Verkiezingen- op een vrouw stemmen!

24-02-2017 18:06 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de aanloop van de vorige verkiezingen las ik hier op het forum dat een deel zeer bewust op een vrouw stemt (omdat zij graag meer vrouwen in de politiek zien of om een andere reden).



Gaan jullie dit ook doen? Wat vinden jullie hiervan?

Ga jij tijdens de as verkiezing op een vrouw stemmen?

Totaal aantal stemmen: 156

Ja, bewust. (56%)
Ja, niet bewust. (3%)
Weet nog niet. (14%)
Nee. (26%)
Alle reacties Link kopieren
To trapt af, ik wel. Vind het wel een mooi standpunt/statement.

Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet over de meest recente cijfers beschik wat betreft M/V verhouding binnen de politiek. Wel zie ik het als algeheel statement voor "meer vrouwen aan de top".
Ik vind dat je moet stemmen op de persoon die jij het beste vindt.
Wat raar om op een vrouw te stemmen, alleen maar omdat het een vrouw is
Alle reacties Link kopieren
Ik stem wel op een vrouw, maar niet om een statement te maken.Ik stem het omdat ze m.i. ook de kwaliteiten en visie bezit. Sommige in mijn omgeving bepalen de partij en kiezen dan domweg de eerste vrouw die ze tegen komen op de lijst. Dat vind ik dan weer een 'domme' stem. Als werkgever neem je toch ook degene aan met de beste kwaliteiten? En niet diegene die toevallig vrouw is? Dan riekt het bijna naar discriminatie op basis van geslacht, tenzij er natuurlijk een goede reden voor is zoals soms in de zorg het geval is.
quote:aidem schreef op 24 februari 2017 @ 18:12:

Wat raar om op een vrouw te stemmen, alleen maar omdat het een vrouw is Dit inderdaad,enkel en alleen op een vrouw stemmen omdat het een vrouw is heb ik nog nooit begrepen.
Ik mis een optie in de poll, Nee, bewust niet of nee, maar geen bewuste keuze.
Ik stem op een vrouw. Teveel gejaagde gladde mannetjes daar momenteel m.i.



En het gaat natuurlijk om haar standpunten, niet om haar borsten, maar ik vind het wel een mooi tegenwicht bieden aan die mannetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 24 februari 2017 @ 18:12:

Wat raar om op een vrouw te stemmen, alleen maar omdat het een vrouw is Dit. Je wil toch diegenen die je het beste vindt?!
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 24 februari 2017 @ 18:12:

Wat raar om op een vrouw te stemmen, alleen maar omdat het een vrouw is Volgens mij zegt TO dat niet. Ook binnen de categorie Vrouw heb je mensen die goed zijn en die minder goed zijn. Maar aangezien de politieke partijen ook goede vrouwen niet zo gauw op plaats 1 zetten, kan het geen kwaad om dat middels voorkeurstemmen een beetje bij te sturen.
quote:viva1966 schreef op 24 februari 2017 @ 18:25:

[...]





Volgens mij zegt TO dat niet. Ook binnen de categorie Vrouw heb je mensen die goed zijn en die minder goed zijn. Maar aangezien de politieke partijen ook goede vrouwen niet zo gauw op plaats 1 zetten, kan het geen kwaad om dat middels voorkeurstemmen een beetje bij te sturen.Dit.
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden heb ik hier over een artikel in de Volkskrant gelezen. Zal wel even zoeken naar een linkje. En ja, ik stem bewust op een vrouw. Kijk eens naar zo'n kabinet. 5 vrouwen en verder alleen maar mannen. En waarom heeft Nederland nog nooit een vrouwelijke premier gehad?
quote:aidem schreef op 24 februari 2017 @ 18:12:

Wat raar om op een vrouw te stemmen, alleen maar omdat het een vrouw is



Dit. Ik stem op iemand, of eigenlijk niet op iemand, maar op een partij, waar ik het meeste vertrouwen in heb.

Vrouw of man maakt voor mij geen verschil. Ken genoeg vrouwen in de politiek die ik liever zie gaan.
Voor de liefhebbers: zondagochtend bij Rick Nieman vrouwendebat. Allemaal no.2 op de lijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 24 februari 2017 @ 18:45:

[...]





Ken genoeg vrouwen in de politiek die ik liever zie gaan.Ik ken nog meer mannen die ik liever zie gaan.
quote:fietsertje schreef op 24 februari 2017 @ 18:51:

[...]



Ik ken nog meer mannen die ik liever zie gaan.Ja hallo, ik ook. Maar voor mij zijn het allemaal PERSONEN.
quote:herfstappeltaart schreef op 24 februari 2017 @ 18:49:

Voor de liefhebbers: zondagochtend bij Rick Nieman vrouwendebat. Allemaal no.2 op de lijst.Thanks ga ik kijken.!
Alle reacties Link kopieren
Als je op een vrouw stemt om meer vrouwen in de tweede kamer te krijgen, stem dan niet op een vrouw die hoog op de lijst staat en het normaal gesproken dus wel gaat halen. Stem op een vrouw die mogelijk net buiten de zetelverdeling valt. Stel dat jij verwacht dat jou partij zo rond de 15 zetels gaat halen, stem dan op de vrouw die bijvoorbeeld op 16 of 17 staat. Mogelijk kan zij met voorkeursstemmen dan toch de tweede kamer bereiken, ten koste dus van iemand die hoger op de lijst staat. Uiteraard loop je daarbij het risico dat je daarmee een andere vrouw uit de kamer stemt.



Ik stem op een partij, de meeste mensen op een kieslijst ken ik niet en kan dus hun kwaliteit niet beoordelen.
Ik stem ook op een vrouw, maar niet omdat het een vrouw is eigenlijk. Heb ik wel lang gedaan. Dat heeft te maken met de hoeveelheid egotrippertjes in de politiek, in mannelijke vorm dan wel te verstaan.
quote:fietsertje schreef op 24 februari 2017 @ 18:42:

Een paar weken geleden heb ik hier over een artikel in de Volkskrant gelezen. Zal wel even zoeken naar een linkje. En ja, ik stem bewust op een vrouw. Kijk eens naar zo'n kabinet. 5 vrouwen en verder alleen maar mannen. En waarom heeft Nederland nog nooit een vrouwelijke premier gehad?Dat boeit me nu helemaal niks. Beste man/vrouw op de plek vind ik belangrijker. Je zou toch maar Rita Verdonk als premier gekregen hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 februari 2017 @ 19:00:

Als je op een vrouw stemt om meer vrouwen in de tweede kamer te krijgen, stem dan niet op een vrouw die hoog op de lijst staat en het normaal gesproken dus wel gaat halen. Stem op een vrouw die mogelijk net buiten de zetelverdeling valt. Stel dat jij verwacht dat jou partij zo rond de 15 zetels gaat halen, stem dan op de vrouw die bijvoorbeeld op 16 of 17 staat. Mogelijk kan zij met voorkeursstemmen dan toch de tweede kamer bereiken, ten koste dus van iemand die hoger op de lijst staat. Uiteraard loop je daarbij het risico dat je daarmee een andere vrouw uit de kamer stemt.





Goede tip, neem ik mee .



Ik stem in eerste instantie op een partij, daarna kijk ik op welk poppetje ik stem. Omdat ik graag meer vrouwen in de kamer zou willen zien, kies ik een vrouw. Ik ken de persoonlijke standpunten van de kamerleden toch niet, dus dan geef ik mijn stem liever aan een vrouw.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Ik stem altijd op de hoogst geplaatste vrouw op de lijst. Laatst las ik echter dat je beter op een vrouw op een onverkiesbare plaats kan stemmen als je wilt dat er meer vrouwen in de kamer komen. De hoog geplaatste komen er toch wel in. Enige keer dat ik niet op een vrouw heb gestemd was toen Rita Verdonk op twee stond. Die gunde ik niet meer stemmen dan Rutte.

Oh gut, ik was mosterd met mijn opmerking. Sorry
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 24 februari 2017 @ 19:04:

[...]





Dat boeit me nu helemaal niks. Beste man/vrouw op de plek vind ik belangrijker. Je zou toch maar Rita Verdonk als premier gekregen hebben

Rita Verdonk kon niet eens de lijsttrekker verkiezingen van de VVD winnen. En tot een paar jaar geleden kwamen alle premiers van het CDA of de PVDA.

Maar wat ik ermee bedoel te zeggen dat er toch een glazen plafond voor vrouwelijke politici is. Er zijn veel minder vrouwelijke lijsttrekkers. Er zijn minder vrouwelijke staatssecretarissen en ministers. Dus om die ongelijkheid te compenseren stem ik dus altijd op een vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ik stem altijd op een vrouw.

Maar als de keuze zou zijn tussen een man die ik hoog heb zitten en een vrouw waar ik weinig vertrouwen in heb dan stem ik uiteraard voor de man.

Tot nog toe kan ik altijd een competente vrouw vinden op de lijst naar keuze dus zij krijgt mijn stem.

Pas als de zetelverdeling rond de 50/50 zit laat ik dat los.
Kan iemand nu ook rationeel uitleggen waarom het zo belangrijk is dat er meer vrouwen in de kamer komen?

Ik vind serieus de inhoud veel belangrijker. Het glazen plafond vind ik ook zoiets. ......

Ik geloof echt dat vrouwen die het willen en de kwaliteiten hebben net zo ver kunnen komen als mannen. Maar ze moeten wel willen .....Kijk naar Neelie Kroes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven