Tandenpoetsen bij dreumes is drama! Wat te doen?

22-02-2017 19:57 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Er zijn vast al eerder topics over dit onderwerp geopend maar ik ben toch benieuwd of jullie mij kunnen helpen bij het volgende.



Mijn dreumes dochter van bijna 17 maanden vindt tandenpoetsen meestal vreselijk. Ze laat het heel even toe maar gaat daarna steevast huilen, krijsen zelfs. Als ze moe is is het nog lastiger. Ik probeer het leuk te maken met liedjes zingen, haar zelf laten poetsen, aaah zeggen, mijn tanden laten poetsen maar niets werkt echt. Ik vind het zo naar om haar overstuur te maken en zie zelfs een beetje op tegen het tandenpoetsen. Hebben jullie misschien de gouden tip om het minder vervelend te maken? Ik wil denk ik maar 2 x per dag gaan poetsen zodat ze wel goed schoon worden.



Daarbij nog een vraagje. Ik las net dat je niet direct na de fles tanden moet poetsen. Dat zou nog slechter zijn dan voor de laatste fles. Omdat je de suikers er dan in zou poetsen. Ons meisje krijgt nog een klein avondflesje en ik poets altijd daarna haar tanden omdat ik dacht dat dat beter was. Ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden als ik zoek op Google, weet iemand hier hoe dat zit?



Ik wil gewoon goed voor haar gebit zorgen maar vind het echt lastig. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vrooom123 schreef op 22 februari 2017 @ 20:58:

Herkenbaar. Oplossing hier:



Dreumes liggend op bank. Ene partner houdt telefoon met kort filmpje boven dreumes, de ander poetst.

Wij hebben sinds 14 maanden oud de elektrische tandenborstel van Brush Baby. Werkt goed.Als ik zoek op de electrische tandenborstel van brush baby zie ik alleen 1 van 0-18 mnd en 1 van 3-6 jaar. Welke hebben jullie dan? Want ze is bijna 17 mnd nu, beetje zonde om die tot 18 mnd te kopen dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik zoontje al heel vroeg kennis laten maken met de tandenborstel.

Niet om te poetsen, maar gewoon om dat ding te ontdekken.

En ja, kleintjes ontdekken nu eenmaal alles met hun mond.

Gewoon tandenborstel op de commode leggen en tijdens het verschonen in de handen geven.

Langzamerhand ben ik er eens een drupje tandpasta op gaan doen en hem zelf lekker laten kliederen.

Momenteel kan ik zijn tandjes poetsen en als meneer geen zin meer heeft dan zit hij zelf wat de klooien met de tandenborstel. En natuurlijk wil hij dan ook de tanden van mama poetsen.

Of zijn tanden echt goed schoon worden? Geen idee, maar we hebben in ieder geval geen strijd erom.

Ik doe het trouwens 1 x per dag, 's avonds voor het slapen gaan.

Hij vind trouwens onze electrische tandenborstel ook heel interessant. Misschien kan je daar spelenderwijs eens iets mee proberen of laten zien?
Alle reacties Link kopieren
wij hebben gewoon een oral B braun dacht de 2000 series, met een extra zacht opzet borsteltje (die is voor gevoelige tanden..dus niet eens speciaal voor babies)
Het helpt wel als haar grote broer meepoetst, maar meestal eindigt het ook hier in de houdgreep.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken sinds een tijdje ook een elektrische tandenborstel voor onze zoon van anderhalf. Dat werkt erg goed, hij vind het reuze interessant. Het enige waar je dat wel een beetje op moet letten is als de kleine nog niet alle tandjes heeft dat je voorzichtig bent met het tandvlees, dat kan wat gevoeliger zijn voor een elektrische.



Om van de avondfles af te komen hebben wij trouwens steeds iets minder melkpoeder toegevoegd en het dus steeds wat wateriger gemaakt. Werkte heel goed. Hij was er zo vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Doorzetten want gaatjes vullen is vele malen erger!!

Kinderen vanaf vier maanden oud tanden gepoetst. Er waren tijden dat ze het niet leuk vonden maar we zijn stug doorgegaan, zonder trucjes, gewoon omdat we de baas zijn.

Boos of niet boos, we poetsen wel. De tandarts vinden ze leuk, ze hebben nog nooit gaatjes gehad. Ze poetsen nu zelf 1 minuut en wij ook 1 minuut. Succes, de aanhouder wint
Alle reacties Link kopieren
Hier deed een tandenpoetsApp de truc. De Disney magictimer van oralB. Zo leerden dreumes ook in twee minuten vier secties te poetsen. Vanaf 18mnd electrisch met een zacht borsteltje. Nu vindt kleuter zichzelf groot genoeg om zelf te poetsen en doet hij braaf 2 'muziekjes' (De tandenborstel speelt na een minuut een melodietje).
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje-1 schreef op 22 februari 2017 @ 21:10:

[...]





Als ik zoek op de electrische tandenborstel van brush baby zie ik alleen 1 van 0-18 mnd en 1 van 3-6 jaar. Welke hebben jullie dan? Want ze is bijna 17 mnd nu, beetje zonde om die tot 18 mnd te kopen dan toch?



Deze, en hij is nu bijna 2



https://www.blabloom.com/ ... ektrische%2Btandenborstel
Alle reacties Link kopieren
quote:Vrooom123 schreef op 22 februari 2017 @ 21:59:

[...]





Deze, en hij is nu bijna 2



https://www.blabloom.com/ ... ektrische%2BtandenborstelOh ik zie het nu, is van 0-3, ik zag alleen tot 18 mnd staan maar er zit ook een kop bij tot 3 jaar. Bedankt! Denk dat ik die ga bestellen!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tijdje je kind zelf laten poetsen. Zelf niet na poetsen maar helemaal zelf.

Zodat het kind even de ruimte krijgt. En dat het weer positiever gelabeld wordt door kind. Daarna kun je dan even na poetsen. Zo hebben wij dat gedaan bij onze dochter. En elektrische borsteltje. Voor paar euro bij Action een knal roze.



Er is ook een filmpje van Pepa Big van de tandarts. Leuk en leerzaam
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen dat er meer kindjes zijn die een strijd van maken en dat het vanzelf beter gaat. Ik ga een aantal tips uitproberen en zal het hier delen wanneer de gouden tip voor ons erbij zit.



We hebben besloten om het avondflesje iets te vervroegen (en langzaam af te bouwen) waardoor er een half uur tussen de fles en het poetsen zit. En ik ga 2 x per dag poetsen. Elektrisch proberen en kijken of filmpjes en liedjes werken. Ze komt al wel heel wijs over dus misschien moet ik het haar beter uitleggen in plaats van bij voorbaat al dwingen.



Wordt vervolgd dus! Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties, daar kan ik mee verder!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al genoemd is, maar ga samen met dochter een tandenborstel kopen. Laat haar, haar favoriet uitkiezen (evt. i.c.m tandpasta) Zo heeft o.a Primark tandenborstels en tandpasta voor kleine prijsjes.

Onze zoon (bijna 5 jaar) heeft een 'super coole' Paw Patrol tandenborstel en tandpasta. (ook van de Primark samen € 3,50)

Lang verhaal kort: betrek je kind in de aankoop ervan, en maak haar enthousiast. Suc6!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een paar tips in praktijk gebracht. Ik laat haar in de ochtend samen met mij tandenpoetsen. Dan stopt ze de borrel wel in haar mond maar zuigt ze de tandpasta er alleen wat af. Ze vindt het wel interessant om naar mij te kijken. Daarna poets ik even haar tanden na maar dat laat ze heel kort toe. Dan wordt ze boos. Ik zag vandaag wel dat de hoektandjes aan het doorkomen zijn (witte puntjes) dus ik kan me voorstellen dat ze er misschien wat last van heeft.



In de avond mag ze eerst zelf proberen maar gaat ze daarna in de houdgreep. Vind ik vreselijk maar het is even niet anders. Ik heb een elektrische tandenborstel online besteld en die zou vandaag binnen moeten komen. Ben benieuwd of dat wat scheelt. We hebben de avondfles vervroegd, die krijgt ze nu net na het eten als toetje. Ze wil namelijk geen toetje eten al een paar weken. Ze krijgt de fles op het potje, net als in de ochtend. Een half uur later poets ik dan haar tandjes.



Ik vraag me af of het al effect heeft om haar zelf een tandenborstel te laten kiezen. Volgens mij snapt ze dat nog niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteravond het filmpje met tandenpoetslied geprobeerd: nou mooi niet. Ze zat gezellig mee te swingen, maar de kindjes nadoen of mij het laten doen was er mooi niet bij. Ik zal het nog een paar keer geven. Een andere dag kan alles weer anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me niet zo druk om zoon op die leeftijd. Meer dan een paar aaien was het gewoon een periode niet. Komt vanzelf goed denk ik maar, ze krijgen niet voor niets eerst een oefen gebit Nu heeft hij een prachtig gebit zonder gaatjes en poetst zeer grondig. (nu 15) Maak het niet zwaarder en moeilijker dan het hoeft te zijn. Samen poetsen een idee? Jij een haal over je tanden en dan dreumes bij zichzelf hetzelfde doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dropdrop schreef op 24 februari 2017 @ 16:07:

Ik heb gisteravond het filmpje met tandenpoetslied geprobeerd: nou mooi niet. Ze zat gezellig mee te swingen, maar de kindjes nadoen of mij het laten doen was er mooi niet bij. Ik zal het nog een paar keer geven. Een andere dag kan alles weer anders zijn. Hier precies hetzelfde, ze wijst ook naar haar mondje als ik de tandenborstel pak maar is er even snel weer klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Een oefengebit? Daar denkt onze tandarts toch echt anders over. Gaatjes in het melkgebit kunnen schijnbaar behoorlijk schadelijk zijn voor de onderliggende tanden en kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je haar de fles geeft op het potje, dat lees namelijk. Dat lijkt me echt niet lekker zitten/ drinken. Heel persoonlijk natuurlijk. Na 1 jaar gebruikte ik tuitbeker, is ook beter voor de tanden.

Heb je een heel speciale reden voor het aanhouden van de fles?
Alle reacties Link kopieren
@floortje, ja ze krijgt het flesje terwijl ze op het potje zit. Ze vind dat heerlijk en zit prima op het potje eigenlijk. Lijkt niet alsof ze niet lekker zit ofzo. Ze drinkt verder alles uit een tuitbeker maar gek genoeg wil ze melk alleen uit de fles. Ik ben het avondflesje aan het afbouwen (steeds minder schepjes). In de ochtend krijgt ze een papflesje omdat ze dat nog zo lekker vindt. En daarna krijgt ze een broodje. Ze drinkt overdag niet zo veel en weigert een toetje dus op deze manier krijgt ze haar vocht en zuivel denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Ons meisje is trouwens net pas op bed na de hele avond gehuild te hebben. Ik kwam erachter dat haar hoektandjes boven doorkomen. Ik denk dat ze daar veel last van heeft. Ook met het tanden poetsen natuurlijk. Dus dat helpt momenteel niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter ook 17 maanden en hier begint het ook een strijd te worden. Het is nu wel een aantal keren gelukt dat ze mijn tandjes poetst en ik doe haar. Maar anders wordt het toch even de houdgreep. Ik heb nog een zoon van 3 jaar en volgens mij was hij rond die leeftijd ook erg extreem en daar hebben we uiteindelijk ook een tijdje de houdgreep gedaan. Het was echt gillen en heel eerlijk ook soms pijnlijk om het te zien maar dat is nu al een tijdje over.
Bij ons was het ook een tijd lang drama. Alles geprobeerd, dachten we. Maar het simpelste lange tijd over het hoofd gezien: de tandpasta!

Andere baby/kinder-tandpasta gekocht en toen was het goed. Lijkt me het proberen waard!
Alle reacties Link kopieren
Wat hier goed werkt is 2 tandenborstels: een die ze zelf kan vasthouden en een waar ik haar tanden mee poets. Ze poetst dan zelf ondertussen bij haar knuffel of bij mij of speelt met de tandenborstel.
Alle reacties Link kopieren
Ik tel 2x tot 20 (20 tellen voor onder en 20 voor boven) in principe in zo'n langzaam tempo dat dat ongeveer 2 min is. Mocht het echt heel erg drama zijn dan te ik sneller (maar blijven het wel 2x20 tellen).

Verder helpt afleiden: man die zich aan het scheren is/ zijn eigen tanden poetst.

Maar dan nog eindigt het hier ook wel eens in de houdgreep.

De enige periode dat ik soepeler ben is wanneer er wat doorkomt, laatst kwam een hoektand door waar hij erg veel last van had. Toen heb ik bewust die hoektand met poetsen even overgeslagen en snel geteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven