Geld & Recht alle pijlers

Gestolen, wat nu?

18-02-2017 18:49 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben nieuw hier, heb niemand waar ik het tegen kan zeggen en moet het toch kwijt!



Vanmiddag was ik naar de supermarkt met mijn kinderen, de jongste zat in de kar (het grootste gedeelte ervan) en in de kar stonden 2 tassen van mij wat ik in andere winkels had gekocht. Ik ga afrekenen en na het betalen vroeg ze of ze in Mn tas mocht kijken, ja natuurlijk mag dat! Ze vonden niks in Mn tassen, maar tussen Mn 2 andere tassen lag een pakje geraspte kaas! Ik zei dat dat er vast tussenin gevallen, waarom zou ik alles afrekenen en een zakje geraspte kaas jatten? Kost nog geen 2 euro. Die vrouw flipte en ik moest mee naar achter samen met mijn kinderen! Ik was zo enorm geschrokken en was helemaal in paniek. Ik ben nog nooit in aanmerking geweest met politie. Mijn Mn had Mn kinderen opgehaald en ik moest mee naar het buro. Daar Mn verhaal verteld maar de politie agent gaf me een dikke boete en vertelde erbij dat er een zorgmelding naar jeugdzorg word gestuurd.



Ik ben helemaal van slag. Die boete interesseert meniet maar de melding naar jeugdzorg vind ik heel eng.

Wat kan me te wachten staan?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 17:16:

[...]





En toen kwam ook de politie met loeiende sirenes aanrijden, met allerlei instanties alvast maar in hun kielzog?



Ik kan me best voorstellen dat je er door de manager op aangesproken wordt, maar dat er een hele politiemacht uitrukt voor een zakje geraspte kaas wat per ongeluk onder je tas is geschoven, terwijl je nét voor 80 euro hebt afgerekend en waarvan iedereen kan zien dat het niet expres was, vind ik eerlijk gezegd moeilijk te geloven.Als een winkel meldt bij de politie dat zij iemand hebben aangehouden voor winkeldiefstal moet de politie direct komen. Het is de beslissing van de winkel de politie te bellen. De politie zal dan komen, al is het maar om de situatie niet te laten escaleren. Dat ze 'met een hele politiemacht en loeiende sirenes' zouden zijn gekomen maak jij er van. Waarschijnlijk zijn het gewoon 2 agenten zonder loeiende sirenes geweest. Dat 'jeugdzorg in hun kielzog' zou zijn gevolgd maak jij er ook van. Het enige dat er gebeurt is een standaardmelding (elektronisch) aan jeugdzorg. Ze komen niet naar het bureau of naar de winkel.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen nou wel met z'n allen PJK gaan afzeiken, maar de vraag is nog steeds, bij welke supermarkt gebeurde dat dan, kwam je er al een tijd, en heb je camerabeelden aangevraagd, en ben je al goed in verzet gekomen tegen deze supermarkt. Want deze TO hoeft dat kennelijk niet te pikken want ze heeft geen misdaad begaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marietje81 schreef op 25 februari 2017 @ 17:47:

[...]





Als een winkel meldt bij de politie dat zij iemand hebben aangehouden voor winkeldiefstal moet de politie direct komen. Het is de beslissing van de winkel de politie te bellen. De politie zal dan komen, al is het maar om de situatie niet te laten escaleren. Dat ze 'met een hele politiemacht en loeiende sirenes' zouden zijn gekomen maak jij er van. Waarschijnlijk zijn het gewoon 2 agenten zonder loeiende sirenes geweest. Dat 'jeugdzorg in hun kielzog' zou zijn gevolgd maak jij er ook van. Het enige dat er gebeurt is een standaardmelding (elektronisch) aan jeugdzorg. Ze komen niet naar het bureau of naar de winkel.



Waar het om gaat is dat het me gewoon zelf wel eens is gebeurd. Hele kar boodschappen afgerekend, een klein artikel was onder mijn tas geschoven en was aan mijn aandacht ontsnapt. Merkte ik toen ik mijn tassen uit de kar pakte om alles in te pakken. Heb mijn excuses gemaakt, het is alsnog afgerekend, en heb nooit een manager of een veiligheidsbeambte, laat staan een politie-inzet meegemaakt.



Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat je vanwege een klein artikeltje dat aan je aandacht ontsnapt is, terwijl je de rest wél hebt afgerekend, opeens met allerlei toestanden te maken krijgt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nou pejeka geloof het maar rustig hoor.
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:20:

[...]





Waar het om gaat is dat het me gewoon zelf wel eens is gebeurd. Hele kar boodschappen afgerekend, een klein artikel was onder mijn tas geschoven en was aan mijn aandacht ontsnapt. Merkte ik toen ik mijn tassen uit de kar pakte om alles in te pakken. Heb mijn excuses gemaakt, het is alsnog afgerekend, en heb nooit een manager of een veiligheidsbeambte, laat staan een politie-inzet meegemaakt.



Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat je vanwege een klein artikeltje dat aan je aandacht ontsnapt is, terwijl je de rest wél hebt afgerekend, opeens met allerlei toestanden te maken krijgt.Ik ben wel heel erg blij dat je elke pagina weer eens uitlegt hoe dit is gegaan. Het voegt erg veel toe voor TO dat haar verhaal nu al een keer of tig in twijfel is getrokken.
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 17:03:

[...]





Ik kom al 20 jaar bij dezelfde AH, echt een buurtwinkel, is een kleinere supermarkt. Ik zet mijn tassen altijd opgevouwen vooraan in de kar. Eén keer is daar een zakje kruiden onder geschoven, zonder dat ik het door had, dus na het afrekenen pakte ik mijn tassen en merkte toen dat zakje kruiden wat eronder lag. Heb mijn excuses gemaakt, het alsnog afgerekend, en klaar. Maar echt niet dat de politie met loeiende sirenes en zwaailichten aankwam, sterker nog, de filiaalmanager kwam er niet eens aan te pas, want het was gewoon duidelijk dat het niet met opzet was.Wat een onzin Pejeka. Dat je je in principiële discussies star en onbuigzaam opstelt (en er vanuit gaat dat jouw 'aparte' wereldbeeld maatgevend is) dat ben ik van je gewend. Daar respecteer ik je mening, hoe moeilijk dat soms ook is. Maar dat je die starheid, die eigenwijsheid, ook doortrekt in deze discussies is triest.
quote:sandra1905 schreef op 25 februari 2017 @ 19:20:

[...]



Ik ben wel heel erg blij dat je elke pagina weer eens uitlegt hoe dit is gegaan. Het voegt erg veel toe voor TO dat haar verhaal nu al een keer of tig in twijfel is getrokken.



Maar zo werkt het toch?

Mijn peuter heeft als baby heel vaak spullen uit de winkel gestolen, en ik liep er steeds mee terug om te betalen.

Ik heb nooit met uitgegroeid rood haar in celblok h gezeten, dus wordt er nooit iemand onterecht opgepakt wegens winkeldiefstal.

Zo is dat gewoon.
quote:Het-groepje schreef op 25 februari 2017 @ 19:45:

[...]





Maar zo werkt het toch?

Mijn peuter heeft als baby heel vaak spullen uit de winkel gestolen, en ik liep er steeds mee terug om te betalen.

Ik heb nooit met uitgegroeid rood haar in celblok h gezeten, dus wordt er nooit iemand onterecht opgepakt wegens winkeldiefstal.

Zo is dat gewoon.Propte hij zakjes gehaktkruiden in zijn luiertje?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 25 februari 2017 @ 09:44:

[...]





Ze mogen niet in jouw tas kijken zonder jouw toestemming. Als ze je op heterdaad, nogmaals, op heterdaad betrapt hebben dan mogen ze je staande houden en de politie bellen. Meer niet.



Mijn standaard antwoord als ze in mijn tas willen kijken is: nee.

Voor de volgende keer ;)Dat weet ik wel en dat wist ik toen ik. Maar ik was gewoon te overdonderd dat ik m'n tas aan die medewerker gaf. Ik had zoiets van; kijk er maar in, ik heb toch niks. Achteraf stom van mij natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Raldy schreef op 25 februari 2017 @ 21:52:

[...]





Dat weet ik wel en dat wist ik toen ik. Maar ik was gewoon te overdonderd dat ik m'n tas aan die medewerker gaf. Ik had zoiets van; kijk er maar in, ik heb toch niks. Achteraf stom van mij natuurlijk.en toch zou ik het toestaan als er een medewerker in m'n tas wil kijken,. door te weigeren geef je toch de indruk iets te verbergen
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 25 februari 2017 @ 09:44:

[...]





Ze mogen niet in jouw tas kijken zonder jouw toestemming. Als ze je op heterdaad, nogmaals, op heterdaad betrapt hebben dan mogen ze je staande houden en de politie bellen. Meer niet.



Mijn standaard antwoord als ze in mijn tas willen kijken is: nee.

Voor de volgende keer ;)Dat is onzin want op het raam van de supermarkt waar ik was hing een bord waar op stond dat er in deze supermarkt standaards tassencontrole plaatsvind. Ze mogen het wel vragen. Ik ben in de Aldi ook eens gevraagd om Mn tas te laten zien, mijn antwoord was ook nee maar toen werd de bedrijfsleider erbij gehaald, hele hoop heisa en uiteindelijk moest ik Mn tas laten zien. Zat niks in wat van de winkel was maar het idee dat ze zomaar in je persoonlijke spullen graaien vond ik maar niks. Nu werk ik dan ook altijd maar mee want je wint het toch niet
quote:Miran27 schreef op 26 februari 2017 @ 20:43:

[...]



Dat is onzin want op het raam van de supermarkt waar ik was hing een bord waar op stond dat er in deze supermarkt standaards tassencontrole plaatsvind. Ze mogen het wel vragen. Ik ben in de Aldi ook eens gevraagd om Mn tas te laten zien, mijn antwoord was ook nee maar toen werd de bedrijfsleider erbij gehaald, hele hoop heisa en uiteindelijk moest ik Mn tas laten zien. Zat niks in wat van de winkel was maar het idee dat ze zomaar in je persoonlijke spullen graaien vond ik maar niks. Nu werk ik dan ook altijd maar mee want je wint het toch niet



Als er op het raam staat dat ze je anaal mogen visiteren, buig je dan ook voorover?

Wat er op dat raam staat over tassencontrole is niets anders dan een een huisregel, een afspraak tussen jou en de winkel. Afspraken mag je afzeggen, aanpassen, negeren naar lieve lust. Jij bent immers vrij ten allen tijden van gedachten te veranderen. (Wanneer ben je voor het laatst gearresteerd toen je een afspraak cancelde?) Kortom, niemand kan je forceren je tas open te doen op basis van een huisregel.

Wat wél kan gebeuren is dat ze je in de toekomst niet meer naar binnen laten, maar zelfs dat staat ter discussie heb ik begrepen.





Natuurlijk moet je de boel relatieveren. Als iedereen altijd gecontroleerd wordt bij de uitgang, soit. Als mijn tas bij de AH-zelfscan random gecontroleerd wordt, dan is het zelfs iets ingewikkelder, soit. Maar als ik er zonder fatsoenlijke reden tussenuit wordt gepikt en word gesommeerd om mijn tas af te geven, dan no way in hell dat ik daar aan meewerk. Als ze me dan beletten de winkel te verlaten dan begaan ZIJ een misdaad (vrijheidsberoving).



Tas openen, fouilleren, dat mag alleen de politie (of opsporingsambtenaar) en dan alleen als er een redelijke verdenking is. Zelfs op het vliegveld zullen de beveiligers (=burgers!) je netjes vragen of je tas open mag. Arresteren, tegenhouden, dat mag elke burger mits ze je op heterdaad betrappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 26 februari 2017 @ 21:57:

[...]





Als er op het raam staat dat ze je anaal mogen visiteren, buig je dan ook voorover?

Wat er op dat raam staat over tassencontrole is niets anders dan een een huisregel, een afspraak tussen jou en de winkel. Afspraken mag je afzeggen, aanpassen, negeren naar lieve lust. Jij bent immers vrij ten allen tijden van gedachten te veranderen. (Wanneer ben je voor het laatst gearresteerd toen je een afspraak cancelde?) Kortom, niemand kan je forceren je tas open te doen op basis van een huisregel.

Wat wél kan gebeuren is dat ze je in de toekomst niet meer naar binnen laten, maar zelfs dat staat ter discussie heb ik begrepen.





Natuurlijk moet je de boel relatieveren. Als iedereen altijd gecontroleerd wordt bij de uitgang, soit. Als mijn tas bij de AH-zelfscan random gecontroleerd wordt, dan is het zelfs iets ingewikkelder, soit. Maar als ik er zonder fatsoenlijke reden tussenuit wordt gepikt en word gesommeerd om mijn tas af te geven, dan no way in hell dat ik daar aan meewerk. Als ze me dan beletten de winkel te verlaten dan begaan ZIJ een misdaad (vrijheidsberoving).



Tas openen, fouilleren, dat mag alleen de politie (of opsporingsambtenaar) en dan alleen als er een redelijke verdenking is. Zelfs op het vliegveld zullen de beveiligers (=burgers!) je netjes vragen of je tas open mag. Arresteren, tegenhouden, dat mag elke burger mits ze je op heterdaad betrappen.Zo is het idd!
quote:Groenoog schreef op 25 februari 2017 @ 22:00:

[...]





en toch zou ik het toestaan als er een medewerker in m'n tas wil kijken,. door te weigeren geef je toch de indruk iets te verbergen

Die indruk hebben ze blijkbaar toch al, anders keken ze niet.

Wat is erger, een valse beschuldiging/verdenking van diefstal of jouw weigering je onnodig te laten piepelen?

Als ze denken dat ik iets gestolen heb dan komen ZIJ maar met bewijs. Wat ze niet hebben dus wens ik ze een goede dag.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ligt het er bij de Aldi ook aan of je je tas(sen) in je winkelkar hebt staan. Ik heb m'n tas altijd aan die haak hangen achteraan de winkelkar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven