treinen door Nederland

19-02-2017 09:53 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal!



De zomervakantie is op het werk goed gekeurd dus het plannen kan beginnen! Ik heb mijn relatie dit jaar verbroken dus zoals het er nu naar uit ziet wil ik alleen op vakantie. In het voorjaar ga ik met mijn ouders lekker vliegen dus wil ik in de zomervakantie graag thuis blijven.



Ik zit er over te denken om een week lang te treinen door Nederland, want ons eigen land heeft ook veel leuks te bieden toch? Ik ben op zoek naar tips over reizen en tips over plekken die het waard zijn te bezoeken.



Zoals ik het nu zelf zie heb ik 2 opties:

1. Elke dag vanuit huis met de trein naar een stad toe. Zo bespaar ik kosten op hotelkamers en hoef ik niet met al mijn spullen te sjouwen. Betekend wel dat ik elke dag op tijd weg moet. Ik woon redelijk centraal.

2. Beginnen in bijvoorbeeld Groningen en dan reizen door het land tot Limburg. Dan zou ik alleen met mijn koffer/tas moeten sjouwen en hotels moeten boeken.



Dan zit ik nog met het treinen zelf. Ik wil in augustus gaan treinen en heb geen abonnement. Kan rond die tijd kijken of een winkel een actie heeft voor treinkaartjes. Kan op de NS ook geen abonnement voor een maand/week vinden die betaalbaar is.



Ik hoor graag jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
wat een leuk vakantie idee!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je voor deals van de ns toch moet wachten tot juni/juli ongeveer. Ik wilde zelf deals voor april nu krijgen, maar alles is tot maart. Je zou voor deals voor hotels ook op groupon kunnen kijken misschien? Een dalabbonement is misschien ook wat? Dan krijg je 40% korting buiten de spits. Is wel een ontzettend leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch niet uren lang dagen lang in zo stinktrein zitten????
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 19 februari 2017 @ 10:01:

Je gaat toch niet uren lang dagen lang in zo stinktrein zitten????Wat een stomme reactie
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch kijken voor overnachtingen ergens, misschien via air b&b of zo. Zou voor mij wel echt bijdragen aan het vakantiegevoel.

En dan inderdaad hopen op goedkope treinkaartjes.
Op Spoordeelwinkel.nl staan vaak leuke uitjes incl. treinkaartje met korting.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om elke dag vanuit mijn woonplaats te moeten vertrekken en 's avonds er weer naar terug. Met de dienstregeling van NS ben je dan veel tijd kwijt aan reizen, tijd die je veel beter in de buurt van je bestemming kunt besteden.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er misschien vanaf of je graag ook nog savonds in de steden rondwandelt of niet, dan is op hotel blijven handiger. Maar het is inderdaad wel een grote extra kost.



Je zou ook nog een mengeling kunnen doen. Een deel van thuis uit, en voor die steden die bijvoorbeeld meer in het noorden/zuiden zijn, een andere basis kiezen van waaruit je vertrekt. Dan kan je in plaats van een hotels voor één nacht een AirBnB boeken voor een paar dagen.



En als het iets verder mag zijn, ik denk dat treinreizen in België een stuk goedkoper is dan Nederland, dus je kan er ook nog wat Belgische steden aan vastplakken.
Vind je treinreizen leuk? Want elke keer vanuit huis naar een stad en terug, dan rijd je hele erg lang elke keer een deel van de route opnieuw, namelijk rond je huis.

Ik zou daarom kiezen voor beginnen in Groningen, via Friesland zo kris kras naar beneden afzakken en onderweg in elke stad een goedkopen b&b of hotel boeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee! Ik ben afgelopen zomer met een vriendin een paar daagjes wezen treinen door Nederland. Aanrader vind ik Maastricht, hele mooie stad en je moet dan zeker boekhandel Dominicanen bezoeken! Die zit in een kerk, heel gaaf om te zien. De kerk in Den Bosch is ook heel mooi, echt enorm groot en heel veel details, bijzonder om te zien.



Wat wij ook hebben gedaan vanaf de tweede dag ongeveer is op elke dag waar we kwamen de plaatselijke lekkernij proeven (oranjekoek in Friesland, Bossche Bol in Den Bosch, Blauwvingers in Zwolle), vonden we erg leuk . Verder ook gewoon door de steden lopen die we bezochten en zien waar we uitkwamen, vaak keken we van tevoren wel even op Google wat de bezienswaardigheden waren, maar veel leuke dingen loop je gewoon tegenaan. Zo kwamen we in Leeuwarden in een kerk terecht waar een boekenmarkt was, waar we voor een paar euro leuke boeken konden kopen. De mensen die daar zaten voor het afrekenen hebben ons vervolgens verteld waar we de beste oranjekoek van de stad konden vinden en hebben zelfs nog een plattegrondje getekend, heel leuk .



Wat treinkaartjes betreft zou ik inderdaad opletten komende maanden of Kruidvat/Blokker/AH van die kaartjes heeft voor €15 per dag oid. Anders kun je nog kijken naar kaartjes op spoordeelwinkel.nl, daar zijn ook aanbiedingen icm hotels. Dus dat zou je ook kunnen gebruiken om van jouw woonplaats naar Groningen te gaan, daar te overnachten en dan naar Limburg oid.



Wat wij trouwens ook hebben gedaan is op vakantieveilingen.nl kijken voor leuke musea e.d. Bijvoorbeeld kaartjes voor the Amsterdam Dungeons voor een paar euro.
Let er op dat 'goedkope' treinkaartjes vaak pas vanaf 9.00u geldig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, de zomervakantie duurt nog even, dus heb nog tijd om het uit te stippelen ;)



Treinreizen vind ik niet erg. Airbnb kende ik nog niet, bedankt voor de tip!
quote:SpringDing schreef op 19 februari 2017 @ 10:34:

Let er op dat 'goedkope' treinkaartjes vaak pas vanaf 9.00u geldig zijn!



Inderdaad, er zijn veel verschillende treinkaartjes in de aanbieding. In de zomer heb je er ook die pas vanaf 11 u geldig zijn en dan heb je nog Daluurkaartjes, daar krijg je geen korting mee tussen 16.00 en 18.30 u.

Dan heb je nog kaartjes die alleen in het weekend geldig zijn. Ik zie zoveel mensen die niet kunnen inchecken met zo'n kaartje, omdat ze de voorwaarden niet goed gelezen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een dalurenkaart het handigst is. Er zijn vaak acties dan heb je die al voor 30 euro ofzo. Dat heb je er zo uit. Als je de NS belt kun je hem misschien sowieso voor die actieprijs krijgen. De Kruidvatkaartje zijn vaak alkeen in het weekend geldig.

Verder heeft de NS ook een hoop wandelingen uitgezet vanaf stations. Daar zitten hele leuke tussen.

En overnachten geeft natuurlijk wel veel meer vakantiegevoel
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook kiezen voor verschillende plekken, dat geeft veel meer vakantiegevoel dan elke avond weer voor je eigen voordeur staan.



NS heeft een 'Altijd Voordeel Maand' abonnement voor 25 euro: https://www.ns.nl/product ... g/p/altijd-voordeel-maand

Die is een maand geldig en geeft 20% korting in de spits en 40% korting buiten de spits en in het weekend. Misschien kun je daar wat mee?



Als je met die losse dagkaarten van bv Kruidvat/Hema/etc wilt reizen en je overnacht onderweg niet thuis, pak je steeds een enkele reis, dat is niet altijd goedkoper dan met 20- 40% korting reizen.

Voorbeeld: van Groningen naar Zwolle is met 40% korting €10,60. Als je daarvoor een dagkaart koopt ben je al gauw 14-16 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Iets heel anders: Weet je dat je voor minder dan 20 euro ook met de bus naar bv Londen of Parijs kan? Je bent dan natuurlijk wel ff onderweg, maar als je de tijd hebt..
.
Alle reacties Link kopieren
Leuk plan, ik zou het combineren met een paar overnachtingen dus midden NL naar Groningen, nachtje blijven slapen door naar Leeuwarden, terug naar huis, thuis slapen en dan naar...



Mooie trajecten vind ik:

Amsterdam - Enschede, eerst de stad daarna weiden, een stuk de hei, wat bossen zeer divers. (Losse stukken ook mooi)

Groningen - Almere/Duivendrecht: de trein rijd daar door/langs het natuurgebied.

- Middelburg



Ik zou denk ik ook wat variëren: meters maken met de intercity maar ook stukjes met de stoptrein waar je in een aantal dorpen uitstapt want ook die kunnen verrassen.



Je zou ook een dag Keulen, Munster of Bad Bentheim kunnen doen. Goed bereikbaar vanaf ons trein netwerk. Boeken via Deutsche Bahn is vaak goedkoper en soms kan je dan voor 5 euro (of minder) je ticket upgraden naar 1e klas.



Vergelijkbaar met airbnb: Wimdu. Het leuke van deze beide sites is dat je soms op locatie kan slapen waar niet zo snel een hotel is (kleine dorpjes).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nu over Nederland maar België heeft best mooie steden/dorpjes om te bezoeken en, mits dit nog steeds bestaat, ze hebben daar rittenkaarten. Voor 50 euro koop je zo'n kaart en iedere enkele reis die je maakt kost dan 5 euro of de treinreis 3 uur duurt of 30 minuten maakt niet uit zolang je het duidelijk op die kaart schrijft.
Ik zou het met de bus doen. De trein is veel duurder en je ziet minder. Schijnbaar kun je met de bus voor 30 euro van het uiterste Noordelijke puntje naar het Zuiden reizen. Grappig idee hoor. Gewoon een kleine trolley mee, instappen en in de bus kijken of in het bestemmingsplaatsje een goedkope overnachtingsmogelijkheid is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan ook een plan wat je wilt gaan doen in die steden? Af en toe een dag Rotterdam of Haarlem of welke stad dan ook vind ik heel leuk, maar twee of drie dagen al niet meer. En elke stad is op den duur toch een beetje hetzelfde (winkelen? In cafeetjes zitten?), tenzij je echt specifieke musea gaat bezoeken.



Er is een site die alle aanbiedingen van treinkaartjes opsomt en je waarschuwt voor nieuwe. Dus alles van Blokker, AH, HEMA, Kruidvat... Ik weet nu even de url niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Een soort van tienertoeren maar dan als volwassene.



Ik zou niet iedere keer terug naar huis gaan dat is toch veels te vermoeiend?

Volgens mij heb je tegenwoordig ook voordelige kaarten voor een enkele reis.

Dan kun je verder gaan wanneer je wil.

Ik zou een fijne airbnb nemen zodat je die ervaring ook hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wel of niet terug naar huis gaan hangt ook af van of je het leuk vindt om 's avonds nog in een andere stad te eten... uit eten, of zelf iets koken in een appartementje. En hoe gehecht je bent aan je eigen bed. En misschien toch soms nog lang uitslapen in je vakantie... in een hotel moet je vaak al om de belachelijke tijd van 10 uur uitchecken, dat is voor mij geen vakantietijd. 12 uur is nog wel te doen. Ik kies ze er wel op uit.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
België heeft in augustus altijd wel een aanbieding



Verder zou ik toch af en toe een overnachting doen ergens. Als je ook eens naar Zeeland wil, ben je dus al 2, 5 uur kwijt aan treinen vanaf Utrecht. En als je dan die aanbieding neemt waar stippensokken en je gaat dan buiten de spits kun je pas na 9 uur weg, en dan is het bijna lunchtijd voor je in Middelburg of Maastricht zit.

Voordeelkaarten van Kruidvat en anderen zijn tegenwoordig volgens mij vaak alleen maar in het weekend, of buiten de spits
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 19 februari 2017 @ 13:18:

Er is een site die alle aanbiedingen van treinkaartjes opsomt en je waarschuwt voor nieuwe. Dus alles van Blokker, AH, HEMA, Kruidvat... Ik weet nu even de url niet.Dit is die site: http://www.treinreiziger. ... acties-van-februari-2017/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 19 februari 2017 @ 13:13:

Ik zou het met de bus doen. De trein is veel duurder en je ziet minder. Schijnbaar kun je met de bus voor 30 euro van het uiterste Noordelijke puntje naar het Zuiden reizen. Grappig idee hoor. Gewoon een kleine trolley mee, instappen en in de bus kijken of in het bestemmingsplaatsje een goedkope overnachtingsmogelijkheid is.Ik reis zelf vaak met de Flixbus, is niet meer dan 10 euro i.p.v. de 30,- die ik normaal voor dat traject moet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven