Elkaar motiveren; gezond leven en dagritme creeëren

15-01-2016 15:06 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik twijfelde over de pijler, toch maar Psyche gedaan, maar had ook gezondheid kunnen zijn

Het gaat bij mij al een tijdje niet zo lekker, ik zit in een soort burn-out en heb daarbij veel vage fysieke klachten etc.

Extreme vermoeidheid, pijn en spanning, waardoor ik niet lekker in mijn vel zit

Deze week is een stukje hulpverlening gestart wat ontzettend fijn is.



Waar ik echter tegen aanloop is dat ik momenteel in de ziektewet zit en hele dagen thuis ben.

Er komt echter niets uit mijn handen, mijn dag-nachtritme is verstoord, ik eet niet goed, ik beweeg amper.

Ik ben dit enorm zat en wil dit graag anders doen. Ik "weet" daarbij wat goed voor mij is, mbt slapen, eten, bewegen, dingen ondernemen, alleen het komt er steeds niet van. Noem het gebrek aan discipline, luiheid, of teveel vastzitten in het "denken" ipv doen! Het maakt ook niet uit, ik wil het graag anders.



Ik ben op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten, die wellicht door ziekte, een burn-out, depressie, werkloosheid ed ook thuis zitten en tegen dezelfde problemen aan lopen. Die graag willen, maar net als mij vastlopen in het doen.



We kunnen elkaar hier motiveren, stimuleren en desnoods elkaar een schop onder de kont geven!

Dus wie wil er samen met mij aan de slag?
Choose love in everything you do! ♥
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik gister al schreef heb ik vandaag wat dingetjes uitgezocht.

Ik heb een soort dagstructuurlijst gemaakt, met daarin vaste momenten voor het opstaan, eten, rust/activiteit en slapen, om zo toch iets meer houvast te hebben en om bij voorbaat al niet teveel te doen.



Qua activiteit heb ik meerdere mogelijkheden dat is niet vastgelegd want wisselt per dag. Activiteiten kunnen afspraken zijn, een stukje beweging of dingen van mijn "moeten" of "leuke dingen" lijstje zijn. Ik heb nog 2 andere lijsten gemaakt, 1 met allemaal "moet" dingetjes; denk aan: belangrijk telefoontje/mailtje plegen, iets uitwerken voor studie, klusjes in huis etc. Daarnaast een "leuke dingen" lijst met dingetjes wat ik leuk vind om te doen.



Streven is om iedere dag 1 beweegmoment, 1 ding van "moeten" lijstje en 1 ding van "leuke dingen" lijstje te doen. Misschien dat ik op zondag al vaststel welke "moeten" dingen er die week zijn. Per dag kan ik dan bekijken welke ik daarvan ga doen.



Vandaag heb ik gewandeld (beweging) naar de bieb en boeken teruggebracht (moeten of iets leuks), deze lijsten uitgewerkt (moeten of iets leuks) en daarmee in principe mijn streven voor vandaag dus al gehaald. Wat helemaal niet veel energie/tijd heeft gekost.

Toch geeft het een goed gevoel en ook dat ik iets nuttigs heb gedaan.



Ben benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken
Choose love in everything you do! ♥
Goedzo morfientje! Heb je ook nog je 'basislijst' van vorige week? Of is dit de vervanger?



Hier heb ik de dag overleefd. Ik wil verder niks kwijt over mijn relatiecrisis, dat het dik kut is mag duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat is duidelijk Tiny. Sterkte.



Is naast mijn basislijst. Dat komt op hetzelfde neer dit is alleen iets specifieker.
Choose love in everything you do! ♥
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met iedereen?

Qua dagritme ed schommeld het enorm bij mij. Ik volg 2 uitersten. Ene kant erg gediciplineerd. Andere kant helemaal geen structuur. Bij beide voel ik mij goed. Maar ik zou graag balans willen.



Ook besef ik dat ik bijna op een obsessieve manier er mee om ga en dat het een soort vlucht word. Vlucht van de werkelijkheid, mijn gevoel wat er onder ligt. Dat stuk wat ik al jaren wegstop en waardoor het verkeerd is gegaan.. ik dacht oprecht dat ik het nu anders deed. Maar blijkbaar heb ik mijzelf dubbel voor de gek gehouden..
Choose love in everything you do! ♥
hoi morfientje,



wilde vandaag ook weer komen posten. je schrijft dat je je bij beide goed voelt, maar toch zoek je meer balans? dus je voelt je er niet helemaal goed bij? als je je goed voelt is het misschien ook gewoon goed zo? de ene dag actiever dan de andere dag. vluchten is dan weer niet constructief, alles wegwerken en jezelf afleiden met dit soort 'projecten'. ik herken wel dat je jezelf telkens 'voor de gek' kan houden. hoe gaat het met je therapie?



hier...mwah. ik ga beginnen met medicatie. op mijn werk besproken waar ik tegenaan loop. leven lijkt zo'n onomkeerbare puinhoop soms. andere momenten heb ik meer hoop, lukken dingen beter, heb ik even weer een beetje energie. maar het is dan nog zo weinig in vergelijking met eerder. vandaar ook de medicatie, heb werkelijk niks meer te verliezen. ik vind het zo erg dat ik al zo lang aan het knokken ben en dat alles uit eindelijk alleen maar erger is geworden. soms heb ik geen puf meer, maarja, het leven gaat door, dus ik ook.



helaas geen opbeurende post. ik probeer steeds mijn basislijst vast te houden, dat is de laatste dagen niet gelukt, maar het doet me goed als het wel lukt.
Alle reacties Link kopieren
Tiny ik snap je verwarring, klinkt ook tegenstrijdig. De schema's en lijsten maken voelen fijn, maar echt uitvoeren doe ik niet. Is denk een soort cirkel. Ik lummel wat aan, baal dat ik niks nuttig doe en voel mij onrustig dat ik zo weinig structuur heb, dan ga ik dus aan de slag met lijsten ed. Dat voelt goed. Word rustig, want heb een houvast. Hou ik 1 a 2dagen vol en word dan kriegelig, mis het op gevoel leven en ga dus weer wat aan lummelen, dat voelt als een bevrijding, tot na een x aantal dagen ik weer onrustig word omdat ik structuur mis.



Dat bedoel ik dus bij beide goed voelen maar ik word moe van die tegenstrijdigheid steeds die uitersten.

Daarom zoek ik meer balans. Dus niet of helemaal niets en maar wat aanlummelen of juist heeel strikt die structuur volgen. Er tussen in zit natuurlijk heel veel.



Wat voor medicatie bedoel je? Antidepressive oid?

Vervelend dat het zo gaat. Hopelijk kun je wel iets van hoop houden.
Choose love in everything you do! ♥
Ah, ik snap het. Het maken van schema's en lijsten geeft een gevoel van controle 'ik krijg dit in de hand' het geeft hoop en een gevoel van nieuwe kansen 'nu gaat het beter worden, ik ga hier iets aan doen.' Maar dan komt het uitvoeren inderdaad en dan loop je tegen dezelfde problemen als altijd aan. Dat is niet gek, want als dat niet zo was had je waarschijnlijk geen probleem. Het is denk ik goed om bij jezelf te bedenken op welke dagen je je echt beter voelt. Welke activiteiten en gedrag dragen daar écht aan bij. Welke activiteiten en gedrag niet? Maak daarvan je 'basislijst'. In de uitvoering moet je enerzijds kunnen doorzetten (je beter voelen is niet alleen maar plannen maken, maar ook uitvoeren en daarvoor ben jij verantwoordelijk. Bedenk ook waarom je je basislijst doet, wat levert dat je op? Waarom heb je die lijst ook alweer opgesteld?) en aan de andere kant denk ik ook echt accepteren dat niet elke dag leuk is, niet elke dag fijn is, niet elke dag makkelijk is. Dat jij je dus regelmatig onrustig en ontevreden voelt en dat dat gewoon zo is. Dat dat niet betekent dat je snel weer een nieuwe lijst moet maken, maar dat dat gevoel nu hoort bij de fase waar je in zit. Je kan dat niet zomaar wegwerken. Dat zal namelijk een langer proces zijn waarin je leert om anders naar jezelf te kijken, anders over jezelf te denken en daardoor ook anders te handelen in het dagelijkse leven. En dat zal ertoe leiden dat je je beter gaat voelen. Het is ook gewoon vreselijk ingewikkeld, want dit is iets wat je niet op verstand alleen kan oplossen. Het ene heeft invloed op het andere en soms is het net of je achter zo'n domino reeks aan rent, er is een probleem, dat ga je aanpakken en dan is er weer op een ander vlak een probleem. Je moet doorzetten als je geen zin hebt, maar je moet ook leren ontspannen en rust nemen, je moet lief zijn voor jezelf, maar ook grenzen aan jezelf geven enz. enz.



Ik ga een antidepressivum gebruiken inderdaad. Morgen nog een gesprek op mijn werk. Maar ik merk dat ik me overal toch nog iets te 'vrolijk' opstel. Ook bij de psychiater van de week, net of ik een pilletje wil omdat ik een beetje ongelukkig ben. Ergens zet ik altijd mijn blije gezicht op. Gesprek op mijn werk heb ik aangevraagd waarbij er werd gevraagd of ik me ziek had gemeld (blijkbaar klonk het ernstig), inmiddels heb ik het al kunnen bagatelliseren tot 'niks ernstigs' en 'ik heb het met collega's besproken, en dat lucht op, dus veel tijd is er niet voor nodig.'
Alle reacties Link kopieren
@Tiny..ik lees bagatelliseren..is dat de bedoeling? Ik bedoel je hoeft niet half dood over t buro te hangen maar probeer wel eerlijk te zijn..naar hen en vooral jezelf. Je beter voor doen (vrolijk gezicht opzetten) helpt je uiteindelijk niet verder.

Dan krijg je niet wat je echt nidig hebt.

Ik weet t makkelijk gezegd..

Hoe is t verder thuis ?



Hoe gaat t met de rest ?

Hoe gaan de dagen en de voorgenomen stappen/plannen ?



Hier gaat t.

Ben wel wat down en verdrietig. Gewoon door die val..is alles in mn leven verandert.

En hoe meer pijn ik heb, hoe meer ik pieker.

Ik probeer wel genoeg te doen. Geeft houvast en vooral afleiding.

Gisteren: client afspraak (ben buddy geworden) en saconds gekookt voor vriendin. Tussendoor boodschappen.

Vandaag: therapie en verder wat in huis gerommeld. Dalul afwassen en nog wat opruimen.

Morgen: apotheek, iets brengen en telefoontjes plegen. Boodschappen doen .Eind van dag fysio en ergens eten en daar spelletjes doen. Dus das leuk.

Vrijdag ga ik ergens op bezoek en dan bij mijn moeder eten. Daar blijf ik wrs ook weekend. Volgende week heb ik ook dingen te doen.

Soms wil ik niet eens mn bed uit..maar t id echt beter om wel wat te doen te hebben.
Hoi VZN, ja ik merk dat ik veel te veel een vrolijk gezicht opzet. Ik heb het op mijn werk besproken deze week en er is begrip voor, dat geeft ruimte. En daarna ga ik weer 'vrolijk' verder maar ik heb wel in gesprek zo veel mogelijk eerlijk verteld en daardoor weten ze nu wel waar ik mee zit. En uiteraard is niemand er boos over en vindt niemand mij een verschrikkelijk stom mens... Thuis lijkt het heel voorzichtig mogelijk weer richting het positieve te gaan, maar het is nog veel te snel om daar iets van te kunnen zeggen of op te rekenen. We hebben een lange, waarschijnlijk hobbelige, weg te gaan. Verder ben ik deze week gestart met de medicatie.



Heb jij ook hulp bij het psychische stuk, misschien heb je het een keer geschreven en heb ik het niet onthouden. Dat kan een hele verwerking zijn, als je leven zo ingrijpend verandert door iets waar je geen controle over had/hebt. Goed om te lezen dat je dingen te doen hebt, inderdaad beter dan lege dagen, daar raak je alleen nog meer in de put van. Goed van je, het is niet makkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het hier?



Met mij uitzonderlijk goed. Zelf wat verbaast. Voelt sinds tijden dat ik weer grip heb!! Ben een weekje weggeweest. Andere omgeving. Even niet ziek zijn. Als het ware gereset. Best actief geweest en ondanks de vermoeidheid gaf dat ook energie. Slaapritme is stuk normaler en is afgelopen 2dagen thuis ook gelukt.

Ik kijk weer wat meer om mij heen, wereld wordt groter dan alleen mijzelf en mijn issues. Ben erg blij.

Vandaag op revalidatie viel dat ook enorm op. Mijn doel voor komende tijd wordt dit gevoel vasthouden! ★
Choose love in everything you do! ♥
Hoi,



Fijn om te lezen dat het beter gaat morfientje! Lukt het je ook dat vast te houden thuis? Ik ben ook weg geweest. Ik ben behoorlijk aan het schakelen nu, omdat mijn situatie hier ook is veranderd. Ik hoop dat het beter wordt, maar ik ben ook bang om in een zwart gat te vallen. Ik probeer te doen wat goed voor me is en goed voor mezelf te zorgen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat is.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Tiny. Maar herkenbaar wat je zegt. Ik heb dat gevoel helaas niet kunnen vasthouden. Voelt alsof ik weer terug bij af ben. En nee dat is niet echt zo, maar ik zit ook echt even vast..

wat ik wil en wat goed voor mij is, pff geen idee..
Choose love in everything you do! ♥
Jammer morfientje, wat maakt dat dat gevoel wegzakt?



Ik vind het nu erg moeilijk om motivatie te vinden om ook maar iets te doen. Ik probeer alleen de dingen te doen die ik WIL doen, in plaats van dingen die voelen als 'zou moeten', maar een probleem waar ik tegenaan loop is dat ik voor die dingen eigenlijk ook erg weinig motivatie kan vinden. De drang om gewoon mijn ogen dicht te doen en niet te bestaan is groot. Maar goed, ik ga zo hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Morfientje;

''Ik ben dit enorm zat en wil dit graag anders doen. Ik "weet" daarbij wat goed voor mij is, mbt slapen, eten, bewegen, dingen ondernemen, alleen het komt er steeds niet van. Noem het gebrek aan discipline, luiheid, of teveel vastzitten in het "denken" ipv doen! Het maakt ook niet uit, ik wil het graag anders.



Ik ben op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten, die wellicht door ziekte, een burn-out, depressie, werkloosheid ed ook thuis zitten en tegen dezelfde problemen aan lopen. Die graag willen, maar net als mij vastlopen in het doen.



We kunnen elkaar hier motiveren, stimuleren en desnoods elkaar een schop onder de kont geven!

Dus wie wil er samen met mij aan de slag?''



Wat heb je dat goed verwoord! Ik ben precies zo en wil ook heel graag samen focussen op wat we willen! Hoe gaat het nu met je?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Ik zou heel graag ook in contact willen komen die dit net zo voelt.. Herken jij je hier ook in? Wie wil er samen met mij aan de slag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven