Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ruim 6 jaar , ik werd van solliciteren alleen maar onzeker , zeker wel 3-4 jaar lang gedaan , ik ben eind 20 dus dan ben je eigelijk al te oud , ik heb mijn hobbys, en kan lekker uitslapen , ik zit er niet meer mee , je maakt jezelf alleen maar gek,



Ik moest vorige keer wel lachen , ik zag op tv editie nl vrouw van 53 die werkloos was , haar man vertelde ja ze is zichzelf niet meer , normaal kwam ze thuis en dan hadden we altijd gespreks onderwerpen over het werk, even de dag door nemen, en nu hebben we niets meer te delen met elkaar in wat voor wereld leven we dan , we leven om te werken dus , want als je niet meer werkt dan heb je niets meer te kletsen niet op verjaardagen , daar heeft iedereen het ook over werk , ik vermijt juist die gesprekken, werkloos en het is meteen stil .... En dan gaan ze over op een ander gesprek , of dan vragen ze nog waarom

Er is meer dan alleen werken , ga genieten, nu het nog kan , voordat je straks weer moet werken
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
@ditte_ Goed idee om even een weekje rust te nemen en leuke dingen te doen. Dat geeft je ook weer nieuwe energie en vast ook nieuwe ideeën/inspiratie. Ik heb een beetje een vaste dagindeling, elke dag in ieder geval job hunten en ook naar buiten of fitnessen. Die app met doelen op het gebied van fitness klinkt ook heel goed!



@limara Dank je! Ik probeer er niet te zwaar aan te tillen en het is ook niet zo dat ik de hele dag zit te treuren, hoor. Ik merk gewoon dat het me dieper raakt dan ik had verwacht. Ik ben sinds november baanloos. Balen van die afwijzing van het uitzendbureau, maar denk maar zo: dan was het ook niet de best match voor JOU. Er komt een betere aanbieding!



@ZeepBelle Wat een geweldig verhaal zeg! Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat goed dat je op je persoonlijkheid bent aangenomen en wat spannend dat je nu allemaal nieuwe dingen gaat leren!
+
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezenmens290 schreef op 20 februari 2017 @ 18:27:

Hier ruim 6 jaar , ik werd van solliciteren alleen maar onzeker , zeker wel 3-4 jaar lang gedaan , ik ben eind 20 dus dan ben je eigelijk al te oud , ik heb mijn hobbys, en kan lekker uitslapen , ik zit er niet meer mee , je maakt jezelf alleen maar gek,



Ik moest vorige keer wel lachen , ik zag op tv editie nl vrouw van 53 die werkloos was , haar man vertelde ja ze is zichzelf niet meer , normaal kwam ze thuis en dan hadden we altijd gespreks onderwerpen over het werk, even de dag door nemen, en nu hebben we niets meer te delen met elkaar in wat voor wereld leven we dan , we leven om te werken dus , want als je niet meer werkt dan heb je niets meer te kletsen niet op verjaardagen , daar heeft iedereen het ook over werk , ik vermijt juist die gesprekken, werkloos en het is meteen stil .... En dan gaan ze over op een ander gesprek , of dan vragen ze nog waarom

Er is meer dan alleen werken , ga genieten, nu het nog kan , voordat je straks weer moet werkenMaar eind 20 is toch helemaal niet te oud! Ik ben eind 40 en heb de afgelopen 10 jaar verschillende keren moeten solliciteren, maar nog geen "last" gehad van mijn leeftijd. Maar goed, ik kan me jouw standpunt ook voorstellen, hoor!
+
Alle reacties Link kopieren
Als je niet hoogopgeleid bent wel , als je hoogopgeleid bent met diplomas dan is eind 20 jong , maar heb je geen diplomas dan hebben ze liever iemand van 16-tot 23-24
Wees jezelf
Mijn neus was te kort.
Alle reacties Link kopieren
quote:aatjuhh123 schreef op 20 februari 2017 @ 19:12:

Tja, val maar even binnen hier maar wat ik feitelijk een beetje mis is waarom men de (helaas verplichte) vrije tijd niet gebruikt om je om te scholen/opleiding te volgen. Kan m.s.s. zelfs op kosten van het UWV m.b.v. een scholingsvoucher.



Uit ervaring weet ik ook dat er met name binnen de overheid momenteel veel behoefte is aan mensen die een inkoopopleiding hebben ( de NEVI opleidingen ), of die een goede ICT kennis hebben. En met dat laatste bedoel ik:



- Kennis en ervaring met social media

- Kennis van licenties, licentiebeheer, sourcing, applicaties.

- Kennis van ERP systemen, in het bijzonder SAP.



Mss hier eens kijken:



https://www.werkenbijdeoverheid.nl/Tja, als je eens verder leest dan je neus lang is weet je dat meerderen hier bezig zijn met een opleiding, zich erop orienteren, scholingsvoucher hebben aangevraagd etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZeepBelle schreef op 20 februari 2017 @ 16:23:

[...]





Ik raad je aan de nieuw ingeslagen weg te volgen.



Ik heb ook een omslag gemaakt in mijn arbeidsleven. Het allerbelangrijkste is dat ik het goed kan vinden met mijn nieuwe collega's. Dus ik zoek "de klik" in een gesprek. De inhoud van het werk komt voor mij op de tweede plek.

Dat is heel spannend, maar wel zeer bevredigend. En als ik even een dip heb, praat ik met zo'n energie-gevende (ex-)collega. Beurt mij enorm op.



Dat gezegd hebbende, ik heb 8 maanden baanloos thuis gezeten. Ik volgde toen een twee-sporen-beleid. Ik solliciteerde op 'echte' banen waar ik blij van dacht te worden. Denk aan cultuur van een bedrijf of de sector waarin ze werkzaam zijn.

Tegelijk solliciteerde op van alles en nog wat - vanwege de sollicitatieplicht. Maar ook, als je dan iets vindt waar je echt blij van wordt, stap je gemakkelijk op.



Gelukkig heb ik nu weer betaald werk gevonden. Inhoudelijk amper ervaring, maar mijn nieuwe manager en ik kunnen het enorm goed met elkaar vinden!

(overigens; er was een andere kandidaat die inhoudelijk veel diploma's en ervaring had. Ik kreeg de voorkeur vanwege persoonlijkheid en houding).



Volg je hart!Dank je wel! Ik ga dit voorlopig nog doen! Gelukkig kan ik ruimschoots aan mn sollicitatieplicht nog voldoen met vacatures die me ook echt aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezenmens290 schreef op 20 februari 2017 @ 19:07:

Als je niet hoogopgeleid bent wel , als je hoogopgeleid bent met diplomas dan is eind 20 jong , maar heb je geen diplomas dan hebben ze liever iemand van 16-tot 23-24Begrijp ik goed dat je 26 bent en al 6 jaar werkloos? Is het een idee om dan een diploma te halen?
Ik word trouwens echt blij van dit topic en ons contact. Ondanks dat ik geen idee heb waar jullie wonen en hoe jullie eruit zien. Ik vind het fijn om herkenning te vinden. Wilde ik ff zeggen!
Alle reacties Link kopieren
@ditte, fijn dat je meerdere dingen hebt lopen en jezelf ook een weekje rust gunt. Hopelijk snel weer een gesprek voor jou!



@limara, bah, afwijzingen blijven gewoon kut
quote:Chica-1983 schreef op 20 februari 2017 @ 20:22:

[...]





Tja, als je eens verder leest dan je neus lang is weet je dat meerderen hier bezig zijn met een opleiding, zich erop orienteren, scholingsvoucher hebben aangevraagd etc.Helder, heb ik daar wss overheen gelezen. ik zal de boel deleten.
quote:aatjuhh123 schreef op 20 februari 2017 @ 19:12:

Tja, val maar even binnen hier maar wat ik feitelijk een beetje mis is waarom men de (helaas verplichte) vrije tijd niet gebruikt om je om te scholen/opleiding te volgen. Kan m.s.s. zelfs op kosten van het UWV m.b.v. een scholingsvoucher.



Wat Chica ook al schrijft, je moet eerst even goed lezen voordat je constateert dat je iets mist.



En bovendien is een opleiding van een jaar of meer nogal een verplichting die je aangaat, zowel in tijd als financieel (want de voucher dekt bij lang niet alle opleidingen de kosten). Past dat ook nog als je straks wel weer aan de slag kunt?



En omscholen is natuurlijk een goed idee als je in een beroep werkzaam was dat langzaam aan verdwijnt. In andere gevallen kan het juist verstandiger zijn om pas op de plaats te maken en daarna weer verder te bouwen op de ervaring die je al hebt opgedaan in je eigen werkveld. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld doodzonde om nu mijn 25 jaar relevante werkervaring in mijn vakgebied aan de kant te schuiven en het roer volledig om te gooien, alleen maar omdat ik nu toevallig eens een keer een maandje in de WW zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:ditte_ schreef op 20 februari 2017 @ 20:27:

Ik word trouwens echt blij van dit topic en ons contact. Ondanks dat ik geen idee heb waar jullie wonen en hoe jullie eruit zien. Ik vind het fijn om herkenning te vinden. Wilde ik ff zeggen!



Helemaal mee eens!

In mijn omgeving krijg ik veel goed bedoelde tips en adviezen, maar vaak van mensen die zelf al jarenlang een vast contract hebben. Die hebben dan toch een vertekende kijk op de arbeidsmarkt en kunnen zich net niet helemaal inleven...

Fijn om die herkenning hier te lezen!
Sorry aatjuh, ik was nog aan het tikken terwijl jij jouw post al aanpaste!
Ik vind het trouwens ook een leuk topic!
Alle reacties Link kopieren
Dat is juist mijn probleem , diplomas halen , heb ook speciale scholen gezeten , veel achterstand , en moelijk kunnen leren , dus mensen nemen mij ook niet graag aan, ik ben 29 , als ik dit niet had had ik 10 jaar geleden al een opleiding gedaan



Enige kans die ik nog had was leren in het bedrijf , maar als je na 1,5 jaar eruit word gegooid en 1 jaar werkloos bent en dan kom je bij een ander en dan hup weer precies na 1,5 jaar een schop onder je kont krijgen , omdat je subidie is gestopt , dan is het ook niet echt motiverend om aan de slag te gaan , want ik wil mij ontwikkelen , en zo kan dat niet , dan ga ik liever vrijwilligers werk doen
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook een heel leuk topic!



Wat een lekker weertje lijkt het vandaag te worden hier! Vanochtend op de fiets zonder muts en handschoenen en het was niet eens koud en nu komt het zonnetje er voorzichtig door Heerlijk, het voorjaar komt eraan.



Mijn sollicitatiegesprek van deze week is verplaatst naar eind volgende week ivm ziekte. Jammer, maar weer wat extra voorbereidingstijd is ook wel fijn. Nu ga ik dan toch echt beginnen aan mijn sollicitaties voor vandaag! Fijne dag allen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chica-1983 schreef op 21 februari 2017 @ 10:25:

Ik vind dit ook een heel leuk topic!



Wat een lekker weertje lijkt het vandaag te worden hier! Vanochtend op de fiets zonder muts en handschoenen en het was niet eens koud en nu komt het zonnetje er voorzichtig door Heerlijk, het voorjaar komt eraan.



Mijn sollicitatiegesprek van deze week is verplaatst naar eind volgende week ivm ziekte. Jammer, maar weer wat extra voorbereidingstijd is ook wel fijn. Nu ga ik dan toch echt beginnen aan mijn sollicitaties voor vandaag! Fijne dag allen!



Vandaag schijnt nog een beetje dag te worden, rest van de week alleen maar ellende als je de verwachtingen mag geloven!

Hier verder niks op de planning staan. Wel vacatures gezien die mij leuk lijken maar ik mezelf niet echt zie zitten of gewoon geen uitnodiging verwacht. Toch maar aanschrijven, you never know... Probeer i.v.m. reiskosten wel dichtbij te zoeken. Als er niks in de vacature over staat krijg je meestal zeer weinig of niets. Was een keer 50 euro kwijt en na 2 gesprekken alsnog niet geworden. Toch maar proberen te verhalen (best bedrag) maar nee... ;(
Alle reacties Link kopieren
Jammer Poezenmens... Het klinkt alsof je er zelf wel ''vrede'' mee hebt?

Kun je vanuit je vrijwilligerswerk niet betaald aan de slag?



Succes Chica, klinkt als een productief dagje!



Hier echt even een baaldag, weer een afwijzing in de mail



Een andere vacature die ik gisteren kreeg doorgestuurd, wilde ik vandaag een brief voor gaan schrijven. Ik had speciaal mijn CV en wat voorbeeldbrieven naar mijn werk-mail doorgesluisd... zodat ik lekker onder werktijd met die brief bezig kon.

En nu is de vacature weg!! Slechts 1 dag oud, blijkbaar al weggehaald door een teveel aan reacties?



Misschien moet ik dan toch maar even het solliciteren loslaten, een weekje rust pakken, en pas weer actief rondkijken als ik echt bij huis zit. Dit werkt ook niet zo....
Krijgen jullie ook zoveel spam, nu jullie CV's op het wereldwijde web staan? Het begint mij inmiddels flink te storen, al die mailtjes van MLM-bedrijven en van recruiters die kennelijk niet begrijpen wat er op je CV staat. Vandaag ook weer een uitnodiging om te reageren op een startersfunctie die echt op geen enkel vlak in verband te brengen is met de 25 jaar werkervaring die ik heb opgedaan, en waarvan werkelijk iedereen toch wel zou kunnen bedenken dat het vakgebied totaal niet past bij iemand met mijn achtergrond. Ik vind het zo zonde van mijn tijd en energie om mij met dat soort ongewenste aandacht bezig te houden!



Maar genoeg geklaagd... het is inderdaad heerlijk weer vandaag! Ik ben een beetje grieperig, dus ik ben nog niet veel buiten geweest vandaag. Maar ik ga straks evengoed mijn dagelijkse wandeling proberen te maken. En de weegschaal had vanochtend ook goed nieuws, ik ga in een gestage lijn omlaag, dus daar werd ik ook wel blij van.
Alle reacties Link kopieren
Lekker productieve dag achter de rug! Uiteindelijk 3 sollicitaties de deur uit gedaan en werd nog gebeld over een vacature n.a.v. mijn cv op het web. Leuke functie, dus zij gaan me morgen voorstellen.



Nummerzoveel, ik wordt ook af en toe benaderd, ook wel via LinkedIn. Meestal inderdaad met prut wat niet aansluit of, in mijn geval, met sales functies waar ik eigenlijk geen interesse in heb. Ik bedank eigenlijk altijd wel vriendelijk, je weet immers maar nooit waar je mensen ooit weer tegen komt. Maar irritant kan het wel zijn ja.
Alle reacties Link kopieren
Limara, dat is wel heel snel zeg! Kan ook zijn dat de vacature weer is ingetrokken. Maar wel balen!
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas weer een afwijzing gehad vandaag... de lopende sollicitatie teller staat weer op 0. Merk dat het wel zwaarder wordt, elke keer weer een afwijzing incasseren en mijn omgeving blijft maar roepen 'er komt snel een baan voor je'.
Hoi iedereen! Hier een relaxte dag gehad en via LinkedIn wat leuke contacten op gedaan en morgen word ik gebeld voor een netwerk gesprek. Morgen reageer ik uitgebreider ga nu lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, hoe is het met iedereen?



Hier een beetje een baaldag gehad gisteren. Lang op internet naar vacatures en inspiratie gespeurd, maar geen enkele vacature gezien die ik mezelf echt zag doen. Vandaag weer met frisse moed verder.



@Limara Balen dat die vacature zo snel verdwenen is. Misschien hadden ze al iemand intern die de functie gaat opvullen.



@Chica Goed bezig en wat goed dat ze je bij dat bedrijf gaan voorstellen. Hopelijk nodigen ze je ook uit voor een gesprek!



@lola Bah, afwijzingen zijn sowieso altijd hard om te incasseren. Misschien leek de functieomschrijving leuk, maar was het toch niet iets wat bij jou paste. Weet wat je waard bent en laat de moed niet zakken!



@Ditte Wat leuk, een netwerkgesprek! Netwerken is vaak de beste manier om aan een passende baan te komen!
+

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven