Werk & Studie alle pijlers

Stageplek als weddingplanner?!

22-02-2017 15:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve leden,



In mijn zoektocht naar een droom stage ben ik een beetje gestrand en ik hoop dat iemand van jullie mij misschien kan helpen. Ik ben momenteel tweedejaars Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs (HTRO) studente en volgend jaar moet ik 20 weken stage gaan lopen. Dit zal voor mij ongeveer beginnen vanaf februari 2018.



Het is een droom van mij om werkervaring op te doen bij een (internationaal opererende) weddingplanner. Het is alleen gebleken dat zo'n plek onwijs lastig te vinden is! Er zijn nergens vacatures o.i.d. op het web te vinden. Mijn connecties via LinkedIn kunnen mij ook nog niet direct verder helpen. Kennen jullie toevallig iemand die in de branche zit en een super gemotiveerde stagaire kan gebruiken? Of iemand waar ik contact mee kan opnemen om zo aan een leuke stageplek te komen?



Ik hoor het heel graag!



Liefs, Marisa
Alle reacties Link kopieren
Heb je de bureaus al aangeschreven? Als ik google op 'weddingplanners' dan kom ik er een heleboel tegen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel open sollicitaties hebben mij toen leuke stageplekken opgeleverd in tophotels (kon zelfs kiezen op een gegeven moment) en in het geval van deze branche zou ik een feestje maken van je sollicitatie, dus iets heel ludieks toesturen!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Via FB je aanmelden bij pagian's waar veel bruidjes en dus ook leveranciers zitten. En gaan vragen ook als er direct geen vacature is.
Volledig off-topic, maar ik lees steeds 'stapelgek'.



Succes met je stage, TO!
Alle reacties Link kopieren
Lekker veel solliciteren, en ook naar andere leuke functies behalve weddingplanner, omdat de plekken schaars zijn. En schrijf een originele brief!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



Ik geloof inderdaad dat de plekken heel schaars zijn. Ik ga eens nadenken over een ludieke manier om mijzelf voor te stellen. Wat betreft de bureau's, die opereren vaak in het buitenland. Ik zou toch het liefste in Nederland willen blijven voor mij stage.



Als jullie nog extra tips hebben, hoor ik het uiteraard heel graag! Ik houd jullie op de hoogte



Groetjes!
https://www.de-wedding-planner.nl/portfolio



Probeer deze maar eens voor stage
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 23 februari 2017 @ 15:10:

https://www.de-wedding-planner.nl/portfolio



Probeer deze maar eens voor stageIk zie helaas dat ze sinds 19 januari gestopt is met haar werkzaamheden als weddingplanner..
quote:maarisaaa schreef op 25 februari 2017 @ 13:23:

[...]





Ik zie helaas dat ze sinds 19 januari gestopt is met haar werkzaamheden als weddingplanner..

Als zij al gestopt is denk ik dat er te weinig werk als weddingplanner is.

Babette van Veen is jaren geleden ook begonnen als weddingplanner en weer gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat er ook een beroepsvereniging voor weddingplanners is, misschien kan die je vooruit helpen? http://www.theweddingplan ... te.com/beroepsorganisatie
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft een weddingplanner te maken met hoger toeristisch en recreatief onderwijs? Vinden ze het daar wel goed dat je een stage in een totaal andere branche gaat lopen?



Weddingplanners zijn vaak zzp'ersdie afhankelijk zijn van het aantal opdrachgevers, bruidsparen dus. Dus of zij je een 20 weken durende stage kunnen bieden is de vraag.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Het valt net als een evenementenplanner voor beurzen gewoon binnen de hospitality branche. Hogeschool toerisme en recreactie richt zich op die branche. Niet alleen op 'vakantie vieren' of hotels en recreen.



Soit. Eens dat die branch enorm verzadigd is en er bijna geen brood in te verdienen is. Daar zijn we te nuchter voor. En internationaal weddingplanner zal ook niet echt iets opleveren. Elk land heeft zijn eigen planners die meer weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje78 schreef op 25 februari 2017 @ 22:00:

Wat heeft een weddingplanner te maken met hoger toeristisch en recreatief onderwijs? Vinden ze het daar wel goed dat je een stage in een totaal andere branche gaat lopen?



Weddingplanners zijn vaak zzp'ersdie afhankelijk zijn van het aantal opdrachgevers, bruidsparen dus. Dus of zij je een 20 weken durende stage kunnen bieden is de vraag.



Zoals orangetree hierboven aangeeft is mijn opleiding heel breed. Mensen vergeten vaak dat zodra je buiten de deur gaat eten je al deelneemt aan de toeristische/recreatieve sector. Het bevat veel meer dan gedacht. Een weddingplanner valt onder de categorie van eventplanners, dezelfde branche als mijn studie dus. Mijn stagebegeleiders hebben daarom geen enkel bezwaar tegen het feit dat ik bij een weddingplanner stage wil gaan lopen.



Ik lees online af en toe blogs van meiden die net zoals mij een HBO-studie volgen en bij een weddingplanner stage hebben gelopen. Genoeg mogelijkheden dus en ook voor 20 weken. Het probleem is nu alleen dat ik nog geen bedrijf heb kunnen vinden die mijn hulp goed kan gebruiken. Ik heb ook het gevoel dat weddingplanners een beetje ondergewaardeerd worden. Tegenwoordig worden ze voor allerlei zaken omtrent trouwen ingehuurd. Er worden zelfs awards uitgereikt voor allerlei bedrijven die bijdragen aan een succesvolle huwelijksdag. Ik denk daarom ook dat het niet onmogelijk is om een stageplek te vinden...
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 26 februari 2017 @ 08:16:

Het valt net als een evenementenplanner voor beurzen gewoon binnen de hospitality branche. Hogeschool toerisme en recreactie richt zich op die branche. Niet alleen op 'vakantie vieren' of hotels en recreen.



Soit. Eens dat die branch enorm verzadigd is en er bijna geen brood in te verdienen is. Daar zijn we te nuchter voor. En internationaal weddingplanner zal ook niet echt iets opleveren. Elk land heeft zijn eigen planners die meer weten.



Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik stuit inderdaad vaak op mensen die eigenlijk niet zo goed begrijpen dat toerisme en recreatie meer is dan je reis boeken bij een reisbureau en iemand met een vlaggetje op het vliegveld om mensen op te vangen.



De kleinere weddingplanners hebben het inderdaad erg zwaar de laatste tijd. Ik merk echter wel dat de meer gevestigde bedrijven het erg goed doen de afgelopen tijd. Ook wat betreft internationale bruiloften kiezen Nederlandse stellen vaak toch voor een Nederlandse weddingplanner. De communicatie verloopt vaak toch wat makkelijker en het is een extra gevoel van zekerheid. Het internationale aspect is alleen maar een mooie bijkomstigheid. Het lijkt me al fantastisch als ik überhaupt ergens een plekje kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Weddingplanners zijn vrijwel allemaal eenpitters die vanuit eigen huis werken. Er zijn dan simpelweg geen fysieke mogelijkheden voor een stagiair. Die moet in redelijkheid toch in een kantooromgeving stage kunnen lopen en niet bij iemand thuis aan de keukentafel.



Verder is de concurrentie voor weddingplanners gigantisch. Je kunt een paar successen hebben met goed verdienende bruiloften als je heel goed bent, maar je moet constant op zoek nieuwe klandizie. En dat is heel lastig, tijdrovend en kostbaar. Mensen trouwen maar 1 a 2 keer in hun leven.



Inkomsten zijn schraal. Je kunt dit werk alleen doen als je zelfstandige wilt worden en als je partner wel een goed en stabiel inkomen heeft. Het zijn echt bijverdiensten. Dit werk in loondienst uitvoeren, is een illusie. Die banen zijn er niet.



Je kunt je beter richten op het opdien van werkervaring in branches/ bedrijven waar wel vacatures in zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou misschien wat breder kijken en bijvoorbeeld eens bij een congrescentrum kijken of je daar evenementen kan helpen organiseren. Er zijn vast andere organisaties te vinden waar je dezelfde competenties kan ontwikkelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ingang bij een 5 sterren bruiloftslocatie in Italië (met een Nederlands GM) waar ook veel Nederlandse stellen trouwen, maar ik lees dat je in NL wil blijven. Mocht je van idee veranderen dan mag je me een pb sturen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik denk dat je populaire trouwlocaties moet benaderen. Daar heb je denk ik de meeste kans. Zorg dat je een goede propositie hebt, en stem e.e.a. vooraf heel goed af met je stagebegeleider en met de locatiemanager. Jouw toegevoegde waarde is de 'gratis' service aan de klanten van de trouwlocaties. Je doelgroep zijn de koppels met veel geld en weinig tijd, maar bedenk dat die ook het meest veeleisend zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven