Raar fenomeen

20-02-2017 10:31 49 berichten
Wat is dat toch, als je op vakantie bent, dat je in haast ieder persoon wel die en die bekende van je ziet? Oké oké, dit is overdreven, maar wel een paar personen.



Ik was afgelopen week een weekje op vakantie - heerlijk genoten - en dit viel me zo ontzettend op. En andersom ook. Ik werd door Nederlanders aangesproken dat ik op hun buurmeisje leek ("Als twee druppels water!").



Hebben jullie dat ook op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 11:35:

Joh Lady Gaga, zit vandaag overal te tikken dat ze dingen haat. WS als je loept ook niet alleen vandaag.

Niet zo happen op die trollen hoor. Zonde van je tijd.



Aha, zou best kunnen. Maar ik herken het wel hoor, er zijn zat Nederlanders die als de dood zijn dat ze een andere Nederlander tegenkomen. En dat ze dan zelf herkend worden als Nederlander.

Ik vind dat wel een sport juist, om ze van verre al te herkennen. Meestal zo overduidelijk. Bijvoorbeeld rood geverfd haar: dat doen ze in haast geen enkel ander land ter wereld. Maar je ziet het ook gewoon aan de kleding, de tas, de lichaamshouding, de schoenen, kapsels, alles.



Dus over rare fenomenen gesproken: dit vind ik een heel raar fenomeen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
haha Patsy, ik zou er bijna een verhaal van maken dat die longboardjongen een geheim agent is en jou schaduwt omdat hij denkt dat jij zijn contactpersoon is. Spannend..



Ik heb wel geregeld dat ik mensen zie die lijken op iemand die ik ken maar dan alsof ze jaren ouder zijn. Alsof je een glimp van de toekomst ziet en je vriendin van 35 is dan ineens 70. Apart is dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 20 februari 2017 @ 11:45:

Even mijn eigen theorie: je hersenen zoeken altijd naar iets bekends in personen, als aanknopingspunt. Op het moment dat jij een vreemde ziet proberen je hersenen daar toch iets bekends van te maken, en herken je in eerste instantie iemand die je al kent.



Ik herken dit (en niet per se alleen op vakantie).



Ja ik herken dit van toen ik nog keek op dating-sites en Tinder. Onbewust vind je mensen lijken op iemand die je ooit al eens eerder ontmoet hebt. Met een platte foto is die vergissing helemaal snel gemaakt. Maar als je diegene dan live ontmoet, is die heel anders.



Ik heb laatst wel een soort dubbelganger gezien van een vriendin van me. Die dubbelganger werkt in een kroeg. Ergens zou ik het wel grappig vinden om aan de ene vrouw eens een foto van de ander te laten zien en andersom, maar dat heb ik nog niet gedaan. Mensen kunnen dan misschien ook heel erg beledigd zijn.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik ben al lang blij, dat ik me de luxe kan permitteren af en toe op vakantie te gaan.
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 11:48:

[...]





Aha, zou best kunnen. Maar ik herken het wel hoor, er zijn zat Nederlanders die als de dood zijn dat ze een andere Nederlander tegenkomen. En dat ze dan zelf herkend worden als Nederlander.

Ik vind dat wel een sport juist, om ze van verre al te herkennen. Meestal zo overduidelijk. Bijvoorbeeld rood geverfd haar: dat doen ze in haast geen enkel ander land ter wereld. Maar je ziet het ook gewoon aan de kleding, de tas, de lichaamshouding, de schoenen, kapsels, alles.



Dus over rare fenomenen gesproken: dit vind ik een heel raar fenomeen.

Ach, een Amerikaan herkent misschien andere Amerikanen ook uit duizenden, en Duitsers, Fransen, Italianen idem dito.

Gewoon een bepaalde houding, manier van omgang, kleding etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 20 februari 2017 @ 11:51:

haha Patsy, ik zou er bijna een verhaal van maken dat die longboardjongen een geheim agent is en jou schaduwt omdat hij denkt dat jij zijn contactpersoon is. Spannend..



Ik heb wel geregeld dat ik mensen zie die lijken op iemand die ik ken maar dan alsof ze jaren ouder zijn. Alsof je een glimp van de toekomst ziet en je vriendin van 35 is dan ineens 70. Apart is dat.



Ooooh ja dat heb ik ook wel eens gehad! En dat ik die tweede persoon ook direct aardig vond omdat ik haar jonge evenknie zo aardig vond. Slaat natuurlijk nergens op!



Zo heb ik ook wel eens dat ik iemand meteen al niet zo mag... en dan denk ik zelf altijd maar dat diegene wel zal lijken op iemand die stom tegen me heeft gedaan in het verleden... en probeer ik hem/haar toch nog een kans te geven. Maar soms is het ook gewoon je eigen intuïtie over iemands uitstraling en persoonlijkheid, en klopt die 'instant dislike' wel. Lastig allemaal!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Het schijnt dat ik een heleboel zusjes heb. Ik weet niet wat mijn vader uitgespookt heeft, maar fraai is het niet als het waar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 20 februari 2017 @ 12:01:

Het schijnt dat ik een heleboel zusjes heb. Ik weet niet wat mijn vader uitgespookt heeft, maar fraai is het niet als het waar is.







Heet 'ie soms Bernard van Lippe-Biesterfeld? Of Harry Mens?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik vind de doorsnee Nederlander wel veel op elkaar lijken (groot, (donker)blond, bleek en typisch Hollands gekleed. Je pikt ook zo de Hollander eruit op een buitenlands plein. Dus als je dan weer eens een stel Nederlanders tegenkomt op vakantie, denk ik dat je al snel je kennissenkring op ze projecteert. Dat voelt denk ik vertrouwd, van die roze gezichten en stevige fietsbenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 20 februari 2017 @ 10:32:

nou ddat heb ik niet, ben blij at ik van al diemensen af ben







Erg herkenbaar....nou ja, voor even dan he
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 12:14:

[...]









Heet 'ie soms Bernard van Lippe-Biesterfeld? Of Harry Mens?



Je zou het zeggen he

Het is meer dat alle Chinezen op elkaar lijken, denk ik. Zoiets in ieder geval.
quote:karin12345 schreef op 20 februari 2017 @ 11:53:

Ik ben al lang blij, dat ik me de luxe kan permitteren af en toe op vakantie te gaan.Hier ook. En ik kan het me dus absoluut niet permitteren een houding te hebben van: "Ik wil ab-so-luut geen Nederlanders tegenkomen op vakantie." Ik ging naar een land van de Canarische eilanden en - oh boy! - ook nog eens all inclusive!



Daarbij kom ik liever andere Nederlanders tegen dan Russen! Geloof me: die wil je echt niet in je hotel hebben zitten.
Ik heb dat ook, maar meestal als ik wat langer weg ben. Dat je denkt... heeee.... die ken ik.



En soms is het dan ook echt zo. Zo liep ik in Guatemala op straat en zag een meisje en ik dacht.....heee......die ken ik? Doorlopen maar, want dat dacht ik dus om de haverklap.

Toen ik acht maanden later weer terug was en mijn masterdiploma ging ophalen mag je drie keer raden wie er naast me zat en een studiegenootje bleek te zijn. En zij had mij ook gezien en hetzelfde gedacht.



Ik vind dat wel grappig.



Nederlanders tegenkomen op vakantie vind ik ook niet zo heel leuk. Neemt idd een beetje het vakantiegevoel weg. Nog irritanter vind ik het als ze mij als Nederlander ertussenuit pikken omdat ik mezelf altijd fantastisch Engels vind praten .

Maar goed, de kans zit er eigenlijk altijd dik in, dus heb er geen 'hekel aan'.



Waar ik stiekem wél een hekel aan heb: terug in het vliegtuig naar Nederland en dan zo'n beetje iederéén weer Nederlands horen praten. Dan is de vakantie echt over ofzo. Jammer.
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 11:48:

[...]





Aha, zou best kunnen. Maar ik herken het wel hoor, er zijn zat Nederlanders die als de dood zijn dat ze een andere Nederlander tegenkomen. En dat ze dan zelf herkend worden als Nederlander.

Ik vind dat wel een sport juist, om ze van verre al te herkennen. Meestal zo overduidelijk. Bijvoorbeeld rood geverfd haar: dat doen ze in haast geen enkel ander land ter wereld. Maar je ziet het ook gewoon aan de kleding, de tas, de lichaamshouding, de schoenen, kapsels, alles.



Dus over rare fenomenen gesproken: dit vind ik een heel raar fenomeen.Ik heb een theorie over dat je kunt horen dat mensen Nederlands zijn, ook al hoor je helemaal niets van wat ze zeggen. Je hoort het aan de manier van praten en de intonatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 20 februari 2017 @ 22:55:

[...]





Ik heb een theorie over dat je kunt horen dat mensen Nederlands zijn, ook al hoor je helemaal niets van wat ze zeggen. Je hoort het aan de manier van praten en de intonatie.Ik zie het vaak al aan de motoriek en uitstraling. Vaak wel heel zelfbewust en niet zo bescheiden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:MiniMe3 schreef op 20 februari 2017 @ 22:55:

[...]





Ik heb een theorie over dat je kunt horen dat mensen Nederlands zijn, ook al hoor je helemaal niets van wat ze zeggen. Je hoort het aan de manier van praten en de intonatie.



Hoe dichtbij ik ook zit en hoe hard mensen ook praten, ik kan er meestal écht niet uit opmaken waar ze vandaan komen. Terwijl ik wel verschillende talen ken (niet kan spreken, maar horen welke taal het dan is).



Hier had ik afgelopen vakantie "last" van. Ik vind het namelijk altijd wel leuk om te horen waar iemand vandaan komt, of tenminste: welke taal diegene spreekt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een groepsreis maak heb ik wel de neiging om de mensen in de groep te onthouden door ze te koppelen aan iemand die ik ken. X lijkt heel erg op mijn buurvrouw, Y gedraagt zich hetzelfde als neefje. Zoiets.

Verder vind ik het heel leuk als ik ergens ver weg toch een landgenoot tegenkom, die aversie daartegen heb ik nooit begrepen.
"Boring conversation anyway"
Nee, dat herken ik totaal niet. Wel komen wij vrijwel altijd bekenden tegen of mensen die vlak bij ons wonen of die bijvoorbeeld weer vrienden van ons goed kennen. Op vakantie in Nederland (niet zo raar), maar is ook wel gebeurd in uithoeken, waar je dat niet zo snel zou verwachten,.
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 23:34:

[...]





Ik zie het vaak al aan de motoriek en uitstraling. Vaak wel heel zelfbewust en niet zo bescheiden.Ik zie ook zo of mensen uit Duitsland, Engeland of Amerika komen. Herken je ook al voordat ze hun mond open doen.
Alle reacties Link kopieren
hun moeder?
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 21 februari 2017 @ 10:53:

hun moeder?Mond, sorry rot tablet, blijft woorden aanvullen en veranderen. Net stond er weer Monday.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 23:34:

[...]





Ik zie het vaak al aan de motoriek en uitstraling. Vaak wel heel zelfbewust en niet zo bescheiden.En aan die witte driekwartsbroek
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 21 februari 2017 @ 11:28:

[...]





Mond, sorry rot tablet, blijft woorden aanvullen en veranderen. Net stond er weer Monday.Een van de eerste dingen die ik bij nieuwe apparaten uitzet, is de autocorrect
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben dus niet de enige.

Ik kom regelmatig iemand tegen op vakantie die op een bekende lijkt.

Vorig jaar iemand uit Engeland die zoveel op mij leek dat mijn kinderen om de beurt naar mij toekwamen om te zeggen dat er iemand in het zwembad was en ze dachten dat ik het was.

Mijn man was even drinken halen en al teruglopend langs het zwembad zag hij mijn dubbelganger om de nek van een jongen hangen.

Haha, mijn man wist niet wat hij zag en keek in de verte maar daar zat ik gewoon op het ligbed.

Maar dus ook mensen die op iemand lijken die ik uit Nederland ken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven