Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dit 5 dagen geleden , en huis staat nog steeds de koop op funda dus mensen die geintreseerd zijn en bod hebben gedaan ? Yeah right
Wees jezelf
quote:Haper schreef op 20 februari 2017 @ 19:06:

Bieden gaat toch puur op gevoel, lijkt me! Je wilt een huis of niet... je kan er van alles aan willen doen, dus dat neem je mee in je overweging. Maar om dat ook te communiceren naar de tegenpartij, nee... die hebben niets met jouw andere woonwensen te maken om hun prijs uiteindelijk te verlagen.Nouja dingen zoals dubbel glas bijvoorbeeld vind ik wel wat anders dan iets wat smaakgebonden is. Zoiets zou ik misschien wel meenemen en communiceren om mijn bod te onderbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in, criminalmind! Maar als je muren wilt stucen, of een andere vloer mooier vind of de keuken of badkamer te oud vindt of een kamer te klein vindt of de stoppen vervangen moeten worden... daar denken mensen ook de prijs mee omlaag te kunnen halen!
Nothing takes the past away like the future
Alle reacties Link kopieren
Ja op gevoel maar die dingen wegen wel mee. Wat ik vergeten ben. Ik weet niet waar je woont maar in sommige steden bieden ze over.. dus gaan ze niet akkoord met de vraagprijs. Hier waar ik woon is gewoonlijk nog om onder de vraagprijs te bieden tenzij het echt een super gewild huis is. Alles af, net op de markt, vrijstaand of 2 onder 1 kap of hoekhuis... wij hebben een '3 onder 1 kap' hoekwoning. Stond 5 mnd te koop. Moet wel wat aan gebeuren. Badkamer. Laminaat vervangen. Souzen en schilderwerk op ten duur de keuken. Wij hebben 15.000 eraf kunnen krijgen
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Bij dat huis wat wij op het oog hadden was de stoppenkast uit eind 60 die tellen we mee , nieuwe vloer niet , berging isoleren tellen we ook mee , ramen beneden was dubbelglas maar 28 jaar oud , tellen we voor de helft mee , schilderen dat soort dingen tellen niet mee , neem aan dat vraagprijs bieden in drenthe niet de normaalste zaak is , wel in de randstad , amsterdam , dat soort steden
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
In enschede beginnen ze ook. Dat is geen randstad. Maar inderdaad alles wat meerwaarde heeft moet je meerekenen. Laminaat vervangen en schilderwerk hebben wij ook niet mee gerekend. En hoelanger te koop...
Bam!!!!
Poezenmens, ik begrijp het niet zo goed. Jullie wilden een bod uitbrengen maar had geen vertrouwen in je aankookmakelaar en de verkoopmakelaar. Dus nu heb je geen bod uitgebracht? Je kunt toch nog steeds gewoon bieden wat je wilde bieden? Dat staat toch los van het karakter van de makelaars? Zou zonde zijn als je nu een kans op een huis dat je graag wil laat schieten om een punt te maken naar de makelaars, toch?
De waarde van een huis is volgens mij niet uit te drukken in een rekensom met de vraagprijs. Het wordt zo erg beinvloed door de markt; wat zouden andere kopers bereid zijn te betalen, wat voor andere opties zijn er voor dat geld, wat denk je dat het huis waard is over 5, 10, 20 jaar, wat gaat er met de buurt/omgeving gebeuren in de toekomst. Enzovoort. De daadwerkelijke details van het huis hebben maar een kleine invloed op de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Wij wilde een bod doen van 150- 153 max , maar toen de makelaar ons vertelde dat hij met die mensen in zee wilde gaan ... Tenzij wij de vraagprijs gingen bieden , dan ging het huis naar ons , dus wij hadden zoiets van 10 eraf lullen of meer gaat ons niet lukken , misschien 5000 niet eens , wij voelde ons onder druk gezet , en toen gingen we alles uitrekenen kosten koper dingen die gedaan moesten worden , dus 165 voor het huis , intotaal kwamen we op 181,000 en dat vonden we zelf teveel , want dat zie je niet aan het huis zelf van binnen , de keuken is onze smaak badkamer ook , hij is alleen heeeel klein 125 breed bij 2 ,80-3meter , en daar staat je douche in wc en wastafel , garage zat erbij , maar liever die garage weg en dat huis 10 goedkoper word, maarja hij zit aan je huis , dus had het huis een grote badkamer met een bad en douche en alle ramen dubbelglas niet ouder dan 10-15 jaar, dan was het een ander verhaal



Voor 165 ga ik niet nog eens voor 5,000 euro klussen , dan wil ik alleen mn vloer erin leggen , nieuwe verf en klaar ,

Als ik een huisie zie van 135-140 dan wil ik dat best doen , maar voor zoveel geld moet het gewoon bijna af zijn



Mensen zullen mij wel uitlachen , pfff zoveel geld nou dat is niets ,ik weet dat de meeste mensen 230-250 voor een huis betalen , maar de regio die wij leuk vinden heb je al voor 110 een huis , 158,000 2 onder 1 kap met garage , en 175 ga je richting villa , en 190-200 ton ben je de man , Gisteren leuk huisje gezien 183 .000 156 vierkante meter, vloerverwarming , keuken nieuw waar zelfs je eettafel inpast met gemak , een leuke woonkamer loopt in een L veel licht en ramen, carpoort voor de deur , en 5 slaapkamers , normale badkamer , leuke tuin, alleen te duur haha
Wees jezelf
Ik lach je niet uit hoor poezenmens, 150 000 is ontzettend veel geld, ook voor mij hoor. Klinkt alsof je er goed overna gedacht hebt dat 165000 te veel. Ik zou in jouw situatie wel alsnog een bod doen voor 150 000. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze het afwijzen, en dan ben je precies even ver als dat je nu bent. Laat je niet op je kop zitten door zo'n makelaar hoor, je hoeft alleen een bod te doen waar je zelf achter staat, daar heeft niemand anders iets over te zeggen.



Voor makelaars is het ook allemaal makkelijk praten he? Zij hoeven de hypotheek niet af te lossen. En als je iedere dag met zulke hoge bedragen bezig bent voelt het toch op een gegeven moment allemaal aan als monopoliegeld volgens mij.
Als ik jullie was Poezenmens zou ik ook gewoon een bod doen waar jullie je goed bij voelen. Niet geschoten is altijd mis, zeker als het huis nu kennelijk nog steeds niet verkocht is. Die andere kopers trekken er dan ook niet erg hard aan als ze er al zouden zijn. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het bod wordt afgewezen inderdaad en dan heb je niets gewonnen maar ook niets verloren dus waarom zou je dat niet proberen?
Net de makelaar gesproken....wederom is er een huis aan ons voorbij gegaan. Hadden waarschijnlijk wel het hoogste bod, maar toch niet gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien doen we nog wel een bod , vriend had zoiets van laten we een huis zoeken met een wat grotere badkamer , want hier ga je later spijt van krijgen, ik ga erook vanuit dat deze week makelaar , met de mededeling dat mensen niet meer geintreseerd zijn en dan bieden we 147-148
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
Ten aanzien van het uitbrengen van een bod, hier even mijn visie (ons huis staat te koop):



De vraagprijs van een huis is meestal al gebaseerd op de grote van het huis, de staat van onder houd en de locatie. Dat er dus nog zaken aan een huis moeten gebeuren is al meegenomen in de tot standkoming van de vraagprijs. Bijvoorbeeld een verouderde badkamer, zorgt er al voor dat je ergens tussen de €10000-15000 met je vraagprijs zakt, dan wanneer je badkamer up to date zou zijn.

Wanneer iemand nu bij ons huis een eerste bod doet van €15000,- (of nog meer) onder de vraag prijs, dan neem ik dat bod niet eens serieus in overweging.

Dat een ander het huis wil gaan schilderen en een andere vloer mooier vindt, betaald hij dan zelf maar, daar zak ik geen 8000-10000 voor met mijn vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook op zoek naar een huis en ik vind het erg spannend! Door ons werk zijn we helaas gebonden aan een regio redelijk dicht bij de randstad, dus wat hogere prijzen. Daar komt bij dat we een redelijk wensenpakket hebben (grote keuken, mooie badkamer, aparte garage, redelijke tuin en minimaal 3 slaapkamers) dus het maakt het er allemaal niet makkelijker op We hebben al wel een huis bekeken en vonden dit erg mooi, maar nog te snel om beslissingen te maken. Hopelijk komen er binnenkort nog wat meer leuke huizen online
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 21 februari 2017 @ 15:03:

Ten aanzien van het uitbrengen van een bod, hier even mijn visie (ons huis staat te koop):



De vraagprijs van een huis is meestal al gebaseerd op de grote van het huis, de staat van onder houd en de locatie. Dat er dus nog zaken aan een huis moeten gebeuren is al meegenomen in de tot standkoming van de vraagprijs. Bijvoorbeeld een verouderde badkamer, zorgt er al voor dat je ergens tussen de €10000-15000 met je vraagprijs zakt, dan wanneer je badkamer up to date zou zijn.

Wanneer iemand nu bij ons huis een eerste bod doet van €15000,- (of nog meer) onder de vraag prijs, dan neem ik dat bod niet eens serieus in overweging.

Dat een ander het huis wil gaan schilderen en een andere vloer mooier vindt, betaald hij dan zelf maar, daar zak ik geen 8000-10000 voor met mijn vraagprijs.Ik ben het grotendeels met je eens. Echter zie ik een heel groot aanbod van huizen waar de buitenmuren kunnen blijven staan en de rest moet je vervangen en daar wordt nog de hoofdprijs voor gevraagd. Dus dat geldt echt niet voor iedereen die een te koop bord plaatst.
Ik denk ook dat vooral verkopers die veel aan hun huis gedaan hebben de waarde vaak overschatten. Het voorbeeld van mijn schoonouders: schoonvader (ooit was hij timmerman) had helemaal zelf een keuken hand gemaakt in het huis. En schoonmoeder had met zorg dure vloerbedekking uit gezocht etc, allemaal prachtig naar hun eigen smaak. Maar alles wat kopers zien is: 'wat een gare keuken en ouderwetse vloerbedekking, dat moet er allemaal uit'. Het zijn vooral de emoties die maken dat Je de waarde van een huis niet objectief kunt zien. Zelfde geldt voor de kopers, die alleen hun eigen smaak mooi vinden. En dan zou het eigenlijk de rol van de makelaar moeten zijn on een beetje een objectief perspectief te bieden.



Wat ik zelf gemerkt heb dat helpt, als je een bezichtiging of bod doet geef je niet een opsomming van wat je vindt dat er allemaal mis is, dat weten de eigenaren zelf ook wel. Als je juist op somt wat Je allemaal zo positief vind en dan bij Je maximale bedrag zegt dat je graag meer zou willen bieden, maar dat dit helaas het maximaal haalbare is voor jullie. Dan leg Je de beperkende factor bij jezelf zonder de trots van de verkoper te raken.

Zo hebben wij eens ons vorige huis gekregen: niet het hoogste bod, maar wel de gun factor omdat wij wel positief waren over al het werk dat de verkopers hadden gedaan. Ze dachten dat wij net zoveel van het huis zouden houden als zij.
Alle reacties Link kopieren
Groenebroek , ik vind dat je wel gelijk hebt , ik heb 165 wel over voor een huis die mijn wensen heeft en af is , jaren 80-90-2010 nieuwe dubbele raampjes niet van 30 jaar oud , daar heb ik 165 voor over , maar als het gaat om een huis uit 69 , met een stoppenkast uit 69 en alleen boven dubbelglas van 10 jaar oud dan denk ik hmmm , voor 158 heb ik 2 onder 1 kap uit 84 met garage aan huis , en alles geisoleerd , huis uit 69 moesten de muren ook nog geisoleerd worden



Ik heb zelfs een huis gezien uit 2012 voor 159,500

Maarja dat trekt mij weer niet , het is mij te nieuw geen sfeer

Jaren 70-80 trekt mij het meest qua huis en sfeer ,

Begin 90 ook nog wel maar 2000 worden de woonkamers steeds kleiner , rechtoe rechtaan, een leuke L of een Z is veel speelser





En idd een keuken naar eigen smaak geeft het huis niet opeens 10,000 euro meer aan waarde,



Dan moet je toch gaan denken aan , nieuwe ramen plaatsen , aanbouw, zodat je huis groter word ,

De boel isoleren, mooie gestucte muren,



Huis wat al 6 plus maanden tekoop staat ik denk dat niemand het huis wilt want de woonkamer is lastig in te delen , de keuken is knalroze , de muur dan , en te duur , maar ik kijk daar doorheen, door die knal kleuren ,een huis niet kopen omdat er geen mooie keuken inzit zou ik nooit doen , dan zet ik liever een nieuwe keuken erin , ben ook vrij lang dus de meeste keukens zijn vrij laag, ik 176 vriend 192

Maar waar ik niet doorheen kan kijken is bijvoorbeeld een aanbouw van hout , wat je niet kan slopen , ivm dakpannen
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook mee eens. Maar hier gaat geen enkel huis weg voor de vraagprijs. Dus hoe basseer je je bod. Dat genoemde punten zijn dingen die overwegen voor je bod. Hoe graag de verkoper de vraagprijs graag ziet.. het gaat hier niet zo. Dus advies geven is moeilijk. Maar hoe langer een huis te koop staat hoe meer kans dat je kan gaan zakken. Dat is eenmaal een feit.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er een beetje doorheen. Eerst alle spanningen over ons bod, daarna de spanningen over de hypotheek (omdat het nog maar de vraag was of het allemaal wel ging lukken) en nu gedoe met de overlijdensrisicoverzekering. Ik kan er niet meer tegen. De kans dat ik een overlijdensrisicoverzekering krijg, is niet heel groot vanwege mijn verleden. Dan krijgen we geen NHG. Ik heb inmiddels antwoord van de hypotheekadviseur dat er dan nog wel andere mogelijkheden zijn, maar ik wil verdorie duidelijkheid! Het lijkt erop dat de hypotheker wacht met z'n akkoord tot de ORV rond is, maar misschien kómt die helemaal niet rond en dan moeten we wéér om de tafel met de hypotheekadviseur. Ik leef al zes weken continu in spanning en ik ben het zat. Misschien trek ik me de stress teveel aan, dat zal best (mijn man is veel minder gespannen), maar ik vind het even helemaal niet zo leuk meer allemaal.



En ik ben boos. Het gaat al járen goed met mij, maar voor de ORV is dat niet genoeg. Is het nooit genoeg. Ik moet mijn hele verleden oprakelen en dat zal altijd wel zo blijven bij dit soort dingen.



Sorry voor deze negatieve egopost.
Ach Drackie, wat vervelend. Ik heb je topic over de orv gezien. Naar dat je op deze manier geconfronteerd blijft worden met je verleden. Kunnen jullie ook een hypotheek zonder NHG krijgen? En zou dat genoeg zijn voor wat jullie nodig hebben? Het voelt zo oneerlijk, maar je doet er niets aan.

Kop op meid, geef je nog niet gewonnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Drackie schreef op 21 februari 2017 @ 23:17:

Ik zit er een beetje doorheen. Eerst alle spanningen over ons bod, daarna de spanningen over de hypotheek (omdat het nog maar de vraag was of het allemaal wel ging lukken) en nu gedoe met de overlijdensrisicoverzekering. Ik kan er niet meer tegen. De kans dat ik een overlijdensrisicoverzekering krijg, is niet heel groot vanwege mijn verleden. Dan krijgen we geen NHG. Ik heb inmiddels antwoord van de hypotheekadviseur dat er dan nog wel andere mogelijkheden zijn, maar ik wil verdorie duidelijkheid! Het lijkt erop dat de hypotheker wacht met z'n akkoord tot de ORV rond is, maar misschien kómt die helemaal niet rond en dan moeten we wéér om de tafel met de hypotheekadviseur. Ik leef al zes weken continu in spanning en ik ben het zat. Misschien trek ik me de stress teveel aan, dat zal best (mijn man is veel minder gespannen), maar ik vind het even helemaal niet zo leuk meer allemaal.



En ik ben boos. Het gaat al járen goed met mij, maar voor de ORV is dat niet genoeg. Is het nooit genoeg. Ik moet mijn hele verleden oprakelen en dat zal altijd wel zo blijven bij dit soort dingen.



Sorry voor deze negatieve egopost. Ik snap je, Drackie. Ik kon het ook moeilijk van me afzetten, toen we met de hypotheek bezig waren. Zo spannend of alles lukt en je hebt er gewoon geen grip op. Momenteel moeten wij ons huis nog verkopen. Ook hier heb ik veel spanning over, want het is almaar wachten op een volgende stap. Ik kan dat ook moeilijk naast me neerleggen, terwijl mijn man zich ook geen zorgen maakt. Probeer het toch een beetje van je af te zetten.... je kan het niet veranderen, dus wacht af. Het zal allemaal goedkomen!
Nothing takes the past away like the future
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie jouw orv per se nodig Jackie? Bij ons duurde mijn orv echt belachelijk lang terwijl de rest al rond was.

Omdat de orv voor acceptatie niet noodzakelijk was hebben we akkoord gegeven en laten passeren. Mijn orv was pas 4 weken later rond, totale tijd ruim 10 weken! En dat terwijl de enige tussenstap was dat ze extra info bij mijn huisarts vroegen
Poezenmens, die 2-onder-1-kap uit '84 voor 158 klinkt wel goed, gaan jullie daar nu voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er ook even door heen..



Van enorme blijdschap naar mega veel stress en onzekerheid. Kan wel janken.



Leg het later wel even uit. Moest het vooral even kwijt. Wil het even naast me neerleggen allemaal maar iedereen in onze omgeving blijft het geheel maar oprakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven