middag slaapje baby: helpen inslapen

25-02-2017 14:36 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine man is 9 weken. Hij heeft erg veel moeite met inslapen overdag want resulteert in een jegelige oververmoeide baby. Wie heeft tips?



De nachten slaapt hij prima, van 8 tot 9 met ca 3 x borstvoeding. Slaapt in de co sleeper. Als hij op is, is hij na een uurtje echt moe. Dus weer naar bed. Leg hem dan in zijn ledikantje na wat kroelen en blijf er eventjes bij. Eerste slaapje lukt zo meestal wel maar dan...

Is na 45 minuten waker, wil eten en daarna lukt het slapen in zijn ledikantje niet meer overdag. Probeer het, bij echt brullen haal ik hem eruit en probeer ik het op schoot/wagen/box/grote bed etc.

Lukt dan uiteindelijk wel, maar altijd als hij al veel te moe is en dan vaak bij aan de borst in bed. En weer na 45 minuten waker met honger of zo lang niet kunnen inslapen dat het al weer voedingstijd is.



Wie heeft tips voor het inslapen maar ook zodat hij een 2 slaapcyclussen aan elkaar gaat plakken? Lijkt me zo veel fijner voor hem zelf ook
Herkenbaar, heb voor hem een PuckaBaby gekocht, sindsdien slaapt hij als een roosje uren achter elkaar.

Werkt fantastisch, voor mij en zoon was dit de gouden tip.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnekop schreef op 25 februari 2017 @ 15:02:

Speentje wil hij echt niet helaas. Terwijl ik wel zuigbehoefte zie. Maar sabbelen wil hij alleen aan m'n pink



Inbakeren nog niet gedaan, ik dacht dat dat meer was als ze last hebben van maaiende armpjes maar hij is niet echt motorisch onrustig eigenlijkHeb je verschillende soorten uitgeprobeerd? Mijn kinderen vonden die dental spenen niks, maar de avent/mam spenen wel fijn, misschien is dat een oplossing? Sinds ze die gebruikten sliepen ze een stuk beter. Dit in combinatie met inbakeren werkte perfect. ( bij mijn oudste, mijn jongste hield niet van inbakeren )
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 25 februari 2017 @ 16:35:

[...]



Heb je verschillende soorten uitgeprobeerd? Mijn kinderen vonden die dental spenen niks, maar de avent/mam spenen wel fijn, misschien is dat een oplossing? Sinds ze die gebruikten sliepen ze een stuk beter. Dit in combinatie met inbakeren werkte perfect. ( bij mijn oudste, mijn jongste hield niet van inbakeren )oh ja. Maar ik denk dat dat hetzelfde is als met flessen :( daar hebben we ook en la vol van inmiddels. Maar drinken... nee hoor. Liever z'n mama
Alle reacties Link kopieren
Precies tzelfde had ik met mijn baby van nu 5 maanden. Ik heb haar gewoon bij me gehouden en me er niet druk over gemaakt, wel soms tussendoor een keer geprobeerd overdag in d'r eigen bedje en opeens met 3.5 maand lukte t en wilt ze niks anders meer, slaapt nu al vanaf 3.5 maand van 9 tot 11 en van 13u tot 15/15.30.



Echt niet druk maken, komt vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verbaasd dat jullie allemaal zo goed bijhouden wanneer en hoe lang jullie baby's slapen. Bij 9 à 10 wkn sliepen mijn kinderen gewoon wanneer ze moe waren (waar dan ook) en waren ze wakker wanneer ze niet moe waren. Ik dacht/denk helemaal niet in 'slaapjes' bij zo'n jonge baby en ik hield ook niet bij hoe lang ze precies wakker waren. Ritme komt later.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een wiegeliedje zingen:



Stekelvarkentjes wiegelied



Suja suja Prikkeltje, daar buiten schijnt de maan,

je bent een stekelvarkentje, maar trek het je niet aan,

je bent een stekelvarkentje, dat heb je al begrepen,

De leeuwen hebben manen en de tijgers hebben strepen

en onze tante eekhoorn heeft een roje wollen staart,

maar jij hebt allemaal stekeltjes en dát is zoveel waard.



Stekelvarkentje wiegelied
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveMona schreef op 25 februari 2017 @ 17:28:

Ik ben verbaasd dat jullie allemaal zo goed bijhouden wanneer en hoe lang jullie baby's slapen. Bij 9 à 10 wkn sliepen mijn kinderen gewoon wanneer ze moe waren (waar dan ook) en waren ze wakker wanneer ze niet moe waren. Ik dacht/denk helemaal niet in 'slaapjes' bij zo'n jonge baby en ik hield ook niet bij hoe lang ze precies wakker waren. Ritme komt later.ik lees hier niemand die het over ritme heeft hoor
Alle reacties Link kopieren
In die periode sliep mijn zoontje in de draagzak of aan de borst. Ook met 14 weken op de opvang maar steeds max drie kwartier per keer (in de box, schommel, wagen of bed). Rond vijf a zes maanden pas meerdere cycli aan elkaar gaan koppelen overdag als hij in z'n eigen bedje lag.

Nu is hij 1 en slaapt hij 1,5 tot 2,5 uur overdag (een slaapje).
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveMona schreef op 25 februari 2017 @ 17:28:

Ik ben verbaasd dat jullie allemaal zo goed bijhouden wanneer en hoe lang jullie baby's slapen. Bij 9 à 10 wkn sliepen mijn kinderen gewoon wanneer ze moe waren (waar dan ook) en waren ze wakker wanneer ze niet moe waren. Ik dacht/denk helemaal niet in 'slaapjes' bij zo'n jonge baby en ik hield ook niet bij hoe lang ze precies wakker waren. Ritme komt later.



Dat heeft niets met ritme te maken of slaapjes bijhouden. Ik wist, zonder ook maar een keer op de klok te hoeven kijken, dat mijn baby's binnen drie kwartier weer wakker werden. Tenzij ik ernaast lag of kind in de doek had.



En het was geen kwestie van 'als ze moe zijn, slapen ze'. Als ze moe waren, moest ik iets ondernemen om ze te laten slapen. Anders gingen ze compleet over de zeik.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 25 februari 2017 @ 19:40:

[...]





Dat heeft niets met ritme te maken of slaapjes bijhouden. Ik wist, zonder ook maar een keer op de klok te hoeven kijken, dat mijn baby's binnen drie kwartier weer wakker werden. Tenzij ik ernaast lag of kind in de doek had.



En het was geen kwestie van 'als ze moe zijn, slapen ze'. Als ze moe waren, moest ik iets ondernemen om ze te laten slapen. Anders gingen ze compleet over de zeik.Ok, dan heb ik vast gewoon geluk gehad. Misschien heb ik het ook niet helemaal goed geïnterpreteerd, maar het woord 'slaapje' kwam op mij over als iets geplands. Na teruglezen zie ik dat het anders bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 25 februari 2017 @ 19:40:

[...]





Dat heeft niets met ritme te maken of slaapjes bijhouden. Ik wist, zonder ook maar een keer op de klok te hoeven kijken, dat mijn baby's binnen drie kwartier weer wakker werden. Tenzij ik ernaast lag of kind in de doek had.



En het was geen kwestie van 'als ze moe zijn, slapen ze'. Als ze moe waren, moest ik iets ondernemen om ze te laten slapen. Anders gingen ze compleet over de zeik.Oh wat enorm fijn om te horen. Als mijne niet op iemand slaapt is ie ook met 3 kwartier wakker, bij ons haalt hij zo de anderhalf/twee uur (Iedereen roept dat ie niet steeds bij ons moet, maar dan slaapt hij dus veel minder of hij wordt direct wakker. Dan lijkt me bij ons en dus langer toch beter?) en het over de zeik gaan als je niets doet is ook exact hetzelfde. Hij is nu bijna 7 maanden..Gaat dat nog over?
anoniem_307801 wijzigde dit bericht op 25-02-2017 22:00
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janeway schreef op 25 februari 2017 @ 21:51:

[...]





Oh wat enorm fijn om te horen. Als mijne niet op iemand slaapt is ie ook met 3 kwartier wakker, bij ons haalt hij zo de anderhalf/twee uur (is dat trouwens beter dan die drie kwartier, langer slapen?) en het over de zeik gaan is ook exact hetzelfde. Hij is nu bijna 7 maanden..Gaat dat nog over?



Mijn kinderen zijn nu 4, 3 en 1,5. De oudste twee kunnen inmiddels redelijk zelf in slaap komen en slapen 's nachts redelijk (en als ze teveel wakker worden, hevel ik ze over naar ons bed).



De jongste heeft ons nog echt nodig om in slaap te komen. De ene keer slaapt hij drie kwartier achtereen (overdag), de andere keer 2,5 uur achter elkaar.

's Nachts heel wisselend. Soms is hij ontelbare keren wakker en soms maakt hij ineens een ruk van 5 uur:)



Het gaat over! Denk ik;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Janeway schreef op 25 februari 2017 @ 21:51:

[...]





Oh wat enorm fijn om te horen. Als mijne niet op iemand slaapt is ie ook met 3 kwartier wakker, bij ons haalt hij zo de anderhalf/twee uur (Iedereen roept dat ie niet steeds bij ons moet, maar dan slaapt hij dus veel minder of hij wordt direct wakker. Dan lijkt me bij ons en dus langer toch beter?) en het over de zeik gaan als je niets doet is ook exact hetzelfde. Hij is nu bijna 7 maanden..Gaat dat nog over? Wij vinden van wel:) Zeker met dat kleine grut in huis vind ik slaap heel belangrijk. Dus ik laat de rest roepen.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde hier gehad tot ik bij elk slaapje de baby in zijn dekentje wikkelde. Soort van licht inbakeren. Sliep hij eindelijk rustig door.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar hoor, hier alles geprobeerd om het te verbeteren maar helaas geen gouden tip gevonden die het oploste. Het ging wel steeds een stukje beter naarmate ze ouder werd. Vanaf een maand of 6 ging 1 dutje per dag goed en de rest mwah. Echt goed slaapt ze hier overdag pas sinds ze zichzelf in slaap duimt. Maar ja, dat deed ze pas toen ze 11 maanden was...
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby slaapt her langst als ik er naast lig te slapen. Hij slaapt zijn hele leven al 45 min aan een stuk, dan geef ik hem weer de borst en slaapt hij verder.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar ook. Zoveel geprobeerd en ineens hadden we de oplossing. Hij wilde meer voeding in 1 keer en dan minder vaak. Maar das fles en geen borst natuurlijk (maar kan w wel iets met voeding zijn?)....ook lieten we hem uiteindelijk beneden slapen in de bak wat ons weer rust gaf om de trap niet 100x op en af te gaan. Nu slaapt hij 1,5 tot 2 uur achter elkaar en is het oververmoeide weg.
Heel herkenbaar! Zijn jullie veel op pad?

Wij gingen er heel veel op uit met ons zoontje en daardoor wende hij eraan om in slaap gewiegd te worden in de MC of kinderwagen. Op zich niet erg, maar hij kon niet meer in zijn eigen bedje in slaap vallen en 4x per dag in slaap wiegen is ook een beetje veel van het goede.



Wij zijn een week thuis gebleven en hebben in die week hem steeds 1,5 uur na zijn vorige slaapje weer op bed gelegd. We lieten hem dan 5 a 10 minuutjes huilen (wel huilen, niet krijsen - als hij echt overstuur was gaven we het op voor die keer en wiegden we hem in slaap), kwamen dan terug om zijn speen te geven (wil jouw zoontje niet, maar misschien kan je in elk geval even troosten). Na die week ging het slapen veel beter. Hij slaapt nog steeds maar 30 a 45 minuten, maar aangezien het in slaap komen niet meer zo moeilijk is, vinden we dat niet zo'n punt. Hij is uitgerust en wij zijn niet meer uren bezig om hem in slaap te krijgen. We hebben ook een lampje die sterren projecteert met muziekje.



Succes! Kan best lastig zijn als het zo moeilijk is om je baby in slaap te krijgen he?
Alle reacties Link kopieren
Hi spinnenkop

Gefeliciteerd met je zoon, mijn baby sliep de eerste vier maanden veel op mij overdag idd in de draagdoek dat was super fijn anders ook in de box of de wagen. Ze is vanzelf beter in eigen bed gaan slapen dus niet bang zijn dat t zo blijft gewoon geven wat hij nu nodig heeft
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips!



Vandaag inbakeren in 2 multidoeken geprobeerd. En dat werkte zowaar. Geen idee of het eenmalig was, maar ga ik vaker doen.



Hij sliep anderhalf uur en dronk daarna naar mij idee langer/ meer. Dus ik denk zeker dat slapen en voedig samenhangen. Een uitgeruste baby drinkt effectiever en slaapt vervolgens beter... dus ik zie daar mogelijkheden



verder zijn er een soothie en draagdoek onderweg met de postbode. Mijn 'plan' is slaapjes lang genoeg te krijgen op welke manier dan ook om een uitgeruste baby te hebben en zo waarschijnlijk ook uit de cyclus van snel weer voeding willen te komen. Heb hierbij hulp van de lactatiekundige van het cb.





Dus bedankt voor de tips en herkenning. Het helpt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is bijna 11 weken en ik krijg hem overdag niet in bed. Hij gaat erin bij de 1e signalen, vaak is hij dan ff stil maar uiteindelijk gaat hij elke keer huilen. Soms als ik er bij blijf valt hij in slaap om stipt na 45 min wakker te worden. Ik laat hem ook wel ff huilen, maar dat gaat over in schreeuwen en haal ik hem eruit want slapen lukt dan echt niet meer. Beneden slaapt hij op mijn arm vrij snel en leg ik hem over in de box (hij ligt dan in een baby nestje).

Dan slaapt hij zo een paar uur achter elkaar. Ik denk nu maar zo 'hij slaapt in ieder geval dus geen oververmoeid en baby'...Die krijg ik wel als ik hem boven laat want dan slaapt hij niet.

Het gekke vind ik altijd dat ze overdag niet in bed willen/kunnen slapen maar de nacht wel. En ik vind het bijzonder dat ze zo moe kunnen zijn maar gewoon niet in slaap vallen!



Ik merk dat ik vooral onrustig wordt soms. Ik ben stiekem toch bang dat ik hem een verkeerd slaappatroon aanleer door bij mij te slapen ipv bed en hem slapend weg te leggen. Maar anderzijds weet ik echt niet wat ik anders moet doen want hij vertikt het gewoon in bed. Ik vind het ook heerlijk dat ik hem blijkbaar die geborgenheid kan geven en hij lekker bij mij in slaap valt. Mijn dochter deed dat nooit, die was zo snel overprikkeld dat ze juist alleen maar in bed sliep. Zij is altijd en nog steeds een hele goede slaper, en omdat mijn zoontje anders is ben ik bang dat hij straks niet zo goed gaat slapen.

Maar ja, hij is vandeweek pas 11 weken dus het zal vast wel goed komen
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnekop schreef op 26 februari 2017 @ 19:00:

Bedankt voor alle tips!



Vandaag inbakeren in 2 multidoeken geprobeerd. En dat werkte zowaar. Geen idee of het eenmalig was, maar ga ik vaker doen.



Hij sliep anderhalf uur en dronk daarna naar mij idee langer/ meer. Dus ik denk zeker dat slapen en voedig samenhangen. Een uitgeruste baby drinkt effectiever en slaapt vervolgens beter... dus ik zie daar mogelijkheden



verder zijn er een soothie en draagdoek onderweg met de postbode. Mijn 'plan' is slaapjes lang genoeg te krijgen op welke manier dan ook om een uitgeruste baby te hebben en zo waarschijnlijk ook uit de cyclus van snel weer voeding willen te komen. Heb hierbij hulp van de lactatiekundige van het cb.





Dus bedankt voor de tips en herkenning. Het helpt!Als je Googlet op borstvoeding en inbakeren kom je een aantal adviezen tegen die die combi afraden. Waarschijnlijk is het gedrag van jouw baby gewoon heel normaal en gezond. Inbakeren kan een verkeerde invloed hebben op hem en op je productie.
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 26 februari 2017 @ 19:38:

Mijn zoontje is bijna 11 weken en ik krijg hem overdag niet in bed. Hij gaat erin bij de 1e signalen, vaak is hij dan ff stil maar uiteindelijk gaat hij elke keer huilen. Soms als ik er bij blijf valt hij in slaap om stipt na 45 min wakker te worden. Ik laat hem ook wel ff huilen, maar dat gaat over in schreeuwen en haal ik hem eruit want slapen lukt dan echt niet meer. Beneden slaapt hij op mijn arm vrij snel en leg ik hem over in de box (hij ligt dan in een baby nestje).

Dan slaapt hij zo een paar uur achter elkaar. Ik denk nu maar zo 'hij slaapt in ieder geval dus geen oververmoeid en baby'...Die krijg ik wel als ik hem boven laat want dan slaapt hij niet.

Het gekke vind ik altijd dat ze overdag niet in bed willen/kunnen slapen maar de nacht wel. En ik vind het bijzonder dat ze zo moe kunnen zijn maar gewoon niet in slaap vallen!



Ik merk dat ik vooral onrustig wordt soms. Ik ben stiekem toch bang dat ik hem een verkeerd slaappatroon aanleer door bij mij te slapen ipv bed en hem slapend weg te leggen. Maar anderzijds weet ik echt niet wat ik anders moet doen want hij vertikt het gewoon in bed. Ik vind het ook heerlijk dat ik hem blijkbaar die geborgenheid kan geven en hij lekker bij mij in slaap valt. Mijn dochter deed dat nooit, die was zo snel overprikkeld dat ze juist alleen maar in bed sliep. Zij is altijd en nog steeds een hele goede slaper, en omdat mijn zoontje anders is ben ik bang dat hij straks niet zo goed gaat slapen.

Maar ja, hij is vandeweek pas 11 weken dus het zal vast wel goed komenDat je je baby iets kan/moet leren betreft slapen is nogal een misvatting. We slapen allemaal op de ene manier beter dan op de andere, en baby's zijn volop in ontwikkeling. Sluit aan bij de behoefte van je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 26 februari 2017 @ 22:28:

[...]





Dat je je baby iets kan/moet leren betreft slapen is nogal een misvatting. We slapen allemaal op de ene manier beter dan op de andere, en baby's zijn volop in ontwikkeling. Sluit aan bij de behoefte van je kind.



Ja mee eens. Dat ervaar ik ook zelf, ik volg zijn behoefte en dat is nu vooral bij mij beneden slapen. Dat is dan ook prima. Maar ik ben wel eerlijk dat ik daar wel aan moest wennen, omdat je meestal toch hoort dat een baby in bed hoort te slapen en dat je anders weet ik veel wat fout doet.

Net als dat het cb hem een paar weken geleden op 5x 200 wilde zetten, want qua gewicht kon hij dat makkelijk hebben. Alleen wilde hij dat niet! We hebben het dan ook niet gedaan en hebben hem gevolgd, maar toch zie je maar hoe de 'regeltjes' zo anders kunnen zijn
Mijn zoontje ging pas na drie maanden overdag meerdere slaapcycli aan elkaar plakken. En toen ging het ook helemaal vanzelf. Mijn advies zou dus zijn: laat het idee los dat het anders zou moeten en volg je kindje zo veel mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven