Alleenstaande moeder en werken in de zorg

23-02-2017 14:42 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen andere mensen dat toch? Sinds kort ben ik alleenstaand en ik heb echt problemen om de opvang voor mijn zoon te regelen.

Hij gaat naar school in een klein dorp (waar mijn ex woont) en maar 1 opvang is. Open van 7u tot 18u, en geen minuut langer.

Ik heb diensten die variëren van 6u30 tot 18u30. Opzich nog mooie uren, maar te vroeg en te laat voor opvang.

Geen familie in de buurt, en weinig mogelijkheden om diensten te wisselen met collega's.

Normaal altijd de woensdag vrij, voor zoon, nu is ook dat omgegooid op mijn werk.

De enige mogelijkheid die ik heb is zoon op die momenten naar ex te brengen. Maar zo zie ik hem bijna niet meer.



Hoe doen anderen dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 23 februari 2017 @ 15:42:

Tja, je lijkt zelf ook wel star te zijn: als jij vroeg begint moet kind de avond ervoor al naar vader? Waarom? En waarom kan jij hem daar niet om 18.30 ophalen, anders zou je hem om 18.30 bij de opvang ophalen.

Even wat minder star denken en anders op zoek naar ander werk?



Star? Zoals je kan lezen in andere reacties, kind kan moeilijk om 5u al uit zijn bed gehaald worden, dus ja, de avond ervoor gaat hij al naar zijn vader.



18u30 bij vader ophalen gaat in principe wel, maar ik vind het dan wat veel worden voor zoon. School - opvang - vader - moeder.

Ik wil hem niet te veel belasten om overal rond gesmeten te worden.



Opvang aan huis die hem naar school brengt en ook ophaalt zou ideaal zijn. Maar dat is toch wel redelijk prijzig dacht ik?



Zoon is trouwens 4.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Gastouders staan doorgaans niet te springen om kinderen die op wisselende tijden komen. Ben hier in het dorp al jaren op zoek. Maar omdat ik wisselend op werk, houdt mijn dochter alle dagdelen bezet terwijl ze maar een paar dagdelen per week komt, want als ik een heel weekend werk heb ik door de week niet vee opvang nodig. En volledig de hele week betalen is niet te doen voor mijn portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik alleenstaande moeder was had ik via oppasbron (dat is een website) een oppas die mijn zoon uit bed haalde, aankleedde en naar de opvang bracht als ik eerder moest beginnen dan de opvang open ging. Dat werkte perfect voor iedereen. Onze oppas kon voordat haar colleges begonnen werken en had de avond vrij voor haar hobby's, ik kon werken en zoon zag s ochtends een vertrouwd gezicht als mama aan het werk was.

Als ik nogmaals in de zelfde situatie zou zitten dan zou ik het weer op die manier oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een flexibele oppas aan huis gehad via oudermatch.nl.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere baan met werktijden binnen de openingstijden van de opvang.
Alle reacties Link kopieren
quote:photobooth schreef op 23 februari 2017 @ 15:52:

Ik ken het probleem helaas ook, man is militair en zijn verhuisd dicht naar zijn werk. Heb hier geen familie en vrienden. Heb diploma's voor werk in de zorg. Helaas geen vacatures met kantoortijden. Geen opvang in weekenden, nachtdiensten als mijn man op oefening en uitzending is. Ik ben momenteel fulltime thuis en heel erg hard opzoek naar een Bbl of duaal opleiding met kantoortijden. Misschien ook opzoek naar een andere baan en tot die tijd veel bij zijn vader? Misschien als jullie een goede band hebben kan vader in de ochtend naar jouw woning zodat kind gewoon in bed kan blijven liggen tot normale tijd bv.

Mijn ex is ook militair, en we waren ook verhuisd dichtbij zijn werk. Was de grootste fout van mijn leven. Ik kon amper werk vinden daar, de zorg voor onze dochter kwam toch altijd op mij terecht, mijn familie en vrienden ver weg. De enige die er profijt van had, was mijn ex.



Ik woon overigens nog steeds in die regio, en niet uit vrije wil, maar omdat ik de tijd met mijn dochter niet wil opgeven. Ex zou me namelijk nooit laten verhuizen met onze dochter. Ik heb inmiddels wel een leuke baan nu, gezellige collega's, en een vriendin. Dat maakt het wat dragelijker.



Kortom, dit is een horrorscenario waarvan ik hoop dat je er nooit in terecht zal komen, maar waar je wel rekening mee moet houden als je kinderen hebt of wil met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Familie, iemand betalen, buurvrouw die ook de kinderen daar heeft,waarom kan ex niet helpen?

Ken wel een voorbeeld van mensen die iemand in dienst hebben die 2 dagen per week, kinderen brengt ,ophaalt,kookt en schoonmaakt.

Wellicht die kosten delen met ex?
Ik zou heel eerlijk gezegd een andere baan zoeken dan in de zorg. In de zorg zijn ze niet flexibel over het algemeen en houden ze weinig rekening met t feit dat jij alleenstaande moeder bent. Om deze reden heb ikzelf een andere baan gezocht met voor mij haalbare werktijden (niet in het weekend werken, 1x per week 's avonds tot max. 20:00 uur)
Photobooth: is werk in de kinderopvang geen optie met je zorgdiploma's?
Babysit zoeken die kind van de opvang haalt om pakweg 17 à 18 u?

En ermee naar huis wandelt of fietst.

Heb je al een oplossing voor 's avonds.



En bij ochtenddiensten kind 's ochtends bij vader afzetten.

Als die tenminste ook geen job in de zorg heeft of shiften-werk.





Werk "binnen kantooruren" is natuurlijk handiger, maar je moet het wel vinden en aangenomen worden.
Werk je ook in het dorp waar je woont? Anders is het nog een optie om een opvang te zoeken die bij je werk zit, en misschien ruimere openingstijden heeft.

Van 6:30 tot 18:30 word lastig maar ik neem aan dat het of vroeg beginnen, of laat eindigen is?



Verder vind ik ook wel een beetje dat je in beperkingen denkt. Heb je al eens een oproep op fb geplaatst voor opvang? MIsschien niet in het dorp maar iemand die daar net buiten woont? Of dat vader je kind brengt als jij klaar bent met werken.
quote:LadySybil schreef op 23 februari 2017 @ 18:55:

Ik zou heel eerlijk gezegd een andere baan zoeken dan in de zorg. In de zorg zijn ze niet flexibel over het algemeen en houden ze weinig rekening met t feit dat jij alleenstaande moeder bent. Om deze reden heb ikzelf een andere baan gezocht met voor mij haalbare werktijden (niet in het weekend werken, 1x per week 's avonds tot max. 20:00 uur)Mag ik vragen wat je bent gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat jezelf niet in hetzelfde dorp woont? Of begrijp ik dat verkeerd? Is de opvang in je eigen gemeente ruimer? Zo ja, van school veranderen, zodat hij daar naar de opvang kan een optie?
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Als je vroege dienst hebt, dan werk jij toch niet 12 uur achter elkaar? Je kan hem waarschijnlijk zelfs nog uit school halen. Dit geldt natuurlijk ook andersom. Je kan later beginnen en hem naar school brengen en hem om 19:00u bij vader ophalen. Om hoeveel uur p.w. gaat het eigenlijk? En mocht het nu zo uitkomen dat je 2x vroege dienst achter elkaar hebt en je wilt niet dat kind bij vader slaapt, (optie om om 5:30u met kind over straat te gaan om weg te brengen vind ik absurd) zoek een betrouwbare oppas zoals hierboven al werd beschreven.
Ik werk ook in de zorg en ben alleenstaand. Als je enkel beren op de weg ziet dan zal niets lukken.



Ik werk diensten die om 6.30 beginnen t/m diensten die om 23 uur eindigen. Ik heb een kind, geen vader in de buurt en ouders die bijna 80 zijn.



Opvang is hier in het buurdorp vanaf 7.30 uur dus geen optie want ik zit om 5.45 uur al in de auto.



Ik heb een advertentie geplaatst, een aantal meiden/jonge vrouwen hebben gereageerd. Ik heb mijn rooster 2 maanden vooruit en er zijn 2 vrouwen die ik dan inplan. Ideaal? Nee maar het loopt perfect. Toen kind nog heel jong verzorgden ze kind en werd kind naar school gebracht. Daarna weer opgehaald totdat ik thuis was. Het zijn studenten die dan bij mij studeerden terwijl kind speelde, vriendjes thuis had etc. Nooit problemen gehad. Ook met de dienst tot 23 uur ging dit perfect. Kind heeft nooit iets gemist en vond het reuze gezellig.



Nu is kind wat ouder en regelt alles zelf in de ochtend. Ik krijg een sms als het tijd is om te vertrekken naar school en als kind thuis is. De avonden komt wel iemand tot 23.30 uur.



Het is waar je voor kiest. Ik wil mijn leuke baan niet opgeven. En mijn kind is erg zelfstandig en hoeft niets te missen.



Wat jouw argumenten betreft: vader kan kind bij jou thuis ophalen/verzorgen en naar opvang of school brengen. Jij haalt kind om 18.30 op bij vader. Je kind is geen mimoosje en kan hier echt prima mee omgaan. En vader heeft extra tijd met zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van, ik werk in de zorg, alleen geen alleenstaande mama, ik ben samen met een millitair... dus ook vaak maanden alleen en vaak alleen in de weekenden is hij thuis. Dus zien elkaar meestal 4 dagen in de maand. Vind t lastig met de organisatie voor baby. Zit er daarom ook aan te denken uit de zorg te gaan.........
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op een activiteitencentrum voor verstandelijk gehandicapten gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Denk er wel aan dat als je uit de zorg stapt, je salaris waarschijnlijk ook zal kelderen omdat je geen ORT meer ontvangt.

En inderdaad, probeer zoals servieskast het heeft gedaan. Als je een oppas vindt via een advertentie, die weet misschien ook weer iemand die als reserve wil komen oppassen in geval van ziekte o.i.d.



Toch jammer dat de overheid/ kinderopvangcentra niet tegemoet komen aan de wens van ouders om uitgebreidere uren voor opvang te hebben. Toch raar als je bedenkt dat veel mensen flexwerken. Maar ook als het UWV van je verlangt dat je ook solliciteert op banen die 1,5 uur reistijd in beslag nemen. Als je dan om 8.00 moet beginnen ergens, dan kan je de opvang ook niet geregeld krijgen.

Hier is helemaal geen flexibele opvang, ik zou voor dochter 5 dagen moeten afnemen terwijl ik maar 20 uur. Ik werk nu dan ook alleen maar nachtdiensten. Ik zou graag weer overdag gaan werken, maar ik krijg het hier ook niet zo 1,2,3 geregeld. Ik heb zelf ook een advertentie gezet, maar daar had ik maar 1 reactie op en daar hadden mijn man en ik allebei geen goed gevoel over.
Wat vind de vader ervan dat zijn zoon van 6 uur uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds niet thuis is, terwijl hij zelf in staat is om hem op te vangen?



Ik vind het een gekke situatie om eerlijk te zijn. De vader is beschikbaar, maar kind moet 13 uur per dag bij externen worden ondergebracht, omdat jij hem anders niet dat ene uurtje ziet dat je thuiskomt van werk?



Ik snap het vanuit jouw positie wel, maar het is niet in het belang van het kind en als ik in de positie zou staan van jouw ex, dan zou ik toch graag voor mijn kind willen zorgen als ik jouw schema zo hoor, terwijl ik ben zelf gewoon vrij ben om mijn kind zelf op te halen.
Wat suf dat iedereen er van uitgaat dat TO 13u per dag weg is. Volgens mij beschrijft ze in haar OP dat ze diensten heeft 'ergens' tussen 6:30 en 18:30 in. Dus soms moet ze heel vroeg beginnen (maar is dan uiteraard 8 of 9 uur later gewoon klaar) en soms moet ze tot laat doorwerken (en begint dan 's ochtends natuurlijk niet zo vroeg).



Wij hebben allebei een flinke reisafstand en hadden een probleem met kind naar school brengen. Hebben via oudermatch. nl een HBO student gevonden die iets voor half 8 bij ons is en dan een uur later kind naar school brengt en zelf naar school gaat. Ideaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven