Gezondheid alle pijlers

Patella klachten en fietsen

24-02-2017 13:11 28 berichten
Al heel lang heb ik patella klachten. Mijn knieschijf scharniert niet goed in de groef van mijn knie. Hierdoor krijg ik pijn bij bepaalde bewegingen. Bijv. zwemmen, traplopen en fietsen.

Het is ooit begonnen toen ik veel tegen hele harde wind in fietste.

Nu fiets ik dus al jaren niet meer. Heb het wel eens geprobeerd, maar dan voelde ik toch weer dat prikkende gevoel in mijn knieen. Maar dat is ook alweer een hele tijd geleden.



Wel ben ik langzaam begonnen met traplopen en dat gaat uiteindelijk heel goed. Maar fietsen is natuurlijk veel zwaarder.

Toch zou ik dolgraag weer een fiets hebben, het maakt je zoveel mobieler en vrijer dan afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.



Heeft iemand ervaring met deze klachten en (het opbouwen van) fietsen?

Of is er misschien een fysiotherapeut in de zaal die advies kan geven? Is het uberhaupt mogelijk om toch weer te gaan fietsen zonder dat die klachten opspelen?
Alle reacties Link kopieren
Je zou een elektrische fiets kunnen overwegen. Dan moet je wel zelf trappen, maar je kunt de zwaarte van het trappen instellen. Mocht je pijn krijgen zet je de elektrische ondersteuning aan (of iets hoger) zodat je minder zwaar hoeft te trappen.
Ja, dat is zeker een optie. Ik zou daar ook best het geld voor over hebben, maar ik ben toch wel bang dat ik een dure fiets koop en er dan toch last van krijg. Dan staat die fiets voor niets in de schuur.

Volgende week ga ik zeker even kijken bij een goede fietsenwinkel.
Je zou ook een e-bike kunnen huren voor een week. Dan heb je tijd genoeg om te testen of je last krijgt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem natuurlijk gewoon eerst een paar keer huren, en kijken hoe het gaat.



En dan besluiten of je hem wil kopen. En als 't dan toch misgaat, verkoop je 'm gewoon terug aan de fietsenhandel. Ben je natuurlijk wel wat geld kwijt, maar je kunt vooraf al vragen wat hij zou opleveren als je 'm na een halfjaar terugbrengt, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent. Huren voor langere tijd zal duurder zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Oefenen, oefenen, oefenen. Je moet de spieren rond je knie verstevigen, met name door het laatste stukje strekken (extensie) van je knie te trainen.

Door welke oefeningen je dat kan doen, kun je op internet vinden. Google maar eens op retropatellaire chondropathie. Na een tijdje flink trainen zou je weer pijnvrij moeten kunnen fietsen.
signoflife wijzigde dit bericht op 24-02-2017 13:27
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Haha, ik ben echt niet blond, maar aan huren heb ik geen moment gedacht! Dat is een heel goed idee.



SignofLife, dank je voor de tip. Eigenlijk heb ik dat met traplopen ook gedaan. De lift op mijn werk is zo langzaam dat ik uit puur ongeduld steeds vaker de trap nam. Omdat ik dat langzaam heb opgebouwd ging het steeds beter. Ik za even op internet gaan kijken welke oefeningen ik zou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Vastus medialis versterken.

Rolletje (bijv door een handdoek onder je knie) dan been strekken, even vasthouden, langzaam weer laten zakken.



Zoek maar op internet naar vastus medialis oefeningen.
Alle reacties Link kopieren
Op de trap kun je al een goede oefening doen; met je goede been op de grond en je 'slechte' been op de eerste tree. Dan je slechte been strekken tot je op je volledige gewicht met een gestrekte knie volledig op de eerste tree staat (geen gewicht op het goede been). Dan laat je je weer laten zakken tot de tenen van je goede been de grond weer raken. En dat dan een keer of 20 herhalen. Jeetje, moeilijk uitleggen zonder plaatjes

Dan train je echt de laatste 20 graden van je kniestrekking, wat goed is voor je m. vastus medialis (spier aan de binnenkant van je knie). Die moet sterker worden om je klachten te verbeteren.

Kun je een keer naar de fysio gaan? Dan kun je in 1 consult al veel tips krijgen over wat wel en niet te doen en welke oefeningen goed zijn. Hij kan je knie ook intapen, wat je klachten al snel kunnen verminderen.
quote:SignOfLife schreef op 24 februari 2017 @ 13:27:

Oefenen, oefenen, oefenen. Je moet de spieren rond je knie verstevigen, met name door het laatste stukje strekken (extensie) van je knie te trainen.

Door welke oefeningen je dat kan doen, kun je op internet vinden. Google maar eens op retropatellaire chondropathie. Na een tijdje flink trainen zou je weer pijnvrij moeten kunnen fietsen.



Dat is inderdaad wat ik heb. Ik heb alvast wat oefeningen opgezocht, die moeten te doen zijn!

Misschien dat ik nog een afspraak maak met "mijn" fysiotherapeut, waar ik een tijdje geleden was voor andere klachten. Zij kan dan de oefeningen een keer goed met me doorspreken zodat ik ze ook correct uitvoer.

Je geeft me weer hoop dat ik toch nog kan fietsen, dat zou echt fijn zijn.
Ik had die klachten aan één knie. Met een brace eronder en hard trappen met het andere been kon ik het prima compenseren. Als ik het goed heb gaat het erom dat je niet te hoge piekbelasting hebt, dus niet van niets naar alles (zoals bij tegen de wind in fietsen).



O ja, ik fiets en loop nu weer zoveel ik wil. Heeft een tijdje geduurd, maar geen klachten meer.
Dat lees ik ook als ik op retropatellaire chondropathie google, dat licht verzet fietsen op zich wel zou moeten kunnen. Ik ga een afspraak maken met de fysio, dan kan zij mij wellicht ook goed advies geven over hoe ik een fiets moet instellen (zadelhoogte etc.) en welke oefeningen ik kan doen om e.e.a. te verbeteren.



Fijn dat je weer gewoon kunt fietsen! Dat geeft de burger moed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook, heb een elektrische fiets en daarmee gaat het heel goed. Woon-werk is tien kilometer enkele reis en met een gewone fiets lukt dat alleen als ik meewind bergaf mag ;)
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Ha Olivia, wat fijn.



Ik word helemaal blij van jullie reacties, want nu denk ik dat het ook bij mij wel goed kan komen en dat een elektrische fiets een hele goede optie kan zijn. Dat zou ik zo fijn vinden.
Ja ik heb het ook en al jaren een elektrische fiets tot grote tevredenheid. Ik kan slecht traplopen en zeker niet met gewicht dus bv tas of wasmand. Als ik daar goed op let ( dat ik dat niet doe, dan gaat het goed)
Waarom ga je niet eerst samen met FT de boel versterken en balansoefeningen doen. Dat maakte bij mij een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
Er zal toch wel iemand zijn die jou voor een dagje een fiets kan lenen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al bijna 25 jaar, meerdere jaren fysiotherapie, oefeningen tot en met, maar fietsen met verzet is en blijft een probleem.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook patella klachten, zelfde oorzaak als jij.

Ik ben nooit gestopt met fietsen.

soms doet het wel even zeer, maar nooit lang.
@ Retrostar, ik geloof dat de fietsenwinkel hier ook fietsen laat uitproberen voor een hele dag.



@ Olivia, bij mij is het opeens gekomen ongeveer 18 jaar geleden, toen ik veel door de polder moest fietsen met harde tegenwind.



@ Miedo, ik hoop dat ook te kunnen.



Maandag ga ik naar een grote fietsenzaak, ben benieuwd of ze me goed advies kunnen geven. Dinsdag naar de Fysio, kijken wat zij zegt.
Alle reacties Link kopieren
De sleutel is inderdaad licht verzet, hou je daar strak aan, dus afstappen bij een brug of helling en bij tegenwind. Rustig opbouwen en niet te snel stoppen met fietsen. Als je wat langer rondgaat met de trappers verspreid je goed de synovia vloeistof wat echt enorm scheelt in pijn.

Zoek eventueel begeleiding van een sportfysiotherapeut. Een e-bike moet lukken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een ziekenhuis en een dokter op.

Misschien hebben ze nog een zgan knie in de aanbieding?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2017 19:58
Reden: ongepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2017 19:59
Reden: quote en reactie verwijderd
% gewijzigd
Renaissance, hoe is het nu? Nog verder gegaan met de fietsenjacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven