Gezondheid alle pijlers

BHRT behandeling 010

24-02-2017 12:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me graag met laten behandelen met bio-identieke hormonen zoals beschreven in het boek "De kracht van vrouwelijke hormonen" van Sylvie Demers.



Weet iemand een arts of een behandelaar in de buurt van Rotterdam?



Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Zou je dat niet aan je huisarts kunnen vragen? Misschien weet die er meer van.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie bojoti,, ik heb inmiddels iets gevonden.



Ik moest in de alternatieve hoek zoeken blijkbaar.. :-)
Alle reacties Link kopieren
Bio-identieke hormonen kan je ook gewoon op recept van de huisarts krijgen. Wordt het nog vergoed ook.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je zelf al veel kan bereiken, als je klachten niet al te ernstig zijn. Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie. Kan je bijsturen met de juiste voeding, aanvullende middelen als maca en kurkuma, je lever ontgiften en met een middel als progesteroncrème. Dat laatste is een natuurlijk middel, geen synthetisch spul van de dokter. Voornamelijk via internet verkrijgbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schapewolkje schreef op 24 februari 2017 @ 15:01:

Denk dat je zelf al veel kan bereiken, als je klachten niet al te ernstig zijn. Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie. Kan je bijsturen met de juiste voeding, aanvullende middelen als maca en kurkuma, je lever ontgiften en met een middel als progesteroncrème. Dat laatste is een natuurlijk middel, geen synthetisch spul van de dokter. Voornamelijk via internet verkrijgbaar.Bij oestrogeendominatie (wat overigens geen door de wetenschap erkend probleem is, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen bestaan) moet je juist geen hormonen gaan gebruiken. Van progestroncreme is nooit de werking aangetoond en bio-identieke progesterontabletten kan je ook via de huisarts krijgen. 'Natuurlijk' en 'bio-identiek' wil trouwens helemaal niet zeggen dat het per definitie beter is of ongevaarlijk, in tegendeel. De gevaarlijkste gifstoffen op de planeet zijn uit de natuur afkomstig.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:fayanna schreef op 24 februari 2017 @ 14:51:

Bio-identieke hormonen kan je ook gewoon op recept van de huisarts krijgen. Wordt het nog vergoed ook.



Maar dan krijg je standdaard doseringen toch?



Ik zou graag ook bloedonderzoek krijgen en gedoseerd op mijn specifieke situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:februari schreef op 24 februari 2017 @ 23:26:

[...]





Maar dan krijg je standdaard doseringen toch?



Ik zou graag ook bloedonderzoek krijgen en gedoseerd op mijn specifieke situatie.Met standaarddoseringen kan je ook een heleboel spelen. En uiteraard moet je alleen iets doen dat voor jouw situatie geschikt is. Waar wil je het voor gebruiken? Ik gebruik bio-identiek oestrogeen voor overgangsklachten en het helpt behoorlijk goed.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ja ook voor overgangsklachten.



Dan ga ik maandag maar eens naar de huisarts. ?
Alle reacties Link kopieren
quote:februari schreef op 25 februari 2017 @ 07:16:

Ja ook voor overgangsklachten.



Dan ga ik maandag maar eens naar de huisarts. ?



In het geval van overgangsklachten heeft bloed prikken en hormoonniveaus bepalen geen zin. De waardes variëren enorm per vrouw en per moment en hangen niet samen met de ernst van je klachten en zegt niks over wat voor jou een geschikte dosering hormonen is. Bio-identiek oestrogeen (estradiol) bestaat in 2 doseringen, progesteron (utrogestan) in 1 dosering. Wat voor jou werkt, is een kwestie van uitproberen. Voor de klachten heb je meestal eigenlijk geen progesteron nodig, maar als je nog een baarmoeder hebt, moet je dat wel gebruiken omdat je anders kans loopt op baarmoederslijmvlieskanker. Deze medicijnen kan je dus gewoon van de ha op recept krijgen, wordt vergoed, en je hoeft er niet voor naar het alternatieve circuit. Laat je in elk geval geen anticonceptiepil aanpraten. Niet alleen is dat per definitie allemaal synthetisch, de doseringen zijn ook nog eens veel hoger dan voor de behandeling van overgangsklachten nodig is.



Wat alternatieve genezers doen is allemaal per definitie niet bewezen, anders zou het wel deel uitmaken van de reguliere geneeskunde. Bovendien kunnen alternatieve genezers je helemaal geen hormonen, bio-identiek of synthetisch, voorschrijven, want dat mag alleen een reguliere arts. Ze adviseren soms allerlei vage supplementen of hormooncrèmes die vaak uit het buitenland moeten komen, en het effect daarvan is niet bewezen.



Ik ben heel blij met mijn estradiol. Het kan wel tot 3 maanden duren voor het optimaal werkt en het is ook niet gegarandeerd dat alle klachten weggaan. Ik merkte ook dat ze niet allemaal tegelijk weggingen. Eerst gingen de nachtelijke opvliegers, toen de droge huid, toen de blaasproblemen en andere toestanden down under en als laatste gingen de opvliegers overdag van 40 naar 10.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ok helder."

Bedankt!



Ik heb wat vriendinnen die in het verleden naar de huisarts zijn geweest met in mijn ogen "typische" overgangsklachten en die thuiskwamen met Prozac omdat ze te jong zouden zijn voor de overgang of omdat de huisarts botweg weigerde om HRT voor te schrijven.



Ergens ben ik bang dat mijn huisarts het misschien gewoon niet gaat voorschrijven ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde overigens geen alternatief genezers, maar BIG geregistreerde artsen in privé klinieken.



Sorry voor de onduidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:februari schreef op 25 februari 2017 @ 19:21:

Ok helder."

Bedankt!



Ik heb wat vriendinnen die in het verleden naar de huisarts zijn geweest met in mijn ogen "typische" overgangsklachten en die thuiskwamen met Prozac omdat ze te jong zouden zijn voor de overgang of omdat de huisarts botweg weigerde om HRT voor te schrijven.



Ergens ben ik bang dat mijn huisarts het misschien gewoon niet gaat voorschrijven ofzo..



Je hebt inderdaad kans dat je geen hormonen krijgt. Ik lees mee op een facebookpagina voor vrouwen in de overgang. Heel veel huisartsen blijken erg weinig te weten over de overgang. Heel veel vrouwen krijgen te horen dat ze te jong zijn voor de overgang en dat je niet in de overgang kan zijn als je nog regelmatig menstrueert. Maar overgangsklachten kunnen al jaren voor je laatste menstruatie beginnen, ook als je menstruatie nog regelmatig is. En als je, zoals heel veel vrouwen, de pil slikt, ben je sowieso bijna altijd regelmatig 'ongesteld', want de hormonen in de pil zorgen daarvoor.



Verder vinden veel huisartsen, zelfs de vrouwelijke, dat je gewoon niet moet zeuren, dat je het maar moet uitzitten en dat hormoontherapie gevaarlijk is. Aan alle medicijnen zitten nadelen, maar de risico's vallen erg mee. Ik vermoed zelfs dat de bijwerkingen van antidepressiva een stuk erger zijn dan van hormonen, maar dat weet ik niet zeker. Maar heb je hoofdzakelijk psychische klachten, of andere klachten die minder typisch zijn dan opvliegers, of ben je relatief jong, is er een goede kans dat je geen hormonen krijgt. Je kan altijd vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog als je huisarts niet meewerkt.



Mocht je huisarts niet weten wat bio-identiek is, dan kan hij/zij dit opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas, de medicijnbijbel voor artsen. Bio-identiek oestrogeen is estradiol, bio-identiek progesteron is utrogestan. Je kan zelf ook kijken in het farmacotherapeutisch kompas (https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/) naar de bijwerkingen en de frequentie daarvan van zowel de bio-identieke als de synthetische hormonen als antidepressiva. Als je je daarin inleest, kan je voor jezelf beslissen welke risico's je wel en welke je niet wilt nemen.



Je kan ook naar een van de vrouwenpoli's gaan in Nederland. Ik heb goede verhalen gelezen over de vrouwenpoli Boxmeer, maar daar schijnt een wachtlijst van meer dan 6 maanden te zijn. Daar worden 'vage klachten' wel heel serieus genomen. Ook bestaan er zgn overgangsconsulentes, waar ik wisselende ervaringen over heb gelezen. Goed dat je in elk geval niet naar een kwakzalver gaat.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:fayanna schreef op 26 februari 2017 @ 01:27:

[...]





Je hebt inderdaad kans dat je geen hormonen krijgt. Ik lees mee op een facebookpagina voor vrouwen in de overgang. Heel veel huisartsen blijken erg weinig te weten over de overgang. Heel veel vrouwen krijgen te horen dat ze te jong zijn voor de overgang en dat je niet in de overgang kan zijn als je nog regelmatig menstrueert. Maar overgangsklachten kunnen al jaren voor je laatste menstruatie beginnen, ook als je menstruatie nog regelmatig is. En als je, zoals heel veel vrouwen, de pil slikt, ben je sowieso bijna altijd regelmatig 'ongesteld', want de hormonen in de pil zorgen daarvoor.



Verder vinden veel huisartsen, zelfs de vrouwelijke, dat je gewoon niet moet zeuren, dat je het maar moet uitzitten en dat hormoontherapie gevaarlijk is. Aan alle medicijnen zitten nadelen, maar de risico's vallen erg mee. Ik vermoed zelfs dat de bijwerkingen van antidepressiva een stuk erger zijn dan van hormonen, maar dat weet ik niet zeker. Maar heb je hoofdzakelijk psychische klachten, of andere klachten die minder typisch zijn dan opvliegers, of ben je relatief jong, is er een goede kans dat je geen hormonen krijgt. Je kan altijd vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog als je huisarts niet meewerkt.



Mocht je huisarts niet weten wat bio-identiek is, dan kan hij/zij dit opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas, de medicijnbijbel voor artsen. Bio-identiek oestrogeen is estradiol, bio-identiek progesteron is utrogestan. Je kan zelf ook kijken in het farmacotherapeutisch kompas (https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/) naar de bijwerkingen en de frequentie daarvan van zowel de bio-identieke als de synthetische hormonen als antidepressiva. Als je je daarin inleest, kan je voor jezelf beslissen welke risico's je wel en welke je niet wilt nemen.



Je kan ook naar een van de vrouwenpoli's gaan in Nederland. Ik heb goede verhalen gelezen over de vrouwenpoli Boxmeer, maar daar schijnt een wachtlijst van meer dan 6 maanden te zijn. Daar worden 'vage klachten' wel heel serieus genomen. Ook bestaan er zgn overgangsconsulentes, waar ik wisselende ervaringen over heb gelezen. Goed dat je in elk geval niet naar een kwakzalver gaat.



Ik ben inderdaad relatief nog jong (45) en mijn cyclus is verkort en ik heb nog geen opvliegers.

Wel heb ik nachtzweten, maar dat vind ik nog niet lastig omdat ik er niet van wakker word.



Ik heb vooral last van overmatige en oncontroleerbare spierspanning en concentratie en geheugenverlies.

Dit belemmert me enorm in mijn werk, omdat ik soms gewoon niet meer uit mijn woorden kan komen en er totaal gespannen bij sta tot aan trillende wangen aan toe..

Ik heb een beroep wat vergelijkbaar is met politie agent en kan totaal niet meer ingrijpen, focussen of handelen op dit soort dagen.



Voor mezelf weet ik zeker dat het hormoon gerelateerd is.

Ik herken dingen uit mijn pubertijd en zwangerschappen en ken mijn cyclus en lichaam gewoon goed wat dat betreft.



Mijn moeder is op haar 45ste arbeidsongeschikt geraakt en werd vanaf toen een emotioneel en lichamelijk wrak.



Ik ben niet van plan hetzelfde pad op te gaan. Ik heb me ingelezen en mijn keuze is weloverwogen.



Als er toch maar twee doseringen zijn, is het dan misschien wijsheid de "typische" overgangsklachten als opvliegers er gewoon bij te liegen..?

En dan als ik het recept eenmaal heb, zelf een beetje aftasten met waar ik me goed bij voel..? Wat denk jij?
Alle reacties Link kopieren
Ik slik geen pil trouwens. Ik reageer gewoon enorm op hormonen en heb daardoor ook maar heel kort een paar pillen geprobeerd in mijn leven maar ik "voelde" ze allemaal.



En allemaal in negatieve zin..



Heb een koperspiraal.
Alle reacties Link kopieren
quote:februari schreef op 26 februari 2017 @ 19:46:

[...]





Ik ben inderdaad relatief nog jong (45) en mijn cyclus is verkort en ik heb nog geen opvliegers.

Wel heb ik nachtzweten, maar dat vind ik nog niet lastig omdat ik er niet van wakker word.



Ik heb vooral last van overmatige en oncontroleerbare spierspanning en concentratie en geheugenverlies.

Dit belemmert me enorm in mijn werk, omdat ik soms gewoon niet meer uit mijn woorden kan komen en er totaal gespannen bij sta tot aan trillende wangen aan toe..

Ik heb een beroep wat vergelijkbaar is met politie agent en kan totaal niet meer ingrijpen, focussen of handelen op dit soort dagen.



Voor mezelf weet ik zeker dat het hormoon gerelateerd is.

Ik herken dingen uit mijn pubertijd en zwangerschappen en ken mijn cyclus en lichaam gewoon goed wat dat betreft.



Mijn moeder is op haar 45ste arbeidsongeschikt geraakt en werd vanaf toen een emotioneel en lichamelijk wrak.



Ik ben niet van plan hetzelfde pad op te gaan. Ik heb me ingelezen en mijn keuze is weloverwogen.



Als er toch maar twee doseringen zijn, is het dan misschien wijsheid de "typische" overgangsklachten als opvliegers er gewoon bij te liegen..?

En dan als ik het recept eenmaal heb, zelf een beetje aftasten met waar ik me goed bij voel..? Wat denk jij?Wat rot dat je zoveel last hebt. Maar je hebt inderdaad geen typische overgangsklachten. Ik vermoed dat je met dit verhaal van de huisarts geen hormonen gaat krijgen en van een gynaecoloog waarschijnlijk ook niet. Maar hoe zeker je ook bent dat de klachten hormoongerelateerd zijn, er bestaat toch een klein kansje dat het iets anders is. Daarom lijkt het me niet verstandig om er klachten bij te gaan liegen tegen je huisarts. Je moet gewoon eerlijk zijn en samen met hem/haar uitzoeken wat de oorzaak is. En dat kan de overgang zijn en het kan iets anders zijn. Stel je voor dat je over opvliegers liegt, en je klachten hebben een heel andere oorzaak, dan gaan hormonen niet helpen en zie je misschien een andere, mogelijk ernstige, ziekte over het hoofd. En kan je huisarts niets vinden en wil hij/zij ook geen hormonen voorschrijven, zou ik naar een speciale vrouwenpoli gaan, vind je wel op google. Daar is meestal -heb ik van anderen gehoord- meer aandacht voor de atypische klachten. En als je zo gevoelig bent voor hormonen, zou ik met de laagste dosis beginnen en kijken wat er gebeurt. Ik wens je wijsheid en beterschap!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je antwoord.



Bedankt voor het meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven