Geld & Recht alle pijlers

Studiekosten aftrekken van de belasting

21-02-2017 10:21 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog even een dan mogen we weer belastingaangifte doen. Ik heb een vraag, misschien weet iemand hier het antwoord, of heeft iemand hier ervaring mee.



Ik doe een Post HBO die relevant is voor mijn werk, maar die ik zelf moet betalen. Deze opleiding loopt van maart 2016 tot maart 2017. Omdat ik in 2016 het geld voor deze opleiding niet had, heeft mijn werkgever deze voorgeschoten. Zodra ik de opleiding heb afgerond, wordt dit bedrag in termijnen ingehouden op mijn brutoloon. Het afbetalen begint dan pas, omdat ik door deze opleiding een loonsverhoging krijg.



Kan ik dit bedrag aftrekken van de belasting? En zo ja, doe ik dit dan in de aangifte van 2016 (toen mijn werkgever betaalde) of over 2017 (wanneer ik het terug betaal)?



Tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Staan zij op de studieovereenkomst? Of staan daar gewoon je eigen gegevens?

Met andere woorden, heeft op papier je werkgever de studie betaald of jij zelf?
Als het bedrag wordt ingehouden op je brutoloon, dan kun je het niet meer aftrekken van de belasting. Dat gebeurt dan namelijk al.
Doordat je werkgever het aftrekt van je bruto-loon, en niet van je netto-loon krijg je desbetreffende teruggave al (volgens mij)



Conclusie: Nee je kan het niet nogmaals aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrag wordt ingehouden van je brutoloon. Dat is het belangrijkste aspect hier. Je ontvangt dus al belastingaftrek door deze constructie, en kunt hem niet nog een keer aftrekken. Alleen scholingskosten die je uit je nettoloon hebt betaald mag je op die manier aftrekken (zodat ze onder de streep ook van je brutoloon afgaan).



edit: ik typ te langzaam...
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Woord bruto gemist, sorry
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik ga tzt even checken of het van mijn bruto of nettoloon wordt ingehouden, want daar ben ik nu aan gaan twijfelen..

Als het bruto is, dan laat ik het daar inderdaad verder bij.
Alle reacties Link kopieren
En nog bedankt voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik ook een vraag hierover, ik doe ook een post HBO waarvan de helft wordt betaald door de werkgever en de andere helft door mijzelf. Kan ik dat deel dat ik betaal wel aftrekken?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 21 februari 2017 @ 14:48:

Dan heb ik ook een vraag hierover, ik doe ook een post HBO waarvan de helft wordt betaald door de werkgever en de andere helft door mijzelf. Kan ik dat deel dat ik betaal wel aftrekken?Ja. Met een drempel (250 per jaar geloof ik), en mits de opleiding gericht is op je werk (maar dat zal wel, als werkgever meebetaalt)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
oh, dat is mooi! Heb bijna 2000 euro zelf betaald :-)
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Als je bijvoorbeeld een laptop hebt aangeschaft mag je deze ook aftrekken, verdeeld over drie jaar (dus een laptop van 600 euro mag je drie jaar lang voor 200 opgeven). Mits je hem voor je opleiding gebruikt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wel een dure schoudertas...voor mijn studieboeken....maar daar trappen ze vast niet in
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:prinses30 schreef op 21 februari 2017 @ 16:01:

Als je bijvoorbeeld een laptop hebt aangeschaft mag je deze ook aftrekken, verdeeld over drie jaar (dus een laptop van 600 euro mag je drie jaar lang voor 200 opgeven). Mits je hem voor je opleiding gebruikt natuurlijk.

Niet! Al heel lang niet meer!



Simpel samengevat: Je mag alleen dingen aftrekken die 'normale mensen' niet zouden kopen. Als je dus voor je opleiding (grafisch ontwerper ofzo) een enorm groot duur beeldscherm nodig hebt, of een speciale supersnelle computer, dan mag je die aftrekken. Maar vrijwel iedere student heeft een laptop, en dus telt die niet als studiekosten, ook niet als je hem gebruikt voor je opleiding.



edit: Volgens de belastingdienst zijn alle vormen van computerapparatuur tegenwoordig uitgesloten. Zelfs als 't dus uniek is voor de opleiding. Voor alle andere duurzame goederen geldt nog steeds dat het alleen maar aftrekbaar is als 't normaal niet gekocht wordt door mensen die die opleiding niet doen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Als het van je brutoloon wordt afgetrokken, kun je het alsnog zelf aftrekken. Mocht het problemen geven zeg je alsnog sorry en betaal je het terug.

Jij weet toch ook niet alles, geld wel achter de hand houden, omdat er kans is dat je terug moet betalen.



Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:ted63 schreef op 21 februari 2017 @ 17:44:

Als het van je brutoloon wordt afgetrokken, kun je het alsnog zelf aftrekken. Mocht het problemen geven zeg je alsnog sorry en betaal je het terug.

Jij weet toch ook niet alles, geld wel achter de hand houden, omdat er kans is dat je terug moet betalen.



Nee heb je, ja kun je krijgenJe kunt ook een boete krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ted63 schreef op 21 februari 2017 @ 17:44:

Als het van je brutoloon wordt afgetrokken, kun je het alsnog zelf aftrekken. Mocht het problemen geven zeg je alsnog sorry en betaal je het terug.

Jij weet toch ook niet alles, geld wel achter de hand houden, omdat er kans is dat je terug moet betalen.



Nee heb je, ja kun je krijgenJa, dat doe ik in de winkel ook altijd. Ik stop het gewoon in mijn tas, mochten ze er bij de kassa achterkomen dan zeg ik sorry en betaal alsnog. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:ted63 schreef op 21 februari 2017 @ 17:44:

Als het van je brutoloon wordt afgetrokken, kun je het alsnog zelf aftrekken. Mocht het problemen geven zeg je alsnog sorry en betaal je het terug.

Jij weet toch ook niet alles, geld wel achter de hand houden, omdat er kans is dat je terug moet betalen.



Nee heb je, ja kun je krijgenJij weet ook dat naast dat je het bedrag moet terugbetalen de boete 100% is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 21 februari 2017 @ 17:58:

[...]





Jij weet ook dat naast dat je het bedrag moet terugbetalen de boete 200% is?Alsof de enige reden om niet te stelen is dat je er een boete voor kunt krijgen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
De kosten die jij netto nog zelf betaalt drukken toch op jouw inkomen en mag je alsnog aftrekken? Wij hebben een regeling waarbij je vakantie-uren en atv mag inzetten voor studiekosten. Je hebt dan als voordeel zeg 50% van 3000 (zijnde de belasting die je dan niet hoeft te betalen), de andere 1500 betaal je gewoon zelf want dat zou je netto loon zijn als je die uren niet hebt verkocht.

Volgens mij mag je dan die laatste 1500 euro aftrekken. Ik zou dit zo aandurven, dat houdt wel stand.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 februari 2017 @ 18:05:

De kosten die jij netto nog zelf betaalt drukken toch op jouw inkomen en mag je alsnog aftrekken? Wij hebben een regeling waarbij je vakantie-uren en atv mag inzetten voor studiekosten. Je hebt dan als voordeel zeg 50% van 3000 (zijnde de belasting die je dan niet hoeft te betalen), de andere 1500 betaal je gewoon zelf want dat zou je netto loon zijn als je die uren niet hebt verkocht.

Volgens mij mag je dan die laatste 1500 euro aftrekken. Ik zou dit zo aandurven, dat houdt wel stand.Nee dat mag niet, zie de eerste reacties in dit topic.
quote:ted63 schreef op 21 februari 2017 @ 17:44:

Als het van je brutoloon wordt afgetrokken, kun je het alsnog zelf aftrekken. Mocht het problemen geven zeg je alsnog sorry en betaal je het terug.

Jij weet toch ook niet alles, geld wel achter de hand houden, omdat er kans is dat je terug moet betalen.



Nee heb je, ja kun je krijgenVoor die paar honderd euro het risico nemen op een strafblad met fraude-aantekening? Het zegt vooral veel over jou dat jij fatsoen kennelijk zo weinig waard vindt.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 februari 2017 @ 18:05:

De kosten die jij netto nog zelf betaalt drukken toch op jouw inkomen en mag je alsnog aftrekken? Wij hebben een regeling waarbij je vakantie-uren en atv mag inzetten voor studiekosten. Je hebt dan als voordeel zeg 50% van 3000 (zijnde de belasting die je dan niet hoeft te betalen), de andere 1500 betaal je gewoon zelf want dat zou je netto loon zijn als je die uren niet hebt verkocht.

Volgens mij mag je dan die laatste 1500 euro aftrekken. Ik zou dit zo aandurven, dat houdt wel stand.Ik zou het maar niet doen, als ik jou was, want dat houdt zeker geen stand.
quote:-NummerZoveel- schreef op 21 februari 2017 @ 19:23:

[...]





Ik zou het maar niet doen, als ik jou was, want dat houdt zeker geen stand.Ik denk van wel. Het gaat in mijn casus om een bedrag dat je anders als salaris had gekregen. Nou ja, eind van het jaar weet ik het zeker want ik heb collega's die het zo gaan doen.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 februari 2017 @ 19:27:

[...]



Ik denk van wel. Het gaat in mijn casus om een bedrag dat je anders als salaris had gekregen. Nou ja, eind van het jaar weet ik het zeker want ik heb collega's die het zo gaan doen.De opleiding kost 3000 euro. Je krijgt 1500 belastingvoordeel, en 1500 moet je zelf betalen. Dat betekent dat je dus al de belastingaftrek over de 3000 euro hebt gebruikt (het is alleen via salaris verrekend ipv via de aangifte) en dus mag je het niet nog eens aftrekken. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven