Gezondheid alle pijlers

Menstruatie cup hoe vaak legen?

11-02-2017 12:10 175 berichten
Ik zit er aan te denken om over te stappen op een cup omdat een tampon steeds vaker begint te irriteren en daardoor heel vervelend zit.

Maar waar ik erg tegenop zie is het eruit halen van die dingen om leeg te gooien. Op zware dagen moet ik en normale tampon om de 2-3 uur wisselen. Is dat met zo'n cup ook het geval dan of kan die in principe langer blijven zitten zonder te gaan lekken?

Qua cup zit ik te denken aan een meluna.
quote:Hamsterina schreef op 16 februari 2017 @ 23:26:

[...]





Kijk anders ook even het stukje van mijn link hierboven onder: "Hoe gebruik je een menstruatiecup?"



Ik weet niet of de link zo werkt, maar aub: http://www.zwangerwat.nu/menstruatiecup-kopen/#hoeEven een citaat uit het artikel 'Gemiddeld geven vrouwen zo’n €17,80 uit aan tampons en maandverband per ongesteldheid. Zal ik het rekenwerk even voor je doen? Dat is alleen aan hygiëne al €8.116,80!!!'



Gebruiken die vrouwen tampons of maandverband in gouden doosjes o.d.?
Dit is m'n eerste menstruatie met de menstruatie cup, maar ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe. Inbrengen lijkt goed te gaan, ik voel m niet zitten als ik hem heb ingebracht. Maar ik lek toch door, na een uurtje of 2. Ik dacht eerst dat ik de cup misschien verkeerd had ingebracht, maar als ik hem er uit haal voel ik wel het vacuum en zit de cup ook tot de nok toe voel. Zou ik dan toch te veel bloed verliezen voor een cup? Of doe ik iets anders verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Als de cup vol zit dan gaat het er bij mij ook wel langs stromen, zelfs als hij vacuüm zit. Maar om elke 2 uur een volle cup te hebben moet je wel een zware menstruatie hebben of wellicht gebruik je een (hele) kleine cup. Als je de vacuüm voelt en de cup zich vult, dan klinkt het alsof je 'm wel goed gebruikt.
Hmmm, ja, daar was ik wel bang voor. Ik heb een mooncup, de grotere maat, omdat ik al kinderen heb gekregen. Ik heb altijd wel het idee dat ik veel bloed verlies. Ik probeer het nog maar eens op de wat minder zware dagen met de cup en maandverband erbij voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik zelf de softcups. Omzettend tevreden over. Wil nooit meer terug naar tampons. Natuurlijk is het even 'oefenen' maar dat is echt de moeite waard! Legen doe ik in begin van menstruatie 2x per dag. Daarna minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 17 februari 2017 @ 10:26:

[...]





Even een citaat uit het artikel 'Gemiddeld geven vrouwen zo’n €17,80 uit aan tampons en maandverband per ongesteldheid. Zal ik het rekenwerk even voor je doen? Dat is alleen aan hygiëne al €8.116,80!!!'



Gebruiken die vrouwen tampons of maandverband in gouden doosjes o.d.? Hahah.. gouden doosjes.. misschien dure merken? Of.. alle mogelijke ongestelheidsdagen die in een vrouwenleven bestaan of zo? Ik ga het niet narekenen
Alle reacties Link kopieren
Ik word best enthousiast als ik dit lees. Voor zover dat kan van menstruatieperikelen



Ooit in een ver verleden heb ik eens van die wegwerpcups gekocht en ik vond ze niet fijn, ik kan me vooral herinneren dat ik mijn vaginawand heb opengeraspt met die dingen. Volgens mij was die rand nogal hard met ribbels, geen succes dus. Ook voelde ik dat ding steeds zitten.



Maar als ik dit lees lijkt te me wel wat. Ik ben al overgestapt naar biokatoen tampons. Merk daarbij dat ik niet zo enorm uitdroog tijdens mijn menstruatie. Wat me met zo'n cup wel aanspreekt is dat je weinig hoeft te verwisselen, het niet uitdroogt en dat het beter is voor het milieu.



Nu mijn vraag aan de doorgewinterde gebruikers: welke raden jullie aan? Ik ben begin 30, geen kinderen en mijn baarmoedermond stulpt iets uit en is daardoor best gevoelig. Ik denk dat ik redelijk 'strak' ben van onderen, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Verder heb ik een vrij heftige menstruatie, maar niet zo extreem dat ik continue doorlek ofzo. Voor de hardere cups ben ik een beetje bang, gezien het wegwerpcupverhaal hierboven.



Hebben jullie tips en is een maat S aan te raden of zouden jullie gewoon een M of L doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al een tijd een cup en wil nooit meer terug. Aangezien ik begin 30 ben en 2x ben bevallen had ik de meluna l soft cup genomen. Deze bleek echter toch niet helemaal goed te zitten (zakte soms naar beneden en klapte niet goed kopen). Nu al tijdje de M classic. Volgens mij is het (helaas) qua maat dus gewoon een kwestie van uitproberen.



Ik moet wel zeker de eerste 2 dagen regelmatig legen, menstruatie is vrij zwaar, maar dat had ik bij tampons ook. Zelf combineer ik de cup dus met maandverband, zodat ik niet gelijk doorlek en ik evt iets langer vooruit kan indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je snelle reactie. Ik denk dat ik me nog even verder inlees en er dan 1 ga bestellen. Mijn gevoel zegt nu een M. Duurt nog 2,5 week eer ik weer ongesteld word, als ze redelijk snel bezorgen heb ik nog even oefentijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ook de meluna maar ik heb laatst op aliexpres ook 2 besteld en die bevallen net zo goed.

Meer dan de helft goedkoper en net zo flexibel,ik zal een s kijken voor een linkje.Ben je gelijk niet zo veel geld kwijt als je nog moet oefenen en het niet bevalt.Het materiaal is hetzelfde als de meluna die ik heb.



https://nl.aliexpress.com ... =2114.13010608.0.0.tift01
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
https://nl.aliexpress.com ... &SearchText=menstrual+cup
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Dankje Jennifer. Zeker handig om eens te oefenen. Het enige wat ik hiermee lastig vind is of ik het vertrouw qua ingrediënten. Of dat wat ze zeggen ook zo is. Maar iig bedankt!
Als je de menstruatiecup inbrengt, moet die dan terug z'n normale vorm innemen?



Ik heb daarnet verschillende keren geprobeerd en de bovenste rand van de cup gaat open, maar onderaan blijft het wat ingedeukt.
Ja, die rand hoort overal aan te sluiten. Anders krijg je lekkage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meluna cup, maar op zware dagen moet ik deze toch echt iedere 2 uur legen... Maar dat is in feite alleen op de zwaarste dag. Erna na zo'n 4 uur.

Dat is wel beter dan met tampons, want dan kon ik net zo goed blijven zitten op de wc...



Maar een bloedbad heb ik nooit gehad, behalve een keer met te laat legen. Maar met legen dus nooit. Voor mijn gevoel moet je dan wel een heel erge kluns zijn.

Ik haal hem er dan uit terwijl ik op de wc zit, dan kan het bloed toch alleen maar in de wc vallen? Hoe krijg je dan een kliederboel??



Wat ik wel heb; het bloed zakt meteen naar beneden en blijft met doorspoelen als remspoor zichtbaar in de pot. Ik leg er wel eerst wc papier in maar dan gebeurt dit nog. Thuis niet zo'n zo'n punt, maar ergens anders.... Ze hebben niet altijd een borstel staan. Dat vind ik best gedoe.



Zwemmen nog niet gedaan. Maar wie weet van de zomer?



Ik ben over het algemeen wel heel blij met die cup!
Alle reacties Link kopieren
De maat is echt proberen. Ik had eerst een L omdat dat het beste bij de omschrijving leek te passen (40+ bevallen zware menstruatie) Maar die was te groot, vouwde niet goed uit en bleef ik voelen. Dus nu een M en dat zit wel goed.



Ik heb dus nog een L meluna cup over nu. Geen idee wat ik er nu mee moet. Beetje vies om die door te verkopen.
Ja da's inderdaad ranzig (of zit je te hengelen naar kopers??). Gewoon weggooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 02 maart 2017 @ 09:34:

Ja da's inderdaad ranzig (of zit je te hengelen naar kopers??). Gewoon weggooien.Haha nee hoor. Ik vind het wel zonde om deze weg te gooien. Wie weet groei ik er nog in
Alle reacties Link kopieren
Ik las een tijdje terug ook ergens dat een vrouw haar cup, die ze niet fijn vond, aan haar zusje had gegeven.

Vond ik ook gatver.

Kan me niet schelen hoe vaak en hoe goed dat ding gewassen is, ik hoef geen 2de-hands cup.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:Erizon schreef op 02 maart 2017 @ 08:49:

Ja, die rand hoort overal aan te sluiten. Anders krijg je lekkage.Maar wat bedoel je met rand? De bovenste rand sluit overal aan. De onderkant is wat gedeukt. En hoe ik het ding ook draai, dat blijft zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilapie schreef op 02 maart 2017 @ 11:07:

[...]





Maar wat bedoel je met rand? De bovenste rand sluit overal aan. De onderkant is wat gedeukt. En hoe ik het ding ook draai, dat blijft zo.Volgens mij zit hij dan goed hoor. Als de rand maar helemaal rond is en onder je baarmoedermond zit. Als hij kan draaien zit het volgens mij sowieso goed.
quote:lilapie schreef op 02 maart 2017 @ 11:07:

[...]





Maar wat bedoel je met rand? De bovenste rand sluit overal aan. De onderkant is wat gedeukt. En hoe ik het ding ook draai, dat blijft zo.Die deuk moet er echt uit. Hij moet helemaal uitvouwen in je vagina, dezelfde vorm zoals ie is als ie in je hand ligt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilapie schreef op 02 maart 2017 @ 11:07:

[...]





Maar wat bedoel je met rand? De bovenste rand sluit overal aan. De onderkant is wat gedeukt. En hoe ik het ding ook draai, dat blijft zo.



Probeer hem eens snel op en neer te bewegen.

Of schuif je vinger helemaal langs het ding naar boven, en duw de rand even ietsje in.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
een klein dansje met de heupen doet bij mij altijd wonderen
Ik zit even helemaal in de stress want ik krijg hem er niet uit. Net 20 minuten geprobeerd en het lukt niet. Ik krijg het balletje niet vast gepakt met wijsvinger en duim of wijvinger en middelvinger. Het vacuum lijkt wel verbroken want m'n vingers zaten onder maar nee dat ding blijft zitten waar die zit. Zat al op m'n hurken en heb geprobeerd um naar beneden te duwen met m'n vingers maar dat helpt tot nu toe ook niet.



Wie heeft er nog tips? En zou het een erg groot probleem opleveren als die tot maandag ochtend blijft zitten? Vind het nogal wat om hiermee naar de HAP te gaan namelijk als het me echt later ook niet gaat lukken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven