnam van mensen die ik ken of die ik daar ontmoet heb. Dat kan dus zomaar: iets wat afwijkt van jouw wereldbeeld. En volgens mij mag iedereen hier op het forum over zijn of haar meningen vertellen.
quote:himalaya schreef op 21 februari 2017 @ 23:06:

[...]





Himalaya heeft veel gereisd, en lang.



Bijzonder dat je nog nooit eerder iets negatiefs hebt gehoord of gelezen over Vietnam, het is een typisch 'you love it or you hate it' land. Ook hier op het forum lees je dat in topics over Vietnam.



En had jij werkelijk eerst naar de prijs gevraagd voordat je, terwijl je zit te eten, een bakje frietjes extra bestelde, wetende dat een hele maaltijd zo'n 2,- kost?



Je kunt nog zo 'ik laat me niets wijsmaken' vrouw zijn, maar het is natuurlijk van de zotte dat er 2 mannen geld willen omdat ze op je brommer die pal voor je neus staat, hebben gelet. En dan niet met een glimlach als in 'we kunnen het proberen', maar bedreigend en intimiderend.



Dingen die ik nog nergens anders ben tegen gekomen.Het was niet persoonlijk bedoeld, het was alleen een mogelijke verklaring geweest. Het was in vragende vorm he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven