Lijf & Lijn alle pijlers

Afval Challenge 2017

01-01-2017 15:13 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
En we gaan weer door!



(vanuit: "Afval Challenge")



1 plek open - Als de tabel vol is, kun je wel gewoon meeschrijven.



Graag iedere maandag je gewicht doorgeven zodat ik het kan verwerken in de lijst.

Je gewicht graag dikgedrukt maken zodat het goed opvalt.



NaamLengteStartStreefWanneerFebHuidigWeek +/-TotaalBMIJudith1,69m81631-5-'1765,163,7-0,3-17,322,3Woeffie1,70m91,780x89,3880-2,830,4Bloempie1,75m96761-8-'1788,186,7???-0,3-9,328,3Hamaika1,65m86701-7-'177877,8-0,2-8,228,6Twilight1,75m85,775x84,584-0,2-1,727,4Jua1,80m86,675?78,877,2-0,4-9,223,8Femme1,79m83,5751-6-'1779,879-0,8-4,524,7Tailor1,64m67,957,51-5-'1760,559,5??+0,2-8,422,4Suikerbroodje1,72m81,5701-6-'1774,172,9+0,7-8,624,6Nikki1,68m86661-6-'1771,870,9??0-15,125,1Desje1,69m81651-7-'1770,571,3???-0,2-9,725Zwaantje1,73m83751-6-'1782,282,1-0,6-0,927,4Lady1,74m68,662??68,667,6-2,1+1,122,1Karen1,67m71,5601-7-'1764,665,3??+1-6,223,415.lengtestartstreefdatumN/Ahuidigweektotaalbmi

Na 1 week wordt gekeken wie er nog actief is (dus ook met posten) –> niet actief = ? , week later nog niet actief = uit de tabel – dit zodat het hier gewoon goed actief blijft en er ruimte wordt geboden voor nieuwe mensen.

Uiteraard geldt dit niet als je je (tijdelijke) afwezigheid doorgeeft! Je kan er ook altijd weer terug in ;)
It's not always easy, but it's worth it.
Dank je Twilight. Ja het is zo ongelofelijk bizar dat het soms net is of ik gewoon n hoofdstuk uit n boek zit te typen ofzo..... Maar het is echt allemaal zo gebeurd.



Het zal heel veel tijd nodig hebben om dit een plek te geven.



Ik wil vanavond ook voor het eerst weer even stevig en gezond eten, heb sinds maandag nauwelijks normaal gegeten dus het is nodig dat er echt weer even een gezonde berg hollandse kost in gaat.



Jouw lijstje klinkt ook goed hoor en in jouw diner heb ik ook zin.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Hamaika, zelfs ik vind het heftig om alles zo in 1x te lezen - ondanks dat ik al van alles af wist, zo in 1 verhaal is het gewoon *nog* bizarder.

Inderdaad weer even goed voor jezelf zorgen nu



Twilight: Lekker lijstje hoor, ik zou voor het fruit gaan en de ontbijtkoekreep laten ;) Maar dat ben ik.



Ik wiebel wobbel tussen 64,5 en 65,5 - achja... Blijft spannend zo.

Heb nu eindelijk vakantie, dit weekend eerst even vol op bed *met de heerlijke zorg van mammie, en al knuffelend met de hond* - Daarna wil ik 5 dagen lang elke dag even langs basic fit (zeg ik nu, maar moet maar zien wat er daadwerkelijk van komt.



Mijn taille wordt steeds smaller, dat vind ik wel heel mooi, kont wordt ook beter (strakker) - nu benen en buik nog.... *gaat ervoor*
It's not always easy, but it's worth it.
Hamaika Jeetje wat heftig zeg. Judith hield ons op de hoogte waarop ik blij voor je was na het eerste gesprek.

Maar dat het zo'n nare wending zou krijgen kon je ook niet verwachten. Je emoties kan ik me ook voorstellen, ook dat je toch nog dat kleine beetje hoop hebt. Maar het is niet normaal hoe het gelopen is. En dat je dan ook nog geslagen word. Dan merk je zeker wat drugs met mensen doet.

Vind het ontzettend rot voor je dat het zo gelopen is.



Dikke knuffel
Geniet van je vakantie judith.



Ik werk tot ongeveer 7uur. En dan is het bij ons Carnaval
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Hamaika. Dat is echt heftig geweest. En nu is je gevoel dat ook nog. Dat heeft tijd nodig. Fijn dat er mensen om je heen zijn die je steunen. Zorg goed voor jezelf!



Fijn dat je eindelijk vakantie hebt Judith. Hopelijk voel je je snel weer beter.
Alle reacties Link kopieren
Geniet van je vakantie! Hoop dat je snel weer fit bent! Zoveel onderwijsmensen die altijd de hele vakantie ziek zijn!

Woeffie geniet van de carnaval! Lijkt mij ook leuk om een keer mee te maken!!



Het lijstje is gebleven wat het was. Dus idd het fruit en de ontbijtkoekreep. (Judith ik wist al dat jij ging typen, dat je de koek zou skippen )



Hele huis nu fijn aan kant! (op de keuken na, maar dat doe ik terwijl ik ga koken), rest van de avond/weekend kan ik fijn bankhangen verder!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik zie in de OP dat er nog drie plekken open zijn en ik zou er graag eentje opvullen als dat mag..... Nog niet zo lang actief maar ik lees al een tijdje mee op het forum Ik wil graag meeschrijven omdat ik het echt zat ben. Ik ben tijden geleden ongeveer 20 kilo afgevallen en nu zitten er ongeveer weer 10 aan. Ik heb het gehad! Als ik zo doorga zit ik dadelijk weer op mijn oude gewicht, maar op een of andere manier krijg ik de knop niet goed om. Hoop dat meeschrijven hier dat een beetje gaat helpen. Weekenden vind ik het moeilijkst. Met vrienden en vriendlief vaak lekkere hapjes en drankjes enz... en als ik dan ook nog eens veel uit eten ga komt het niet meer goed...

Startgegevens:

Lengte: 1.73

Gewicht: 83.0

Streef: 75

Wanneer: 1 juni 2017
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zwaantje, wat knap die 20kg!



Ik was er ook 23 kwijt, nu (door medische problemen, dat dan weer wel) toch weer 7kg erbij, dus ik moet er ook weer wat af. De 'magic button' is wat lastiger te vinden.

Hoe wil je het gaan doen, het afvallen? Heb je een plan van aanpak?



Ik zet je zo gelijk in de tabel Je mag overigens je originele gewicht ook als start gebruiken en de 83 als 'huidig' gewicht, die andere 10 kilo ben je toch kwijt





---Hallo griep, vanochtend wakker met 39,6, verstopte neus en helse keelpijn. Ja hoor, fijn :D Zo maar weer hup terug m'n bed in
It's not always easy, but it's worth it.
Judith, Woeffie, Suikerbroodje bedankt voor jullie woorden meis.... En Ja Judith, ook als ik het als bericht teruglees is het net alsof ik een boek lees, het lijkt zo over andere mensen te gaan....




Jij veel plezier met carnaval meis.



Suikerbroodje dank je wel meis....



Twilight kan je mijn huis ook ff doen? Ik ga dat vandaag doen als ik het restant van de spullen heb weggedaan / opgeruimd.



Zwaantje welkom! Leuk weer iemand erbij! Knap dat je al eens 20 kilo bent afgevallen. Balen wel van die 10 meis. Mooi doel heb je gesteld ook voor jezelf en ook haalbaar denk ik.



Judith Oh je zei het al ja, dat je ziek de vakantie in ging. Laat je je wel lekker verwennen door moeder en dat knuffelen met de hond is schattig! Ik denk er soms ook over een huisdier te nemen alleen... ik werk fulltime... Dat vind ik zo zielig dan voor dat beestje. En een kattenluik zagen denk niet dat de woningbouw dat leuk vind in de deur hahaha. Dus ik weet het niet. Familie woont veel te ver weg ook dus zou niet weten wat / hoe....



Enne.... allen langs de Basic Fit schiet niet op he, je moet er ook naar binnen



Maar goed, het afvallen gaat dus hierdoor wel als een speer, waar ik eerder emo at heb ik nu tot gisteren aan toe nauwelijks gegeten en alles er uit gejankt dus ik zag vanochtend de 77.7 opeens. Gisteren dus eindelijk weer normaal gegeten en vanaf maandag wil ik het sporten weer oppakken. Ik leef maar gewoon bij de dag en dit zal heel veel tijd nodig hebben, dus dag voor dag is het beste.



Fijn weekend allemaal lieverds
anoniem_164584 wijzigde dit bericht op 22-12-2017 11:07
52.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@hamaika en Judith: Thanks voor het welkom. Leuk dat ik mee mag schrijven! ik denk inderdaad dat het ook een haalbaar doel is. Begin gewicht is ooit 92,6 geweest. Dat mag wel als startgewicht hoor!



Methode is vooral het beperken van de kcal. Ik voer alles in de FatSecret app in. Maximaal 1500kcal per dag. Overigens zit daar ook regelmatig wat minder gezonds in hoor moet ook wel leuk blijven! In het weekend 'mag' ik 1700 kcal. Zo ben ik eerder ook afgevallen en dat ging prima nu vooral veel aangekomen door een wat luxe leefstijl ik heb iets te veel etentjes en hapjes avondjes enz... met wijntjes natuurlijk... opzich prima maar ik moet leren dat wel te compenseren. Anders kom ik weer zo aan.



Daarnaast wil ik weer op de fiets naar het station voor mijn werk ipv met de tram. Dat scheelt en geld en geeft wat extra beweging. Ik ga 1 keer in de week naar dansen. Dat vind ik wel heel leuk! En daarnaast loop ik af en toe hard.



Wat voor methodes gebruiken jullie?
Zwaantje klinkt goed jouw methode. Ik doe ook ongeveer rond de 1500 kcal per dag. Ben geen sportschool type dus wandel n half uur met collegas elke lunch en sta 5 x per week n half uur op de hometrainer.



Van mezelf moet ik 6 dagen per week netjes eten en hen ik 1 dag zondig dag. Dat betekent dan niet de hele dag eten wat los en vast zit maar dat het avondeten mag bestaan uit waar ik zin in heb: patat of n pizza of n roti.... Als ik uit eten ben geweest telt dat als mijn zondig dag.



herkenbaar dat luxe, ik ben ook gek op n wijntje of kriek of cocktail teveel in het weekend. Net als jij ben ik eerder flink afgevallen en weer aangekomen. Ik ben ooit afgevallen van 76 kilo naar 63 en daarna in 2 jaar tijd terug aangekomen naar zelfs 86.... Dat woog ik in oktober en nu dus 77.7.
Alle reacties Link kopieren
Hamaika sterkte!! Wat een verhaal zeg, maar wat goed van je dat je jezelf alweer zo snel aan het oppakken bent! Knuffels!!!



Hoi Zwaantje, ja ik heb ook ongeveer hetzelfde gehad als jij, eerder 15 kilo afgevallen (naar 67), maar nu weer 5 erbij gegeten. Ik zit weer rond de 71 en ben dus weer op weg, hoop voor eind juni de 65 aan te kunnen tikken Veel plezier met meeschrijven hier!



Ik ga even een weekendje studeren bij mijn ouders, eet dus 's avonds bij hun met de pot mee. Zondag en maandag uit eten, dus dat wordt even wilskracht inzetten .. En bij mijn ouders in huis liggen heel veel koekjes, snoep, etc. en ik ga heeeeel hard proberen om daarvan af te blijven, zodat ik voor komende maandag weer wat afgevallen ben! Kan daardoor wel dinsdag mijn gewicht voor de tabel pas weer doorgeven.



Dit is mijn eetlijstje voor vandaag:

O - yoghurt, eiwitpoeder, wat havermout.

T - appel en een paar snoeptomaatjes

L - 2 boterhammen met geitenkaas

T - 200 gr. snoeptomaatjes en wat smintjes in de trein (die met aardbeismaak smaken naar snoepjes)

D - vlees in rode saus met courgetti thuis

T - klein zakje suikervrije drop (190 kcal) bij de tv
Alle reacties Link kopieren
Hamaika: zo'n zondig dag klinkt ook wel als een goed plan! En je bent met je gewicht dan al weer goed op weg. Ik heb een beetje je verhaal zitten teruglezen en dat klinkt behoorlijk heftig. Veel sterkte!



Desje: uit eten gaan is ook altijd lastig... maar wel heel leuk! Ook een beetje van genieten hoor. Regel die ik altijd toepaste: kiezen van de kaart (en dan hou ik toch meerdere opties over meestal) en dan de meest gezonde daaruit kiezen . Zo eet je lekker en redelijk gezond vaak.
Desje dank je wel meis,.a


Jij dus 2 x uit eten ja? Net wat Zwaantje ook zegt, wel genieten maar hopelijk kan je een van de meest gezonde dingen kiezen. Of natuurlijk voorgerecht of toetje overslaan danwel delen.



Zwaantje ja mij helpt die zondig dag wel om het draaglijk te houden, als ik niks mag hebben nooit dan wordt het een straf en kom ik in een soort van opstand . 1 dag per week eten waar ik zin in heb en de rest van de week netjes werkt voor mij goed. En de tijd gaat gelukkig ook snel.

Sinds oktober gemiddeld 0.5 er af per week, sommige weken meer andere bijna niks, maar over de gehele periode 0.5 kilo per week. Netjes wel ja,





Waar ik bij jou nog benieuwd naar was: Steunt jouw vriend je met het afvallen of lijnt hij mee?
anoniem_164584 wijzigde dit bericht op 22-12-2017 11:07
46.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welkom zwaantje je methode klinkt goed. Ook voor mij hetzelfde verhaal eerst verl afgevallen en door het goede leven zullen we maar zeggen weer aangekomen. En vorig jaar een zwangerschap deed ook geen goed voor de kilo's.



Ook ik heb een zondig dag en die is vandaag!



Mijn lijstje:

O: yoghurt met granola

T:appel

L: 2 spelt bolletjes 1 met hagelslag en 1 met filet

T: stukje chocolade

D: ik ga zo uit eten
Alle reacties Link kopieren
Hamaika: 0,5 per week is heel netjes! mooi tempo. Mensen kunnen zich inderdaad door allerlei factoren heel anders gedragen dan ze echt zijn. Kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om iemand zo te zien. Zeker met jullie geschiedenis. Nogmaals sterkte!

Over mijn vriend: we zien elkaar alleen in het weekend dus zijn invloed is beperkt het zou echt niet goed zijn als hij mee gaat lijnen dan valt hij om denk ik! Hij is lang en tenger gebouwd dus eerder te dun dan te dik. Gelukkig houdt hij wel van gezond eten dus dat is opzich niet heel lastig. Hij steunt me wel, maar vind ook dat ik moet blijven genieten. Die combi is soms wat lastig maar komt vast goed!



Nikki: thanks! veel plezier vanavond! Geniet ervan
Alle reacties Link kopieren
Welkom Zwaantje!



Met methode is: proberen iets minder te eten. En vooral minder snaaien en frisdrank. Helaas ben ik ook dol op alcohol, en tja.....

En ik doe een poging om 2 a 3 keer per week naar de sportschool te gaan. In de praktijk wordt dit meestal 1 en soms 2 keer.



Het gaat niet heel hard, maar er is toch weer een beetje af. Het laagste wat ik de afgelopen jaren heb gewogen is 80 kilo. Dus word nog lastig om idd 75 kilo te halen.



Hier vanavond lekker patat oorlog, frikandel en bamischijf gehad!



En vanavond helemaal niets doen helaas, ben alleen thuis. Vriendlief gaat met de mannen op stap.

1 voordeel is wel, dat ik nu geen alcohol ga drinken.

Wel drink ik vanavond verse jus d' orange ipv water. Het is toch zaterdag he
Alle reacties Link kopieren
Hamaika dat heb ik ook, ik ben ook echt een hondenmens en merk dat ik het gewoon mis thuis. Maar werk ook fulltime en vind het dan zielig - dan zegt iedereen dan neem je een kat, maar dat is gewoon niet hetzelfde vind ik... Al overweg ik het steeds vaker. Mis toch dat gezelschap een beetje.



Zwaantje; Goed plan van aanpak, lekker duidelijk ook en goed plan, scheelt inderdaad een hoop, de fiets of OV - ik ben zelf op dit moment zoekende naar een aanpak - ik ben sinds december (eigenlijk in 1 maand) 7kg aangekomen (door verminderde werking schildklier, bijnieren en overgangsklachten - ben 28-, allemaal veroorzaakt door m'n diabetes type 1 - en dus andere auto-immuunziektes die je dan kan krijgen.

Het ligt niet aan wat ik eet, en minder eten vind ik geen optie, maar weer bewegen.... Dat lukt ook niet echt, dus ben nu aan het zoeken wat in deze situatie werkt.

Ik eet geen soja meer - want dat schijnt er ook nog aan bij te dragen, maar vind dat wel lastig.



Desje: Ik vraag ipv patat vaak extra gegrilde groenten of salade, wordt nooit moeilijk over gedaan en kost me nooit extra. Misschien ook een optie? Maar ook gewoon genieten hoor! Je niet doodvreten, dat dan niet, maar wel gewoon lekker eten!



Hihi Twilight, moest lachen om je post! Inderdaad een voordeel, en geniet van de sinaasappelsap hahaha.



Hier leef ik op vanille vla - niet gezond, maar het enige wat er zonder moeite ingaat en ook niet uitkomt. Jep. Lekker hoor.
It's not always easy, but it's worth it.
Alle reacties Link kopieren
Hè Judith. Wat vervelend dat je zo ziek bent. Hopelijk knap je snel op.



Hamaika, voor jou. Jij komt er wel!



Zwaantje, welkom! Succes met het afvallen! Mijn methode is: geen frisdrank meer, minder snoepen en snaaien, meer bewegen. Ipv een sjokrondje met de honden loop ik nu bijna iedere dag 2x een uur flink door. Tussen de 6,5 en 7km per uur. Ik merk dat dat vooral veel scheelt. En de extra frisse lucht doet me ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Morgen nog een kraamfeestje. Hoop dat ik dan al het lekkers kan weerstaan

Vanavond prima avondje dus. 2 glazen sinaasappelsap en klein zakje amandelen.

Hoop dat ik morgen nog de moed kan vinden om een stukje te wandelen of poging tot hardlopen doen .



Fijn weekend nog verder!
Ha girls, ik ben aan het wachten op mijn beste vriendin en mijn moeder die me zometeen afleding komen bieden.



Weet nu al dat ik morgen wel n mooi getal op de schaal ga zien, dat is het enige positieve aan deze helse start van het jaar. Ik zie nu ook echt als ik in de spiegel kijk dat er 8,3 kilo af is. Ben dus over de helft voor mijn doel van 70 kilo, maar kan best wel goed zijn dat ik nog ff doorga daarna naar de 65 of 63. Maar goed, eerst maar eens richting de 75 die nu in zicht komt. Wat ik nu weeg woog ik voor het laatst in 2014.



Wat herkennen we elkaar toch goed met allemaal zowat al eerder flink afgevallen en weer aangekomen.



Zwaantje fijn dat jouw vriend je ook steunt, mijn ex had hetzelfde alleen is die klein en tenger. We maakten weleens grappen van 'kon ik je maar wat van mij geven...... Ja blijft heel onwerkelijk dit allemaal, ik word elke dag wakker en dan denk ik weer 'oh ja, het is echt waar, dit is echt allemaal gebeurd'.... Of op Facebook automatisch kijken of ie online is en dan 'oh nee, daar staat ie niet meer'.... . pfoe...



Twilight: heerlijk mens ben je toch ook! En jouw sportschool pogingen, zo herkenbaar die dingen hahaha. Veel plezier op het kraamfeestje!



Judith hoe gaat het? Oh ja vanillevla is wel n goed middel voor binnen houden haha, Hopelijk knap je snel op.



Suikerbroodje thanks!!! Lief van je! Frisse lucht is ook lekker ja, al word ik met hoe ik me nu voel wel depri van al die grijze dagen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik heb de eerste dag bij mijn ouders overleefd! Niet gesnaaid haha, maar wel lekker wat extra schuddebuikjes op mijn yoghurt vandaag. Zit nu hier te studeren, straks gaan we bij familie eten (zal wel meevallen, ik blijf inderdaad van de frietjes af Judith :p). Morgen veel onderweg en dan 's avonds nog uiteten. Weet iemand nog leuke / gezonde restaurantjes in Amsterdam toevallig??



Dit is mijn eetlijstje voor vandaag:

O - yoghurt met eiwitpoeder, havermout en schuddebuikjes

L - 2 boterhammen met geitenkaas, en aardbei

T - appel

T - 2 kiwi's

D - stoofvlees met groenten

T - proberen koekjes te maken van een eiwitreep
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag meiden,



Jeetje Hamaika wat een verhaal. Ik snap dat het onwerkelijk voelt, wat is er veel gebeurd zeg.. Wat eern verslaving wel niet met een mens kan doen. Heel veel sterkte in deze situatie, ik hoop dat de mensen in jouw omgeving (en wij ook ) je een beetje afleiding en troost kunnen bieden



Geniet van je vakantie Judith! Ik hoop dat je er ook nog iets aan hebt en niet een hele week ziek bent..



Veel plezier met carnaval woeffie, mijn vriend en ik zijn de enige in onze vriendengroep die niets met carnaval hebben haha de rest vertrekt altijd een aantal dagen naar Breda.



Welkom zwaantje en succes!



Is het gelukt om je wilskracht in te zetten bij je ouders desje? Op de een of andere manier vind ik het ook altijd moeilijk om bij mijn ouders iets af te slaan..



Haha twilight als ik op zaterdag geen alcohol drink wil ik inderdaad wel iets anders dan alleen water. Heb nu zin in patat



Qua eten is het hier de afgelopen week bijzonder goed gegaan en ik voel me op dit moment ook gewoon goed. Vorige week maandag werd ik niet heel erg enthousiast toen ik op de weegschaal stond, maar ik denk dat ik morgen weer een stukje blijer word Gisteren weer gesport en ga zometeen lopend naar de supermarkt (is heen en terug een half uurtje lopen). Heb mezelf voorgenomen meer met de fiets of benenwagen te doen als het weer het toelaat.



Ik bedacht me vanmorgen ineens dat ik sinds 5 januari niet meer gerookt heb Was geen vaste roker, maar bij een drankje of het weekend hoorde altijd een sigaretje, maar dat is nu ook over.. Heb al een aantal feestjes gehad nu, maar ik mis het gelukkig niet. Stiekem een beetje trots op mezelf



Mijn lijstje voor vandaag:



O: Twee gebakken eieren, geroosterde boterham, tomaat en komkommer

L: Broodje carpaccio, appel met kaneel

T: Magere kwark met een beetje honing

D: Salade met ei, kikkererwten, paprika, mais en noten

T: Geen idee
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen



Knap tialormade van het roken.

Dat is m'n volgende doel als ik op gewicht ben stoppen met roken!

Ik ben gister uit eten geweest en daarna naar het café was erg gezellig! Lag alleen pas half 5 op bed en was half 9 weer al wakker! Gek genoeg dan altijd veel energie en ben gelijk naar de sportschool gegaan!



Bij mij doet m'n man mee als hij thuis is.

Hij mag ook wel wat afvallen!

Komende week is hij een weekje vrij en dan gaan we Samen een weekje knallen hoop ik haha

Geeft mij motivatie een soort controle zeg maar! Wil dan ook niet de mist in gaan omdat hij altijd heel sterk is wat eten betreft!

Ben heel benieuwd naar morgen zou ik dan na 3 weken eindelijk onder de 72 zitten?
Alle reacties Link kopieren
Het is een mooi doel om te stoppen met roken nikki! Ook al rookte ik alleen in het weekend, ik merk wel degelijk dat ik ben gestopt, zeker met sporten!



Mijn vriend is net iets te zwaar voor het goede. Hij wil heel graag 10 kilo afvallen, maar heeft er veel moeite mee. Hij houdt van een biertje en van lekker eten. Ik probeer hem zoveel mogelijk te helpen maar het wil hem maar niet lukken.. Hij eet meestal wel met mij mee bij het avondeten, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Hij steunt mij trouwens wel altijd en vraagt altijd of ik het vervelend vindt als hij iets ongezonds wil eten en ik dat niet hoef haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven