Geld & Recht alle pijlers

Motor van mijn autootje gebruikt veel meer dan was gezegd

21-02-2017 15:38 69 berichten
Eind vorig jaar heb ik een nieuw autootje ( brommobiel ) gekocht. Voor het eerst in mijn leven een geheel nieuwe. Samen met de dealer gekeken welke het beste bij mijn voorkeuren en budget zou passen. Hierbij ben ik voor de optie van een hele zuinige motor gegaan, die volgens de fabrikant 1 op 40 zou lopen ( diesel ). Na een aantal maanden ben ik erachter gekomen, dat het verbruik 1 op 23 is. Hier was ik niet blij mee. Mijn vorige brommobiel, die al heel oud was verbruikte nog minder ( 1 op 27 ).

Die zuinige motor heeft me bijna 1500 euro extra gekost, wat ik geen bezwaar vond, want dat zou ik met het lagere brandstofverbruik er makkelijk weer op terugverdienen.

Vervolgens hiermee naar de dealer teruggegaan, welke aangaf dat hij de informatie heeft gebruikt die door de fabrikant wordt vermeld en er dus ook niets mee kan. Hij heeft de fabrikant wel hierover aangesproken, maar deze zegt, dat iedereen toch weet dat deze informatie altijd wordt aangedikt. ( Ik was daar ook al vanuit gegaan, maar ging eigenlijk uit van een verbruik van hoogstens 1 op 35. )

Nu mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik nog kan doen.?

Volgende week heb ik wel al een afspraak bij een jurist om het hier over te hebben.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik niet wil dat de dealer hier problemen door krijgt. Hij geeft altijd hele goede service en dat wil ik graag zo houden. Mede omdat hij ook alleen maar heeft doorgegeven waar de fabrikant mee adverteert.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 22 februari 2017 @ 13:08:

[...]

Als die brommobiel 350 kilo weegt, is mijn auto zelfs 4,5x zo zwaar!

Ik rij een Toyota RAV4 hybride (benzine+elektrisch) van 1600 kilo. Als ik rustig rij haal ik 1 op 20.



Wel heel rustig en is niet enkel een benzine voertuig.

Als ik bij autoweek kijk kom ik bij gemiddelde uit voor deze auto 1 op 16,4 niet onaardig maar is geen 1 op 20
Alle reacties Link kopieren
Héél rustig ja haha.

Niet slaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 14:19:

[...]





Wel heel rustig en is niet enkel een benzine voertuig.

Als ik bij autoweek kijk kom ik bij gemiddelde uit voor deze auto 1 op 16,4 niet onaardig maar is geen 1 op 20 Hee, die van mij haalt het makkelijk. Als ik heel rustig doe en in de stad blijf (net als een brommobiel) lukt die 1 op 23 ook nog wel. En ok, er zit een elektromotor in, maar die laadt hij onder het rijden op. De enige brandstof die er in gaat is benzine, geen elektriciteit.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 22 februari 2017 @ 14:26:

[...]



Hee, die van mij haalt het makkelijk. Als ik heel rustig doe en in de stad blijf (net als een brommobiel) lukt die 1 op 23 ook nog wel. En ok, er zit een elektromotor in, maar die laadt hij onder het rijden op. De enige brandstof die er in gaat is benzine, geen elektriciteit.Niet als jij te vaak een Mercedes of BMW eruit probeert te trekken. (iedere BMW of Mercedes tegenwoordig wel sneller dan een Auris Hybride zeker op papier ) CVT is ook geen race automaat te veel toeren bij optrekken onnodig en gaat te kosten van zuinigheid en in het kader van de nieuwe wegenbelastingregels is vaak niet rendabel om hybride te kopen zwaarder/hoge wegenbelasting. En als je dan toch een CVT wil kijk eens bij Spacestar of Baleno laatste is echt ruim voor een auto uit het b-segment en beide echt zuinig in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 14:43:

[...]





Niet als jij te vaak een Mercedes of BMW eruit probeert te trekken. (iedere BMW of Mercedes tegenwoordig wel sneller dan een Auris Hybride zeker op papier ) CVT is ook geen race automaat te veel toeren bij optrekken onnodig en gaat te kosten van zuinigheid en in het kader van de nieuwe wegenbelastingregels is vaak niet rendabel om hybride te kopen zwaarder/hoge wegenbelasting. En als je dan toch een CVT wil kijk eens bij Spacestar of Baleno laatste is echt ruim voor een auto uit het b-segment en beide echt zuinig in gebruik.

Met zo'n sprint loopt het brandstofverbruik inderdaad op, maar wellicht begreep jij niet helemaal wat ik bedoelde met 'Als ik heel rustig doe'. Mocht dat je probleem zijn, dat wil ik dat wel even toelichten.



CVT maakt niet teveel toeren, maar houdt het optimale toerental constant waardoor hij over het gehele optrektraject de meeste trekkracht heeft. Zo'n Mercedes of BMW moet het hebben van optimale schakelmomenten en dat lukt zo'n bestuurder bijna nooit. Ik hoef alleen het knopje PWR in te drukken en dan dat pedaal in te drukken, dat lukt altijd. Overigens moet jij je papieren beter checken, want wat je daarover zegt klopt ook niet, ook op papier zijn er genoeg uitvoeringen te vinden die langzamer zijn dan mijn wagentje. Maar ik heb al 2 keer voor je moeten googlen omdat je iets niet wilde geloven en het niet zelf kon vinden, ik vind het mooi geweest, google dit zelf maar eens.



Verder heb ik hem niet vanwege de wegenbelasting (al was dat aan het begin een leuke bijkomstigheid!). Daarnaast ben ik erg blij dat mijn CVT met een planetair tandwielstelsel werkt, dat gaat veel minder snel kapot.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 22 februari 2017 @ 15:24:

[...]



Met zo'n sprint loopt het brandstofverbruik inderdaad op, maar wellicht begreep jij niet helemaal wat ik bedoelde met 'Als ik heel rustig doe'. Mocht dat je probleem zijn, dat wil ik dat wel even toelichten.



CVT maakt niet teveel toeren, maar houdt het optimale toerental constant waardoor hij over het gehele optrektraject de meeste trekkracht heeft. Zo'n Mercedes of BMW moet het hebben van optimale schakelmomenten en dat lukt zo'n bestuurder bijna nooit. Ik hoef alleen het knopje PWR in te drukken en dan dat pedaal in te drukken, dat lukt altijd. Overigens moet jij je papieren beter checken, want wat je daarover zegt klopt ook niet, ook op papier zijn er genoeg uitvoeringen te vinden die langzamer zijn dan mijn wagentje. Maar ik heb al 2 keer voor je moeten googlen omdat je iets niet wilde geloven en het niet zelf kon vinden, ik vind het mooi geweest, google dit zelf maar eens.



Verder heb ik hem niet vanwege de wegenbelasting (al was dat aan het begin een leuke bijkomstigheid!). Daarnaast ben ik erg blij dat mijn CVT met een planetair tandwielstelsel werkt, dat gaat veel minder snel kapot.Juist vol gas maakt cvt enorm veel toeren, je hoeft niet uit te leggen wat een cvt ik heb ik de voorloper zat gereden met het pientere pookje. Een standaard 116 i is net zo snel als een Auris Hybride maar een simpel 318 i al 2 seconden sneller en die zie ik niet vaak op de weg meestal zijn ze zwaarder gemotoriseerd en ook bv een 330 diesel laat jouw alle hoeken zien
Alle reacties Link kopieren
Hier duidelijk te zien vol gas vol in de toeren ook met cvt.



https://www.youtube.com/watch?v=pKll8LjJiMs
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 16:03:

Hier duidelijk te zien vol gas vol in de maximale toeren ook met cvt.



https://www.youtube.com/watch?v=pKll8LjJiMs
Alle reacties Link kopieren
Ok knul, nou vraag je er om. Jouw claim is, en ik citeer je nu "iedere BMW of Mercedes tegenwoordig wel sneller dan een Auris Hybride zeker op papier"



Als ik jou de papieren specificaties laat zien van een nieuwe bmw of Mercedes die minder snel optrekt van 0-100 km/h dan mijn Auris, wat is dan jouw tegenprestatie?



Overigens is mijn auto ook sneller dan op papier, met die PWR knop, maar we nemen als standaard het papier. In dit geval de autovergelijker die gebruikt maakt van de cardatabase van Autoweek. Daar zal ik 2 auto's naast elkaar zetten, een door mij gekozen nieuwe bmw of Mercedes en mijn auris. Mocht de door mij gekozen BMW of Mercedes langzamer optrekken van 0-100 km/h dan de Auris, wat doe jij dan?



En je weet kennelijk wel wat een CVT is, maar niet wat een planetair tandwielstelsel is, dat is namelijk wat anders dan dat pientere pookje.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook nooit meer iets anders. Ah, en dat gevoel als je bij een stoplicht naast een Mercedes of BMW staat, die je er met een enorme voorsprong uitsprint



Als ik de meeste BMW of Mercedessen laat zeg de eerste 10 neem die ik tegenkom mag je van geluk spreken dat je er een eruit trekt. Nu kun je wel gaan zoeken naar een 240 D uit 1980 maar daar gaat het niet om en ik kom die zelden tegen.Natuurlijk is die van jouw sneller dan op papier



Leuk zo,n planetair tandwielstelsel maar wordt al tig jaar toegepast in bv horloges dus totaal niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:RunningSuus schreef op 21 februari 2017 @ 19:07:

[...]





Dit. Niet bij die hele goedkope 'merkloze' pompstations tanken maar eens bij een Shell oid. Die brandstof is van betere kwaliteit.Alle diesel in Nederland voldoet aan dezelfde specificaties. En ook de Shell zorgt ervoor dat ze geen "te goede" brandstof weggeven, dat wordt gewoon weggeblend met wat minder goede diesel. Als er al verschillen zijn, zijn ze minimaal.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 19:29:

Ik wil ook nooit meer iets anders. Ah, en dat gevoel als je bij een stoplicht naast een Mercedes of BMW staat, die je er met een enorme voorsprong uitsprint Ehm.....met een Auris? Die 0-100 in een seconde of elf doet? Ik denk dat jij vaak racet met Mercedes- en BMW-bestuurders die niet meedoen aan de race.



Niet goed gelezen.....als je de gemiddelde Mercedes of BMW er met een enorme voorsprong uitsprint, ben ik toch wel benieuwd wat je rijdt.......
anoniem_271947 wijzigde dit bericht op 22-02-2017 23:11
Reden: Tijd voor een brilletje.....of meer slaap
% gewijzigd
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 19:29:

Leuk zo,n planetair tandwielstelsel maar wordt al tig jaar toegepast in bv horloges dus totaal niet interessant.Elektrische auto's bestaan al meer dan honderd jaar. De straalmotor is er ook al een jaar of zeventig. Toch zijn elektrische auto's helemaal hot en een auto met straalaandrijving zou ook best voor wat reuring zorgen.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 22 februari 2017 @ 13:12:

[...]







Hybrides zijn de bom! Ben jij ook een cvt-fan?



Een Prius hier, zeer tevreden! Wat een rust. CVT rijdt inderdaad heerlijk. Ik verbruik in de zomer 4,5-5 liter per 100 kilometer (dat komt dan neer op 1:20-22), nu met winterbanden en kouder weer zo rond de 5,5 liter per 100. Ik heb hem nu 6 jaar en tot nu toe alleen eens een lampje hoeven te vervangen (naast de beurten).



TO, werd de upgrade van de motor ook in een brochure of op de website beschreven? Zijn daar indicaties gegeven van de besparing? Wat is het aangegeven verbruik van dezelfde auto met de goedkopere motor?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 22 februari 2017 @ 22:56:

[...]



Ehm.....met een Auris? Die 0-100 in een seconde of elf doet? Ik denk dat jij vaak racet met Mercedes- en BMW-bestuurders die niet meedoen aan de race.



Niet goed gelezen.....als je de gemiddelde Mercedes of BMW er met een enorme voorsprong uitsprint, ben ik toch wel benieuwd wat je rijdt.......Wel die Auris. En het is echt niet zo dat ik voortdurend stoplichtsprintjes doe. Verder zullen er best wel eens eenzijdige wedstrijdjes zijn geweest, maar soms ook heel duidelijk niet. Dat ik dan kan winnen, ligt niet altijd aan de auto, maar ook aan de bestuurder. Bij een schakel-auto, ook een bmw of Mercedes, moet je je moment goed kiezen en dat lukt maar zelden. Ik hoef dat niet, ik geef gewoon gas en de rest gaat vanzelf. Die 11 seconden is voor de normale rijmodus, de eerste generatie hybride Auris heeft een PWR-knop die het toerental constant houdt op de maximum trekkracht en dan lukt het ongeveer een seconde sneller, net boven de 10 seconden dus. Dan win je al snel als de ander een klein foutje maakt.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 19:29:

Ik wil ook nooit meer iets anders. Ah, en dat gevoel als je bij een stoplicht naast een Mercedes of BMW staat, die je er met een enorme voorsprong uitsprint



Als ik de meeste BMW of Mercedessen laat zeg de eerste 10 neem die ik tegenkom mag je van geluk spreken dat je er een eruit trekt. Nu kun je wel gaan zoeken naar een 240 D uit 1980 maar daar gaat het niet om en ik kom die zelden tegen.Natuurlijk is die van jouw sneller dan op papier



Leuk zo,n planetair tandwielstelsel maar wordt al tig jaar toegepast in bv horloges dus totaal niet interessant.Ah, lezen is ook al niet je sterkste kant he. Heb je het woordje 'nieuwe' over het hoofd gezien, of weet je gewoon niet wat dat woord betekent? Ik voegde dat toe, juist om trage modellen uit het verleden niet mee te laten doen. Net als bussen of vrachtwagens of fietsen of zo. Dus. Wat mij betreft staat de weddenschap nog en ik weet ook een leuke tegenprestatie: als ik een nieuwe BMW of Mercedes (personenwagen!) vindt die trager is dan mijn Auris, mag ik het komende jaar plaatjes uitzoeken die jij als Avatar moet gebruiken.



En ik zie dat je nog iets in twijfel trekt waarvoor je niet de intelligentie hebt om dat zelf te googlen, dus dan gaan we nog een weddenschap aan. Als ik een betrouwbare onafhankelijke bron vind die bevestigt dat mijn Auris bijna een seconde sneller is in de sprint van 0-100 km/h dan de fabrieksspecificatie, mag ik het komende jaar jouw motto bepalen.



Ga je akkoord, of kom je weer met een bericht zoals hierboven, dat ik even zal samenvatten als "huilie huilie, boehoehoe, Mama ik durf niet"



Als laatste wil je er nog even op wijzen, in aanvulling op de punten van Hayek, dat horloges doorgaans geen versnellingsbakken hebben.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 23 februari 2017 @ 12:08:

[...]



Wel die Auris. En het is echt niet zo dat ik voortdurend stoplichtsprintjes doe. Verder zullen er best wel eens eenzijdige wedstrijdjes zijn geweest, maar soms ook heel duidelijk niet. Dat ik dan kan winnen, ligt niet altijd aan de auto, maar ook aan de bestuurder. Bij een schakel-auto, ook een bmw of Mercedes, moet je je moment goed kiezen en dat lukt maar zelden. Ik hoef dat niet, ik geef gewoon gas en de rest gaat vanzelf. Die 11 seconden is voor de normale rijmodus, de eerste generatie hybride Auris heeft een PWR-knop die het toerental constant houdt op de maximum trekkracht en dan lukt het ongeveer een seconde sneller, net boven de 10 seconden dus. Dan win je al snel als de ander een klein foutje maakt.Ja, van iemand die niet zo handig is met de koppeling, of niet snel genoeg kan schakelen, ga je inderdaad winnen. En aangezien dat geldt voor een groot deel van de Nederlanders, maak je vaak wel een kans....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 23 februari 2017 @ 12:15:

[...]



Ah, lezen is ook al niet je sterkste kant he. Heb je het woordje 'nieuwe' over het hoofd gezien, of weet je gewoon niet wat dat woord betekent? Ik voegde dat toe, juist om trage modellen uit het verleden niet mee te laten doen. Net als bussen of vrachtwagens of fietsen of zo. Dus. Wat mij betreft staat de weddenschap nog en ik weet ook een leuke tegenprestatie: als ik een nieuwe BMW of Mercedes (personenwagen!) vindt die trager is dan mijn Auris, mag ik het komende jaar plaatjes uitzoeken die jij als Avatar moet gebruiken.



En ik zie dat je nog iets in twijfel trekt waarvoor je niet de intelligentie hebt om dat zelf te googlen, dus dan gaan we nog een weddenschap aan. Als ik een betrouwbare onafhankelijke bron vind die bevestigt dat mijn Auris bijna een seconde sneller is in de sprint van 0-100 km/h dan de fabrieksspecificatie, mag ik het komende jaar jouw motto bepalen.



Ga je akkoord, of kom je weer met een bericht zoals hierboven, dat ik even zal samenvatten als "huilie huilie, boehoehoe, Mama ik durf niet"



Als laatste wil je er nog even op wijzen, in aanvulling op de punten van Hayek, dat horloges doorgaans geen versnellingsbakken hebben.Lezen is ook niet jouw sterkste kant want je kan wel een nieuwe Benz of BMW uitzoeken maar punt is die kom ik zelden tegen het is altijd wat zwaarder gemotoriseerd en dat ga je niet redden met Auris.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 24 februari 2017 @ 12:13:

[...]

Lezen is ook niet jouw sterkste kant want je kan wel een nieuwe Benz of BMW uitzoeken maar punt is die kom ik zelden tegen het is altijd wat zwaarder gemotoriseerd en dat ga je niet redden met Auris.



Toch weer "huilie huilie boehoe mama ik durf niet" dus. Kijk, ik kon aangeven wat er mis ging met jouw leesvaardigheden (je had het woord 'nieuwe' of over het hoofd gezien of je wist niet wat het betekende). Als jij mij beschuldigt van niet kunnen lezen, leg dan ook even uit wat ik precies verkeerd heb gelezen aan onderstaande quote van jou:



quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 14:43:

[...]

iedere BMW of Mercedes tegenwoordig wel sneller dan een Auris Hybride zeker op papier

Zoals ik het begrijp mis je niet alleen de intelligentie om zelf dingen te googlen, maar ben je ook niet mans genoeg om achter je uitspraak te blijven staan en niet mans genoeg om toe te geven dat je uitspraak niet klopt. Daarom klets je er maar een beetje omheen en draai je je in de meest vreemde kronkels om de schuld daarvan bij mij te leggen. Daarmee zit je wat mij betreft op het niveau van zo'n uitgesmeerde streep die achterblijft op het wc-papier de eerste keer dat je je na het poepen je billen afveegt.



Verder (om toch een beetje te proberen on topic te komen) ben ik wel heel benieuwd of TO nog verder gekomen is. Ben je nog bij een garage geweest? Was er een mechanisch defect? Of heb je andere stappen ondernomen?
Spreuken 18:2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven