Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus, als je verhoogde borders maakt, dan kan je daarin het zand kwijt en daar bovenop doe je dan gewoon een berg tuinaarde. Heb ik hier ook gedaan, prima manier om van het zand af te komen.
...
Alle reacties Link kopieren
Ohja, goed dat je het zegt. Wil een border sowieso verhoogd doen. Wil gewoon de steentjes uit de tuin gebruiken want moeten we perse bewaren van de verhuurder. Maar als ik dat vastlijm met steenlijm krijg ik het natuurlijk nooit meer los.. Metselen is dan ook niet handig. Maar enkel goed stapelen is dam weer niet stevig genoeg lijkt me. Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Wat cc zegt kan prima idd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je van plan daar te wonen koettie?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het mooi is (waarschijnlijk niet ) maar je kan betonijzer gebruiken (diep ingraven) om de rij stenen op zijn plaats te houden. Wat voor stenen zijn het?
...
Alle reacties Link kopieren
Tegen dat betonijzer kun je dan iets aan laten groeien, muurleeuwenbek bijvoorbeeld.
...
Alle reacties Link kopieren
Of je stapelt ze tegen speciekuipen aan, dan heeft het niks te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ook een heel goed idee.
...
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik gewoon eigenwijs zijn en ze ergens halverwege maart verplaatsen. Nog even bedenken waarheen...



Zijn jullie vlinderstruiken ook al aan het uitlopen? Er zitten hier al overal kleine puntjes met bladeren aan. Maar ik moet hem nog snoeien en ben bang dat ik hem dan weer vermoord. Lastig zo'n tuin af en toe haha.



Koettie vervelend zeg dat je zand niet meer is opgehaald, maar borders en verhogingen ervan maken is denk ik het beste idee. Ik heb met mijn nieuwe border ook een berg zand er ineens bij, die heb ik deels door de huidige aardige gedaan en een deel in een hoop tegen de schutting. Komt vanzelf wel weer van pas.



Welkom Whomi! Klinkt nu al als een leuke tuin. Benieuwd wat er allemaal tevoorschijn gaat komen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook uitlopende vlinderstruiken Ik ben altijd gewoon heel bruut en zaag de dingen eind maart op één tot anderhalve meter van de grond af. Nooit problemen mee gehad. Vlinderstruiken zijn ijzersterk. Wel even wachten tot je zeker weet dat het niet meer gaat vriezen.



Sorry Whomi, vergeet helemaal op je te reageren!

Je tuin klinkt als een waar paradijsje en wat zal het mooi worden als straks alle hortensia's in volle bloei staan
...
We verhuizen volgende maand naar een huis met een

"Klein" tuintje... 7m bij 3m.... vol met van die oude bakstenen.... wij zijn niet echt planten mensen ivm onderhoud waar wij geen tijd voor hebben... maar we willen wel graag een gezellige mooie tuin om in de zomer in te loungen... iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig dat is fijn om te horen CC haha. Hij is hier alleen te lang niet gesnoeid, dus ik zit nu met een dikke stam... Kan ik dan gewoon vanaf de grond 1,5 meter rekenen, of moet ik gewoon alle uitlopers tot de basis terug snoeien? Gut ik voel me weer een lekkere noob haha.



Isabonita ook welkom! Wat leuk een tuintje, ik vind zelf van die oude bakstenen heel gezellig. Zoek vooral op Pinterest voor inspiratie. Weet je hoe je tuin ligt? Noord, oost, zuid of west? Dat maakt namelijk aardig verschil qua zonuren en wat voor planten je er dan in kan zetten. Ik merk dat er aan de tuin waar ik nu zit jaren niets mee is gedaan, en eigenlijk is het gewoon overleving van de sterkste geweest. Als ik geen tuin mens was geweest had ik het gewoon kunnen laten staan en regelt het ondertussen allemaal zichzelf wel. Blijven toch mini eco systemen.



Ik ben wel door jullie vogel telling wat meer gaan opletten en ik heb gespot; een mannetje en een vrouwtjes merel, koolmezen, mussen, en eergisteren zelfs een vinkje! Die zo hop hop hop de tuin door ging. Ze zitten allemaal al lekker te wroeten in de aarde die is vrijgekomen. Ben ook bijna alle takken kwijt nu, pfew!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Whomi em Isabonita!



Isabonita, als je nog meer info geeft wat je hebt en wat je wil kunnen we nog wat gerichtere tips geven. Voor nu zeg ik: als je weinig aan onderhoud wil hebben kun je beter geen potten neerzetten maar een (verhoogde) bak maken. Is beter voor de waterhuishouding en voedingsstoffenvoorraad enzo.
Alle reacties Link kopieren
Framboos, even kort want ik lig al in bed, het gaat dus om een verwaarloosde vlinderstruik begrijp ik. Die zeker niet vlak bij de grond afzagen maar alleen vlak boven de uitlopers inderdaad.
...
Alle reacties Link kopieren
Yes! Ik pb je morgen wel even een foto. Slaap lekker!
Er zit een bijgebouw aan, (schuur) over de zijkant. We zijn van plan de voormuur eruit te slopen zodat we een overkappingkje kunnen maken en daar evt een zitje. Dan blijft de rest 7 bij 3 nog steeds over.



Het is een tuin op het zuid/westen!

Onderhouds arme tuin, met toch veel charme en gezelligheid... (is ons doel)



Dat idee met hoge bakken lijkt mij leuk! Denk dat er dan vooral groen in komt die weinig aandacht/tijd vergen.. iets staat mij bij dat bloemen ook niet het eeuwige leven hebben?



Hier een foto van de tuin... niet de "mooie" oude stenen haha... (geen eigen foto, gepikt van funda)



[IMG]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x10 ... M1fABA.jpg[/IMG]
Alle reacties Link kopieren
Hey, nog meer nieuwelingen! Welkom!
Dit is mijn tuin zoals hij op funda stond











De kas staat er dus niet meer, maar ik wil die wel terug. En dus tegen de schutting iets van kamperfoelie en het liefst ook een passiflora denk alleen wel dat ik dan een rek ofzo tegen de schutting moet maken. Daar moet ik nog achteraan. Het liefst wil ik iets langs de schutting bij het terras, maar daar heb ik geen aarde om iets in te zetten. Dus ik wil iets in de border en dan zo ver mogelijk links in de hoek, zodat het wat meer naar links groeit nog.
Alle reacties Link kopieren
Nice! Ruimte zat in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Plaatje van Isabonita:quote:Isabonita schreef op 21 februari 2017 @ 00:02:



Hier een foto van de tuin... niet de "mooie" oude stenen haha... (geen eigen foto, gepikt van funda)

quote:Felix_Urbexicus schreef op 21 februari 2017 @ 08:23:

Nice! Ruimte zat in ieder geval!Het is inderdaad een redelijk formaat tuin vind de zijtuin ook heel fijn! Ik moet in het voorjaar alleen even kijken waar ik nog wat bij wil. Onder de japanse esdoorn mag nog wel iets in de border, die is nu zo kaal. En ik heb een grasmaaier nodig in de verhoogde border van de 2e foto staat een perenboompje en aardbeien. Dat was een soort moestuintje, heb ook uien gevonden erin. Ik hou wel van een beetje moestuinieren, dus ik denk dat ik dat zo laat.
Alle reacties Link kopieren
Ik word helemaal gestoord van die herten. Er ligt echt overal poep, en die krengen hebben lopen spitten. Mijn lentebollen zijn onthoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ohnee Felix!



Mooie tuin Whomi! Daar kan je alle kanten mee op.



Isabonita, is de tuin de andere kant op dezelfde vorm?



Ik betrapte net mijn kat met kopjes geven aan de heide. Gek beest. En ik ben er achter welke mysterieuze plant nou achterin de tuin staat. Het is de Italiaanse aronskelk. En nu wil ik er meer want ik vind hem zo mooi haha.
quote:Frambozen schreef op 21 februari 2017 @ 11:10:

Ohnee Felix!



Mooie tuin Whomi! Daar kan je alle kanten mee op.



Isabonita, is de tuin de andere kant op dezelfde vorm?



Ik betrapte net mijn kat met kopjes geven aan de heide. Gek beest. En ik ben er achter welke mysterieuze plant nou achterin de tuin staat. Het is de Italiaanse aronskelk. En nu wil ik er meer want ik vind hem zo mooi haha.



Ja dezelfde vorm. Achter zit dan nog een schutting deur om er achter uit te kunnen.



De tuin zoals nu is 3m breed en 7 meter lang. Een rechthoek ...



Ideaal voor ons, geen grote tuin aangezien we geen groene vingers hebben.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen, die aronskelken zijn wel behoorlijk giftig geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven