Kat uit asiel

20-02-2017 14:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om een kat uit het asiel te adopteren.

Nu heb ik contact gelegd met een asiel omdat ik een leukerd op het oog heb. Hij is ongeveer 7 jaar oud en zoekt een rustig huis.

Ik denk gezien zijn omschrijving we een match kunnen zijn.



Over het algemeen ben ik, na het werken, veel thuis en heb tijd en aandacht zat te geven.

Maar ik vraag mij af, omdat ik nog wel eens een weekendje weg ben, of met vakantie ga wat ik dan het beste kan doen?

Hoe doen anderen dat?
Een van mijn katten (ex-zwervertje, pas met 4 maanden van straat gehaald) haalde direct uit toen ik haar wilde aaien bij de opvang. Nu gilt ze alles bij elkaar en werpt ze zich op d'r zij als ze me ziet, knuffeltijd!
Alle reacties Link kopieren
Is het je eerste kat?

Dan zou ik toch nog wat verder zoeken.



Uithalen, medicatie moeten toedienen... Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn eerste kat.

Heel eerlijk, ik zit in een tweestrijd. Hij haalt idd uit tijdens/na het kroel moment, je moet snel zijn om niet gepakt te worden. Dit is geen zwerver, heeft al zijn jaren gewoon in een gezin gezeten. Dus hoort denk ik wel bij hem...





ohh ik vind het nu lastig. Als ik dit eerder had geweten, had ik denk ik niet gaan kijken. Maar nu heb ik hem al gezien....
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ik heb vorig jaar ook een kattin van 3jaar gaan halen in een poezenopvang en dat ging eigenlijk vrij goed.

Wij zijn 6maand daarna 14dagen op reis gegaan en mijn schoonvader is ze komen verzorgen zonder problemen.

Ik zou zeggen,zeker doen en genieten van het poesje
No Pain,No game
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 20 februari 2017 @ 17:36:

[...]





Buiten het volledige pakket vind ik het ook een voordeel dat er goed naar het karakter word gekeken van de kat. Dat vind ik het grootste voordeel. Ik heb het al vaker overwogen en denk er nu echt klaar voor te zijn . Kijk uit naar woensdag, hij is nu gereserveerd voor mij.

Dat is ook een voordeel. Veel mensen gaan voor een kitten "want die kun je nog vormen" of "dat is zo schattig", maar je weet nooit hoe het karakter van zo'n beestje gaat uitpakken en niet alles is maakbaar, al helemaal niet een levend wezen.



quote:blueeyes*3 schreef op 20 februari 2017 @ 21:25:

Mijn kat wil het liefste bij mij zijn, dus bij het laatste weekeindje weg heb ik haar meegenomen. Verder wil ze graag 'bij mensen' zijn (toen ik een drukke maand had, veel van huis was, ging ze slopen), dus het alternatief was uit logeren. Echter, toen we dat probeerden kreeg ze blaasontsteking van de stress, dus dat doen we niet meer... dus nu gaat kat mee. Kat gaat dus ook liever mee dan uit logeren of alleen thuis.



Maar als kat mag kiezen, ga ik nooit meer op vakantie. Helaas voor kat mag ze niet kiezen

Jij hebt wel een heel speciale bijzonder kat! Een die echt op jou gericht is. Dat hoor je niet zo vaak.



De kat die je gezien hebt in het asiel lijkt me niet heel geschikt. Een dier dat uithaalt naar eigen baas is niet mijn ding. En als je dan ook nog medicatie moet toedienen, krijg je al snel een groot "feest".

er zijn zoveel lieve en ongecompliceerde katten, die ook fijn op jouw bank kunnen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat bleek ook niet helemaal te zijn hoe ze haar in het asiel voorstelde. Anderzijds snap ik dat je er moeite mee hebt nu je de kat al gezien hebt. Moeilijk!



Overigens: hier past familie op de kat als wij een weekendje weg zijn; voor langere tijd gaat ze naar een pension (wat ze maar niks vindt). Laatst zag ik op Facebook wel een advertentie van een meisje van een jaar of vijftien dat zich aanbood als kattenoppas. Dat vond ik dan ook wel weer slim.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vind het steeds vreemder worden. Ik werd gebeld dat ze de bloedonderzoeken niet door laten gaan omdat hij misschien wel verandert in gedrag na het verhuizen. Ik moest nu telefonisch beslissen of een bloedonderzoek moest worden gedaan of niet, en zo ja dan kan dat pas na het weekend weer want de dierenarts was alweer weg.... of ik test even hoe het bij mij zou gaan en kan alsnog later weer een bloedonderzoek laten doen.

Ik gaf aan dit echt heel erg lastig te vinden en niet de expert ben om daar nu wat over te zeggen.



Ik heb nu niks gezegd.

Ook vroeg ik nog naar dat uithalen, dat is gewoon altijd zo geweest.



Ik merk dat ik een beetje bozig begin te worden, ergens denk ik, ik haal dat beest maar gelijk op ook. Maar anderzijds wil ik het afzeggen. Ik bedoel, ik kies bewust voor een asiel dier en dan gaat het echt zo anders dan ik had verwacht. Ik wil idd gewoon met een kat op bank zitten zonder bang te zijn dat hij in mijn arm hangt.

Maar god ik voel me ook erg schuldig als ik nu afbel.
Ik zou gewoon je hart volgen. Als je niet echt een klik met de kat voelt en je neemt het dier toch in huis, vooral als je een slecht gevoel hebt over het asiel, dan is voor mijn gevoel de kans groter dat je na een tijdje nog steeds geen klik met het dier hebt en het dan terug moet brengen. Heb je niet zo'n goed gevoel over het asiel dan kan dat nog een heel drama worden. Als jij en de kat gewoon niet echt klikken met elkaar dan is het voor het beestje waarschijnlijk alleen nog maar stressvoller om naar jou te verhuizen... Bovendien kan het zomaar zijn dat er een gezin is waar hij wel perfect bij past die hem kan adopteren. Het is niet zo dat hij of bij jou gaat wonen, of zijn hele leven in het asiel moet slijten.

Ik heb zelf ook een kat uit het asiel geadopteerd en ben ongeveer twee maanden bezig geweest met de websites van asiels in de buurt bezoeken. Ik ben uiteindelijk bij twee katten wezen kijken en heb een daarvan geadopteerd omdat het gewoon echt goed klikte tussen mij en de poes. Ze wende thuis ook heel snel en ligt altijd naast mij of mijn vriend op een stoel of op de bank, ook als we gewoon aan het computeren, tv aan het kijken of eten zijn. Heerlijk! Maar mijn poes is ook een keer teruggebracht naar het asiel omdat het niet goed klikte met haar nieuwe gezin en de kat die zij al hadden. Dat vind ik gewoon heel zielig en dan heb ik dus het idee dat het net als bij jou een beetje een 'twijfelgevalletje' is geweest.



Met de vakantie heb ik overigens aan twee vrienden die nog op kamers wonen gevraagd of zij niet een weekje in mijn huis willen verblijven. Zo hoeft mijn poes niet naar een pension of een ander huis, wat me nogal stressvol voor haar lijkt omdat ze dus niet bepaald positieve ervaringen heeft met verhuizen (asiel, gezin waar ze teruggebracht is). Voor mijn vrienden is het lekker want die kunnen een week chillen in mijn huis in plaats van een studentenkamer, en voor haar lijkt het me fijn omdat ze in haar eigen huis kan blijven en er mensen zijn waar ze mee kan knuffelen.



Succes met je kat in ieder geval, laat je niet gek maken hoor! Gewoon rustig blijven zoeken en verschillende asiels bezoeken, je komt vanzelf wel een kattenvriend tegen die goed bij je past!
Alle reacties Link kopieren
Volg je gevoel, ga anders gewoon nog een keer kijken. Wel raar dat vtv niet is gesproken over een hartruis. Hoewel sommige katten daar ook gewoon oud mee worden.

Wat betreft dat uithalen, doet een van mijn katten ook. Tijdens het aaien, gewoon ineens, ze bijt ook soms erbij ( niet door trouwens). Ik zie het aan haar reactie en stop even met aaien. Na dat moment knort ze weer vrolijk verder. Het kan zijn dat het te druk in het asiel is voor deze kat, die wellicht liever zonder andere katten woont.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat het asiel zich zo opstelt MEfunny. Ik hoop wel dat je, wanneer jij en deze kat onvoldoende klikken, je niet laat ontmoedigen een andere lieverd uit het asiel te halen. Ben het verder helemaal met Yinx eens: als het met jou niet klikt vindt de kat heus wel een ander baasje. Zoals ik je nu lees zou ik het niet doen, wanneer ik in jouw schoenen zou staan. Wij hadden thuis vroeger trouwens ook een kat die heel erg kon omslaan in haar gedrag maar wij konden er wel om lachen (we noemden haar altijd de borderlinekat omdat het sowieso een enorme dramakoningin was). Maar dat was een heel andere situatie dan de jouwe, we hadden thuis meer katten en het was ook niet onze eerste kat. Nou ja, wat ik bedoel te zeggen is dat de asielkat heus wel haar plekje gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie af van deze adoptie, jullie berichten, en de wijsheid van een vriendin van mij, hebben mij enorm geholpen. Doordat ik hem heb gezien heb ik hem in mijn hart gesloten gelijk, zo ben ik. Maar als ik echt goed nadenk, ik wil met plezier een kat in huis hebben zonder bang te hoeven zijn dat zijn nagels opeens in mijn arm zitten. Dat zou ik niet lang volhouden heel eerlijk. Het maakt het er voor hem ook niet gezelliger op.



Ik heb het asiel een nette mail gestuurd en erbij gezegd dat ik het echt vervelend vind.



Nu maar rustig verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dat een kat uithaalt na een paar minuten aaien is niet echt heel uitzonderlijk en al helemaal niet bij een vreemd persoon en in een stress-situatie (asiel). Al mijn katten haalden/halen uit na een paar minuten aaien. En dat waren/zijn verder enorm lieve en relaxte beestjes. Als je wat ervaring met katten hebt, kan je dat uithaal-moment overigens perfect zien aankomen; ze zijn enorm goed af te lezen.

Dat een kat uithaalt tijdens het aaien, wil helemaal niet zeggen dat hij ook ineens zijn nagels in je slaat als je rustig in de zetel zit.

Medicatie geven als katten-beginner is een ander verhaal, dat is niet altijd even simpel.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel van die kattenoppasdiensten hoor. Ik heb iemand gekend die op katten paste. Kreeg ze 2,50 per keer voor en meestal komen ze twee keer per dag bij een kat. Het is wel lokaal geregeld. Wellicht dat ze het bij het asiel wel weten. Soms hangen er nog van die ouderwetse briefjes bij de supermarkt, mensen die op dieren of kinderen passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen en ik snap ook niet dat het asiel op een dergelijke manier druk uit oefent.

De kat heeft altijd al uitgehaald, zeggen ze. Dan verandert dat dus niet.

Er zijn zoveel katten, de asiels zitten overvol! Er moet een kat ergens zijn waar je gelukkiger mee kunt zijn. Een echt gezelschapsdier.
Alle reacties Link kopieren
Is deze niets voor jou? Zit in Noordbroek, Almelo.

Siske!



Het is hoog tijd voor een beetje extra aandacht voor Siske, de prachtige, negenjarige poezendame op de foto. Ze verblijft alweer geruime tijd in het asiel.



Siske heeft het bij ons niet makkelijk. Dit komt doordat ze veel moeite heeft met andere katten. Ze kan niet goed met ze overweg en dit maakt haar gestrest, wat humeurig en niet gelukkig.



Siske laat, zonder andere katten in haar buurt, haar échte/ ware aard zien. Ze is dan een superlieve knuffeldame, sociaal en erg op het gezelschap van mensen gesteld. Verder is ze een echte lekkerbek met een, mede daardoor, wat (te) rond buikje. wink-emoticon;)



Doordat we in de afgelopen week weer veel katten binnen hebben gekregen, zit Siske weer 'volop' tussen haar soortgenoten en zien we haar gedrag weer veranderen, haar ongelukkig(er) worden. We vinden dit erg ellendig voor haar.



Het is dus echt de hoogste tijd dat Siske gaat verhuizen, en we hopen dat, met behulp van de kracht van Facebook, nu eindelijk te kunnen bewerkstelligen!!



Mocht u/ je als een blok voor mooie Siske zijn gevallen, haar een rustige omgeving zonder kleine kinderen, katten of andere dieren kunnen bieden, met mogelijkheid tot een ommetje buiten zo af en toe (met een tuin of ruim balkon zal Siske al wel genoegen nemen, vermoeden we), dan horen we heel, heel erg graag!!

Siske vraagt niet veel en is al snel tevreden.



Kun(t) u/ jij haar geen passend thuis bieden maar ons wel de helpende hand bieden? Dan wordt het delen van dit stukje weer heel erg gewaardeerd!



Siske heeft lang genoeg moeten wachten, het is nu tijd voor maximaal geluk!



Bij belangstelling horen we nogmaals, graag: info@dierenopvangnoordbroek.nl/ 0546 453901 (dagelijks vanaf 11u telefonisch bereikbaar).



Team Noordbroek



Op de site staat ook een foto van haar. Ze is cypers, niet bijzonder qua kleur. Maar ze is tenminste lief en aanhankelijk.
Ik heb geen idee in welke regio je zit,

maar als je kijkt op www.ikzoekbaas.nl

kun je in de buurt en wat verder weg rondkijken en precies selecteren wat je wilt qua leeftijd, geslacht en uiterlijk.



Keuze uit meer dan 400 katten in heel Nederland....



Dan móet het een keertje lukken, ME funny!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven al ervaring met katten uit het asiel én het uithalen én een hartruis bij katjes.

Ik zou zeggen; laat je niet afschrikken. Dat uithalen is katteneigen, doen heel veel poezen. Dat is hun manier om aan te geven dat ze genoeg zijn geaaid, het is echter absoluut geen agressie. Iemand had hierboven ookal gezegd, hoe beter je je beestje kent hoe beter je dat aan ziet komen. Er staat ook heel veel informatie over dit gedrag op internet en een kat geeft vaak al eerder signalen; onrustige staart bijvoorbeeld. En katten in het asiel zitten in een rotsituatie, waardoor ze eerder geneigd kunnen zijn negatief gedrag te laten zien.



Persoonlijk zou ik me niet af laten schrikken door dit uithalen, je kunt eventueel de nageltjes van de kat kortknippen zodat het geen pijn doet. Het klinkt alsnog als een lief beestje, maar kan me voorstellen dat zijn gezondheid je doet twijfelen. Zo ook met mijn huidige poes, geen leuke omschrijving van haar karakter in het asiel én een zeer grote kans op blaasproblemen. Het lieve diertje zat daardoor met haar twee jaar al lang in het asiel, het schrikt mensen af. Ik heb haar meegenomen, ookal voelde ik niet direct een klik. Maar vanaf het moment dat ik haar thuis had is het dikke mik, ze is ontzettend lief en lijkt niets op de karakterbeschrijving van het asiel. Een deel van mijn motivatie om haar mee te nemen, was juist omdat ze wat gezondheidproblemen heeft en men haar dan vaak toch daarom afwijst.



Wij hebben overigens garantie van twee weken gekregen; mocht het niet klikken of iets dergelijks dan mocht ik haar alsnog terug doen naar het asiel.

Uit ervaring weet ik dat de meeste 'gemene', valse, schuwe katten heel erg bijtrekken door ze rustig te benaderen, veel energie in ze te steken en het vertrouwen te winnen. Zo ging ik altijd bij mijn asielpoezen op de grond zitten en zachtjes tegen ze praten de eerste dagen.



Ik begrijp dat je de poes nu hebt afgewezen, maar mocht je toch twijfelen aan je beslissing, dan adviseer ik je om hem nog eens te bekijken en je niet af te laten schrikken door het uithalen.

Katten kunnen overigens ook bijten tijdens het knuffelen, het doet een beetje pijn maar ze bijten niet door. Dit is ook kattengedrag en kun je interpreteren als lovebites of als grens.
Alle reacties Link kopieren
Lief voor het meedenken.

@iones, Almelo is iets te ver weg voor mij, klinkt wel als een hele lieve kat.

@beter.laat, ik had deze kat ook gevonden via ikzoekbaas.nl

Ik woon in de randstad.



Ik blijf rustig kijken, ik weet ik zeker dat ik een kat wil adopteren. Blijf mijzelf oriënteren
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 26 februari 2017 @ 22:02:

Lief voor het meedenken.

@iones, Almelo is iets te ver weg voor mij, klinkt wel als een hele lieve kat.

@beter.laat, ik had deze kat ook gevonden via ikzoekbaas.nl

Ik woon in de randstad.



Ik blijf rustig kijken, ik weet ik zeker dat ik een kat wil adopteren. Blijf mijzelf oriënterenHier staan ook best veel katten op. Je kunt je zoekopdracht ook verfijnen.

http://www.dierenasiels.com/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Katten hóeven niet uit te halen als ze het aaien zat zijn. Ze kunnen ook weglopen. Dat is eerlijker.

Ik heb trouwens wel een hondje met hartruis. Had ze opgelopen toen ze jong was, toen ze hartworm had. Ze wordt dit jaar alweer 12 en ze rent en stuitert nog altijd even energiek. Hartruis is niet zo bijzonder. Veel mensen hebben het ook, en ze leiden een normaal leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zeedier schreef op 26 februari 2017 @ 12:51:

Mijn hele leven al ervaring met katten uit het asiel én het uithalen én een hartruis bij katjes.

Ik zou zeggen; laat je niet afschrikken.



Maar jij hebt al veel ervaring he.



Een eerste huisdier is al spannend genoeg, dan zou ik toch voor een ongecompliceerd en gezellig geval gaan.



De moeilijkere gevallen sluipen daarna vanzelf je leven binnen
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 27 februari 2017 @ 21:58:

[...]





Maar jij hebt al veel ervaring he.



Een eerste huisdier is al spannend genoeg, dan zou ik toch voor een ongecompliceerd en gezellig geval gaan.



De moeilijkere gevallen sluipen daarna vanzelf je leven binnen Aah ik snap wat je bedoelt!
Alle reacties Link kopieren
Hier een update van een gelukkige poezenmoeder!



Via een bijzondere weg heb ik een geweldige poes gevonden! Sinds 2 weken woont ze bij mij en we zijn erg gelukkig.

Ze was een herplaatser en kon helaas niet blijven omdat ze aan alle kanten werd gepakt door andere huisgenootjes, hier heeft ze zelfs een tik aan overgehouden.

Poes is 1 jaar en is echt mijn holmaatje, we kroelen en spelen wat af en als ik werken ben weet ze zichzelf goed te vermaken. Kom ik thuis staat ze te mauwen om weer te kroelen.



Ennnnn heel veel oppassers die zich aanbieden omdat dit echt een lieverd is om op te passen! Dus alles is goed gekomen!
Alle reacties Link kopieren
Aah wat leuk, veel geluk.samen. Bijzonder he, hoe verliefd je op zo n dier kan worden!
Fijn dat je dit goede nieuws meldt!

Je hebt even geduld moeten hebben, maar nu is ze er dan.

Heel veel plezier en geknuffel gewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven