Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 3)

16-12-2016 11:11 3052 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.



De stand van zaken:

fasedameswachten op startabusu, Hosta, Animal2307, miillaa, gelukspoppetje,

Lilly53, Dazzle_ (juni), Duufje (~juni), -Sense (juli)prikken&slikkenFruity-Pebbles, Sofie87wachten op cryo-tpAngel88 (11 mei), flipje2 (~20 mei)in de wachtwekenboulu (verse tp (2x), 12 mei), Weija (cryo-tp, 16 mei)



Handige links:

- Informatie over IVF/ICSI: brochure VUmc, brochure AMC, informatie Isala

- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum

- Website Freya: www.freya.nl

- Moeders voor moeders: www.moedersvoormoeders.nl



Blogs:

- Wensmama van flipje2

- Eerste kind wens van Lampje1



Bezig met behandelingen:

naam

(leeftijd)wens

sindsMMM

sindsoorzaakbehandelingstatus

#cryo'slocatieflipje2

(28/41) blogokt

2014okt

2015<1 miljoen/ml zaadcellen

ICSI1: 2x mk (F☆ 18w (T21+T8), P☆ 12w (Turner))ICSI1jan '16 start

mei '17 tp4? (2 cryo's)VUmcDazzle_

(34/36)2013mei

2015Geen oorzaak gevonden

2015: IUI 6x, 2016: IVF1, 5x tp

2017: mrt IVF2, 1 tp, geen cryo's IVF3wachten op startIVF1&2: NL

IVF3: Gentgelukspoppetje2014mrt

2016♂ slechte zwemmers

jun '16 IVF1 niet zwangerICSI+PGDwachten op startMUMC/AMCDuufje

(38/41)2013dec

2015zeer slechte zaadkwaliteit

ICSI1: geen bevruchtingen

ICSI2: B☆ICSIwachten op start?abusu

(39)20142014alleenstaand, schildklier

9x IUI gehad, ICSI1 niet zwangerICSI2MCKpianokruk

(42)20132013alleenstaand

IVF1&2: niet zwanger, ICSI3: geen bevruchtingenICSI4wachten op startMCKAnimal2307

(36/36+)2014Onbekende oorzaak, 6x IUI gehad

IVF1 en 2 (Isala) niet geluktIVF3wachten op startDusseldorfAngel88

(28/32)2014onbekende oorzaak

6x IUI gehadIVF1feb '17 start

10 eicellen ingevrorenRadboudmiillaaIVF1.1 afgebroken wegens allergische reactieIVF1.2wachten op verder onderzoek?boulu2014slechte zaadkwaliteit, PCOS

dec '16 ICSI1: vmk ☆, geen cryo's

feb '17 ICSI2.1: geen eicellen gevondenICSI2.2apr '17 start

dubbele tp, 1 cryo?Fruity_Pebbles

(30/33)2015Laag AMH, IVF1 mislukt

mrt '17 IVF2.1: escape-IUIIVF2.2apr '17 startMCKHosta

(38)2016Laag AMH, 2x vmk ☆☆

IVF1 misluktIVF2wachten op start?Weija2013201311x IUI gehad, ICSI1 3x zwanger,

2x vmk ☆☆, X☆ (23 wk)ICSI26 cryo's over?MevrouwStippel

(36/39)man hersteloperatie gehadICSI+

MESA/TESEwachten op start

(±juni '17)AMCSofie87

(29/28)endometriose

4x IUI gehadIVF1april '17 start?Lilly53

verstoring LH

azoospermieICSI1wachten op start?-Sense-

2015halve baarmoeder, 1 werkende eileiderIVF1wachten op start (juli)Wij houden altijd een plekje vrij

voor nieuwe meeschrijvers!



ZWANGER!! De zwangeren schrijven hier gezellig verder!

*deni308 (27/30) 5 jan '18, weinig/traag zaad, onregelmatige cyclus, zwanger in ICSI2.

*freexx(27/29) 31 dec '17 , verminderde zaadkwaliteit en translocatie, IVF1&2 mislukt (1x mk ☆ 8 wk), zwanger met KID, Nij Geertgen

*Chevrolet (31/29) xx dec '17?, geen oorzaak gevonden, 3x vmk ☆☆☆, 6x IUI gehad, zwanger in IVF1 (2 cryo's over), MCL/UMCG

*Christel 22 dec '17 , IUI gehad, zwanger in IVF1, geen cryo's

*piene1987 (29) 15 dec '17 , ☆ 21w, zwanger in ICSI1, 3 cryos over

*Lampje1 (33/37), 11 dec '17 , slechte zaadkwaliteit, 6x IUI gehad, 1x vmk, zwanger in ICSI1, 4 cryo's over

*nemoo (30), 1 dec '17 , 3x IUI gehad, zwanger inICSI1

*Wensel30 (30), half nov '17 , slechte zaadkwaliteit, 1x IUI gehad, zwanger in ICSI2 (3 cryo's over), Dusseldorf

*wollentrui (33/33), 12 nov '17, ICSI2(+PGD)

*Zima, 3 nov '17 , moeilijk te stimuleren, zwanger in ICSI2 (geen cryo's)

*mees31 (31), 1 nov '17 , zwanger in IVF1

*Skylark01, x okt '17, verminderde eivoorraad (laag AMH), zwanger in IVF1 (3 cryo's over), Canada.

*anne-1985 (31), 13 okt '17 , slechte zaadkwaliteit, 3x IUI gehad, zwanger in IVF1,

*baggal (33/50+), 9 okt '17 , slechte zaadkwaliteit, 2x vmk, zwanger in ICSI2 (cryo's zijn op), Boston Place (UK)

*rosings, 4 aug '17 , alleenstaand: 23x ZI 1 mk, zwanger in IVF2, Nij Geertgen

*tasje76 (39/34), 8 juli '17 , geen oorzaak gevonden, zwanger in IVF2 (geen cryo's)

*alto (28/37), 26 mei '17, verminderde zaadkwaliteit, ICSI1 (5 cryo's), Leuven

*Soof83 (33/34), mei '17, PCOS, azoöspermie, ICSI1



Bevallen

Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), itsi_us (IVF1), Duufje ☆ (ICSI2), Noortje81 (ICSI1), lilly1980, Sunflower07 (IVF1), Blauwoogje1980 (IVF1), zwangerwordenvanaf2014 (ICSI1), Tulpenbol_boterbloempje (spontaan), Lisette_ (spontaan), Budhababe (spontaan), _sun (ICSI3), Ann-81 (ICSI1).



Je kunt de tabel zelf aanpassen:

Login: zwangerwordenTO; v1v4f0rum

♂ = Alt+11; ♀ = Alt+12
Alle reacties Link kopieren
@ boulu heel fijn! Waren je folikels goed gegroeid? En hoeveel doen mee? Spannend maandag. Denk niet dat het veel pijnlijker wordt. Ze gaan maar een keer met naaldje door eierstokwand...daarna schuiven ze de naald op ieder keer bij een nieuwe folikel. Denk dat aanprikken van nieuwe folikel minder pijnlijk is dan aanprikken van de eierstok. Maar ik weet het niet, heb het zelf nog nooit gehad. Maar goed, alles voor goed doel, je wilde graag meerdere folikels en dat heb je nu
Alle reacties Link kopieren
Fruity Shit! Shit! Shit! Wat balen (understatement) dat deze ronde niet gelukt is

Dat afsluiten van emoties herken ik heel goed, zo zit ik, helaas soms, ook in elkaar. Hopelijk vind je een manier om het een plekje te kunnen geven en de blik op de toekomst te richten maar toch, je hoopt gewoon zo graag dat het wel lukt..

Maart klinkt (en is) al wel weer heel snel!



boulu ik heb op zaterdagochtend een echo gehad en toen had ik in ieder geval 1 follikel van 20 mm en 1 van 22 mm en 's avonds heb ik de pregnyl moeten zetten. Zo zie je maar dat het toch bij elk ziekenhuis weer anders is. Apart hoor.

In ieder geval rustig aan doen en maandag de punctie. Spannend!



Hier met mezelf afgesproken dat als ik voor die tijd niet ongesteld word, ik niet eerder ga testen dan dat is aangegeven door het ziekenhuis en dat is donderdag 2 maart.

Hier nog steeds hetzelfde verder. Ene moment voel ik helemaal niets, andere moment het gevoel dat mijn menstruatie elk moment kan losbarsten. Er zit niets anders op om nog even wat geduld op te brengen



abusu Nahh! Fijn dat er nog geen eisprong is geweest en dat je deze ronde gewoon nog in de race bent. Hopelijk snel weer een echo zodat de groei goed in de gaten gehouden kan worden.



Animal2307Botte naalden.. Brrrrr, griebels! Maar in ieder geval alvast een mooi verloop van je follikels, slijm en baarmoederslijmvlies.

Zondags geen punctie?! Hoe gaat het dan als follikels er helemaal klaar voor zijn? Die gedachte zou ik niet fijn vinden maar ze weten vast wel wat ze doen



Baggal Onzekerheid zal vast blijven, is het niet voor het een, is het wel weer voor wat anders ;-0 Wanneer heb je een volgende echo?



Angel88 Wow! Mooie 'score' hoor!

Mijn ene eierstok was tijdens de punctie ook heel moeilijk bereikbaar en daar is heel wat duwwerk aan te pas gekomen om die tijdelijk goed te leggen :-)

Ik vond het zelf pijnlijk, het moest gewoon gedaan worden en er staat gewoon iemand heel hard op je buik te duwen om het een en ander te verplaatsen/goed te leggen



Spannend in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Sh*t Flipje - ik had dat vermoeden al. Nu hoop ik nog meer dat dit een eenmalige actie van je lijf was en de TP alsnog 'gewoon' kan doorgaan. Twee maanden wachten is lang, zeker met jouw voorgeschiedenis en elke maand wachten is gewoon rot. Hoop dat je in de tussentijd je zinnen kan verzetten. Hoe is het met het plannen van de bruiloft met Flipman? Hebben jullie al een datum?



Angel: wat een mooie score is dat zeg! Klinkt veelbelovend - ook met een BMS van 9.2 .Ik zou erg geneigd zijn om links mee te nemen indien mogelijk. Elke cryo/embryo die daaruit voortkomt is gewoon een extra kans



Boulu: Maandag de punctie - wat spannend! Hoop op een mooie opbrengst. Is er al iets meer duidelijk met betrekking tot een verse TP of een cryo?



Met jullie, Angel, Animal en Boulu en hopelijk Abusu wordt het straks nog druk op de wachtbank! Gezellig - spannend en hopelijk positieve testen!



Hosta: Ik heb het al vaker gezegd maar wacht week II is gewoon ontzettend rot en je twijfelt echt aan alles. Ik had destijds bij de laatste TP wel wat vage dingen, maar voor hetzelfde geldt kwam dat door de Utro - dat is veel meer waarschijnlijk. Ik hoop dat donderdag JOUW dag wordt! Succes.

Ik heb soms klachten en soms ook niet. Zo voelde ik mij gister morgen niet lekker en speelde ik met de gedachte om naar huis te gaan 'middags. In de loop van de middag trok het weer helemaal bij en merkte ik niets van mijn zwangerschap om 's avonds toen ik nog op kantoor zat weer terug te komen (met toen mijn baas 'middags had gevraagd -toen ik me ok voelde- of ik wat langer kon blijven ). Dat ik nog niet helemaal VOL durf te genieten accepteer ik voor nu - ben ergens nog bang om weer teleurgesteld te worden. Dat gezegd hebbende, er zijn ook echt momenten dat ik zo blij ben dat ik überhaupt zwanger kan zijn, omdat ik dat ergens niet durfde te geloven. Gewoon een overblijfsel van het IVF/ICSI traject. Hoop dat als de tijd verstrijkt het vertrouwen ook komt. Mijn man en ik willen de NIPT/Harmony test laten doen in week 10. Dus dan zou ik over 3 weken mijn volgende echo hebben en als alles goed is zouden we ook het geslacht kunnen weten...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Aan het einde van de ochtend weer een echo gehad en de follikel was nu 18mm en het BMS 12, nu dus echt zeker dat de eisprong nog komt. Ik verwacht eigenlijk vanavond of morgenochtend een positieve test. Als de eisprong morgen is dat wordt er zaterdag een 5-daagse blastocyt teruggeplaatst, als de eisprong maandag is, dan wordt het zondag.



Lekker met z'n allen op het wachtbankje dus, alleen is de mijne deze keer maar 8/9 dagen.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
@Hosta: Spannend dat je nog even wacht met testen. Gebruik je ook utrogestan? Dat kan de menstruatie namelijk uitstellen. Veel succes komende dagen, genoeg te doen?



@Fruity: Hoe is het nu?



@Abusu: Jaaa, wat fijn!! Een eisprong in zicht en een terugplaatsing . Dus dan test je halverwege maart ofzo?



@Baggal: Ik denk dat het ook logisch is dat je nog niet 100% kunt genieten, je hebt er jaren over gedaan om hier te komen en dan ineens moet je helemaal happy zijn?! Je probeert jezelf ook te beschermen, dus dat is goed. Hoop wel dat je na de 10 weken echo iets meer kunt gaan genieten maar daar heb ik het volste vertrouwen in. Lijkt me best onzeker dat die kwaaltjes komen en gaan.

Maar met 10 weken al een geslachtsbepaling?! Wooh bizar. Ik heb dat in NL niet gehoord dat dat zo vroeg kan. Wanneer heb je ook alweer de volgende echo?



Hier vannacht maar een paar uur geslapen maar dat kwam meer door een gezellig vriendenavondje! En ik moest super veel plassen vannacht van het vele drinken (geen alcohol hoor haha) dus dat helpt niet echt. Maar goed, ik moet toch rustig aan doen dus ik kan wel bijkomen vandaag ;).

Ik moet me vanaf nu elke dag wegen en vanmorgen was ik dus 1 kg meer dan afgelopen donderdag. Ik had me gisteren niet gewogen, dus weet niet of het in 1 dag is of langzaam is opgelopen vanaf donderdag. Zou dat erg zijn? Verder heb ik nog steeds geen klachten eigenlijk, misschien heel iets vollere buik maar that's it. Vind het moeilijk niet te kunnen sporten, daar begin ik mijn dag vaak mee. Maar goed, alles voor een kindje en mijn gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Boulu: Goed dat je zo veel drinkt! Ben je zenuwachtig voor de punctie? Je hebt het natuurlijk al een keer doorstaan.

De enige reden waarom wij het geslacht eventueel eerder zouden kunnen weten is de NIPT en die kan al met 10 weken. Dan is de 2e echo.

Voel me vandaag heel draaierig en heb gister ook uren geslapen Man is volgende week de hele week in Zweden en was ergens niet blij om "ons" alleen te laten, terwijl dat prima kan natuurlijk. Mijn man en ik hebben gister aan zijn oudste zoon verteld dat ik pril zwanger ben. Die reageerde daar heel leuk op. Volgende week vertellen we het aan de jongste zoon en zijn vriendinnetje. Ik laat het aan mijn man over wanneer hij het zijn dochter verteld. Ik ben wel stiekem wel benieuwd of er dan van haar een reactie naar mij komt en zo ja wat die is.



Abusu: mooi BMS en een blasto! Ik heb goede hoop voor je.



Fruity: Hoe is het?



Angel: hoe is het met jou? Hoe is het met je man en op je werk? Man en ik gingen gedurende het traject een avond wat leuks doen. Weet niet of jouw agenda dat toelaat, maar het hielp ons wel nader tot elkaar te komen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 22 februari 2017 @ 15:21:

Hallo Lieverds! We hebben een kloppend hartje ! Ik schoot helemaal vol! Volgens de scan ben ik 6 weken en 5 dagen. Dat is prima (al ben ik 7 weken). Zo blij Zó blij om dit goede nieuws van jou te lezen!!! Ik hoop op een fijne zwangerschap voor jou die mag resulteren in een gezond kindje voor jullie samen! Liefs Groentje40
Alle reacties Link kopieren
Heee groentje40! Hoe is het met jou?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hey Flipje2...

Met mij gaat het wel goed hoor...maar wat een gevoelens komen er vrij door wat we allemaal mee maken "alleen maar" omdat we zo graag een kleintje zouden willen niet? Wat dat betreft vind ik dat ik niet mag klagen...wat jij hebt meegemaakt lijkt me zoveel heftiger allemaal...Hoe is het nu met jou dan?



Ik heb inmiddels onderzocht of adoptie voor ons een optie is...maar dat valt af i.v.m. mijn verleden...



Ook hebben we inmiddels een informatiebijeenkomst over pleegzorg bijgewoond...maar daar staan mijn partner en ik niet helemaal hetzelfde in dus dat heb ik ook aan de kant geschoven...



Op het moment probeer ik "gewoon" in het hier en nu te leven en mijn vertrouwen op God te stellen omdat ik geloof dat Hij weet wat goed voor mij is...Ik bedoel trouwens niet dat het Zijn keus is dat het niet lukt hoor...Maar meer dat ik geloof dat Hij het beste met mij (en ons) voor heeft en mij helpt om hier goed mee om te gaan...



Soms denk ik dat het misschien nog "spontaan" gaat gebeuren...maar goed...dat zet ik dan zo snel mogelijk weer van me af!
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat jij nog even hier komt kijken Groen! Wat jammer dat adoptie niet kan bij jullie . Wij hebben hier in eerste instantie ook adoptie overwogen. Maar het proces vonden wij ronduit belachelijk en iedere keer werd de leeftijd van mijn man aangehaald als probleem. Gevoelsmatig voelen wij nog wel eens dat een kind ons "gemist" heeft: het warme nest dat wij een kind hadden kunnen bieden. Dat geldt wellicht ook voor jullie. Ik hoop dat jullie er samen uit komen qua pleegzorg
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Lampje, ik heb jouw blog vandaag gelezen en het viel me op dat jij de gonal-f 2 x daags moet prikken. Waarom is dat? Ik dacht dat de gonal-f, net als de puregon en menopur 1 x daags moet. Wel spannend hoor! Starten jullie over ruim 2 weken?



Groentje, sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissingen. Verder weet ik eigenlijk niet wat ik tegen je moet zeggen...



Boulu, je vraag wel veel van je lichaam... Heel veel succes morgen en ik hoop dat je dan echt rust neemt!



Angel, wat een prachtige score! Ik hoop dat jouw man na het horen van deze topscore, er nu wat positiever in staat.
Alle reacties Link kopieren
Baggal wat een goed nieuws een kloppend ?!!! Gefeliciteerd hoor! Zal een kaarsje voor je branden voor een goede zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gelukspoppetje: hallo ! Dank je. Hoe is het met jou? Waar zit jij qua traject?



Groen: wel fijn dat je zo veel steun vindt in het geloof. Nogmaals een knuffel



Boulu: heel veel succes morgen:



Merk dat ik de weekenden echt nodig heb om bij te tanken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Animal, dat klopt. Ze gaven aan dat daarmee de hormoonspiegel meer gelijk blijf en je daardoor minder last van bijwerkingen zult hebben. Het maakt dan ook niet uit of het een uurtje vroeger of later geprikt wordt. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dan bv. 225 eh gonal verdeeld gaan worden. Als mijn menstruatie op tijd is gaan we over precies een week beginnen. En dan horen we ook hoeveel er geprikt mag gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Lampje, je verdeeld die 225 IE dan over 2 x spuiten? Ik dacht dat je 2x daags 225 IE moest spuiten. Nu snap ik het! Ik hoop dat het inderdaad effect gaat hebben op de bijwerkingen die je er van hebt...
Alle reacties Link kopieren
@Lampje, waar kan ik je blog ook alweer vinden?



Sukkel, ik heb hem allang gevonden...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Zondag 5 maart terugplaatsing

Vanochtend ein-de-lijk een positieve ovulatietest, een week later dan verwacht.

Dan wordt dinsdag 14 maart dus mijn NOD
WTF?
Spannend Abusu!!!
Alle reacties Link kopieren
Yesss abusu wat fijn! En spannend, ik duim met je mee.



Hosta, wat een superspannende dagen voor jou nu. Hopelijk kun je 2 maart goed nieuws brengen!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hosta trek je het nog? Ik moet niet aan de wachtweken denken heb er nu al geen zin in!



@ abusu, wat fijn! Yes!! Eindelijk gaat het gebeuren!



@ boulu spannend vandaag voor jou! Succes!!



@ hier net echo gehad, folikels waren prima gegroeid. Woensdag punctie. Tot nu toe loopt alles goed (afkloppen). 8 folikels tussen 17-20 en 2 rond 15-16, en nog paar van 13-14 die niet meetellen en nog paar kleinere die helemaa niet meetellen. Dus 10 die wel meedoen.

Mag ipv 10.000 maar 5.000 pregnyl spuiten, als extra voorzorgsmaatregel ter voorkoming van overstimulatie, omdat er al veel folikels zijn. Ook al doen ze niet allemaal mee.



Wie heeft dit ook gehad? Minder pregnyl spuiten?
Alle reacties Link kopieren
Boulu: hoe was de punctie? Ben benieuwd naar de opbrengst!



Angel: succes woensdag! Gaat vast helemaal goedkomen.



Abusu: eindelijk een datum! Mijn eerste TP ever was ook op 5 maart - maar dan 2016.



Hosta: De spanning loopt op!!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Oh Angel: Ik moest in ICSI 2 minder Gonal-F spuiten. Maar 37.5 in de laatste dagen voor de egg collection.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Abuse, wat fijn!!! Spannend zeg!



Angel, succes woensdag! Wat een prachtige score! Bij ons doen ze altijd 5000IE pregnyl. 10.000 vs 5.000 geeft geen verschil, dus waarom zou je 10.000 spuiten?



Boulu, hoe is het gegaan? Ik hoop dat de punctie qua pijn mee gevallen is en dat je top eicellen hebt en jouw man een goede score van zijn sperma.



Hier: vanmorgen echo. Er groeien er ineens een aantal aan de rechterkant bij. Er zat er 1, nu 4 of zo. Waarvan er 1 echt klein is, maar de andere toch al wel richting mogelijk mee gaan aan het groeien zijn. L zijn wat minder hard gegroeid. Morgen echo om te kijken of ik nog een dag kan stimuleren of dat de 2 grootte toch doorgroeien. Dus donderdag of vrijdag punctie.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een echo gehad. CD11, eitjes waren nog klein. Een stuk of 10 eitjes. En bms was maar 4,8mm. Nu wordt gonal opgehoogd naar 150, over twee dagen weer echo.



Het gaat hard met de puncties hier. Ik had gehoopt ook van het weekend te hebben. Nog even afwachten..,



Ook hier 5000 pregnyl.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben Afke en zelf bezig met het PGD traject.



Ik heb zelfs een gewrichtsaandoening waardoor van jongs af aan er al slijtage is in de gewrichten.

Dit betekent beperkte belastbaarheid: ik kan veel minder op een dag doen dan een gezond persoon en heb hierbij altijd pijn, beweeg stijf en heb al protheses en moet er in de toekomst nog meer.



Het verschilt per familielid hoe ernstig de ziekte is maar in mijn geval ben ik nu 31 en heb ik al protheses in mijn tenen sinds mijn 18de, meerdere knie-operaties gehad, veel last van mijn knie-en, rug en duimen. Ik slik dagelijks (zwarte) pijnstillers en gebruik af en toe de rolstoel. Een zwangerschap volbrengen zal een opgave worden vanwege het gewicht wat ik dan extra moet meedragen en omdat ik mijn pijnstillers dan niet mag slikken maar mijn vriend en ik willen er graag voor gaan!



Omdat ik zelf er behoefte aan heb om meer te lezen over (persoonlijke) ervaringen met de PGD-traject (buiten wat in de standaard boekjes te lezen is), heb ik een besloten fb-groep opgericht, de link is: https://www.facebook.com/groups/6599656 ... page_panel



Op deze fb-groep kan iedereen zijn/haar ervaringen en vragen stellen en de inhoud is alleen zichtbaar voor de personen waarvan ik het lidmaatschap heb goedgekeurd. Dit laatste vind ik erg belangrijk omdat het toch persoonlijke situaties zijn.



Iedereen is welkom: mensen die het traject al gevolgd hebben, mensen die overwegen het traject te gaan doen en mensen die er middenin zitten.

Juist de mensen die het traject al gevolgd hebben, kunnen van grote meerwaarde zijn door hun ervaring, dus meld je alsjeblieft aan!



Groetjes, Afke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven