Gezondheid alle pijlers

Revalideren bij Ciran

24-02-2017 10:01 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met revalideren bij Ciran. De meningen op internet zijn echt zo ontzettend wisselend dat ik niet meer goed weet wat ik moet geloven en wat slim is. Deze week moet ik een keuze maken, en door wat ik lees neig ik momenteel naar niet doen. Er zijn natuurlijk alternatieven en misschien dat ik me daar wel beter bij voel. Wellicht zijn hier mensen die een dergelijk traject gevolgd hebben en hun ervaring willen delen.



Al ruim 10 jaar heb ik diverse klachten, die mijn leven erg beïnvloeden. De reumatoloog heeft het afgelopen winter op fibromyalgie gegooid. Een aantal klachten zoals heftige pijnen en vermoeidheid herken ik daar zeker van en hier heb ik met werken erg veel last van. Daarnaast heb ik ook andere klachten die niet helemaal bij fibromylgie passen, maar welke naam het heeft vind ik eigenlijk niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik maar 28 - 30 uur werk en daarnaast gewoon helemaal kapot ben. Ik baal ervan dat ik op jonge leeftijd al veel moest laten en eigenlijk baal ik er steeds meer van, niet gek natuurlijk altijd moe zijn en pijn hebben is gewoon heel vervelend.



De reumatoloog heeft me daarom aangeraden een revalidatietrajet te volgen. En dus werd ik ingeschreven bij Ciran. Zij liegen er niet om, na 16 weken kan ik weer veel meer, heb ik minder pijn en misschien kunnen we zelfs samen opzoek naar een baan van 40 uur, dat houd ik na het traject vast wel vol!

Mooie gouden bergen die mij natuurlijk erg aanspreken. Wat ik niet zo fijn vond was dat ze eigenlijk helemaal geen rekening houden met je andere dagelijkse bezigheden. En die 3 ochtenden die ik voor hun vrij kan maken was niet genoeg. Ze plannen het wanneer het hun uitkomt, wat betekent dat ik tijdelijk niet naar mijn werk kan. Dat stoort mij al enorm want ik vind het nogal wat om niet te gaan werken terwijl het wel kan, en ik voldoende tijd buiten mijn werk heb. (Mijn werkuren verplaatsen is niet mogelijk)

Maandag heb ik een gesprek op mijn werk, heb het ze namelijk wel voorgelegd. Toevallig ben ik vorige maand op de fiets maar mijn werk aangereden en zit ik nu in de ziektewet. Dat is los van het hele verhaal, maar de auto waar ik onder terecht kwam stond stil op mijn been en heeft dusdanig schade aangericht dat werken er even niet inzit. Gisteren heb ik in het ziekenhuis gehoord dat het wel 4 maanden kan duren. Ik mag af en toe werken, dat doe ik ook af en toe, maar dat is niet langer dan een uurtje. Natuurlijk kan dit over een paar weken wel wat meer zijn.



Het is dus best een goed moment om te starten, omdat ik de eerste weken sowieso nog in de ziektewet zit en anderen niet tot last ben.



Maar ik lees op internet behoorlijke horrorverhalen, mensen met chronische ziekten die er veel slechter uitkomen en vervolgens een jaar lang moeten herstellen van een traject bij Ciran. Ook niet helemaal de bedoeling. Voor bepaalde klachten schijnt het goed te werken, met name mensen met een burn out schrijven positief over Ciran.

Woensdag moet ik beslissen of ik doorga, en ik twijfel echt enorm. Die gouden bergen die ze beloven die geloof ik sowieso niet helemaal, maar natuurlijk kunnen er best onderdelen zijn waar ik wat aan heb.

Tussentijds stoppen mag niet, dus even proberen zolang ik nog in de ziektewet zit is geen optie.



Ik hoop op wat ervaringen die mijn keuze misschien wat vergemakkelijken.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig ken ik 3 mensen die er geweest zijn. Ik heb ze op zien bloeien, maar nu na een paar jaar zie ik dat ze de geleerde oefeningen los laten en weer in een oud patroon komen. Volgens mij is het vooral op mindful en sporten gericht. Ik zou zeggen het is jou leven jou gezondheid en je kan er misschien wel heel veel van leren.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik vind jouw beschrijving van Ciran niet zo goed klinken. Ik sta op het punt ook een revalidatie traject in te gaan, maar heb uiteindelijk gekozen voor een ander centrum (CIR).

Een van mijn grote problemen is ook het herkennen en aangeven van mijn grenzen, dat is een van de dingen die ze me daar nu gaan leren. Die negeren heeft me juist zover de vernieling in geholpen dat ik nu moet revalideren.

Ze beloven ook niet dat je aan het eind helemaal beter bent, want zo werkt het gewoon niet. Wel gaan we mij leren om beter om te gaan met de problemen waar ik tegen aan loop en mijn klachten, zodat ik weer beter kan gaan functioneren. Een van hun pijlers is ook dat ze mensen willen laten meedraaien in de maatschappij, op het gebied van werk, maar ook sociaal.



ALs je een slecht gevoel hebt bij het traject wat je nu hebt besproken, waarom niet nog even verder kijken? Misschien is er een ander traject dat beter bij je past? ik heb ook meerdere intakes en kennismakingen gehad en uiteindelijk nu dus met een goed gevoel over een paar weekjes beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een van de belangrijkste dingen bij zo'n traject toch wel is dat je vertrouwen hebt in je begeleiders en er echt achter staat, dan heeft het (denk ik) de meeste kans van slagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of zo'n traject al dan niet goed voor je is. In elk geval is de basis belangrijk. Begint met de juiste voeding. Gewassen van de nachtschade, zoals aubergine, werken ongunstig. Verder zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, een goede darmconditie, lever ondersteunen. gifstoffen vermijden, zo basisch mogelijk eten - veel groente dus.

Bepaalde kruiden en supplementen kunnen helpen, zoals magnesium, MSM, kurkuma, allerlei vitamine en mineralen, bepaalde vetzuren. Bij fibromyalgie speelt ook een te laag serotonine, iets wat je ook met bepaalde supplementen kan verbeteren. En natuurlijk ook je grenzen bewaken, voldoende slapen enz. Dat je een ongeluk hebt gehad is mijns inziens ook niet zomaar. Dat je even een pas op de plaats moet maken. Heb dat zelf in elk geval ervaren toen ik werd geschept door een auto.

http://rinekedijkinga.nl/ ... ing-bij-ontstekingen.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Schapewolkje schreef op 24 februari 2017 @ 17:37:

Ik weet niet of zo'n traject al dan niet goed voor je is. In elk geval is de basis belangrijk. Begint met de juiste voeding. Gewassen van de nachtschade, zoals aubergine, werken ongunstig. Verder zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, een goede darmconditie, lever ondersteunen. gifstoffen vermijden, zo basisch mogelijk eten - veel groente dus.

Bepaalde kruiden en supplementen kunnen helpen, zoals magnesium, MSM, kurkuma, allerlei vitamine en mineralen, bepaalde vetzuren. Bij fibromyalgie speelt ook een te laag serotonine, iets wat je ook met bepaalde supplementen kan verbeteren. En natuurlijk ook je grenzen bewaken, voldoende slapen enz. Dat je een ongeluk hebt gehad is mijns inziens ook niet zomaar. Dat je even een pas op de plaats moet maken. Heb dat zelf in elk geval ervaren toen ik werd geschept door een auto.

http://rinekedijkinga.nl/ ... ing-bij-ontstekingen.htmlWat een rare opmerking!
Dat is/was mijn probleem ook RennieGirl. Jouw eerste stuk is helemaal herkenbaar en daar werken ze bij Ciran ook aan alleen weet ik het eigenlijk wel. De uitvoer blijft echter moeilijk. Te eigenwijs en het niet lief voor mezelf mogen zijn. Dat ligt toch echt bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 24 februari 2017 @ 18:01:

Dat is/was mijn probleem ook RennieGirl. Jouw eerste stuk is helemaal herkenbaar en daar werken ze bij Ciran ook aan alleen weet ik het eigenlijk wel. De uitvoer blijft echter moeilijk. Te eigenwijs en het niet lief voor mezelf mogen zijn. Dat ligt toch echt bij mij.Heel herkenbaar inderdaad! Bij mij betekent dat ook veel met de psycholoog kijken hoe we dat kunnen aanpakken. Alleen de intake was voor mij eigenlijk al een grote les dus ik heb wel hoop dat ze me dat kunnen leren. Ik heb wel echt moeite met balans, moet altijd alles van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goede ervaringen met Ciran vanuit mijn werk. Je kan nu beter investeren in een betere belastbaarheid, daar heb je de komende jaren veel plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de verschillende ervaringen. Ik heb voor mijzelf besloten niet met het traject bij Ciran te starten. Het niet zo goede gevoel wat ik zelf na de onderzoeken en gesprekken heb overgehouden zijn hierin leidend. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen op internet en ook een aantal positieve. De positieve verhalen kwamen voornamelijk van mensen die er met andere klachten terecht zijn gekomen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou werken, zoals hier al door meerdere mensen gezegd is dat voor iedereen anders. Ben blij dat ik het hier nog even gevraagd heb, maar ook hier zijn verschillende ervaringen en ben ik niet overtuigd dat dit de plek voor mij is.



Heb er ook met wat mensen over gepraat die mij goed kennen en die geven stuk voor stuk aan dat ik het niet moet doen als ik zo twijfel. Deze meningen zijn voor mij erg belangrijk, deze mensen kennen mij natuurlijk goed.



Wil niet zeggen dat ik nu maar niets ga doen, ik ga terug naar de huisarts om te kijken naar of een ander revalidatietraject of andere hulpverlening. Wat hier boven al gezegd is is het wel goed om te beginnen met een goed gevoel en vertrouwen in een organisatie, en dat heb ik hier niet. Wellicht is een plek waar ik me beter bij voel. Verder ben ik het met jullie eens dat investeren in jezelf een goede investering in de toekomst is, voor de een zal dat bij Ciran zijn voor de ander op een andere plek.



Oh, en soms gebeuren ongelukken wel 'zomaar' en heb je de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Tegenpartij is 100% schuldig bevonden. Maar neem aan dat ik daar verder geen verklaring voor af hoef te leggen en die opmerking verder gewoon maar negeer.
Vergeet niet dat de negatieve verhalen vaak op internet te vinden zijn. Positieve verhalen lees je zelden want iedereen gaat er van uit, ok bijna iedereen, dat het gaat zoals verteld wordt.
quote:HappyOwl234 schreef op 24 februari 2017 @ 19:08:

Oh, en soms gebeuren ongelukken wel 'zomaar' en heb je de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Tegenpartij is 100% schuldig bevonden. Maar neem aan dat ik daar verder geen verklaring voor af hoef te leggen en die opmerking verder gewoon maar negeer.



Helemaal gelijk. Hier hetzelfde probleem maar voor sommigen is dat moeilijk te begrijpen.

Sterkte in je verdere proces.

Voor mij is het ruim 4.5 jaar geleden en " pluk" er nu nog de vruchten van.

Niet erg maar tegen sommige mensen zou ik wel eens willen schreeuwen: oogkleppen af, oren open
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyOwl234 schreef op 24 februari 2017 @ 19:08:

Dank jullie voor de verschillende ervaringen. Ik heb voor mijzelf besloten niet met het traject bij Ciran te starten. Het niet zo goede gevoel wat ik zelf na de onderzoeken en gesprekken heb overgehouden zijn hierin leidend. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen op internet en ook een aantal positieve. De positieve verhalen kwamen voornamelijk van mensen die er met andere klachten terecht zijn gekomen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou werken, zoals hier al door meerdere mensen gezegd is dat voor iedereen anders. Ben blij dat ik het hier nog even gevraagd heb, maar ook hier zijn verschillende ervaringen en ben ik niet overtuigd dat dit de plek voor mij is.



Heb er ook met wat mensen over gepraat die mij goed kennen en die geven stuk voor stuk aan dat ik het niet moet doen als ik zo twijfel. Deze meningen zijn voor mij erg belangrijk, deze mensen kennen mij natuurlijk goed.



Wil niet zeggen dat ik nu maar niets ga doen, ik ga terug naar de huisarts om te kijken naar of een ander revalidatietraject of andere hulpverlening. Wat hier boven al gezegd is is het wel goed om te beginnen met een goed gevoel en vertrouwen in een organisatie, en dat heb ik hier niet. Wellicht is een plek waar ik me beter bij voel. Verder ben ik het met jullie eens dat investeren in jezelf een goede investering in de toekomst is, voor de een zal dat bij Ciran zijn voor de ander op een andere plek.



Oh, en soms gebeuren ongelukken wel 'zomaar' en heb je de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Tegenpartij is 100% schuldig bevonden. Maar neem aan dat ik daar verder geen verklaring voor af hoef te leggen en die opmerking verder gewoon maar negeer.Klinkt als een hele goede beslissing! Heel veel sterkte en succes! En die opmerking niet serieus nemen hoor, sommige mensen...
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 24 februari 2017 @ 19:29:

[...]





Helemaal gelijk. Hier hetzelfde probleem maar voor sommigen is dat moeilijk te begrijpen.

Sterkte in je verdere proces.

Voor mij is het ruim 4.5 jaar geleden en " pluk" er nu nog de vruchten van.

Niet erg maar tegen sommige mensen zou ik wel eens willen schreeuwen: oogkleppen af, oren open



Dank je wel! Voor jou, en voor alle anderen die hier gereageerd hebben ook veel sterkte met al het herstel!



Dat mensen vooral negatieve verhalen melden ben ik me ook van bewust hoor. De eerste 2 afspraken heb ik zonder ervaringen te lezen ondergaan en nadat mijn gevoel niet lekker was ben ik een beetje gaan zoeken, maar mijn twijfel werd dus alleen nog maar groter. Soms is het even een zoektocht naar wat bij je past, daar is ook iedereen anders in.
Dat is het leuke van mensen. Iedereen is uniek dus niet hetzelfde.

Stel je voor dat iedereen hetzelfde zou zijn



Bedankt. Jij ook sterkte met jouw zoektocht.

Je bent het waard
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal mensen die zo'n traject hebben gevolgd of er nog inzitten.

De meeste mensen die ik ken, deden dat vanwege burn-out achtige klachten of ze wisten niet meer of ze hun werk nog wel leuk vonden.

Maar ze wisten dan ook niet wat voor ander werk ze wel leuk zouden vinden.

De meeste van die mensen, zijn allemaal opgestapt bij hun huidige baan (hetzij vrijwillig, of met een goede regeling via de werkgever).

Dus tja, mijn beeld over Ciran is niet zo heel erg positief.

Ik heb het gevoel 'bij voorbaat weet je al hoe dit traject eindigt'.

Maar misschien valt het in jou geval mee.
Alle reacties Link kopieren
Is Winnock niks voor je?
Piepp, vergeet niet dat het niet aan Ciran ligt of deze mensen een andere baan zoeken.

Het lijkt wel of ik Ciran verdedig maar ik spreek uit ervaring: ze maken je wakker. Kun jij, haal jij het om nog +_20 jaar daar te blijven werken. Wat zou hij graag anders zien. Wat zou jij graag anders zien, kortom een stuk zelfbewustzijn: wat wil ik, wat is haalbaar.



Nogmaals, je wordt bewust gemaakt wat voor jou acceptabel, haalbaar is. Niks mis mee als je jezelf op de voorgrond durft te zetten.

Je hoeft niet alles te slikken wat je werkgever wil.

Jij mag jezelf zijn. Heel belangrijk.
Ik werk nergens dus heb nergens verantwoording af te leggen. Een luxe positie absoluut maar ik weiger te gaan werken waar Arbo technisch of CAO niet gehoord wordt.

Ik ben ook een mens, net als jij.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft er een revalidatietraject gedaan en dat was inderdaad HORROR. Ik zou het dan ook niet doen.



Als je meer wil weten mag je me pb-en. Vanwege privacy kan ik dat niet hier opschrijven.
Leef en laat leven
Alle reacties Link kopieren
Vanavond is op NPO 2 Zembla 21.15 uur over Ciran.
Leef en laat leven
http://www.tvgids.nl/zembla/programma/22253022/
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik schrik echt van wat ze laten zien bij dat programma! Ben blij dat ik daar niet zit. Als ik vergelijk met waar ik nu ga revalideren is het echt een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het traject afgesloten in november afgelopen jaar.

Ik heb er wel veel aan gehad,en het heeft mij gestrekt in de beslissing om mijn werk in de zorg op te geven.

Ze hebben mij laten zien dat hoe ik in de zorg sta dat mijn grootste valkuil is.

Maar ik kwam daar naar een burn out en heb ook mensen gesproken die meer lichamelijke klachten hebben en daar spelen ze niet goed op in hoor ik.

Je moet pijn zien als een signaal en niet als een defect en dat werkt niet altijd

Ik denk dat jij een goede beslissing hebt genomen en wens je veel succes
Alle reacties Link kopieren
quote:RennieGirl schreef op 01 maart 2017 @ 21:28:

Jeetje, ik schrik echt van wat ze laten zien bij dat programma! Ben blij dat ik daar niet zit. Als ik vergelijk met waar ik nu ga revalideren is het echt een wereld van verschil.

Ik heb de uitzending ook gezien en ook dingen meegemaakt die beschreven worden maar wel anders beleeft.

Bv het buiten sporten was geen uitputtingsslag,als het niet ging paste je je aan aan je lichaam en een ieder deed naar zijn kunnen,er werd juist benadrukten je eigen grenzen te leren erkennen en bewaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn besluit al genomen, maar werd inderdaad ook op deze uitzending gewezen. Ik kan alleen maar erg blij zijn dat ik nog meer overtuigd ben van mijn beslissing. Dit was niet de goede plek voor mij geweest. De nare onderbuikgevoelens die ik bij de intake had blijken grotendeels te kloppen. Al met al zaten er toch echt wel schokkende dingen in de documantaire.



Neemt natuurlijk niet weg dat dit voor sommige mensen wel een goede en leerzame plek is. Ongetwijfeld wordt in zo'n uitzending vooral laten zien wat niet goed is. Ik heb meerdere reacties (ook elders op internet) gelezen dat het bij mensen met bijv een burn out vaak wel helpt.



Er zijn voor mij nog genoeg opties, dus daar kom ik gelukkig wel uit. Ik werd in eerste instantie hiernaar verwezen en had geen vergelijkingsmateriaal. Dus ben blij dat ik er op gewezen werd dat er echt zoveel meer mogelijk is en dat je rustig kunt gaan rondkijken tot je iets hebt dat bij je past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven