Eten baby 11 maanden, avond/nachtfles

20-02-2017 21:32 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van 11 maanden. Ik vraag me af wat jullie kindje van 11 maanden eet/at. Hij krijgt smorgens havermoutpap met appel of banaan. 2 eetlepels, meer wil hij niet en een flesje van 100 ml, meer laat hij staan.

Tussen de middag een boterham met gezond beleg, savonds 2 eetlepels zelfgemaakt eten (pasta, eijst, aardappel met groente en vlees oid). Tussendoortjes eet hij amper. Heel soms een stukje ei maar verder niet. Tussen middag nog een fles van 150 ml en voor het slapen gaan.

Hij wordt laatste tijd rond 9/half 10 wakker en rond 4/half 5 ook. Hij slaapt alleen verder met een fles melk. Water helpt niet.

Ik vind het prima die te geven maar ik maak me zorgen om zijn tandjes. Zo heeft tandenpoetsen natuurlijk geen zin. Wij hebben beiden een slecht gebit. Wil niet dat hij nu al slechte tandjes krijgt mede hierdoor.

Eet hij te weinig overdag? Wat kan ik nog meer geven? Echt stukjes fruit of groente eet hij nog niet. Flessen blijven geven of niet? Ik wil hem geen honger laten leiden.
Alle reacties Link kopieren
Verder eten wij elke maaltijd gewoon samen én is bananenbrood hier een succes.



Ons 'probleem' is vooral dat hij nieuwe dingen doorgaans leuk vindt en het dan na 3x niet meer blieft.



Verder varieer ik dus veel. Verschillende soorten pap, yoghurt, kwark, allerlei fruit, bananenbrood, gezonde muffins, enz enz. Kind vind gewone boterhammen niks, maar harde bruine broodjes en tosti's weer wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 20 februari 2017 @ 22:01:

Ik zou niet zo gaan vergelijken. Hier een twaalfmaander die ook doorgaans erg weinig eet. Toevallig voor het eerst sinds tijden heeft hij alledrie de maaltijden goed gegeten. Of misschien überhaupt wel voor het eerst. Ik ga er vanuit dat kind toch wel zelf bepaalt en dat ik niet meer kan doen dan van alles op allerlei manieren aanbieden.



Overigens geef ik wel borstvoeding, dat maakt het wellicht iets makkelijker allemaal.Opzich vind ik het ook geen probleem zoals het nu gaat behalve dan voor zijn tandjes. Ik zie bij de ondertandjes al wat plekjes dus vandaar dat ik dacht misschien toch wat met de flessen na het tandenpoetsen te doen. Of moet ik vanwr gaan poetsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:loessie44 schreef op 20 februari 2017 @ 22:02:

Ik zie dat verdunnen inmiddels ook al getipt is

Mijn zoon dronk rond 14.00 ook nog een fles van 120 cc.. echt een groot verschil dus



Ik zou het fruit zeker als extra geven en misschien nog wat brood tussendoor?



Tussendoortjes

Liga, maisknabbels, cracotte maar absoluut favoriet de zachte koekjes van 'de kleine keuken'



Ik ging die koekjes eens Googlen. Grootste bestanddeel is geconcentreerd appelsap = suiker. Jammer.



Edit: ik zie nu dat je ook liga geeft dus dat vind jij dan vast niet zo erg.
Goeie vraag voor je tandarts denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:Fresiaatje schreef op 20 februari 2017 @ 22:07:

[...]





Opzich vind ik het ook geen probleem zoals het nu gaat behalve dan voor zijn tandjes. Ik zie bij de ondertandjes al wat plekjes dus vandaar dat ik dacht misschien toch wat met de flessen na het tandenpoetsen te doen. Of moet ik vanwr gaan poetsen?



Ik heb geen idee. Met borstvoeding schijnt dat niet zo'n probleem te zijn en van flesvoeding en alles erom heen weet ik weinig.



Maar als je nu al plekjes ziet zou ik eens het cb of je tandarts raadplegen.
quote:puknijmegen schreef op 20 februari 2017 @ 21:49:

[...]





Ja, hij krijg ook wel Bambix of een (halve) boterham maar dit gaat niet van harte 's morgens. Lijkt dus voldoende te hebben aan bv in de ochtend maar haalt dat de rest van de dag wel in



@ Marie87; jij geeft in de ochtend dus ook alleen bv?Ja, mijn zoontje leeft op de bv. We bieden altijd brood aan, wat hij bijna nooit eet. Mijn lijstje is wat hij effectief binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna 1. 's Ochtends (rond 8:30) een boterham en thee en daarna een flesje (120) melk. Of een kom pap van 150ml als we op moeten schieten. Tussendoor fruit of niks, als we echt laat ontbijten. Lunch: 1 boterham met thee. Soms iets lekkers zoals een stuk omelet, rozijnenbrood of een pannenkoek ipv een boterham. Een uurtje later een fles (150). Tussendoor een 'koekje' (is een cracker of iets) of een stuk fruit of een kommetje yoghurt, net hoe het uit komt. Rond 18h avondeten, hoeveelheid verschilt. Soms blijft ze maar eten en gaat er 200 gram eten in en soms is ze na een paar happen te moe. Rond 19:00/19:30 avondfles 180 en 's avonds laat nog 150, maar die gaat vaak niet leeg. Overdag ook bijna nooit meer trouwens. In de nacht geven we geen fles meer, we kunnen het meestal met troosten af.
Alle reacties Link kopieren
Dochter at vanaf 11 - 12 maanden met de pot mee. 2 boterhammen en beker melk als ontbijt. 2 boterhammen en smoothie als lunch. Avondeten wat ik eet, toetje en 2 tussendoortjes. Voor het slapen nog een paar slokjes melk. Fles ben ik rond die tijd ook mee gestopt. Ik vind het dus wel weinig ja...



Wat me opvalt, ontbijt is pap en daarna nog een fles, en lunch boterham en daarna nog een fles? Rond 11 maanden hoef je dat toch niet meer dubbel te doen? Dus pap gemaakt met melk vervangt dan je fles. Tussen de middag kun je ook boterham met thee geven ipv nog een fles. Aangeboden hoeveelheid melk/zuivel is (ik dacht) zo'n 300 ml. Daar kom je dan wel aan met pap, toetje en nog een fles van 150 voor het slapen gaan.
Frizz, wat je schrijft over nieuwe dingen herken ik heel erg. Wel een goed idee om bananen brood of tosti te maken. Ik gaf mijn zoontje laatst een stukje van mijn ontbijtkoek. Was zó op. Ik was er echt verbaasd over. Maar goed, dat gaan we niet stelselmatig aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marie87 schreef op 20 februari 2017 @ 22:17:

Frizz, wat je schrijft over nieuwe dingen herken ik heel erg. Wel een goed idee om bananen brood of tosti te maken. Ik gaf mijn zoontje laatst een stukje van mijn ontbijtkoek. Was zó op. Ik was er echt verbaasd over. Maar goed, dat gaan we niet stelselmatig aanbieden.



Heel irritant want dan ben ik helemaal blij dat ie zo geniet van soepstengels, en dan drie dagen zijn ze alleen nog goed om mee te gooien. Net als héél veel andere dingen. En ik maak kopen, koken, bakken, snijden, schillen...



Ik geef nu heel vaak gewoon een stukje of hapje van mijn eten. En wijk wat af van m'n über gezonde principes. Tosti is zeker niet m'n eerste keuze, kaas wordt onder de vier afgeraden vanwege de zouten. Maar goed, best lekker als ie gewoon eens eet ipv gooit.
Idd chica, die fles na de pap zou ik ook achterwege laten. Mijn kind moet aan de 500 ML melk komen tot ze een jaar is, maar weet niet meer of de oudste dat ook moest of dat t nu ivm haar beperkte groei is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chica-1983 schreef op 20 februari 2017 @ 22:17:

Dochter at vanaf 11 - 12 maanden met de pot mee. 2 boterhammen en beker melk als ontbijt. 2 boterhammen en smoothie als lunch. Avondeten wat ik eet, toetje en 2 tussendoortjes. Voor het slapen nog een paar slokjes melk. Fles ben ik rond die tijd ook mee gestopt. Ik vind het dus wel weinig ja...



Wat me opvalt, ontbijt is pap en daarna nog een fles, en lunch boterham en daarna nog een fles? Rond 11 maanden hoef je dat toch niet meer dubbel te doen? Dus pap gemaakt met melk vervangt dan je fles. Tussen de middag kun je ook boterham met thee geven ipv nog een fles. Aangeboden hoeveelheid melk/zuivel is (ik dacht) zo'n 300 ml. Daar kom je dan wel aan met pap, toetje en nog een fles van 150 voor het slapen gaan.



De pap maak ik met water. In de middag geef ik nog een fles omdat ik het anders wel heel weinig vond. Maar misschien belemmert het ook zijn eetlust.

Misschien alleen smorgens en savonds doen. Kijken wat er dan gebeurt.
Of de havermoutpap met flesvoeding maken? Of kan dat niet? Misschien is havermout sowieso nog erg zwaar?
quote:Frizz schreef op 20 februari 2017 @ 22:09:

[...]





Ik ging die koekjes eens Googlen. Grootste bestanddeel is geconcentreerd appelsap = suiker. Jammer.



Edit: ik zie nu dat je ook liga geeft dus dat vind jij dan vast niet zo erg.



Haha ik zat te wachten op de eerste die over de liga zou vallen. Mijn kind krijgt het zelden omdat hij alles prima vind. Was een tip voor To om gewoon eens te kijken wat er in gaat.



De zachte koekjes vind ik top. Grappig dat je daar over valt omdat 'de kleine keuken' juist staat voor gezond. Het is idd gezoet met appel. Ik ben ook fan van de pindakaas, appelperenstroop en amandelpasta. Daar is vast ook wel iets in te vinden wat 'echt niet kan'



To probeer idd veel te variëren maar je kindje is echt niet de enige.. het gaat voorbij.



Die tandjes klinken wel zorgelijk. Daar zou ik wel naar laten kijken..
Alle reacties Link kopieren
quote:Fresiaatje schreef op 20 februari 2017 @ 22:23:

[...]





De pap maak ik met water. In de middag geef ik nog een fles omdat ik het anders wel heel weinig vond. Maar misschien belemmert het ook zijn eetlust.

Misschien alleen smorgens en savonds doen. Kijken wat er dan gebeurt.Ik las (dacht in het blauwe boekje van het CB, maar weet niet meer zeker) dat de aanbevolen hoeveelheid melk (dus die 300 ml) niet is omdat meer schadelijk is ofzo, maar omdat meer inderdaad belemmerend is voor de eetlust. Nou hoef je natuurlijk je kind niet uit te laten hongeren als hij niks anders wil dan melk, maar wellicht wel goed om eens minder melk aan te bieden om te kijken of hij dan wel andere dingen gaat eten.
quote:Frizz schreef op 20 februari 2017 @ 22:20:

[...]





Heel irritant want dan ben ik helemaal blij dat ie zo geniet van soepstengels, en dan drie dagen zijn ze alleen nog goed om mee te gooien. Net als héél veel andere dingen. En ik maak kopen, koken, bakken, snijden, schillen...



Ik geef nu heel vaak gewoon een stukje of hapje van mijn eten. En wijk wat af van m'n über gezonde principes. Tosti is zeker niet m'n eerste keuze, kaas wordt onder de vier afgeraden vanwege de zouten. Maar goed, best lekker als ie gewoon eens eet ipv gooit.



Ooh, erg he. Mijn zoontje veegt alles graag van tafel en pakt gerust iets op alleen met het doel het op de grond te gooien. Het enige dat er altijd in gaat is Griekse yoghurt.



Ik hou me er maar aan vast dat hij ook koekjes niet echt eet, dus dat ik hem wat dat betreft geen verkeerde gewoontes kan aanleren. En af en toe wat 'ongezonders' moet sowieso kunnen toch.



Ik dacht trouwens dat kaas wel eerder mocht. Er zijn ook wel veel verschillende richtlijnen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken en de tips! Ik ga ermee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
quote:loessie44 schreef op 20 februari 2017 @ 22:28:

[...]





Haha ik zat te wachten op de eerste die over de liga zou vallen. Mijn kind krijgt het zelden omdat hij alles prima vind. Was een tip voor To om gewoon eens te kijken wat er in gaat.



De zachte koekjes vind ik top. Grappig dat je daar over valt omdat 'de kleine keuken' juist staat voor gezond. Het is idd gezoet met appel. Ik ben ook fan van de pindakaas, appelperenstroop en amandelpasta. Daar is vast ook wel iets in te vinden wat 'echt niet kan'



To probeer idd veel te variëren maar je kindje is echt niet de enige.. het gaat voorbij.



Die tandjes klinken wel zorgelijk. Daar zou ik wel naar laten kijken..



Tja ik maak ook niet altijd gezonde keuzes maar ik hou er niet zo van als een bedrijf zich opwerpt als maker van gezond voedsel en er stiekem een zooi suiker in verwerkt.



Ik heb wel hun rozijntjes. Zonder sulfiet vind ik dan weer fijn. Maar na drie doosjes vliegen die kleine rotdingen door m'n hele huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marie87 schreef op 20 februari 2017 @ 22:29:

[...]





Ooh, erg he. Mijn zoontje veegt alles graag van tafel en pakt gerust iets op alleen met het doel het op de grond te gooien. Het enige dat er altijd in gaat is Griekse yoghurt.



Ik hou me er maar aan vast dat hij ook koekjes niet echt eet, dus dat ik hem wat dat betreft geen verkeerde gewoontes kan aanleren. En af en toe wat 'ongezonders' moet sowieso kunnen toch.



Ik dacht trouwens dat kaas wel eerder mocht. Er zijn ook wel veel verschillende richtlijnen zeg.Nou ja alles mag, je bent zelf de baas. In de nieuwe schijf van vijf wordt het afgeraden door het voedingscentrum. Nu ben ik het niet altijd met ze eens, maar er zit inderdaad veel zout in kaas. En mijne wil alleen oude kaas haha!
Ach ja, ik voer madame ook wel eens kaas. En ook wel eens een koekje, of andere zooi die vast ergens een 'mits' of 'maar' heeft. Het is niet dagelijks en ik krijg er geen enkel commentaar op van mijn kinderarts(en ).

Uiteraard moet ze niet gaan leven op suiker of kaas of frietvet (bij wijze van spreken).



Frizz, wat ik me echt afvraag: wat is er in godsnaam mis met 'gezoet met appel'. Je geeft je kind toch ook fruit? Of haal je daar t fruitsuiker ook uit? Absoluut geen aanval, maar waar leg ke dan de grens, dat vraag ik me oprecht af.
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 20 februari 2017 @ 22:48:

Ach ja, ik voer madame ook wel eens kaas. En ook wel eens een koekje, of andere zooi die vast ergens een 'mits' of 'maar' heeft. Het is niet dagelijks en ik krijg er geen enkel commentaar op van mijn kinderarts(en ).

Uiteraard moet ze niet gaan leven op suiker of kaas of frietvet (bij wijze van spreken).



Frizz, wat ik me echt afvraag: wat is er in godsnaam mis met 'gezoet met appel'. Je geeft je kind toch ook fruit? Of haal je daar t fruitsuiker ook uit? Absoluut geen aanval, maar waar leg ke dan de grens, dat vraag ik me oprecht af.Geconcentreerde appel is echt niks anders dan suiker. Er zit geen vezel, vitamine of voedingsstof meer in. En dus ziet je lijf het ook gewoon als suiker. Dat werkt voor zover ik heb begrepen anders als je fruitsuikers eet gecombineerd met de vezels die erbij horen.
quote:Frizz schreef op 20 februari 2017 @ 22:57:

[...]





Geconcentreerde appel is echt niks anders dan suiker. Er zit geen vezel, vitamine of voedingsstof meer in. En dus ziet je lijf het ook gewoon als suiker. Dat werkt voor zover ik heb begrepen anders als je fruitsuikers eet gecombineerd met de vezels die erbij horen.Hmmm. Maar dan nog, slaan we dan met z'n allen niet door? Ik vind dat best lastig. Ze krijgt geen jam, geen pap-met-een-smaakje, geen smeerworst, geen..... etc. Maar er komt een punt (dat zie ik bij de oudste) dat hij elders dingen wel ziet en krijgt. Ik merk dat ik het lastig vind om de balans te houden. Ik doe dus maar n dotje
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 20 februari 2017 @ 23:01:

[...]





Hmmm. Maar dan nog, slaan we dan met z'n allen niet door? Ik vind dat best lastig. Ze krijgt geen jam, geen pap-met-een-smaakje, geen smeerworst, geen..... etc. Maar er komt een punt (dat zie ik bij de oudste) dat hij elders dingen wel ziet en krijgt. Ik merk dat ik het lastig vind om de balans te houden. Ik doe dus maar n dotje We met z'n allen? Een ieder kan z'n eigen keuzes daarin maken toch? Ik hou alleen niet van de misleidende commercie. Smeerkaas voor kinderen is er ook zo eentje. Echt ongezond is dat. Genoeg gezonde tussendoortjes waarmee je kan variëren.
Alle reacties Link kopieren
dus jij geeft volgende:

ontbijt: havermout+fruit +100ml melk

middag: boterham

namiddag: fles 150

avond: 2 eetlepels groente

avond: 150

22u: fles

5u: fles



lijkt me te veel fles tov vaste voeding... toch op die leeftijd

lijkt me ook gewenning 's nachts... hier hadden we ook dochter (net 10m) die plots snachts kwam, en als we haar een fles durfden geven (wat ze graag opdronk natuurlijk) dan was heel haar dag om zeep, dronk ze de volgende avond weer weinig, was ze er weer te vroeg,... beetje visieuze cirkel

uiteindelijk hebben we de fles 's middags verdund, en 's nachts enkele keren niet meer toegegeven, en is het weer ok gekomen...

evt doe je komende ochtend 's morgens eens geen havermout, maar 's avonds, misschien dat er dan doorgeslapen wordt?



hier op 10m (7.5kg, 74cm, heel actief (loopt al aan handje mee), weinig slaap overdag):

7u: fles 240/8 + stukjes brood

11u: 250g groente

tussendoor verdunde melk (ze weigert water)

15u: 250g fruit

18u: hapjes van ons aan tafel+soepstengel/brood/...

19u: fles 240/8
Volgens mij bestaat er niet zoiets als 'te veel' fles tov vaste voeding. Als een kind geen vaste voeding eet, kan je niet anders toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven