groot verschil taxatie woning

25-02-2017 15:13 46 berichten
Mijn moeder heeft in 2009 een appartement gekocht voor 2 ton. Ze heeft het een beetje laten opknappen en overal grote op maat gemaakte kasten laten plaatsen. In 2013 heeft ze het huis verkocht voor 170k aan een bekende. Op dit moment is het appartement getaxeerd op 250k en de vraagprijs is 265k. Ik vind dat verschil erg groot. Is de huidige vraagprijs teveel of is het appartement in 2013 te laag getaxeerd? Of ligt dit vooral aan de huizenmarkt? 2009 was volgens mij een niet al te best jaar op een woning te kopen en nu trekt de markt aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 25 februari 2017 @ 18:34:

[...]





De wasmachine zat bij het huis. Mijn moeder heeft alles achtergelaten behalve haar bed en persoonlijk spul. Mijn familielid vond dat hij recht had op een goedwerkende wasmachine. De wasmachine was een kat in de zak. Ze heeft ook geen nieuwe gekocht, maar dat was omdat ik had gezegd dat ze dat niet moest doen.

Het heeft niets met de waarde van het huis te maken, maar ik heb dat wel als argument gebruikt om haar geen wasmachine te laten kopen. Zij voelde zich schuldig.



Voor de rest is het mij nu duidelijk. Gevalletje pech.



Helemaal geen gevalletje pech.



Je moeder heeft zelf besloten om haar huis voor een bepaalde prijs te verkopen. Eigen beslissing, niks pech.



Je moeder heeft daarbij bepaalde apparatuur die in het huis aanwezig was, in de koop inbegrepen. Haar verantwoordelijkheid niet als die wasmachine of ijskast of kookplaat of wat ze dan ook heeft achtergelaten, het dan na een aantal jaren begeeft.



Ik zie niet in waarom je daar nog wakker over zou moeten liggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik lig er ook niet wakker van. Ik verbaas me alleen dat de woning in nauwelijks 4 jaar 80k meer waard is. Het is geen huis in een duurder segment ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 25 februari 2017 @ 18:51:

Ik lig er ook niet wakker van. Ik verbaas me alleen dat de woning in nauwelijks 4 jaar 80k meer waard is. Het is geen huis in een duurder segment ofzo.Ik zou zeggen: loslaten. Je kunt er niks mee, je hebt geen enkel recht op verhaal, en je kan je er elke dag aan gaan zitten ergeren, maar daar doe je alleen jezelf mee tekort.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
De prijzen van woningen in R'dam zijn behoorlijk op en neer gegaan de afgelopen jaren. De gemiddelde verkooppprijs was in 2009 185.000 euro (5000 euro lager dan in 2008), in 2013 bijna 174.000 euro en in 2016 alweer 196.000 euro. En dat zijn slechts gemiddelden, het verschilt ook nog behoorlijk per wijk en per type woning. Inmiddels zitten we in 2017 en spreken ze zelfs van "Amsterdamse toestanden" omdat de woningmarkt in R'dam zo over zijn toeren is. Het kan dus best zijn, afhankelijk van de locatie, dat de taxaties heel realistisch waren op het moment dat ze uitgevoerd werden.



Zie oa hier voor meer info:

http://financieel.infonu. ... r-wijk-en-per-m-2016.html
En hier nog wat info over de ontwikkelingen van de laatste maanden:



https://www.google.nl/amp ... -aan-6021110-a1539912/amp

(Prijzen voor appartementen in centrum met wel 25% gestegen volgens MVM-makelaar!!!)



https://www.rtlnieuws.nl/ ... t-nvm-rotterdam-rotterdam
quote:-NummerZoveel- schreef op 25 februari 2017 @ 19:09:

En hier nog wat info over de ontwikkelingen van de laatste maanden:



https://www.google.nl/amp ... -aan-6021110-a1539912/amp

(Prijzen voor appartementen in centrum met wel 25% gestegen volgens MVM-makelaar!!!)



https://www.rtlnieuws.nl/ ... t-nvm-rotterdam-rotterdamBedankt voor de links. Ik denk ook wel dat de locatie de waarde bepaalt. Het centrum en upcoming wijken. In mijn straat merk ik niets van prijsstijgingen en dat terwijl het toch een zeer gewilde straat is. Best jammer voor mij, want ik wil verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 2013 ons appartement (in een grote stad) laten taxeren. De verwachte verkoopprijs was toen 150k. Dit vonden we te laag en we besloten te wachten met verkopen. En eind 2016 verkocht voor 215k.



Zulke grote verschillen zijn dus echt realistisch! En je moet ook meenemen dat je moeder ook makelaarskosten bespaard heeft. Jouw moeder heeft op het verkeerde moment een huis gekocht en op het verkeerde moment verkocht.
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 17:31:

[...]





Ja en dán? Wat moet je er dan mee? Alsnog de huidige kopers na een aantal jaar gaan vertellen dat ze te weinig betaald hebben, of wát?



Stel dat ik een peperdure Mercedes had, en ik heb die een aantal jaar geleden verkocht voor een prijs waarvan ik achteraf denk: "Hm, die was misschien wel een beetje laag bij nader inzien"... Moet ik dan nu, 5 jaar of meer later, alsnog naar die mensen gaan om hen daarmee te confronteren, ofzo?



Dus wat wil TO ermee bereiken, is mijn vraag.Gewoon nieuwsgierig je hoeft niet altijd ergens iets mee
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:59:

[...]





Ik zou zeggen: loslaten. Je kunt er niks mee, je hebt geen enkel recht op verhaal, en je kan je er elke dag aan gaan zitten ergeren, maar daar doe je alleen jezelf mee tekort.

Verbazen en ergeren zijn geen synoniemen.

Zij vindt het gewoon wel even interessant. En ik ook
Alle reacties Link kopieren
2009 was nèt voor de crisis, 2013 er midden in. En nu gaat het goed/snel vooral voor huizen onder de 3 ton.
quote:MamaBritta schreef op 25 februari 2017 @ 20:35:

Wij hebben in 2013 ons appartement (in een grote stad) laten taxeren. De verwachte verkoopprijs was toen 150k. Dit vonden we te laag en we besloten te wachten met verkopen. En eind 2016 verkocht voor 215k.



Zulke grote verschillen zijn dus echt realistisch! En je moet ook meenemen dat je moeder ook makelaarskosten bespaard heeft. Jouw moeder heeft op het verkeerde moment een huis gekocht en op het verkeerde moment verkocht.



Dat is een vergelijkbaar verschil inderdaad. Ik dacht eigenlijk dat sommige woningen en dan met name in het hogere segment veel in prijs waren gezakt en dat in de lagere segmenten de prijs stabiel was gebleven. Misschien is dat dan nog lager. Huizen van ca een ton. Toch een enge geachte dat je zo het schip in kan gaan met een koophuis.

Dat mijn moeder een foutje heeft gemaakt was mij wel duidelijk.

Gelukkig voor jou heb je het niet in die tijd verkocht.
2013 was gewoon een ontzettend rot verkoopjaar. Ik weet daar helaas én gelukkig alles van. Niet teveel over nadenken. Er is zo'n website waarop je de vermoedelijke stijgingen/dalingen met betrekking van de waarde van je woning kunt zien, een inschatting. Even kijken of ik de site voor je kan vinden...
Deze:

https://www.wegwijs.nl/berekenen/wat-is-mijn-huis-waard
quote:NYC schreef op 25 februari 2017 @ 22:12:

Deze:

https://www.wegwijs.nl/berekenen/wat-is ... is-waardOh dat is handig. Mijn huis is opeens heel duur.
quote:NYC schreef op 25 februari 2017 @ 22:12:

Deze:

https://www.wegwijs.nl/berekenen/wat-is ... s-waardNet even getest, maar voor mijn huis klopt de berekening in elk geval niet. Ik denk dat dit komt omdat er per provincie wordt berekend, en in onze provincie verschilt de prijsontwikkeling per gemeente nogal.
Volgens die site is het huis van mijn moeder nu 197k waard.

Ze kijken alleen naar prijs. Ik zou eerder naar oppervlakte kijken en locatie. Onderhoud ook wellicht.
quote:Niceday76 schreef op 25 februari 2017 @ 21:32:

[...]



Verbazen en ergeren zijn geen synoniemen.

Zij vindt het gewoon wel even interessant. En ik ookDat klopt. Ik erger me ook totaal niet. Waar dat vandaan komt. Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 25 februari 2017 @ 18:34:

[...]





De wasmachine zat bij het huis. Mijn moeder heeft alles achtergelaten behalve haar bed en persoonlijk spul. Mijn familielid vond dat hij recht had op een goedwerkende wasmachine. De wasmachine was een kat in de zak. Ze heeft ook geen nieuwe gekocht, maar dat was omdat ik had gezegd dat ze dat niet moest doen.

Het heeft niets met de waarde van het huis te maken, maar ik heb dat wel als argument gebruikt om haar geen wasmachine te laten kopen. Zij voelde zich schuldig.



Voor de rest is het mij nu duidelijk. Gevalletje pech.Noh, ook gevalletje vreemd familielid?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 25 februari 2017 @ 23:18:

[...]





Noh, ook gevalletje vreemd familielid?Eigenlijk is hij de meeste normale.
Alle reacties Link kopieren
In 2009 was de crisis al begonnen, alleen had niet iedereen dat door. Prijzen zijn toen zo'n 20-25% gezakt.

De bodem was 2013/2014. Van 200k naar 170k klinkt dan niet gek. Je zou met soortgelijke huizen op dezelfde locatoe moeten kijken.

Die inbouwkasten zijn overigens niet waardeverhogend.



En nu kijken of die 250k er ook voor gegeven wordt. Ik vind het wel een grote prijsstijging.
Het huis is nu al verkocht. Voor de vraagprijs. Echt heel bizar dat het allemaal zo snel gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven