Vraag over behangen

21-02-2017 19:03 24 berichten
In een van de slaapkamers zit oranje-geel gestreept behang. Erg aanwezig. Nu wil ik graag opnieuw gaan behangen. Het behang zit er ontzettend mooi is en op zich is erover heen behangen geen enkel probleem. Alleen vraag ik me wel af of de geel een oranje gaat doorschijnen als ik er een licht mintgroen vliesbehang overheen plak.



Iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Je bent kleurendoof?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja dat gaat doorschijnen. Vliesbehang is dun dus zelfs als je de oranje behang eraf haalt, zul je ervoor moeten zorgen dat de muur egaal is.
Vliesbehang is echt dun, dat gaat zeker doorschijnen!



Dus: ofwel oude behang afkrabben, ofwel oude behang overschilderen (hoewel dat -afhankelijk van dikte huidige behang en de gebruikte behanglijm- ook nog wel tricky is, kan te zwaar zijn voor de behangplaksel waardoor het alsnog naar beneden komt).
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het slim is om te behangen óver andere behang... Het blijft namelijk niet zitten, of gaat iig snel loszitten.

En ook vooral met felle kleuren zou ik geen risico nemen, omdat de kans bestaat dat het doorschijnt.
Oke, een vriendin van me blijft volhouden dat vliesbehang juist dikker is en dat het prima kan. Vandaar dat ik het hier even vraag. Ik heb er zelf geen verstand van namelijk.
Vliesbehang is heel erg dun en het gaat zoiezo doorschijnen.
Ik zou nooi behang over behang doen..



De enige reden die ik kan bedenken omdat te doen is toch eigenlijk "luiheid".
Kun je niet eerst een van klein muurtje het behang afhalen, en bekijken of dit gemakkelijk gaat? Als het gemakkelijk gaat de andere muren ook doen, als het moeilijk gaat als laatste optie de gestreepte muren wit overschilderen en daarna behangen.
quote:YellowLemon schreef op 21 februari 2017 @ 19:19:

Ik zou nooi behang over behang doen..



De enige reden die ik kan bedenken omdat te doen is toch eigenlijk "luiheid".Of als de muur heel slecht is. In mijn vorige woning trok je de muur mee met het behang. Daar hebben we dus over het behang behangen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een klusjesman inhuren. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt zelf met dat soort dingen aan de slag te gaan. Ben ik veel te teer voor gebouwd... (en ik ben er ook niet handig in )
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gaat doorschijnen. Hier zien we op zoons kamer de witte reparaties in het grijze stucwerk door het groene behang heen.
En er overheen texen, is dat een optie?
quote:Filee schreef op 21 februari 2017 @ 19:21:

[...]



Of als de muur heel slecht is. In mijn vorige woning trok je de muur mee met het behang. Daar hebben we dus over het behang behangen.Als je delen van de muur meetrekt, moet er eerst gestuct worden, voorstrijk erop en dan kan zo het vliesbehang erop. Vliesbehang moet je niet over oud behang plakken.
quote:mary57 schreef op 21 februari 2017 @ 19:36:

[...]





Als je delen van de muur meetrekt, moet er eerst gestuct worden, voorstrijk erop en dan kan zo het vliesbehang erop. Vliesbehang moet je niet over oud behang plakken.De quote ging over de enige reden die ze kon verzinnen om behang over behang over behang te doen.
quote:sssssst schreef op 21 februari 2017 @ 19:24:

Gaat doorschijnen. Hier zien we op zoons kamer de witte reparaties in het grijze stucwerk door het groene behang heen.

Hier zie je zelfs een hele dunne potloodstreep door de witte baan van dochter haar vliesbehang heen schijnen.



Ik zou dus zeker het behang eraf halen. Sowieso zie je anders ook de banen van het geel en oranje er doorheen, dat schijnt nl ook niet op dezelfde manier door. Eraf halen en als de muur dan van die witte, dichtgestreken gaatjes heeft enz zou ik hem eerst egaal witten. Je ziet echt heel snel iets door schijnen bij vliesbehang in zo'n lichte kleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet over ander behang heen behangen ook al was het wit. De naden komen toch nooit mooi precies op elkaar en dan zie je in elke strook nog een streep van de naad van het vorige behang, vooral als het licht er wat schuin op staat. En het zou kunnen dat je oude behang los laat doordat je er nat behang tegenaan plakt.



Behang eraf halen heb je toch zo gedaan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar nog nooit last van gehad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou het er echt niet overheen gaan doen, hoe,"goed" het er ook op zit. Laat het oude behang gewoon professioneel verwijderen en het nieuwe erop zetten via de behangzaak zelf.
Alle reacties Link kopieren
In principe haal ik oud behang weg maar de laatste drie of vier keren niet gedaan en je ziet het in mijn situatie niet.



Alleen meer dan twee of drie lagen zou ik niet doen. Dat heeft zich al teveel losgewerkt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oude behang verwijderen. Als het wel doorschijnt of loslaat kun je straks alles opnieuw doen! Ik zou het risico echt niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Vliesbehang ken ik als een sterker soort behang met een (vlies)laag die op de muur kan blijven zitten als je opnieuw wil behangen. Je splitst dan de toplaag er vanaf. De onderlaag, die behoorlijk taai en stevig is, blijft dan achter als nieuwe onderlaag. Dat is tenminste de bedoeling.



Je kan het direct vanaf de rol op de muur bevestigen, nadat je de muur hebt ingesmeerd. Moet je natuurlijk geen gruismuur hebben want die gruisjes verspreiden zich dan pesterig over de muur en gaan voelbaar elders onder je behangetje zitten. Als het behang dan glad en glanzend is dan verpest dat het effect.



Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:NYC schreef op 21 februari 2017 @ 20:11:

Ik zou het er echt niet overheen gaan doen, hoe,"goed" het er ook op zit. Laat het oude behang gewoon professioneel verwijderen en het nieuwe erop zetten via de behangzaak zelf.Je kan prima zelf behangen als je er ervaring mee hebt. Ik behang altijd zelf met mijn vader en het gaat altijd goed. Wij worden zelfs ingehuurd als behangersduo door familie en vrienden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven