Geld & Recht alle pijlers

Mag een bestuur zomaar je baan halveren?

23-02-2017 16:51 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is directeur van een (grotendeels zelf opgerichte) stichting. De stichting heeft een bestuur. Vandaag kwamen het bestuur met de mededeling dat ze zijn baan van 1.0Fte gaan terugbrengen naar 0,5 FTE om financiële redenen.

Mogen ze dat zomaar doen? Hij is gewoon in loondienst bij de stichting.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
hij heeft denk ik een contract getekend met het aantal uur dat hij werkt?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Als hij in loondienst is, met een contract wat nog niet afloopt, moeten ze dit officieel regelen. Dit kan niet maar zo eenzijdig worden besloten.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 23 februari 2017 @ 16:56:

Als hij in loondienst is, met een contract wat nog niet afloopt, moeten ze dit officieel regelen. Dit kan niet maar zo eenzijdig worden besloten.Hij heeft een contract voor onbepaalde tijd. Ze oefenen volgens mij gewoon druk op hem uit door te zeggen dat ie wel moet omdat ze anders geen subsidie meer zouden krijgen (volgens het bestuur).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als ze niet het geld hebben om hem te betalen voor een fulltime baan heeft hij waarschijnlijk de keuze tussen minder uren of geen betaald werk meer...
Volgens mij werkt een zelf medeopgerichte stichting met bestuur effe anders dan in normale loondienst zijn.

Hij moet even zijn rechtsbijstand bellen. Maar ik gok dat dat wel mag ja.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat mag niet. Maar als hij nu al weet dat ze het wel mogen als ze het netjes regelen (via UWV of rechter), omdat er anders helemaal geen stichting en dus geen baan overblijft, dan kan hij net zo goed akkoord gaan, in plaats van de stichting geld te laten uitgeven voor een nutteloze procedure.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 23 februari 2017 @ 17:05:

Nee, dat mag niet. Maar als hij nu al weet dat ze het wel mogen als ze het netjes regelen (via UWV of rechter), omdat er anders helemaal geen stichting en dus geen baan overblijft, dan kan hij net zo goed akkoord gaan, in plaats van de stichting geld te laten uitgeven voor een nutteloze procedure.

Maar ondershands akkoord gaan lijkt me geen goed idee. Dan is hij verwijtbaar werkloos voor die 0,5 fte.

Dus wél officieel regelen zodat hij aanspraak kan maken op WW.
Kan hij dan niet beter een andere baan zoeken en daar een acceptabele vertrekregeling voor afspreken?
Alle reacties Link kopieren
In zijn contract voor onbepaalde tijd staat ook zijn aantal uren opgegeven. Wil men daarvan afwijken, dan moet dat in overleg. Is een partij tegen, dan kan er een ontslag procedure volgen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Dus een hele FTE is niet nodig op die plek? Dan kan hij dit toch parttime uit blijven voeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:edamame schreef op 23 februari 2017 @ 18:07:

Dus een hele FTE is niet nodig op die plek? Dan kan hij dit toch parttime uit blijven voeren?... en zijn salaris voor die andere 0,5 fte dan?
Als de keuze 50 % of failliet is, zullen ze dit wel kunnen motiveren.

Anders heeft hij straks nog 0 %.



Hij kan het "niet aanvaarden", maar dan zit hij binnenkort wel met de gevolgen.



Als de zaken bovendien zo slecht gaan dat ze jobs echt moeten beginnen halveren ... Zo snel mogelijk rennen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven