Werk & Studie alle pijlers

vragen voor een goudsmid

22-02-2017 15:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_317965 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 17:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:

Is er voldoende werk als goudsmid?

Kun je er van leven?

Dat ligt er helemaal aan hoe goed je bent en hoeveel klanten je weet te scoren, lijkt me.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 22 februari 2017 @ 15:23:quote:

Is er voldoende werk als goudsmid?

Kun je er van leven?

Dat ligt er helemaal aan hoe goed je bent en hoeveel klanten je weet te scoren, lijkt me.Een goudsmid is ook vaak in dienst bij een juwelier. Het zijn echt niet allemaal zelfstandigen. Veel doen reparatiewerk.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij is goudsmid, maar die werkt inderdaad voor een juwelier, en is het grootste deel van zijn tijd bezig met eenvoudig reparatiewerk en dergelijke. Hij ontwerpt en maakt en verkoopt ook zelf dingen, en staat op beurzen en tentoonstellingen enzo, maar daar kan hij niet van leven.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb een zus die eerder in Schoonhoven heeft gestudeerd, mbo4, en een vriendin die de toen nog bestaande deeltijd of duale opleiding deed. Ik weet niet of dat hetzelfde inmiddels is als de volwassenen opleiding.



Mijn zus kon geen werk vinden behalve werken in de verkoop bij een juwelier. Dat was niets voor haar en verdiende ook nauwelijks. Ze is daarna een hbo gaan doen in de zorg en had direct werk.

Die vriendin is iets van 1-2 jaar geleden afgestudeerd, kon nergens werk vinden als goudsmid en werkt in de schoonmaak.



Kortom: perspectief op werk dat bij je opleiding past is erg beroerd. Dit terwijl het best een pittige opleiding is voor mbo. Er zijn relatief veel goudsmeden die werken als kunstgebitmaker, maar of dat nou je droom is...... Mijns inziens leiden ze je op voor een leuke maar dure hobby.
Alle reacties Link kopieren
Het maken van kronen gebeurt ook door goudsmeden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Maar mocht je van goudsmid over willen stappen naar tandtechnicus moet je ook nog een aanvullende opleiding doen.
Ken iemand die zowel Schoonhoven als de Rietveld heeft gedaan, die veel contact met collega's heeft. Arbeidsperspectief is beroerd, inkomen als zelfstandige meer dan beroerd.

Heel goed zijn, heel hard werken, veel zelfvertrouwen, goed netwerk en een portie geluk, dan is het te doen. Anders beter iets anders gaan doen.
Ik denk dat genoemde persoon afgelopen jaar zo'n 300 euro per maand verdiend heeft. Als zelfstandige, dus zonder verzekering of pensioen.
Google eens op leeuwarder courant en pracht en ambacht. Leuk artikel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 22 februari 2017 @ 16:19:

Google eens op leeuwarder courant en pracht en ambacht. Leuk artikel.Jammer dat je met die zoektermen niks vindt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 22 februari 2017 @ 16:19:

Google eens op leeuwarder courant en pracht en ambacht. Leuk artikel.Heb het artikel gevonden, dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven