Geld & Recht alle pijlers

Aanrijding op fiets, snap het even niet met verzekering

23-02-2017 09:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren aangereden op de fiets op een rotonde waar ik voorrang had.



Mevrouw is netjes uitgestapt, er was wat publiek, ik was boos. Veroorzaakster concludeerde snel dat mijn fiets natuurlijk helemaal in orden was, we wisselen netjes gegevens uit en ik krijg haar telefoonnummer en e-mail adres, plus dat van een getuige.



Vandaag mijn verzekering gebeld, schade aan fiets blijkt wel enorm. Alles is krom, total loss.



Mijn verzekering stelt dat ik zelf de schade bij de verzekeraar van de veroorzaakster moet melden. Ik dacht altijd dat dit bij mijn eigen verzekeraar moest en zij onderling dit oplossen met haar verzekeraar.



Ik krijg mw uiteraard niet te pakken.



Ik heb geen rechtsbijstand, wel een WA verzekering, ongevallenverzekering en buiten-de-deur verzekering.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen tot 14 jaar zijn nooit schuldig volgens de wet. Ook al zijn ze willens en wetens met hun fiets tegen een auto aangereden en hebben ze daardoor zelf letselschade.
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 11:15:

Kinderen tot 14 jaar zijn nooit schuldig volgens de wet. Ook al zijn ze willens en wetens met hun fiets tegen een auto aangereden en hebben ze daardoor zelf letselschade.



'Nooit' is veel te kort door de bocht, dit is afhankelijk van de ernst van verkeersfouten van beide partijen.

Overigens kan een kind van 14 wel schuldig zijn, zonder aansprakelijk gesteld te worden.

Schuldig en aansprakelijk zijn, zijn voor de wet twee verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft teruggebeld en we gaan het netjes regelen. Ik heb gewoon wat nare ervaringen met dit soort dingen en mensen die zaken niet netjes afhandelen. Soms schrik ik van mijn eigen vooroordeel.



Het was voor haar ook fijn mij even te spreken.
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 11:15:

Kinderen tot 14 jaar zijn nooit schuldig volgens de wet. Ook al zijn ze willens en wetens met hun fiets tegen een auto aangereden en hebben ze daardoor zelf letselschade.



Niet waar, kind kan wel schuldig zijn maar niet aansprakelijk. En bij opzet is kind ook schuldig én aansprakelijk, de tegenstander is dan verantwoordelijk voor de bewijsvoering maar het kan wel dat je kind aansprakelijk is.

Mijn kind was dus schuldig, maar niet aansprakelijk, vandaar dat ik dat weet.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk wat betreft schuld en aandprakelijkheid maar ik was wat kort door de bocht.

Als je een kind aanrijdt ook al is het jouw schuld niet, dan mag je (verzekering) toch betalen.
Fijn TO!
Alle reacties Link kopieren
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 23 februari 2017 @ 11:38:

Ze heeft teruggebeld en we gaan het netjes regelen. Ik heb gewoon wat nare ervaringen met dit soort dingen en mensen die zaken niet netjes afhandelen. Soms schrik ik van mijn eigen vooroordeel.



Het was voor haar ook fijn mij even te spreken.



Ik snap je gevoel heel goed. Ik was ook erg bang dat degene die mij aanreed misschien niet de juiste gegevens zou achterlaten of misschien het verhaal zou verdraaien als die er wat langer over na zou denken.

Was toch verbaast dat hij 's avonds meteen de telefoon opnam en aangaf de hele dag in de stress te hebben gezeten om hoe het afgelopen was. (Hij had mijn gegevens niet) Dat klopte gewoon niet helemaal met zijn rijstijl en reactie eerder die dag.

Maar gelukkig blijken die vooroordelen niet te kloppen en werken mensen gelukkig gewoon mee!



Houd er wel rekening mee dat het even duurt voor je geld terugkrijgt, bij mij is het afgelopen dinsdag 6 weken geleden en ik heb gisteren een voorschot bedrag gekregen. Moest dus best veel voorschieten. Over een eindbedrag hoor ik veel wisselende verhalen over dat daar bijvoorbeeld jaren overheen kunnen gaan. (Misschien is het bij jou wat concreter, als alleen je fiets kapot is kunnen ze natuurlijk wat makkelijker schade vaststellen dan wanneer je zelf letsel hebt en niet kunt werken enzo)
Alle reacties Link kopieren
TO, dit is dus waarom veel mensen wel een rechtsbijstandverzekering hebben. Als je dit soort dingen niet zelf wilt hoeven regelen, zul je daarvoor moeten betalen in de vorm van premie. Anders moet je het gewoon zelf regelen.



En voor de mensen die roepen "hoe moet je dan uitvinden bij wie de tegenpartij verzekerd is": dat hoeft niet. Je stelt de tegenpartij aansprakelijk en het is aan de tegenpartij om dat vervolgens bij de verzekering te melden.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
http://www.juridischburea ... -10-veel-gestelde-vragen/



Misschien heb je hier iets aan. Staat duidelijke informatie op de site en je kunt ze gratis bellen voor advies. Succes in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven