Rebelse puber problemen

25-02-2017 04:06 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 15 begint nu echt heel erg te puberen. Het grootste probleem is dat als hij een 'bui' heeft hij naar niks en niemand wil luisteren. Hij vindt dat hij zich niks hoeft te laten zeggen en het huis kan verlaten als hij daar zin in heeft. Bijkomend probleem is dat beide kinderen op heel jonge leeftijd bij hun moeder zijn weggehaald (het zijn dus mijn stiefkinderen) en dat ze van de kinderbescherming niet zonder toezicht bij hun moeder mogen komen. Moeder woont tegenwoordig bij ons in de buurt en nu gaat zoon dus te pas en te onpas naar zijn moeder. We zijn niet bang dat er iets gebeurt daar maar helaas hebben we wel al eerder problemen gekregen toen we de kinderen wel bij hun moeder lieten komen en zijn toen door de politie op onze vingers getikt dat dat niet mocht.

We wonen niet in NL en situatie is absoluut niet vergelijkbaar met hoe dit in NL zou zijn.



Mijn vraag is hoe we hier mee om moeten gaan. Zoon liegt over het bezoeken van zijn moeder.

Gewoon verbieden gaat niet meer werken en ik wil niet in de situatie komen waar er elke keer ruzie is en hij uiteindelijk toch gewoon de deur uitgaat. Aan de ene kant worden beide kinderen groter en kunnen we zich niet alles meer verbieden. Aan de andere kant hebben moeder en haar huishouden niet echt een goede invloed op de kinderen. Volgens alle therapeuten die zich met de kinderen hebben beziggehouden is minimaal contact het beste voor ze.



Ook vind ik het heel moeilijk om te gaan met de dwarse buien van zoon. Hij wordt ook heel agressief en is me al een keer bijna aangevlogen. Daar hebben we overigens wel een goed crisisplan voor maar ik wil liever helemaal niet in die situatie komen. Aan de andere kant wil ik ook niet het gevoel hebben dat hij naar niemand meer luistert, over ons heen loopt en het huishouden tiranniseert met zijn buien.



Zodra zijn bui weer over is is hij redelijk en ziet wel in dat zijn gedrag niet goed is. Maar de volgende dag gaat het weer precies hetzelfde.

En op school dezelfde problemen. Daar wandelt hij gewoon de klas uit als het hem niet meer bevalt.

Maar goed, de bezoeken aan zijn moeder zijn waarom ik hier raad vraag. Wie heeft tips om hier mee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Dus jij hebt nog nooit iemand uit je omgeving/familie bij de kladden gegrepen omdat er gewoon iets geregeld moest worden? Abnormaal doen, doe je maar in je eigen tijd. Even regelen, niet zeuren.



Je hebt mensen die alleen luisteren naar nogal dominant gedrag, moeders lijkt me zo'n type. Daar maak je korte metten mee door heel daadkrachtig op te treden, niet door je cool en calm te verliezen maar ook niet door af te gaan zitten wachten tot de boel uit de hand loopt. Als To niet ingrijpt, zit zijn moeder zometeen in de bak en dat is geen kattenpis in de VS. Zal hij leuk vinden. Zal hij haar vast niet kwalijk nemen ook.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamcatcher99 schreef op 25 februari 2017 @ 23:14:

Dat pak je als volgt aan. Je gaat naar zijn moeders huis en zegt, zo, we gaan even naar de rechtbank, meekomen. Zeg je gewoon, dat je daarna gezellig samen gaat winkelen ofzo. En dan sleur je haar mee. Als ze tegensputtert, zeg je, dan komt de politie straks langs om je op te pakken, wil je liever naar de gevangenis? Nee dat dacht ik ook niet. Even wat formulieren ondertekenen en dan mag jij gewoon je zoon zien.



Ik denk dat je dat mens gewoon niet moet. Dat geeft je niet het recht om zo moeilijk te doen, haar zoon wil haar zien. Als je van hem houdt, ga je dat gewoon regelen zonder gemiep. En als zijn moeder niet meewerkt, niet naar luisteren. Heb je nog nooit in je leven iemand een schop onder de derriere gegeven? Zo doe je dat, neem maar een bazige houding aan en accepteer gewoon geen nee. Huppekee, mee de auto in, helemaal niet erg, zo geregeld, en dan hoef je de bak niet in. Voila.



Dat mens doet geen vlieg kwaad, dat weet je best. 'Niet normaal' wat is dan wel normaal? Negatief doen over zijn moeder, zodat die band verloren gaat omdat jij haar niet moet, dat is wel normaal? Soms moet je even je eigen antipathieen vergeten, voor een kind, want die kan dat niet zelf regelen, dat moet jij voor hem doen. Je wilde alleen advies over die moeder, dus ik zeg niks over je stiefzoon. Hij is een zoon van iemand en wil haar blijkbaar wel zien, anders ging hij er niet vrijwillig heen he. Ga het voor hem regelen. Sterkte.Je hebt het deel waar ik vertel dat ze me uitscheldt voor white bitch en me is aangevlogen even gemist?
Alle reacties Link kopieren
En om de omgeving te schetsen, we hebben het hier over ghetto black. Daar ga ik dus niet even 'daadkrachtig' voor de deur staan om iemand te vertellen wat er moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Iemand 'gewoon even bij de kladden grijpen' ??

.
Alle reacties Link kopieren
Maar Liza, wat ik niet begrijp aan dat verbod: als jullie (je man, de moeder en jij) er allemaal geen probleem mee hebben dat hij haar ziet wie gaat er dan dat verbod handhaven? Of anders gezegd: wie gaat de instanties dan vertellen dat het verbod overtreden wordt?
Alle reacties Link kopieren
quote:liza schreef op 26 februari 2017 @ 00:30:

[...]





Je hebt het deel waar ik vertel dat ze me uitscheldt voor white bitch en me is aangevlogen even gemist?



Nope. Ik zei al, sommige mensen luisteren niet naar alsjeblieft en dankjewel. En dat ze in de zwarte ghetto woont, wat maakt dat uit? Dus alle mensen die daar wonen, zijn onhandelbaar? Beetje discriminerend. Ze is een keer uit haar dak gegaan, nou en, suck it up. Je hebt geen aangifte gedaan dus zo erg was het niet. En dat betekent ook niet dat jij nu niks meer hoeft te regelen zodat haar zoon haar kan zien. Jij hoeft toch niet mee? En je was toch niet bang dat ze je stiefzoon iets aan zou doen?



En idd, wie gaat de instanties bellen dan? Regel het gewoon. Het maakt niet uit hoe asociaal zij zich gedraagt, dat is geen leiddraad voor je eigen gedrag namelijk.



'Bij de kladden grijpen' is een uitdrukking die geen fysieke mishandeling inhoudt trouwens. Het gaat over iets figuurlijks, niet iets letterlijks. Je bent toch niet bang voor haar? Nou dan, ga met haar praten. Als ze je mishandelt, doe aangifte, als je denkt dat dat een goed idee is. Ik niet.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is niet zo dat wij er geen problemen mee hebben dat zoon haar ziet. Er is een tijd geweest dat ze wel vaak een weekend gingen logeren en toen dat niet meer mocht werden de kinderen een stuk handelbaarder. Maar goed, toen waren ze een stuk jonger. Maar nog steeds is het huishouden daar een ongeregeld zootje, zijn er half-zussen die op hun 14e zwanger werden, niemand heeft de middelbare school afgemaakt. Het is niet echt een omgeving waar we onze kinderen graag in zien.

Zoon heeft het ook lastig op school, veel geklier onderling. Wij leren onze kinderen zoveel mogelijk te negeren en weg te lopen. Moeder en zussen zijn van het meteen er bovenop. Dat soort invloeden zitten we nu niet op te wachten.



En over het handhaven van het verbod: zolang er niks gebeurt kraait er natuurlijk geen haan naar. Maar als er om een of andere reden politie naar dat huis komt dan ontstaan er natuurlijk wel problemen.

En aangezien de (half)zussen niet van die lieverdjes zijn en zoon nu dus ook nogal explosief is is dat niet geheel ondenkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan is dit probleem toch gewoon veel te gecompliceerd. Dan moet er echt heel veel meer ondersteuning jullie kant op. Wel rot, dit gedoe. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
De kinderen hebben beiden een hele goede band me mij, ze hebben meer problemen met hun vader dan met mij. Maar ze zijn natuurlijk wel pubers dus af en toe hebben ze een bui of bevalt iets niet.

En natuurlijk willen ze ook graag bij hun moeder zijn, ongeacht dat ze nooit belt, nooit interesse toont, etc. Dat vind ik ook niet meer dan normaal, het is tenslotte hun moeder.

En diep in hun hart weten zo ook wel dat ze niet zo veel aan hun moeder hebben als ouder. Zoon heeft het daar vaak met me over gehad. Maar nu hij opstandiger wordt denkt hij dat leven zonder regels het paradijs is, en dat is dus wel voorhanden bij zijn moeder.



En mijn eigen hart breekt echt wel bij het idee dat deze twee moeten leven met het feit dat hun moeder geen enkele moeite voor hen doet. Dat is natuurlijk enorm beschadigend.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn lieve woorden Suze. Helaas is meer ondersteuning hier niet beschikbaar en hebben we ook niet veel geld om zelf hulp in te kopen.

Ik heb wel de therapeute van dochter gemaild maar het is hier nu vakantie dus ik weet niet wanneer ik van haar antwoord kan krijgen.

Als het heel erg uit de hand loopt dan kan ik een crisisdienst bellen. Daar heb ik een beetje ervaring mee en soms helpt dat en soms niet. Zij kunnen ook niet zo heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Met de extra details lijkt het me niet handig dat je stiefzoon daar dus de hele tijd gaat hangen. Als ze psychische problemen heeft en ook nog ontzettend ghetto is, dan is dat geen goede invloed.



Dan zit hij binnenkort constant joints te roken met zijn moeder en is hij voor z'n 18e vader.



Als je en court order hebt met even contact verbod kun je de politie bellen als hij daar zit.



In de VS is 15 nog den kind.



Ik zou aandringen op alleen maar supervised visitation.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
quote:liza schreef op 25 februari 2017 @ 22:36:

Ik ben even niet veel online vandaag, dus zal proberen snel even op wat vragen in te gaan.



Ik ben de hoofdopvoeder. Daar kunnen jullie van alles van vinden maar dat is een feit. De moeder toont amper belangstelling voor haar kinderen en vader heeft weinig talent voor ouderschap. De rest van de familie heeft ook geen zin in de kinderen.



Ik woon in de vs en ergens waar erg weinig te verwachten valt van jeugdzorg. Ze zijn erg goed in zeggen wat we niet mogen maar nul hulp in wat wel te doen. Helaas voldoende geprobeerd.

Om het verbod op te heffen moet moeder in actie komen. Zij moet naar de rechtbank en bezoekrecht aanvragen. Maar dat doet ze dus niet.



Zoon heeft hulp van de school counselor en wij praten ook veel met hem. Probleem is dat als hij kalm is hij alles wel in ziet maar als hij boos is dan denkt hij niet meer na. Daar zit wel een deel erfelijkheid in, moeder heeft ook anger issues.

Heeft je stiefzoon vrienden, sport hij?



Steun en help hem om goede contacten te leggen en te sporten zodat hij zijn anger issues mogelijk een beetje kwijt kan.



Hoe graag jij hem ook wil helpen, zijn moeder en zijn zussen zijn ook zijn familie. En daarmee identificeert hij zich. Ze lijken op elkaar, de leuke maar ook de minder fijne kanten. Mogelijk loopt hij op zijn tenen bij jullie, hij kan zich niet aan jou identificeren, jij bent biologisch niet zijn ouder.



Probeer contact met hem te houden, stimuleer sporten waar hij zijn energie kwijt kan en zijn zelfvertrouwen kan opbouwen.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Liza, is het een optie om te verhuizen? Desnoods naar Nederland?
quote:liza schreef op 25 februari 2017 @ 22:36:

Ik ben de hoofdopvoeder. Daar kunnen jullie van alles van vinden maar dat is een feit. De moeder toont amper belangstelling voor haar kinderen en vader heeft weinig talent voor ouderschap. De rest van de familie heeft ook geen zin in de kinderen.Ik benijd je niet. Ik bewonder je inzet voor je stiefkinderen. Als er weinig hulp is van buitenaf, behalve op school, moet je deze periode uitzitten. Hopelijk gaat de puberteit snel voorbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:havermout1 schreef op 26 februari 2017 @ 03:10:

Met de extra details lijkt het me niet handig dat je stiefzoon daar dus de hele tijd gaat hangen. Als ze psychische problemen heeft en ook nog ontzettend ghetto is, dan is dat geen goede invloed.



Dan zit hij binnenkort constant joints te roken met zijn moeder en is hij voor z'n 18e vader.



Als je en court order hebt met even contact verbod kun je de politie bellen als hij daar zit.



In de VS is 15 nog den kind.



Ik zou aandringen op alleen maar supervised visitation.



Je bent nogal aan het generaliseren. 'Ontzettend ghetto'? Newsflash, niet alle arme mensen roken de hele dag joints. Dat bedoel ik nou, bah. Racisme is nog springlevend in de VS maar het leeft hier ook nog steeds. Als je zo over de moeder van je stiefzoon denkt, To, dan wens ik je veel succes met vanuit je hoge toren oordelen over haar.



De moeder is niet erg intelligent/capabel/vaardig, maar ze is wel zijn moeder en ze betekent ook nog wat voor hem. Soms moet je voor mensen zorgen die je niet uit kunt staan, voor iemand waar je veel van houdt. Ik zou het doen, voor je stiefzoon het jou kwalijk gaat nemen en je niet meer wil zien na zijn 18e. Hou de familie bij elkaar, hoe die familie er ook uitziet, dat is mijn motto. Jij hebt de touwtjes in handen, denk dus goed na over wat je daarmee doet.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat het bewonderenswaardig is dat je erover nadenkt, de meeste mensen zouden haar meteen afschrijven. Zijn vast je Nederlandse roots die daarvoor zorgen, als we toch aan het generaliseren zijn.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 februari 2017 @ 12:10:

[...]



Heb jij je wel eens verdiept in het effect van dit soort straffen?



Heb je je er wel eens in verdiept wat er gebeurt als er niet gecorrigeerd wordt?



TO: puberleeftijd is een hele lastige. Ik vrees dat er niet een pasklare oplossing is. Behalve weten dat er ook een einde aan deze leeftijd fase komt en hopen dat hij er goed uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Dreamcatcher99 schreef op 25 februari 2017 @ 23:14:

Dat pak je als volgt aan. Je gaat naar zijn moeders huis en zegt, zo, we gaan even naar de rechtbank, meekomen. Zeg je gewoon, dat je daarna gezellig samen gaat winkelen ofzo. En dan sleur je haar mee. Als ze tegensputtert, zeg je, dan komt de politie straks langs om je op te pakken, wil je liever naar de gevangenis? Nee dat dacht ik ook niet. Even wat formulieren ondertekenen en dan mag jij gewoon je zoon zien.

Ik denk dat je dat mens gewoon niet moet. Dat geeft je niet het recht om zo moeilijk te doen, haar zoon wil haar zien. Als je van hem houdt, ga je dat gewoon regelen zonder gemiep. En als zijn moeder niet meewerkt, niet naar luisteren. Heb je nog nooit in je leven iemand een schop onder de derriere gegeven? Zo doe je dat,

neem maar een bazige houding aan en accepteer gewoon geen nee. Huppekee, mee de auto in, helemaal niet erg, zo geregeld, en dan hoef je de bak niet in. Voila.

Dat mens doet geen vlieg kwaad, dat weet je best. 'Niet normaal' wat is dan wel normaal? Negatief doen over zijn moeder, zodat die band verloren gaat omdat jij haar niet moet, dat is wel normaal? Soms moet je even je eigen antipathieen vergeten, voor een kind, want die kan dat niet zelf regelen, dat moet jij voor hem doen. Je wilde alleen advies over die moeder, dus ik zeg niks over je stiefzoon. Hij is een zoon van iemand en wil haar blijkbaar wel zien, anders ging hij er niet vrijwillig heen he. Ga het voor hem regelen. Sterkte.[/





Wat is dit een idioot advies, ik raad je aan nogmaals goed te lezen wat TO schrijft en dan dit ongenuanceerde " advies" voor je te houden.



TO, zijn er in de VS hulpprogramma's waar kinderen leren omgaan met hun boosheid? Want dat zit volgens mij wel een probleem. Wanneer zoon leert om met zijn woede om te gaan is er misschien beter met hem te praten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Wat is dit een idioot advies, ik raad je aan nogmaals goed te lezen wat TO schrijft en dan dit ongenuanceerde " advies" voor je te houden.Correctie. Het is geen ongenuanceerd advies. Ik breng wel degelijk nuance aan. Dat je het er niet mee eens bent, da's wat anders he. Dat mag.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het over moederliefde. Die blijkbaar zijn grenzen heeft bij sommigen.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamcatcher99 schreef op 26 februari 2017 @ 11:01:

[...]





Je bent nogal aan het generaliseren. 'Ontzettend ghetto'? Newsflash, niet alle arme mensen roken de hele dag joints. Dat bedoel ik nou, bah. Racisme is nog springlevend in de VS maar het leeft hier ook nog steeds. Als je zo over de moeder van je stiefzoon denkt, To, dan wens ik je veel succes met vanuit je hoge toren oordelen over haar.



De moeder is niet erg intelligent/capabel/vaardig, maar ze is wel zijn moeder en ze betekent ook nog wat voor hem. Soms moet je voor mensen zorgen die je niet uit kunt staan, voor iemand waar je veel van houdt. Ik zou het doen, voor je stiefzoon het jou kwalijk gaat nemen en je niet meer wil zien na zijn 18e. Hou de familie bij elkaar, hoe die familie er ook uitziet, dat is mijn motto. Jij hebt de touwtjes in handen, denk dus goed na over wat je daarmee doet.Ik heb ook niks concreets gelezen waarom kind perse bij zijn moeder weggehouden moet worden. Ze heeft je een keer uitgescholden, nou nou. Jij hebt wel haar kind 'ingepikt'. (nadrukkelijk tussen aanhalingstekens).
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 februari 2017 @ 11:31:

[...]





Ik heb ook niks concreets gelezen waarom kind perse bij zijn moeder weggehouden moet worden. Ze heeft je een keer uitgescholden, nou nou. Jij hebt wel haar kind 'ingepikt'. (nadrukkelijk tussen aanhalingstekens).



Ik ben misschien ouderwets maar als je eenmaal bij de familie hoort, hoor je erbij en zal ik mijn best doen als er problemen zijn, om ze te helpen oplossen. Joh ik heb familie die wel eens in een psychose zitten, tja. Dan zijn ze niet lief. Maar ze blijven familie, we praten het uit of niet maar ik blijf ze gewoon helpen. Ook als ze me uit zouden schelden of fysiek vervelend doen. Het hoort er nu eenmaal bij, in normale doen zijn ze ook normaal.



En ik vind mensen zoals die familieleden van mij, niet geschikt om fulltime ouder te zijn maar wel voor bezoekjes van hun kinderen. Onbegeleid, de kans dat ze de kinderen iets aandoen is namelijk erg klein. 99% van de ouders, houden namelijk veel van hun kinderen en zouden die als laatste iets aandoen.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Die jongen heeft al emotionele problematiek he en hij gaat uit zichzelf naar zijn moeder toe. Ze betekent iets voor hem, en dat is altijd goed. Dat betekent dat hij zich emotioneel heeft gehecht aan haar, en ik zou dat niet afkappen. Wel ondersteunen en begeleiden.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 26 februari 2017 @ 09:31:

[...]





Ik benijd je niet. Ik bewonder je inzet voor je stiefkinderen.



Ik ook.

Maar je moet nu wel oppassen dat je niet alles verpest door hem contact met zijn moeder te verbieden. Dan weet je zeker dat hij zich van jou gaat afkeren. En waar kan hij dan nog heen? Juist.



Misschien heeft ze een slechte invloed. Naast het positieve, dat contact met je moeder nou eenmaal is. Well, de wereld is vol met slechte invloeden. Een jongen van 15 moet daarmee leren omgaan. Je kunt hem daar niet tegen blijven beschermen. Je kunt wel een inspirerend voorbeeld en een solide vangnet zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je weinig anders kunt dan met zoon in gesprek blijven en hopen dat hij oke door deze jaren heen komt. Hem hoed bezig houden kan ook schelen, als dat lukt. Doet hij aan sport? Of heeft hij oke vrienden waarmee het contact wat gestimuleerd kan worden?
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven