Geld & Recht alle pijlers

Auto nu al kapot

23-02-2017 15:52 57 berichten
Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht, een oude tweedehandse van 600 euro. Bij een garage. Ik heb de auto contant af moeten rekenen, dit is mijn allereerste auto dus ik ging er blanco in.

Ik kwam erachter dat er 5 lampen kapot waren, die hebben ze bij de garage gemaakt.

Nu is het echter zo dat de auto enorm stottert na 10 minuten rijden en uitvalt. Ik krijg hem dan niet meer gestart en ik durf er niet meer mee te rijden omdat ik de auto niet vertrouw. Hij staat nu bij de garage die kijkt wat er aan de hand is.

Ik heb de verkoper gebeld en die zei dat ik langs moest komen en dat hij ernaar ging kijken. Ik vertrouw het zaakje niet meer maar ik denk dat ik de verkoper niet aansprakelijk kan stellen.



Wat kan ik doen? Ik baal echt van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Dat je baalt snap ik. Overigens dient de verlichting bij de APK te worden gecontroleerd. Niet elke APK keuring wordt echter nauwkeurig uitgevoerd.



Het is een auto van EUR 600,00, dat blijft een risico met garantie tot de deur.
Alle reacties Link kopieren
Voor 600,- euro koop je gewoon een rammelbak. Voor dat geld koop je niet iets waar niks mis mee is.

Natuurlijk had je wel zelf je lampen kunnen controleren. Knopje om of handrem aantrekken en een rondje rondom de auto lopen. Volgens mij leer je dat zelfs tijdens lessen, hoe je zelf je verlichting kunt (en moet!) controleren voordat je de weg opgaat.
Je had even uit kunnen stappen om de lampen te controleren.

Een auto van 600 euro is net zoiets als een fiets van een tientje, je kunt mazzel of pech hebben maar je kunt niet teveel verwachten. Als de verkoper er nog wat aan wil doen is dat fijn, maar dan moet je m wel die kans geven.
Thnx voor de reacties, ik wacht het bericht af van de garage en dan besluit ik of ik nogmaals de verkoper ga bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadySybil schreef op 23 februari 2017 @ 17:19:

Thnx voor de reacties, ik wacht het bericht af van de garage en dan besluit ik of ik nogmaals de verkoper ga bellen.

Tip voor de volgende keer: juist omdat je geen verstand van auto's hebt moet je iemand meenemen die dat wel heeft. Die weten precies waar ze op moeten letten. Doe ik ook altijd.

Veel autoverkopers zijn louche en die zien direct dat jij iemand bent zonder verstand van auto's en daar profiteren ze van.



Succes voor nu. Hopelijk valt het mee
Alle reacties Link kopieren
5 kapotte lampen, dat is toch iets wat je zelf al af uit kunnen zoeken voor de aankoop naar mijn idee!
Alle reacties Link kopieren
Voor een dergelijk bedrag moet je wel heel veel geluk en/of verstand van auto's hebben om een goed rijdende auto te kopen. APK goedgekeurd betekent niet dat ie motorisch ook goed is. Als je zelf geen verstand van auto's hebt moet je altijd iemand meenemen die dat wel heeft, anders koop je negen van de tien keer een kat in de zak in deze prijsklasse. Ik zou ook niet te veel verwachten van de verkoper. Voor het geld dat je nu kwijt bent bij de garage had je waarschijnlijk een betere kunnen kopen.

Ik heb zelf vorige week mijn eerste auto voor 900 euro gekocht, maar had mijn man mee die vrijwel met zijn ogen dicht dit merk uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten en precies weet wat de valkuilen zijn. Hij heeft er bovendien als eerste in gereden om te kijken hoe alles liep en aanvoelde, daar heb ik geen benul van met net een week mijn rijbewijs.
Heb je hem wel bij een Bovag garage gekocht of gewoon zo'n handelaar die er ik weet niet hoeveel op zijn terrein heeft staan? Ik heb ook geen verstand van auto's maar bij 600 euro zou ik me dus af gaan vragen waarom die zo goedkoop is en navragen wat de gebreken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor 600 euro weet je simpelweg dat er het een en ander aan mankeert. Anders had de handelaar(ik ga er van uit dat het een handelaar is, gezien de prijs) 'm niet voor 600 euro te koop staan.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, hoe vervelend ook, hoef je voor dat geld niet veel te verwachten. Erg vervelend maar wil je een beetje een auto ben je toch snel 1500 euro kwijt.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Als je van goeden huize komt soms nog wel minder, maar als je van toeten noch blazen weet kun je inderdaad beter in een hogere prijsklasse zoeken, of iemand meenemen die verstand van zaken heeft.

Mijn bolide van 900 euro doet het prima. Maar dat was dan ook ooit een hele dure, degelijke auto die moeiteloos 6 ton kan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of je er juridisch nog wat aan kan doen. Bij de consumentenbond kan je gratis informatie krijgen. (via inernet via telefoon) Als een produkt niet deugdelijk is moet de verkoper het repareren of je kan de koop annuleren en je geld terugkrijgen. In hoeverre dat ook geldt voor deze situatie weet ik niet,
quote:LadySybil schreef op 23 februari 2017 @ 16:32:

Ja, dat heb ik voorgelegd maar ik vertrouw hem niet meer. Dat wil niet zeggen dat hij niet te vertrouwen is maar dit is mijn gevoel hierbij. Er waren 5 lampen kapot en dit is niet gemeld. En nu ook weer.

Ik ga even kijken wat deze garage zegt, hopelijk valt het inderdaad mee.

Vijf lampen kapot? Waar zitten die dan allemaal? Ik neem aan dat je op z'n minst de koplampen, remlichten etc. hebt gecheckt voordat je er mee wegreed. Waar zitten dan nog meer zoveel lampen?



Je vertrouwt de verkoper niet meer, maar joh..een auto van 600 euro..(5!) lampen die je zelf ook niet opmerkt...testrit was wel goed?



Hoe dan ook, de auto rijdt goed, hij kapt er alleen na een tijdje mee: het zal wel een filtertje of zo zijn die vervangen moet worden.
Volgende keer dus iemand mee die er verstand van heeft als je nog es een "rijdend wrak" wil kopen.



Voor nu zou ik eventueel nog es teruggaan.

Maar anders ofwel je verlies nemen, ofwel het ding proberen te laten oplappen door een andere garagist.

Vraag wel effe vooraf wat het gaat kosten!

Als dat meer dan 600 euro wordt, is het ding het waarschijnlijk niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit iets meer dan een jaar prima gereden in een auto van 400 euro. Het kan wel. Maar heb een goede vriend met verstand van auto's. Na dat jaar moest er wel voor 800 euro aan gerepareerd worden. Heb hem toen weg gedaan.



Ook eens een prima auto uit 1985 (Toyota) overkocht van mijn toenmalige zwager. Kostte 650 euro en ik had nooit stukken met die auto. Heb er jaren mee gereden. Ex-zwager was wel automonteur dus auto was altijd goed onderhouden.



Gewoon geluk hebben, goed kijken en vooral iemand meenemen met verstand van zaken.

Succes TO! Laat je nog even weten hoe het afgelopen is?
quote:LadySybil schreef op 23 februari 2017 @ 17:04:

Ik heb zelf erg weinig verstand van auto's, heb ook niemand meegenomen verder. Ik ging er vanuit dat het gewoon in orde was. 1 lamp had ik waarschijnlijk wel kunnen weten, maar de rest niet omdat ik natuurlijk niet achter de auto kan kijken als ik in de auto zit.

Ik kom hier ook niet om iemand de schuld te geven of iets dergelijks, een aantal dingen had ik kunnen weten, maar ik vind het ergens niet netjes en ik baal er gewoon van.wat ik meestal deed om de lampen van mijn auto te controleren, was in de ramen kijken als ik voor een gebouw stond. Dus stel je staat ergens geparkeerd en achter je is een gebouw met ramen dan kan je via je achteruitkijk spiegel kijken. Maar de nieuwe(re) auto's geven meestal een alarm als een lampje stuk is.
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo beginnen we allemaal vrees ik. Met een auto voor relatief weinig geld (voor €600 koop je een mooie fiets) die je hele goede vriendjes met die leuke jongens van de Wegenwacht maakt.



Ik denk overigens niet dat de garage (Beun?) helemaal weg kan komen met een auto die gelijk na aankoop een paar reparaties nodig heeft van twee duizend euro of zo. Even van het internet:

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Een tweedehands auto moet ook goed zijn. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.



De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de dingen die niet goed zijn.



Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.
Lijkt me niet bevorderlijk om hem bij een ander te laten nakijken en vervolgens met die conclusie naar de verkoper te gaan.

Je hebt nog veel te leren lees ik al
Alle reacties Link kopieren
Je auto is niet kapot. Waarschijnlijk vuiligheid. Nieuwe bougies / kabels, onderdelen reinigen. Tank goede benzine. Vraag hoeveel dit gaat kosten en zoek eventueel een hobby monteur. Het kan nooit veel zijn.



Voor 600 euro kun je natuurlijk niet veel verwachten. Wegenwachtabonnement is dan heel belangrijk. Los deze kleine probleempjes op en je hebt er misschien lang plezier van.
Nou deze auto is dus wel kapot. Ik moet mijn brandstofpomp laten vervangen want die was stuk. Bij de garage zou het mij 450 euro kosten dus ik heb een akkoord gesloten met de verkoper. Hij gaat deze er voor mij gratis in zetten.
600 euro voor een auto is belachelijk goedkoop. Dat was dus wachten tot de gebreken zich openbaarden.
Jaja dat let weet ik nu wel. Dan nog mag ik wel verwachten dat ie langer mee gaat dan 2 weken. Kul argument.
Alle reacties Link kopieren
Voor 600 euro koop je een auto die klaar is voor de schroothoop, tenzij je heel erg van sleutelen houdt, dan kan je er een leuk sleutelprojecten voor kopen (waar je vervolgens nog voor een paar 1000 euro aan onderdelen in moet steken)
quote:perzikboom6 schreef op 01 maart 2017 @ 18:21:

Voor 600 euro koop je een auto die klaar is voor de schroothoop, tenzij je heel erg van sleutelen houdt, dan kan je er een leuk sleutelprojecten voor kopen (waar je vervolgens nog voor een paar 1000 euro aan onderdelen in moet steken)Inderdaad. Een familielid koopt auto's van 600 euro voor onderdelen en verkoopt die onderdelen dan weer door. Dat levert vaak nog meer op dan de hele auto.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft toch geen barrel te zijn voor 600 euro.

Ik heb mijn oude auto verkocht voor 1000 aan mijn collega en hij heeft er 2 jaar later 0 problemen mee gehad.

Ik heb een dure auto voor in plaatst gekocht en die staat om de 2 weken in de garage.

Kwestie van geluk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven