Schoonfamilie-ergernissen

25-02-2017 09:07 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht cliché, maar daarom niet minder waar: wat kunnen we ons soms ergeren aan onze schoonfamilie. Halen ze jullie ook wel eens het bloed onder je nagels vandaan?



TO trapt af:

Mijn schoonzus is universitair opgeleid en loopt daar voortdurend mee te koop, of maakt subtiele denigrerende opmerkingen richting mij. Ook vind ik dat haar kinderen slecht worden opgevoed en kan ik me vaak ergeren aan hoe zij met bepaalde situaties omgaat.



Hoe zit het bij jullie? Spui hier al je ergernissen en frustraties.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 25 februari 2017 @ 10:55:

To had er weer even zin in om een afzeik topic te openen?Nee die was van mij, ik heb maar 1 nick
quote:permis schreef op 25 februari 2017 @ 10:46:

[...]



Jeetje. Jullie klinken echt als vreselijke mensen.Misschien is schoonmoeder wel een echt vreselijk mens. Ik kan me niet voorstellen dat je dit soort maatregelen zomaar neemt.
Ik vermoed dat er bij Gatekeeper meer meespeelt waardoor zij zich genoodzaakt voelt om schoonmoeder zo op afstand te houden.
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2017 @ 09:40:

Het doordrijven van de eigen zin van mijn schoonmoeder.



Toen zoon in het ziekenhuis lag hadden we aangegeven geen bezoek te willen. Schoonmoeder stond ongewenst toch bij het ziekenhuis. Man zei we wilden toch geen bezoek. Ja maar ik ben er nou toch.



Schoonmoeder meerdere keren verzocht om geen eten aan de buitendeur te hangen omdat de hele buurt niet hoeft te weten dat we niet thuis zijn. Toch blijven doen, nu gooien we het of gelijk weg of we zetten het terug voor haar eigen deur.



Man had aangegeven dat ze niet iedere week langs moest komen. Dat ging 2 weken goed, daarna stond ze iedere week, soms 2x in de week voor de deur. Pas kwam het niet uit en toen stond ze toch voor de deur. Toen heb ik haar maar voor een dichte deur laten staan.



Jeetje, je zou maar een schoonmoeder hebben die haar kleinzoon in het ziekenhuis wil opzoeken en zomaar eten voor je hele gezin kookt....



Dit zijn toch allemaal lieve dingen die zij voor jullie doet? Ik weet niet wat zich allemaal aan vooraf heeft gespeeld. Maar uit dit verhaal alleen op te maken is het niet schoonmoeder die gek gedrag vertoond. Hoe onaardig en ondankbaar is het om dat eten bij haar terug te hangen. Ik zou me echt gekwetst voelen als schoonmoeder in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2017 @ 09:40:

Het doordrijven van de eigen zin van mijn schoonmoeder.



Toen zoon in het ziekenhuis lag hadden we aangegeven geen bezoek te willen. Schoonmoeder stond ongewenst toch bij het ziekenhuis. Man zei we wilden toch geen bezoek. Ja maar ik ben er nou toch.



Schoonmoeder meerdere keren verzocht om geen eten aan de buitendeur te hangen omdat de hele buurt niet hoeft te weten dat we niet thuis zijn. Toch blijven doen, nu gooien we het of gelijk weg of we zetten het terug voor haar eigen deur.



Man had aangegeven dat ze niet iedere week langs moest komen. Dat ging 2 weken goed, daarna stond ze iedere week, soms 2x in de week voor de deur. Pas kwam het niet uit en toen stond ze toch voor de deur. Toen heb ik haar maar voor een dichte deur laten staan.Vreselijk zijn jullie. Arme schoonmoeder.
quote:-NummerZoveel- schreef op 25 februari 2017 @ 11:03:

Ik vermoed dat er bij Gatekeeper meer meespeelt waardoor zij zich genoodzaakt voelt om schoonmoeder zo op afstand te houden.Dat denk ik ook wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Schoonvader die erg negatief in het leven staat, en voornamelijk over zichzelf en zijn leven voor zijn vrouw en kinderen kan praten. Hij vindt het leuk om mensen te provoceren, zeker via social media omdat hij daar een groot deel van zijn tijd besteedt. Ik probeer me niet uit de tent te laten lokken door hem maar moet zowel daar als in gesprek vaak op mijn tong bijten. Oh well, het kan altijd erger. Hij zou ook iedere week op de bank kunnen zitten met zijn monologen
quote:-NummerZoveel- schreef op 25 februari 2017 @ 10:33:

Ik erger me de laatste tijd enorm aan het wantrouwen van schoonpa jegens iedereen die het beste met hem voor heeft en hem helpt.



Hij wordt bijvoorbeeld geholpen met zijn belastingaangifte en hij moet bijbetalen, maar dat is in zijn ogen de schuld van degene die de aangifte invult (en dat houdt hij, na 3x uitleg en narekenen en vaststellen dat het klopt, ook gewoon vol en bazuint dat zelfs met veel verontwaardiging en boosheid rond aan derden).



Hij verhuist en is daarna van alles kwijt (logisch als er nog iets van 80 onuitgepakte dozen staan!), vertelt hij iedereen dat zijn kinderen al zijn belangrijke en dierbare spullen hebben weggegooid. (Jeweetwel, die kinderen die op stel en sprong vrij moesten nemen en hun poten onder hun lijf vandaan werkte, omdat hij zonder enig overleg zijn oude huis al had opgezegd en vond dat hij de megaverhuizing best in 4 weken kon proppen).Dit doet hij waarschijnlijk niet opzettelijk. Ik denk ook niet dat hij ondankbaar wil zijn. Dementeert hij? Voor hem zelf is dit waarschijnlijk ook heel lastig. Druk ik me nog zacht uit. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet begrijp dat het moeilijk is om met de situatie om te gaan.
TO, irritaties in familie relaties kunnen er zijn. Veel mensen accepteren en vergeten veel sneller het slechte gedrag van eigen familie dan due van een schoonfamilie.



Doe iets aan je eigenwaarde. Ik zou me doodlachen op de opmerkingen van zo een schoonzus en haar verder negeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig een fijne schoonfamilie. Het is meestal gezellig en ja, zo heel af en toe zijn er weleens kleine ergernissen. Maar ja, bij wie niet? Ik heb dat ook weleens met anderen.



Familie van mijn ex (lang geleden) was wel apart. Alhoewel de moeder een hele lieve, fijne vrouw was. Zus van ex wilde altijd alles beter dan een ander. Als iemand naar Frankrijk op vakantie ging, dan ging zij naar de Malediven. Als jij een armband van 50 euro kocht, kocht zij er één van 5000 euro. Stomme voorbeelden, maar dat soort werk. En altijd steken onder water geven met een hele grote 'onschuldige' schijnheilige glimlach. Toen ik (destijds 19 jaar) een secretaresse diploma had behaald, toen vroeg ze quasi onschuldig of ik dan nu ook iets anders kon dan koffie halen. Ja, zij wist dat eeeeecht niet hoor want zij had net haar hbo diploma behaald



Of toen haar moeder met vers fruit aan kwam en vroeg wie er een 'lekkere, sappige peer' wilde. Toen riep schoonzus dat *naam ex* wel wilde, want die hield immers wel van 'lekkere, sappige, dikke peren'.



Ja, het was een trut. Blij dat ik er vanaf ben. Toen het uit ging (omdat ex vreemd ging), toen kwam schoonzus dronken om mijn nek hangen dat ex en de meid met wie hij vreemdging toch niet bij elkaar zouden blijven. Goh, leuke 1e reactie

En toen zei ze dat wij vast aaaaaaaaltijd contact zouden houden want wij waren immers al 3 jaar 'schoonzussen for life'.

Sure.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk heel erg geboft met mijn schoonfamilie, maar toch heb ik 1 ergernis. Mijn schoonvader wil altijd overal mee helpen, maar is echt de spreekwoordelijke olifant in de porseleinkast, dus het resultaat is 9 van de 10 keer dat er iets kapot, beschadigd of vies raakt. Ik zeg er maar niks van, want hij bedoelt het echt goed, maar is soms wel even slikken.
quote:Wittelelie143 schreef op 25 februari 2017 @ 11:20:

[...]

Dit doet hij waarschijnlijk niet opzettelijk. Ik denk ook niet dat hij ondankbaar wil zijn. Dementeert hij? Voor hem zelf is dit waarschijnlijk ook heel lastig. Druk ik me nog zacht uit. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet begrijp dat het moeilijk is om met de situatie om te gaan.Nee, hij dementeert niet, hij is al zijn hele leven zo. Toen mijn schoonmoeder nog leefde was altijd alles haar schuld en nu is alles de schuld van alle anderen om hem heen. Wat er ook in zijn ogen mis gaat (en dat is zo ongeveer alles), het ligt nooit aan hem en het wordt hem altijd aangedaan.
quote:-Isa- schreef op 25 februari 2017 @ 11:08:

[...]





Dat denk ik ook wel ja.Ben dan wel erg benieuwd naar de reden waarom schoonmoeder zo behandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jejoue schreef op 25 februari 2017 @ 10:53:

[...]



Ik kan me wel voorstellen dat schoonmoeder haar kind wilde opzoeken in het ziekenhuis. Toch niet vreemd?



Hier ook een liefdeloze schoondochter. Ik accepteer het maar gewoon.

Maar soms vind ik het wel hard.Haar kind lag niet in het ziekenhuis, maar ons kind. Net 10 dgn op de wereld, ontzettend vatbaar voor virussen en infecties, artsen die in pakken de kamer binnenkomen om het zo steriel mogelijk te houden en dan binnenkomen met een koortslip en snotneus. Dat is pas liefdeloos.
quote:Bblientje schreef op 25 februari 2017 @ 11:41:

[...]





Ben dan wel erg benieuwd naar de reden waarom schoonmoeder zo behandeld wordt.Daar kunnen vele redenen voor zijn. Ik had het zelf met mijn eigen moeder, dus ik denk dat je (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) niet zo snel moet oordelen zonder dat je de voorgeschiedenis van zoiets kent.
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2017 @ 12:27:

[...]



Haar kind lag niet in het ziekenhuis, maar ons kind. Net 10 dgn op de wereld, ontzettend vatbaar voor virussen en infecties, artsen die in pakken de kamer binnenkomen om het zo steriel mogelijk te houden en dan binnenkomen met een koortslip en snotneus. Dat is pas liefdeloos.

Het "zoon" was een verspreking. Ik begreep wel dat het om jouw zoon ging.

Oké. Je had dus een goede reden om geen bezoek te willen. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jejoue schreef op 25 februari 2017 @ 12:34:

[...]



Het "zoon" was een verspreking. Ik begreep wel dat het om jouw zoon ging.

Oké. Je had dus een goede reden om geen bezoek te willen. Sorry.Maakt niet uit
Alle reacties Link kopieren
En die andere voorbeelden zijn ook beknopt natuurlijk. Met dat eten bv. Stel jij lust geen kiwi's, maar jouw zus is dol op kiwi's. Je moeder neemt voor jou kiwi's mee en jij zegt joh ma je weet toch dat ik dat niet lust, dat is zus. Oh ja dat is waar. Vervolgens weer kiwi's. Ma het is zonde van je geld want het wordt toch niet gegeten. Oh ja dat is waar. En vervolgens hangen er weer kiwi's aan je deur dan denk je toch ook ja rot nou maar op met die kiwi's.



Komt het uit als ik langskom? Nee sorry de kinderen zitten nog in pyjama en we staan op t punt te gaan douchen. Sta je in je blote gerrit je kinderen af te drogen en dan toch langskomen. Ja dan laat ik je voor een dichte deur staan.
Gatekeeper, ik snap je nu wel beter met deze extra info en details (zeker de situatie met de pasgeboren baby en de koortslip). Je eerste post was te beknopt inderdaad en kwam anders over.
E
Als ik per ongeluk iets "stoms" zeg, iets wat ik niet precies weet bijv, in het bijzijn van m'n schoonouders gaan zij met z'n drieën (met vriend erbij) tegen mij in. Leuk ja, met z'n drieën tegen 1!



Ik zeg dus weinig meer als ik daar ben...
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders waren geweldig. Ze woonden in dezelfde straat en dat was nooit een probleem. Mijn man had wel minder leuke schoonouders...
quote:pocas schreef op 25 februari 2017 @ 14:55:

Gatekeeper, ik snap je nu wel beter met deze extra info en details (zeker de situatie met de pasgeboren baby en de koortslip). Je eerste post was te beknopt inderdaad en kwam anders over.Op mij niet hoor. Het is maar net hoe je het opvat. Ik ga meestal toch wel uit van de goede bedoelingen. Verreweg de meeste mensen zijn normaal en gaan normaal met andere mensen om (en dan kun je nog discussiëren over wat normaal is). Als iemand zo omgaat met schoonouders, ga ik ervan uit dat er wel iets meer aan de hand is. Die schoonmoeder zal het ook ongetwijfeld goed bedoelen, al vind ik ook dat ze het vreselijk onhandig aanpakt.
schoonfamilie ergernissen kan ik me voorstellen. geen reacties gelezen, maar waar ik me gelijk aan erg in op zin is, ook vind ik dat zij d'r kinderen slecht opvoed. ik heb zo'n hekel aan mensen die andermans opvoeding slecht noemen/vinden. je benoemd ook geen specifieke redenen daarvoor. ik bedoel ookal stink je, ben je lui, ben je hoog of laag opgeleid, eet je om zes, zeven of acht uur, werk je veel of weinig heb je veel of minder veel geld heeft niks met goede opvoeding, liefde of houden van te maken. pas als je je kind mishandeld , verwaarloosd en geen liefde of affectie toont dan kan en mag je pas spreken van slechte opvoeding! mensen die een andere opvoeding hanteren zijn niet per definitie slechte opvoeders!
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook. En ouders doen vaak bewust dingen die misschien raar overkomen maar zeker een doel hebben. Soms kies je ervoor niet van alles een strijd te maken bijv, of straf je een kind niet voor iets wat voor buitenstaanders wel bestraft zou moeten worden maar dat jij weet dat dat voor jouw kind anders zit op dat punt etc.



Ik heb veel strijd gehad met mijn schoonmoeder, we moesten echt een balans vinden. Maar ze heeft het altijd goed bedoeld en dat wist ik ook. Ze wonen ver weg en dat vind ik vreselijk, mijn schoonouders zijn heel eenvoudige mensen met enkel basisschool, maar ze zijn heel lief en ik wil niet zonder ze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven