Werk & Studie alle pijlers

BSN geheim houden als zelfstandige

22-02-2017 20:07 42 berichten
Ik zit net te praten met een zzp'er en die heeft haar btw-nummer niet op haar website en in haar standaardbedrijfsinformatie staan. Zij doet dit omdat haar btw-nummer hetzelfde is als haar BSN. Volgens haar kunnen criminelen met haar BSN leningen en andere dingen aanvragen en kan zij slachtoffer worden van identiteitsfraude. Gaat dat echt zo gemakkelijk? Het verbaast mij dat de overheid die koppeling niet loslaat. Waarom is dat?
Alle reacties Link kopieren
Ben dan toch benieuwd wat het Autoriteit Persoonsgegevens daar van zegt?
@yoshe



Ik ook! Of dat fraude verhaal als ze je BSN weten is een broodje aap of de overheid is in overtreding.
een onbevoegde kan toch niks met je bsn ik snap de angst niet
ik begrijp er ook helemaal niks van, wat kan iemand nou met jouw bsn?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om de combinatie met andere persoonsgegevens.

Overheid roept burgers nota bene zelf op tot voorzichtigheid.
quote:LadyMadonna schreef op 23 februari 2017 @ 11:33:

Het gaat om de combinatie met andere persoonsgegevens.

Overheid roept burgers nota bene zelf op tot voorzichtigheid.Ja, dat vind ik ook erg vreemd. Via KvK is bij eenmanszaken het woonadres eenvoudig te achterhalen. De rest van de gegevens vind je ook vaak eenvoudig op internet, bijvoorbeeld op die stamboomsites.
quote:Pinda-Kaas schreef op 22 februari 2017 @ 20:35:

Ja dit is al jaren een heel irritant punt waar weinig aan gedaan wordt

Ik heb mijn BTW nummer ook niet op mijn website.Ik ook niet. Werk wel sinds een tijdje met iDEAL-betalingen, maar het was hiervoor voldoende om in de algemene voorwaarden te vermelden dat het BTW-nummer in de factuur wordt vermeld (wat ik uiteraard ook doe).
quote:LadyMadonna schreef op 23 februari 2017 @ 11:33:

Het gaat om de combinatie met andere persoonsgegevens.

Overheid roept burgers nota bene zelf op tot voorzichtigheid.en wat denk je daarmee dan te kunnen? stel je heb adres en bsn en vooruit geb. datum. en dan?
Alle reacties Link kopieren
WOW, jullie hebben nog nooit van identiteitsfraude gehoord? Met persoonsgegeven kan een kwaadwillende leningen aanvragen, abonnementen afsluiten, iets op jouw naam huren, toeslagen aanvragen. Vele en vele gevallen zijn bekend. Niet overal zit de check met een id bewijs tussen, zeker bij zaken die online aangevraagd worden.

In mijn omgeving ken ik zo al 2 mensen die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude.



Ik werk zelf voor een instantie waar we bsn gegevens van mensen weten. Mocht dat op een of andere manier naar buiten komen, dan moeten we daar diréct een melding van doen bij het Autoriteit Persoonsgegevens en persoonlijk contact zoeken met die mensen. Je BSN is gewoon prive en hoef ie alleen aan de overheid af te geven. Iedere willekeurige winkelier, ondernemer of bedrijf mag je niet eens je bsn nr te geven.



Ik ben echt verbaasd dat mensen dat niet weten!!
quote:yoshe schreef op 25 februari 2017 @ 08:38:

WOW, jullie hebben nog nooit van identiteitsfraude gehoord? Met persoonsgegeven kan een kwaadwillende leningen aanvragen, abonnementen afsluiten, iets op jouw naam huren, toeslagen aanvragen. Vele en vele gevallen zijn bekend. Niet overal zit de check met een id bewijs tussen, zeker bij zaken die online aangevraagd worden.

In mijn omgeving ken ik zo al 2 mensen die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude.



Ik werk zelf voor een instantie waar we bsn gegevens van mensen weten. Mocht dat op een of andere manier naar buiten komen, dan moeten we daar diréct een melding van doen bij het Autoriteit Persoonsgegevens en persoonlijk contact zoeken met die mensen. Je BSN is gewoon prive en hoef ie alleen aan de overheid af te geven. Iedere willekeurige winkelier, ondernemer of bedrijf mag je niet eens je bsn nr te geven.



Ik ben echt verbaasd dat mensen dat niet weten!!Dit. Echt.
quote:yoshe schreef op 25 februari 2017 @ 08:38:

WOW, jullie hebben nog nooit van identiteitsfraude gehoord? Met persoonsgegeven kan een kwaadwillende leningen aanvragen, abonnementen afsluiten, iets op jouw naam huren, toeslagen aanvragen. Vele en vele gevallen zijn bekend. Niet overal zit de check met een id bewijs tussen, zeker bij zaken die online aangevraagd worden.

In mijn omgeving ken ik zo al 2 mensen die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude.



Ik werk zelf voor een instantie waar we bsn gegevens van mensen weten. Mocht dat op een of andere manier naar buiten komen, dan moeten we daar diréct een melding van doen bij het Autoriteit Persoonsgegevens en persoonlijk contact zoeken met die mensen. Je BSN is gewoon prive en hoef ie alleen aan de overheid af te geven. Iedere willekeurige winkelier, ondernemer of bedrijf mag je niet eens je bsn nr te geven.



Ik ben echt verbaasd dat mensen dat niet weten!!Dat in combinatie met alles wat facebook=whatsapp=Instagram en dropbox van je weten. En dat is.... alles!
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in het programma van de piratenpartij dat zij als standpunt hebben opgenomen dat ze hier mee aan de slag willen

een deuk in een pakkie boter als het alleen bij de piratenpartij blijft, maar goed
quote:yoshe schreef op 25 februari 2017 @ 08:38:

WOW, jullie hebben nog nooit van identiteitsfraude gehoord? Met persoonsgegeven kan een kwaadwillende leningen aanvragen, abonnementen afsluiten, iets op jouw naam huren, toeslagen aanvragen. Vele en vele gevallen zijn bekend. Niet overal zit de check met een id bewijs tussen, zeker bij zaken die online aangevraagd worden.

In mijn omgeving ken ik zo al 2 mensen die slachtoffer geworden zijn van identiteitsfraude.



Ik werk zelf voor een instantie waar we bsn gegevens van mensen weten. Mocht dat op een of andere manier naar buiten komen, dan moeten we daar diréct een melding van doen bij het Autoriteit Persoonsgegevens en persoonlijk contact zoeken met die mensen. Je BSN is gewoon prive en hoef ie alleen aan de overheid af te geven. Iedere willekeurige winkelier, ondernemer of bedrijf mag je niet eens je bsn nr te geven.



Ik ben echt verbaasd dat mensen dat niet weten!!je kan echt geen lening afsluiten met je BSN nummer zonder het daarbij horende paspoort
quote:S-Meds schreef op 25 februari 2017 @ 13:10:

[...]



je kan echt geen lening afsluiten met je BSN nummer zonder het daarbij horende paspoortVolgens mij kan dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige online leningsinstanties kan dat dus wel.



Anyhow, ik zag dezelfde opmerking ook op Linkedin in een discussie voorbij komen waar nog veel meer mensen op reageerden. En de algehele tendens was dat mensen zeiden hun BTW nummer niet te publiceren, omdat hun privacy ze meer waard is. En dat als de overheid daar boetes voor gaat opleggen, ze zullen wijzen op de campagne waarbij de overheid juist iedereen aanraad om zijn/haar BSN nummer niet zo maar af te geven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook het btw-nummer niet op m'n website, wel op de facturen.
quote:yoshe schreef op 28 februari 2017 @ 15:35:

Bij sommige online leningsinstanties kan dat dus wel.



Anyhow, ik zag dezelfde opmerking ook op Linkedin in een discussie voorbij komen waar nog veel meer mensen op reageerden. En de algehele tendens was dat mensen zeiden hun BTW nummer niet te publiceren, omdat hun privacy ze meer waard is. En dat als de overheid daar boetes voor gaat opleggen, ze zullen wijzen op de campagne waarbij de overheid juist iedereen aanraad om zijn/haar BSN nummer niet zo maar af te geven.welke leninginstanties?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven