Klacht over medische keuring

20-02-2017 19:59 48 berichten
Twee jaar geleden heb ik voor mijn werk (als laatste ronde in een sollicitatieprocedure) een medische keuring moeten ondergaan. Ik besef me dat dit al een behoorlijke tijd geleden is, en ik vraag me mede daarom af of ik wel daadwerkelijk een klacht in moet dienen.



De medische keuring was op zijn zachtst gezegd onprettig. Ik kwam huilend thuis en ik ben niet bepaald een emotioneel type. De keuring werd uitgevoerd door twee verschillende artsen. De eerste deed een oog- en gehoortest, meette hoe lang ik was en hoe zwaar ik woog. Allemaal prima. Bij arts nummer twee moest ik mijn kleren uittrekken. Mijn ondergoed bleef aan. Hij luisterde naar mijn ademhaling en ik moest wat oefeningen doen. Ik moest mijn tenen aanraken terwijl ik in mijn ondergoed stond en hij vlak achter mij. Ik moest een paar seconden zo blijven staan. Ik voelde me enorm opgelaten, omdat ik gebukt met mijn kont zo naar hem toe stond. Hij gaf geen enkele uitleg en toelichting over waarom ik dit moest doen. Vervolgens moest ik nog allerlei restjes ondergaan, die ook met mijn kleding aan hadden gekund. Vervolgens moest ik gaan liggen (nog steeds in m'n ondergoed) en deed hij nog een paar kleine testjes. Hij trok mijn onderbroek zo op, dat hij er in keek. Hij trok hem dus niet uit, maar trok hem omhoogen wierp er een blik in. Wederom geen enkele toelichting.



Hoe vinden jullie dit klinken? Ik weet niet of dit een normale procedure is. Ik heb het wel als ontzettend naar ervaren. Hij stelde zich autoritair op en ik vond het intimiderend. Maar nogmaals, ik weet niet wat de standaard procedure is. Het bedrijf heeft vooraf geen enkele informatie verstrekt over wat te verwachten. Ik heb in de loop der tijd een paar andere collega's hierover gesproken. Twee anderen hadden exact dezelfde ervaring als ik. Zij voelden het alsof er door de arts misbruik was gemaakt van zijn positie. De andere collega's die ik hier over gesproken heb, moesten wel dezelfde testjes doen maar de arts liet langer dan noodzakelijk in hun ondergoed staan. Het aanraken van de tenen gebeurde bij hen weliswaar in bh, maar mochten wel hun lange broek aanhouden. Op de andere twee collega's na, is er ook in niemand haar onderbroek gekeken.



Wat zouden jullie hiermee doen? Aankaarten bij het bedrijf of gewoon vergeten? Ik denk er niet vaak aan terug, maar soms komt het weer bovendrijven. Ik baal ook zo van mezelf, dat ik helemaal niets gezegd heb tegen die arts tijdens het onderzoek, terwijl ik mondig genoeg ben.
Alle reacties Link kopieren
Krijg ik ook nog antwoorden op mijn vragen vogelkip?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat je tot op je onderbroek na uitgekleed moest zijn. Niet herkenbaar. Bovenlijf moet soms bloot voor een hartfilmpje maar dit soort vooronderzoeken doet vaak de doktersassistente.

Heb je weleens op de arts zijn naam gezocht in het Big register?
quote:kopjekoffie70 schreef op 20 februari 2017 @ 20:29:

Heb je die arts al eens gegoogeld?

Heb je overlegd met bijvoorbeeld je huisarts? Hij/zij kan je lichtelijk vertellen of al die onderzoeken in de onderbroek moesten. Was dit onderzoek nodig voor de functie?



De naam van de arts weet ik niet meer, dus googlen gaat niet. Mijn eigen huisarts bellen is misschien geen gek idee.



Dit onderzoek is nodig en gebruikelijk voor mijn functie, dat weet ik zeker.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan geen uitslagbrief ontvangen na deze keuring? Anders bij werkgever opvraaggbaar.
quote:ieneminnie schreef op 20 februari 2017 @ 21:44:

Heb je dan geen uitslagbrief ontvangen na deze keuring? Anders bij werkgever opvraaggbaar.Nee ik kreeg alleen te horen dat allea goed was. Ja is dat opvraagbaar? Staat er in zo'n test de uitslag op ieder onderdeel? Die wil ik dan wel opvragen, dat schept wellicht duidelijkheid.
* dubbel *
Alle reacties Link kopieren
moest je ook blazen op je hand toen hij in de onderbroek keek?

Dan kijken ze namelijk of je blaas een beetje opzet.
quote:miedo schreef op 20 februari 2017 @ 21:51:

moest je ook blazen op je hand toen hij in de onderbroek keek?

Dan kijken ze namelijk of je blaas een beetje opzet.Ja, dat moest inderdaad! Dus dat is normaal? Wat zien ze aan je blaas dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelkip schreef op 20 februari 2017 @ 21:53:

[...]





Ja, dat moest inderdaad! Dus dat is normaal? Wat zien ze aan je blaas dan?als je op je hand blaast, dan kan de arts zien of je een liesbreuk hebt.Als er bij de lies dan een bolling ontstaat heb je een liesbreuk.Die test heb ik ook gehad toen ik naar schoolarts moest.
quote:vogelkip schreef op 20 februari 2017 @ 21:53:

[...]





Ja, dat moest inderdaad! Dus dat is normaal? Wat zien ze aan je blaas dan?Zoals checken ze op een liesbreuk toch?
Alle reacties Link kopieren
In enkel een onderbroek bukken is nodig voor scoliose onderzoek. Dat is met kleding aan moeilijker te zien.

Kijken in de onderbroek kan zijn om te zienof de heupen op gelijke hoogte staan ivm eventuele beenlengte verschil.
Ik zou het wel bespreken, je mag er ook gewoon bij vertellen dat het nieuws over die sportarts ervoor gezorgd heeft dat je er weer over na gaat denken. Huilend thuis komen van een medische keuring is niet goed. Nieuwe collega's moeten die keuring nog steeds ondergaan, wel aan de bel trekken!

Uitleggen waar een onderzoek voor is, is toch wel normaal.
Voor alle onderzoeken kunnen legitieme redenen zijn, maar het is natuurlijk vreemd dat je zelf niet weet waarom je je uit moet kleden en wat er onderzocht wordt. Tip voor de volgende keer: gewoon vragen stellen tijdens het onderzoek.
quote:reisa1978 schreef op 20 februari 2017 @ 22:03:

Ik zou het wel bespreken, je mag er ook gewoon bij vertellen dat het nieuws over die sportarts ervoor gezorgd heeft dat je er weer over na gaat denken. Huilend thuis komen van een medische keuring is niet goed. Nieuwe collega's moeten die keuring nog steeds ondergaan, wel aan de bel trekken!

Uitleggen waar een onderzoek voor is, is toch wel normaal.En dit inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelkip schreef op 20 februari 2017 @ 21:46:

[...]





Nee ik kreeg alleen te horen dat allea goed was. Ja is dat opvraagbaar? Staat er in zo'n test de uitslag op ieder onderdeel? Die wil ik dan wel opvragen, dat schept wellicht duidelijkheid.Normaliter krijg je de uitslag brief, geschikt of ongeschikt. Je medische gegevens moet je kunnen inzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf medische keuringen gehad en ook wel eens een keuringsarts moeten inhuren

als je tegelijkertijd op je hand moest blazen lijkt mij dat inderdaad een liesbreuk-testje

ik vind dat je dan wel heel grondig bent gekeurd, in dat geval, maar wellicht is dat voor jouw baan relevant?



als het voor jouw baan eigenlijk niet nodig is om een dergelijk invasieve keuring te ondergaan, dan zou ik dat nog wel een keer aankaarten: of je werkgever wel inhoudelijk op de hoogte is van de keuringen die worden gedaan. Ook vind ik dat je best kunt aangeven dat jij en je collega's het als zeer onprettig hebben ervaren. Dan kan je werkgever voor toekomstige keuringen een andere arts inhuren. Want dat jij het als onprettig en autoritair hebt ervaren, en moest huilen, en andere collega's ook..dat geeft wel aan dat er iets niet goed is. Ook zijn niet alle keuringen hetzelfde geweest.



Blijft bijzonder hoeveel vreemde praktijken zich kunnen afspelen rondom dat keuren in deze tijd.
quote:vogelkip schreef op 20 februari 2017 @ 20:28:

Vertrouwenspersoon heb ik ook aan gedacht, maar er staan alleen 06 nummers bij en geen emailadressen. Ik vind dat zo hoogdrempelig om iemand die ik niet ken privé lastig te vallen en mondeling mijn verhaal te moeten doen.



Vetrouwenspersonen zijn er júist voor moeilijke zaken waar je niet graag over praat. Het is heel logisch om te bellen en te vragen of je een afspraak kunt maken of je verhaal op papier mag zetten.

Zelfs als die keuring helemaal gerechtvaardigd is, hoort het niet zo te zijn dat het intimiderend voelt en dat je geen uitleg krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Beeldig_ schreef op 20 februari 2017 @ 20:55:

[...]





Wat ontstellend naief.Ongeinteresseerd zolang ik niet bedreigd word. Ik voel me ook niet geroepen om iemand aan de kaak te stellen zolang hij niet echt overduidelijk is. Als hij echt een greep zou doen dan duw ik zijn hand wel weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Pinda-Kaas schreef op 20 februari 2017 @ 22:33:

Ik heb zelf medische keuringen gehad en ook wel eens een keuringsarts moeten inhuren

als je tegelijkertijd op je hand moest blazen lijkt mij dat inderdaad een liesbreuk-testje

ik vind dat je dan wel heel grondig bent gekeurd, in dat geval, maar wellicht is dat voor jouw baan relevant?



als het voor jouw baan eigenlijk niet nodig is om een dergelijk invasieve keuring te ondergaan, dan zou ik dat nog wel een keer aankaarten: of je werkgever wel inhoudelijk op de hoogte is van de keuringen die worden gedaan. Ook vind ik dat je best kunt aangeven dat jij en je collega's het als zeer onprettig hebben ervaren. Dan kan je werkgever voor toekomstige keuringen een andere arts inhuren. Want dat jij het als onprettig en autoritair hebt ervaren, en moest huilen, en andere collega's ook..dat geeft wel aan dat er iets niet goed is. Ook zijn niet alle keuringen hetzelfde geweest.



Blijft bijzonder hoeveel vreemde praktijken zich kunnen afspelen rondom dat keuren in deze tijd.Dit vind ik een heel waardevolle reactie, dankjewel. Voor mijn functie lijkt een liesbreuktest me niet nodig. Ik vind het vooral vreemd omdat niet iedere collega getest is hierop, maar slechts een enkeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelkip schreef op 20 februari 2017 @ 23:18:

[...]





Dit vind ik een heel waardevolle reactie, dankjewel. Voor mijn functie lijkt een liesbreuktest me niet nodig. Ik vind het vooral vreemd omdat niet iedere collega getest is hierop, maar slechts een enkeling.ja dat vind ik ook opvallend
Alle reacties Link kopieren
Dat testje waarbij je op je hand moest blazen en ze dan kijken is idd om te testen op een liesbreuk. Heb ik ook gehad voor een medische keuring, met het verschil dat deze arts wel even netjes vertelde waar het voor was.

Was een lichamelijk zware functie waarbij er kans op klachten bij onbehandelde liesbreuken waren.

Vond het zelf niet belastend, maar ook omdat ik wist wat hij deed en waarvoor het zinvol was.
Alle reacties Link kopieren
controle lymfen/liezen inderdaad en dat andere is om te controleren of je ruggegraat wel recht loopt, waarschijnlijk ging hij ook met zijn vingers langs je ruggengraat. Doodnormaal, wel jammer dat hij geen uitleg gaf.
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan schoolarts vroeger..ook in ondergoed..ook dit soort testjes en in de onderbroek (liesbreuk idd).

Komt op mij dus niet zo heel raar/ongewoon over.

Maar jij hebt t als vervelend en grensoverschrijdend (?) ervaren.

Ik zou hier dus zeker nog op terug komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven