Paniek door de herbelevingen - deel IV

16-02-2017 09:35 3014 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de traumatherapie is inmiddels geweest (eind januari) en vanaf maart zal ik wekelijks die therapie volgen.

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden, van borrelnootjes tot paaseitjes, en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 4. De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.



Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen



Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II



Link naar deel 3:

Paniek door de herbelevingen - deel III
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Knuffel, wat een grote stappen weer. Ik lees erkenning van jezelf. Met gedachten die voor jou verboden zijn, maar die je durft te uiten. Met vrijen met je vriend en huilen bij hem. Wauw! Ik ben weer heel trots op je!

Naar dat je een onrustige nacht hebt gehad. Ik stuur je een warme knuffel:
Alle reacties Link kopieren
Wat lief wat je allemaal zegt Aikidoka dank je wel

Heb hele erge hoofdpijn en ben verschrikkelijk moe

Terwijl slapen dan dus echt niet lukt

Lig dan met mijn ogen open in bed

Onrustig...

Nu ontbijten met vriend, dat staat voor ons klaar, dat is fijn

Merk dat gisteren nogal overweldigend was

Teveel

Gebeurde en was goed en was er bij

Maar het moet allemaal landen in mijn hoofd

En lichaam....

In mijn hoofd zijn veel van de gedachten onrustig

Heen en weer aan het gaan

Een paar die het proberen te sussen

Lukt nog niet echt

Het was ook veel

Komende dagen maar even rustig aan doen

Dat is ook een hele mooie activiteit en zeer nuttig weet ik inmiddels: uitrusten

Bijkomen

Wel met vriend mee naar werk hier

Maar alleen voor de leuk
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Naar is dat, lig je in bed naast je lieve vriend, word je toch zo alleen gezet in je hoofd...

Maar je gaat er bijzonder goed mee om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 20 februari 2017 @ 23:24:



Ik heb het met tranen in mijn ogen zitten lezen.

Vind het ontroerend, zo accepterend hoe jullie met de situatie omgaan.

Hoop dat je een fijne tijd hebt daar. Even los van oude dingen en je omringen met nieuwe dingen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
@Sofie en @Pruttel, ja, het vragen klinkt heel simpel, maar ik denk daar nooit aan. Ik moet dat gaan oefenen. Waarom zeg je dat? Hoezo?



@Knuffelbeertjes, wat een bijzondere ervaring! Voor jou en voor je vriend! Ik ben zo blij dat jullie elkaar hebben gevonden, allebei zulke mooie mensen!
quote:SF_ schreef op 21 februari 2017 @ 08:49:

@Sofie en @Pruttel, ja, het vragen klinkt heel simpel, maar ik denk daar nooit aan. Ik moet dat gaan oefenen. Waarom zeg je dat? Hoezo?

Ik stel zo'n vraag vaak een beetje plagerig (omdat ik aanvallend niet zo goed durf ), dan zeg ik zoiets als: goh, wil je daar misschien iets mee zeggen en dan kijk ik ze met een grote grijns aan. Dat heeft een best leuk en soms verrassend effect op de ander, kan ik je vertellen...
Lieve Knuff.... ik ben er stil van. Nou ben ik vaak stil, dus op zich is dat geen prestatie. Maar wauw. Ik vind het zo mooi, zo mooi zoals je vriend en jij hier mee om gaan. Huilen, het toestaan dat hij je troost (niet gedogen, maar echt voelen), wow.....

Laatst schreef je dat je jaloers op me was. Ik ben het nu op jou. Niet afgunstig, want potverdorie, wat gun ik het je. Maar jaloezie voel ik wel.

Goed gedaan meisje!

Alle reacties Link kopieren
Ja precies Hanke, dat doen ze dan.

Ga trouwens op de automatische piloot alleen met (moeilijke) emoties om, geleerd dat die er ten eerste al niet mogen zijn en ten tweede nogal eens gestraft als ze er wel waren.

Weet nog wel dat ik het mezelf best snel afgeleerd had. Toen mijn andere oma overleed, was ik acht jaar en weet ik nog dat ik dacht: mag ik nu verdrietig zijn? En hoe moet dat dan?

Toen probeerde ik te huilen, dat mocht 'even'. Stiekem, op de wc. En daarna werd het weer geparkeerd.

Best wel verdrietig als ik daar nu op terug kijk..

Maar ook blij dat ik er hier eerlijk over mag schrijven en mijn ouders niet hoef te verdedigen.



Al voelt het als verraad dit soort dingen op te schrijven. Wil dan liever zeggen: wat was ik toch een slecht kind. In plaats van: wat erg dat op bepaalde emoties sancties stonden.. Ben een paar keer opgesloten in de kast, toen was mijn vader (weer eens) niet thuis hoor. Zo'n 'grote' kast gewoon, voorraadkast. Een keer omdat ik had gehuild op de wc van de pijn omdat ik zo slecht naar de wc kon. Toen was ze zo boos.. Wil gewoon geloven dat het terecht was en dat het fout van mij was dat ik A al niet naar de wc kon en B daarom moest huilen. Ook weer ipv dat een andere moeder misschien mij getroost had, of zo? Wil daar ook niet te lang bij stil staan, zijn de dingen die ik nooit mag vertellen. Liever niet quoten.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Zo lief hoe jullie reageren Hanke, Snow, VivaFleur, Sofie

Dat doet mij echt goed

Zeker als ik het nu kan lezen

Omdat het gewoon gigantisch afgestraft wordt in mijn hoofd

Wat er gisteravond gebeurde

Probeer nu om lief te blijven doen tegen vriend

Maar heel groot deel wil boos tegen hem doen

Omdat het woest op mij is

Isoleren die handel, vinden zij

Gelukkig heb ik van dit topic geleerd er niet naar te handelen

Focussen op iets anders

Andere gesprekken met hem voeren

Etc

Moeilijk is het wel hoor
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:pruttel schreef op 20 februari 2017 @ 23:16:

Sofie, wat zeg je mooie dingen



Snow, ik ken dat wel een beetje, dat mensen een opmerking maken dat ik denk: wat wil jij hier nou mee zeggen?



Dan voelt het als een verwijt of zo. Dus ik doe dan of ik gek ben en vraag dan op de man af: wat wil je daar nou mee zeggen? Als iemand dan zegt: niks, dan ga ik lachen en zeg dat het dan best een domme opmerking is omdat ik zelf ook wel weer hoe laat ik opsta. Best een agressieve benadering, maar dan houden ze er in ieder geval mee op of letten ze beter op wat ze zeggen.



Ik heb ook wel een paar van dat soort mensen in mijn omgeving en die hou ik ook op afstand. Terwijl ik geen wantrouwig persoon ben. Soms voelt het gewoon zo en dan ben ik niet bang om mijn nieuwe toekomstige beste vriendin mis te lopen. Dat gevoel negeer ik liever niet.quote:Sofie1979 schreef op 21 februari 2017 @ 09:26:

Ik stel zo'n vraag vaak een beetje plagerig (omdat ik aanvallend niet zo goed durf ), dan zeg ik zoiets als: goh, wil je daar misschien iets mee zeggen en dan kijk ik ze met een grote grijns aan. Dat heeft een best leuk en soms verrassend effect op de ander, kan ik je vertellen...



Oh, het is zo fijn dit te lezen

Alleen al om te beseffen dat voor jezelf opkomen goed/normaal/fijn is en mag

En niet op een juiste manier meteen hoeft te gaan, dat ik eigen manieren daarin mag ontwikkelen.. (net als jij Snow, daar leren we wel in ).
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Moeilijk, niet onmogelijk. En zelfs al reageer je soms per ongeluk af op je vriend of op jezelf, dan is dat onderdeel van het leren het anders te doen. Iets nieuws doen gaat niet meteen perfect.
quote:SF_ schreef op 21 februari 2017 @ 09:57:

Moeilijk, niet onmogelijk. En zelfs al reageer je soms per ongeluk af op je vriend of op jezelf, dan is dat onderdeel van het leren het anders te doen. Iets nieuws doen gaat niet meteen perfect.



Zo is het maar net Snow.... We kunnen het NOG niet. Echt, dat woordje 'nog' is cruciaal.

Ik ben behoorlijk slecht in het aangeven van mijn grenzen. En toch leer ik er in. Het gaat steeds een beetje beter. Elke keer dat het me niet lukt, duw ik mezelf naar beneden. Dan moet ik me er weer aan herinneren hoe vaak het wel al lukt. En dat het misschien deze keer niet ging zoals ik had gewild, maar dat ik mijn grens al wel herkende.... steeds weer positieve puntjes benadrukken, blijven leren en durven leren.

Ik voel me hierin door jullie gesteund. Omdat veel van jullie hetzelfde moeilijk vinden, maar weer andere manieren hebben om er mee om te gaan. Dat helpt me. Er zijn manieren bij die ik niet durf (bijvoorbeeld boos doen) maar als ik ze hier lees, stel ik me soms wel voor dat ik het doe. En dat is al een hele stap
Alle reacties Link kopieren
quote:Sofie1979 schreef op 21 februari 2017 @ 10:09:

Ik voel me hierin door jullie gesteund. Omdat veel van jullie hetzelfde moeilijk vinden, maar weer andere manieren hebben om er mee om te gaan. Dat helpt me. Er zijn manieren bij die ik niet durf (bijvoorbeeld boos doen) maar als ik ze hier lees, stel ik me soms wel voor dat ik het doe. En dat is al een hele stap

Ja ik heb precies hetzelfde

Zo fijn om herkenning te lezen

En steun
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 21 februari 2017 @ 09:57:

Moeilijk, niet onmogelijk. En zelfs al reageer je soms per ongeluk af op je vriend of op jezelf, dan is dat onderdeel van het leren het anders te doen. Iets nieuws doen gaat niet meteen perfect.

Dank je Snow

Daar moet ik nogal vaak aan herinnerd worden

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 21 februari 2017 @ 10:18:

[...]



Dank je Snow

Daar moet ik nogal vaak aan herinnerd worden

Ik ook, hoor!
Fijn dat je zo'n lieve vriend heb knuffel.



Ik kan juist wel heel goed "boos" doen. Ik ben helemaal niet boos op zo'n moment maar juist doodsbang. Ik denk doordat het komt doordat ik me van mijn jeugd niet heel veel anders herinner dan niet lullen en doorgaan, en als je dan een keer aandringde van maar het gaat niet zo goed met me ontplofte er een soort van bom. Ik haat mezelf daar echt om. Gelukkig snapt mijn vriend het.



Gister avond, ik was zo erg met mijn benen aan het shaken. Ik voelde me verbazingwekkend rustig in mijn hoofdna het hele telefoongesprek voor de intake. Toch al mijn klachten moeten benoemen, en vragen over het waarom enzo. Tijdens het telefoongesprek zelf zat ik ook te shaken als een idioot. En s avonds werd ik gewoon misselijk van mijn eigen geschud. Heb het nog nooit zo erg gehad.
quote:YellowLemon schreef op 21 februari 2017 @ 10:24:

Gister avond, ik was zo erg met mijn benen aan het shaken. Ik voelde me verbazingwekkend rustig in mijn hoofdna het hele telefoongesprek voor de intake. Toch al mijn klachten moeten benoemen, en vragen over het waarom enzo. Tijdens het telefoongesprek zelf zat ik ook te shaken als een idioot. En s avonds werd ik gewoon misselijk van mijn eigen geschud. Heb het nog nooit zo erg gehad.



Dat is naar, Yellow. Tegelijkertijd geeft je lijf dingen aan en dat klinkt dan wel weer 'gezond'. Het is ook niet niks, zo'n gesprek.

Hoe is het nu met je?
Hmm zit nu een beetje in zo'n Ok we gaan weer zo rustig mogelijk een dag uit proberen te zitten modus. Word er behoorlijk moedeloos van. Zou het liefst de hele dag willen slapen.
quote:YellowLemon schreef op 21 februari 2017 @ 10:41:

Hmm zit nu een beetje in zo'n Ok we gaan weer zo rustig mogelijk een dag uit proberen te zitten modus. Word er behoorlijk moedeloos van. Zou het liefst de hele dag willen slapen.



Zou het je, in plaats van de dag uit te zitten, lukken om nog ergens iets te ondernemen? Tien minuutjes wandelen, je woonkamer stofzuigen, een lief kaartje voor iemand schrijven en op de post doen, een kwartiertje in bad liggen, of zoiets?

Soms helpt dat.

Een dag uitzitten is ook nuttig.
quote:Sofie1979 schreef op 21 februari 2017 @ 10:52:

[...]





Zou het je, in plaats van de dag uit te zitten, lukken om nog ergens iets te ondernemen? Tien minuutjes wandelen, je woonkamer stofzuigen, een lief kaartje voor iemand schrijven en op de post doen, een kwartiertje in bad liggen, of zoiets?

Soms helpt dat.

Oh dat doe ik waarschijnlijk later op de dag nog wel. Maar ik doe/dwing mezelf al zolang om zo door te gaan dat die dingetjes die eerst als kleine overwinninkjes voelde, nu meer voelen als "is dit alles". Ik haal niet echt voldoening meer ofzo eruit, vind het lastig uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 21 februari 2017 @ 11:10:

Een dag uitzitten is ook nuttig.

Precies

Zelfs een hele prestatie moet ik zeggen....
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Lieve Yellow, ik begrijp wel dat je daar niet zoveel voldoening uithaalt. Toch is het misschien wel de eerste stap: zelfzorg. Rust nemen als je die nodig hebt. Dat kan heel goed zijn.

Weet je dingen waar je wel voldoening uithaalt? Of waar je in het verleden voldoening uit hebt gehaald? Voldoening krijg je vaak van dingen waar een bepaalde uitdaging of groei in zit. Of waar je 'er toe doet'. Of waarin je iets 'creëert'. Iets waardoor je in je kracht staat.

En dit hoef je niet heel groot te zien, waarschijnlijk heb je daar nu de energie en kracht niet voor. Maar misschien wel voor iets kleins? Ik wil graag met je mee denken, maar ik ken je niet zo goed.



En weet je, wat Snow zegt klopt ook. Soms is een dag door komen al nuttig genoeg.



Dat is inderdaad wel de eerste stap Sofie. Om dat "uitzichtloze" even iets verder uit te leggen. In augustus heb ik begeleiding aan huis gehad omdat het echt heel slecht met me ging en ik maar op wachtlijsten bleef staan. Dat ging vrij aardig, en het zou toen dus ook allemaal zo geregeld worden, dat dan na 2 maanden de therapie op zou starten. Alleen in november was dat toch niet het geval..



Ik voel me een soort van gevangen in een kooitje. Er zijn wachtlijsten, zoveel mensen die het niet begrijpen. En ondertussen "moet" je maar doorgaan. Maar ik begin kwijt te raken waarom het nog zou moeten ofzo.. Het voelt niet meer als mezelf helpen maar meer als.. gedwongen overleven omdat er geen plek voor me is. En het begint in mijn hoofd te zieken bij alles wat ik doe. Ik word steeds banger voor nog meer slechte ervaringen, vooral ook door het onbegrip terwijl ik juist zo graag hulp wil om te veranderen.



Vroeger sportte ik super super fanatiek. Eigenlijk bijna iedere dag van de week wel. Maar ik heb ook nog fibromyalgie. Dus daarmee ben ik mijn grote passie een beetje verloren. Ik ga graag 110% maar zal eerder altijd voor de 70% ofzo moeten gaan met sporten, waardoor mijn uitlaatklep daarin verdwenen lijkt. Ik hou verder wel van frutselen en knutselen, en ik zit in een huis wat half verbouwd is dus daar kan ik me ook wel mee bezighouden. Maar het is allemaal zo eenzaam. En ik ben het sowieso niet gewend om alleen te wonen, en het voor mezelf te moeten doen zeg maar. Ik raak er helemaal de weg in kwijt geloof ik.



Ik weet niet of dit nou nog echt te volgen is..
@Yellowlemon, ik heb je een pb gestuurd.



Het is heel frustrerend te moeten wachten op hulp terwijl je NU NU NU zo graag aan de gang wil. Het is moeilijk je motivatie vast te houden en te blijven uitkijken naar dat stipje aan de horizon dat je zo graag wil bereiken en waar je zo graag naartoe wil werken. Het is een beetje het vagevuur nu, die wachttijd...



Kun je die begeleiding aan huis niet opnieuw inroepen?



Waarom het nog zou moeten... tja, omdat je het vertrouwen of tenminste de hoop hebt dat het beter kan worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven