Praktische spullen: zomaar of voor verjaardag?

22-02-2017 18:44 84 berichten
Niet echt een groot probleem, maar ik ben benieuwd hoe 'men' hierover denkt:

Ik vind het best logisch om praktische spullen zoals een nieuwe fiets voor een verjaardag te geven. Ik zie dat ook veel om ons heen gebeuren.

Mijn man geeft voor de verjaardagen echter liever iets wat ze zelf super graag willen, bijvoorbeeld iets moois van playmobil. In zijn beredenering heb je een fiets 'gewoon nodig' en dat kan dus ook zomaar op een willekeurige dag en moet je verjaardag gewoon echt een feestje zijn. Hoe doen jullie dat? Of gewoon net hoe het uitkomt?
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 23 februari 2017 @ 07:51:

[...]



Volwassen fietsen heb je ook in maten. In groep acht zijn kinderen nog niet helemaal uitgegroeid. Bij ons kregen ze in groep acht een volwassen fiets met een klein frame en in 2VO weer een met een groter frame. De fiets uit groep acht was geen toen echt te klein geworden.Dat zien we tegen die tijd wel. Duurt nog 5 jaar voor de oudste in groep 8 zit. Ik heb zelf 6 jaar op mijn groep 8-fiets gefiets. En de fiets was toen niet te klein, maar gewoon versleten (school was 45-60 min fietsen)
Praktische spullen zoals kleding, een rugzak, nieuw dekbedovertrek, mast inderdaad ook een fiets, zou ik geven op het moment dat ze er aan toe zijn en het ook (meteen) kunnen gebruiken. Voor de verjaardagen of feestdagen zou ik iets geven dat ze zelf het liefst willen. Knutselspullen en goede potloden of stiften vind ik ook onder praktische spullen vallen. Niets is zo vervelend als tekenen en knutselen terwijl het materiaal dat er nog ligt allemaal prul is.



Wat nieuwe fietsen betreft gaan we hier trouwens behoorlijk van de norm afwijken. Er zijn twee nieuwe-fiets momenten voor eigenlijk alle kinderen in de regio: bij de communie (eind groep 4) en bij het begin van de middelbare school. Wij zijn niet van plan daar aan mee te doen en kijken gewoon naar de momenten waarop een nieuwe fiets nodig is. Ik koop mijn nieuwe auto ook niet ter gelegenheid van mijn huwelijk of mijn 40e verjaardag. Een fiets is een vervoersmiddel.
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 22 februari 2017 @ 19:36:

Fiets, ander bed van dit soort dingen zomaar.

Bijna altijd tweedehands want budget beperkt.



Wil hij heel graag een duurdere fiets. Dan wel of zelf bij betalen of van verjaardagsgeld/ budget



Met man eens. Het zijn gebruiksvoorwerpen. Ook noodzakelijk.

Ik wil ook geen stofzuiger voor mijn verjaardag.

Een luxe koffieapparaat zou dan wel weer oke zijn.



Verjaardag staat voor luxe, leuk, extra.
quote:sssssst schreef op 23 februari 2017 @ 07:21:

Verhaal over mijn buurjongens:



Oudste werd twee en kreeg een fietsje, oudste werd vier en kreeg een fiets, bij zes nog een fiets een bij acht weer. Toen werd hij tien en ik vroeg wat hij gekregen had. 'Weer een fiets, ik krijg namelijk nooit iets leuks en ik heb niet eens een fiets nodig maar mijn broer zijn fiets wordt te klein!'



Wat bleek, oudste kreeg elke tweede verjaardag een fiets, broertje van achttien maanden jonger kreeg op zo'n moment de oude fiets zomaar, want alleen nieuwe fietsen waren een verjaardagscadeau daar thuis. Jongste boer kreeg dus elk jaar het gewenste cadeau oudste maar om het jaar.



Wat een ontzettend sneu verhaal... Dat je dat als ouders niet doorhebt zeg!



quote:Naar aanleiding van dat verhaal rijden onze kinderen op tweedehands fietsen die ze nooit voor hun verjaardagen krijgen en probleemloos kunnen doorschuiven of verkocht worden om met de opbrengst en nieuwe te kopen etc. Verjaardagen krijgen ze een gewenst cadeau. Fiets is dus officieel niet hun bezit maar 'bruikleen'. Verjaardagscadeau is wel hun bezit een bij verkoop is het geld van henzelf.Dit vind ik wel een goeie om ook eens over na te denken...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een sneu verhaal van die buurjongens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zoals de meesten hier: nuttig krijg je 'zomaar' en speciaal voor verjaardag/ sinterklaas. Nou vallen de kinderverjaardagen hier in de herfst en winter (voor de Sint uit en na de feestdagen) dus er zit nog een hele tijd tussen die volgens dit stramien 'cadeauloos' zou zijn. Omdat ik ze wel graag wil verwennen met dingen die passen bij het seizoen en (geheel eigen belang) in de zomervakantie ook graag zelf zie spelen heb ik het Grote Vakantie Cadeau ingesteld. Op de laatste dag van school/ eerste dag zomervakantie vieren we dat het zomer is met een groter cadeau. Niet voor de zomaar, maar wel een mooie gelegenheid om zandbakgraafmachines, zwemsnorkels, aquaplay's, skelters en dat soort verrassingen te geven.
Praktische dingen gewoon tussendoor. Ik zou mijn man ook bv geen boormachine voor zijn verjaardag gegeven hebben en hij mij geen strijkijzer.
quote:Kastanjez schreef op 23 februari 2017 @ 09:44:

[...]

Wat een ontzettend sneu verhaal... Dat je dat als ouders niet doorhebt zeg!

[...]

Dit vind ik wel een goeie om ook eens over na te denken...De fiets waar ze op rijden als ze uit huis gaan wordt hen op dat moment geschonken. Dat wel. Zolang ze financieel nog niet zelfstandig zijn zorgen wij voor een passende fiets. En als ze nog thuis wonen en genoeg verdienen staat het hen vrij zelf een fiets te kopen als het gebodene niet meer bevalt.
Alle reacties Link kopieren
Zoon rijdt nu op de veertig jaar oude Batavus van zijn vader. De "nieuwe-voor-de-brugklas" rammelde binnen anderhalf jaar uit elkaar. De fiets was nog te hoog (stik, toch nóg een fiets kopen?) maar de buurvrouw kwam met de oplossing. Een platter zadel en hij kon er toen wel op.



Onlangs heeft zoon "zomaar" een nieuwe laptop gekregen. Dat ding werkt fantastisch en de afspraak is dat deze puur voor school is. Man en ik zijn nu bijna jaloers op hem, die van ons zijn oude, trage beestjes, maar een middelbare scholier kan gewoon niet meer zonder.



Nieuwe telefoon mag, maar dan krijgt hij een bedrag van me, wat hij meer wil betaalt hij dan zelf bij. Gelukkig interesseren die dingen hem niet en doet hij al tweeëneenhalf jaar met een prepaidgevalletje van 100 euro, waarbij hij zijn tien euro niet eens op krijgt in een jaar. Er zit nog geen krasje op, hij is er heel zuinig op. Kleren interesseren hem ook niet, als het maar zwart is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Jongste zoon heeft net het officiële dyslexie-attest en we gaan nu beginnen met aangepaste software. Hij krijgt in de komende weken dus ook nieuwe laptop. Tot nu toe deelde hij er eentje met z'n broer. Dat is dus ook tussendoor want heeft hij echt nodig. Kun je vergelijken met een nieuwe bril voor de oudste, die geven we vanzelfsprekend ook niet als verjaardagscadeau.

Maar toch zijn er hier ook best veel nuttige dingen die wel cadeau zijn (koffers, leuke dekbedovertrekken, wekkers, rugzak, slaapzak/opblaasbed, zonnebril...). Ze krijgen van zoveel mensen cadeaus met verjaardac/pasen/sint/kerst en we komen om in het speelgoed dus ik mix graag met nuttige dingen en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe fiets is een verjaardagscadeau, maar andere basis-spullen niet. Teken-, knutsel- en sportspullen kopen we bijvoorbeeld tussendoor.



Dit jaar was een uitzondering. Dochter wilde een nieuwe sporttas, terwijl haar oude prima was. Die heeft ze van familie voor haar verjaardag gevraagd. Ook wilde ze heel graag een nieuwe schooltas. Hoewel ze die anders volgend schooljaar zou hebben gekregen heeft ze hem toch van familieleden gekregen, ook vanwege het feit dat ze echt geen flauw idee had wat ze anders kon vragen. Hele praktische cadeaus dus, maar ik denk dat ze er blijer mee was dan met speelgoed. (maar als ze speelgoed gevraagd had dan zou ik haar dat hebben gegeven)
quote:lara1978 schreef op 25 februari 2017 @ 21:13:

Een nieuwe fiets is een verjaardagscadeau, maar andere basis-spullen niet. Teken-, knutsel- en sportspullen kopen we bijvoorbeeld tussendoor.



Dit jaar was een uitzondering. Dochter wilde een nieuwe sporttas, terwijl haar oude prima was. Die heeft ze van familie voor haar verjaardag gevraagd. Ook wilde ze heel graag een nieuwe schooltas. Hoewel ze die anders volgend schooljaar zou hebben gekregen heeft ze hem toch van familieleden gekregen, ook vanwege het feit dat ze echt geen flauw idee had wat ze anders kon vragen. Hele praktische cadeaus dus, maar ik denk dat ze er blijer mee was dan met speelgoed. (maar als ze speelgoed gevraagd had dan zou ik haar dat hebben gegeven)Dat zou hier echt niet gebeuren. In het kader van consuminderen of bewust consumeren worden prima spullen niet vervangen. Er worden ook geen smoesjes verzonnen om zoiets wel legitiem te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als kind één keer een nieuwe fiets voor m'n verjaardag gekregen. Ik was er dolblij mee. Een gloednieuwe Gazelle, ik weet nog precies hoe hij eruit zag. Het is eigenlijk één van de weinige verjaardagscadeaus uit m'n jeugd die me echt is bijgebleven.



Kan dus prima wat mij betreft, ik was alleen als kind niet blij geworden van nieuwe kleding ofzo denk ik. En om de paar jaar weer een nieuwe fiets vanwege groeispurt zou ik ook nooit doen. Bij mij was het eenmalig en m'n eerste écht nieuwe fiets, zodat het absoluut bijzonder was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier geen echt vaste regels voor. Fietsen hebben ze hier wel eens op hun verjaardag gekregen maar ook wel eens tussendoor. Rugzak, dekbedovertrek, schoolspullen, knutselspullen, boeken hebben ze vaak tussendoor gekregen (als ze er aan toe waren) maar ook wel eens met verjaardag/kerst. Andersom krijgen ze ook wel eens zomaar speelgoed of zo tussendoor.

En ik vraag ze gewoon wat ze graag willen hebben. Ik kan dat wel redelijk inschatten wat ze leuk vinden en niet. Ik zou bijvoorbeeld geen echte kleding geven met feestelijke gelegenheden want dat interesseert ze gewoon weinig en dat zouden ze niet als een cadeau zien.



Praktische spullen zijn vaak ook deels noodzakelijk en ik ga niet wachten op een verjaardag/kerst als ze nu toe zijn aan een nieuwe fiets of de oude rugzak kapot is of ze geen kleurpotloden meer hebben. Dan vervang ik het gewoon. Mochten het net stuk of op zijn als ze jarig zijn dan vind ik het geen probleem om het op dat moment te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat als ze wat ouder worden en niet echt meer spelen dat we meer praktische cadeaus gaan geven zoals bijvoorbeeld spullen voor hobbies en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Zoon geeft wel cadeauwensen door aan familie voor zijn verjaardag (dvd's), maar de meesten komen met een envelopje. Zoon koopt de dvd's dan zelf en whatsappt de gulle gevers een foto van de dvd's die hij heeft gekocht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 februari 2017 @ 08:30:

Praktische spullen zoals kleding, een rugzak, nieuw dekbedovertrek, mast inderdaad ook een fiets, zou ik geven op het moment dat ze er aan toe zijn en het ook (meteen) kunnen gebruiken. Voor de verjaardagen of feestdagen zou ik iets geven dat ze zelf het liefst willen. Knutselspullen en goede potloden of stiften vind ik ook onder praktische spullen vallen. Niets is zo vervelend als tekenen en knutselen terwijl het materiaal dat er nog ligt allemaal prul is.



Wat nieuwe fietsen betreft gaan we hier trouwens behoorlijk van de norm afwijken. Er zijn twee nieuwe-fiets momenten voor eigenlijk alle kinderen in de regio: bij de communie (eind groep 4) en bij het begin van de middelbare school. Wij zijn niet van plan daar aan mee te doen en kijken gewoon naar de momenten waarop een nieuwe fiets nodig is. Ik koop mijn nieuwe auto ook niet ter gelegenheid van mijn huwelijk of mijn 40e verjaardag. Een fiets is een vervoersmiddel.Mijn kinderen doen ook geen communie, maar op die manier heb ik wel eens een zo goed als nieuwe fiets van MP afgehaald voor kind in groep 4. Dat was ook een communie fiets, maar daar was nauwelijks op gefietst.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Fietsen geven wij niet voor verjaardagen. Wij kopen fietsen voor de oudste en schuiven ze door binnen het gezin. Zien ze heel erg als gebruiksvoorwerp.

Mijn oudste heeft inmiddels een fiets die niet meer doorgeschoven gaat worden (volwassen mast) maar die was echt nodig voor school en daarmee kon niet op de verjaardag gewacht worden.



Rugzakken ed kopen we ook gewoon als ze nodig zijn. Maar als ze ze niet nodig hebben en ze willen een andere, dan vragen ze ze voor hun verjaardag.
quote:Valia_1 schreef op 26 februari 2017 @ 01:58:

Ik heb hier geen echt vaste regels voor. Fietsen hebben ze hier wel eens op hun verjaardag gekregen maar ook wel eens tussendoor. Rugzak, dekbedovertrek, schoolspullen, knutselspullen, boeken hebben ze vaak tussendoor gekregen (als ze er aan toe waren) maar ook wel eens met verjaardag/kerst. Andersom krijgen ze ook wel eens zomaar speelgoed of zo tussendoor.

En ik vraag ze gewoon wat ze graag willen hebben. Ik kan dat wel redelijk inschatten wat ze leuk vinden en niet. Ik zou bijvoorbeeld geen echte kleding geven met feestelijke gelegenheden want dat interesseert ze gewoon weinig en dat zouden ze niet als een cadeau zien.



Praktische spullen zijn vaak ook deels noodzakelijk en ik ga niet wachten op een verjaardag/kerst als ze nu toe zijn aan een nieuwe fiets of de oude rugzak kapot is of ze geen kleurpotloden meer hebben. Dan vervang ik het gewoon. Mochten het net stuk of op zijn als ze jarig zijn dan vind ik het geen probleem om het op dat moment te geven.

Hoeveel kinderen heb je?



Is toch gek als ene kind een noodzaklijke nieuwe rugzak voor zijn verjaardag krijgt en het andere kind krijgt er zomaar een omdat zijn verjaardag nog een half jaar weg ligt. Kan het ene kind echt iets leuks vragen en het andere niet.



Wij geven minder uitbundige verjaardagscadeau's maar wel altijd iets wat ze echt graag willen. Alles wat noodzakelijk is krijgen ze gewoon op het moment dat het nodig is. En wasmachine is per slot van rekening ook niet mijn verjaardagscadeau.
quote:Blondie456 schreef op 23 februari 2017 @ 10:02:

Praktische dingen gewoon tussendoor. Ik zou mijn man ook bv geen boormachine voor zijn verjaardag gegeven hebben en hij mij geen strijkijzer.Ik wel. Waarom zooi geven als je ook iets nuttigs kan kopen? Was blij met mn airfryer.
Ik geef praktische dingen ook voor verjaardagen, maar als die net geweest zijn ga ik echt niet wachten tot de volgende verjaardag en geef ik die dus zomaar.
quote:Pluisi schreef op 26 februari 2017 @ 11:22:

[...]

Ik wel. Waarom zooi geven als je ook iets nuttigs kan kopen? Was blij met mn airfryer.Het ligt er voor mij dan wel een beetje aan of je het anders ook gewoon gekocht zou hebben. Met andere woorden of het echt noodzakelijk is. En stofzuiger is noodzakelijker dan een Nespresso apparaat. Ik heb mijn man dus wel een keer die Nespresso gegeven. We hadden immers nog een gewone koffiezetter voor een hele pot koffie in de kelder staan. Die Nespresso is dan echt voor de luxe.
Net hoe het uitkomt. Maar meestal niet.

En verder gewoon doen wat jij wil. Jouw portomonnee en jouw kind. Lekker boeien wat anderen daarvan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Verjaardagskleding is bij ons traditie.

Dat komt naast het andere cadeau. Of eigenlijk, iets van te voren. Samen een van de dagen voor de verjaardag de stad in om iets moois uit te zoeken, wat dan op de verjaardag voor het eerst aan mag.



Fietsen, ook fietsen die vervolgens doorgeschoven worden, zijn hier wel cadeaus. Waar de kinderen enorm blij mee zijn. Computer/laptop (nodig voor school) is ook een cadeau.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Pluisi schreef op 26 februari 2017 @ 11:22:

[...]





Ik wel. Waarom zooi geven als je ook iets nuttigs kan kopen? Was blij met mn airfryer.Het hoeft toch geen zooi te zijn. Voor verjaardagen geven we iets voor de persoon zelf en niet iets wat je toch wel zou kopen. Zo heb ik vaak sieraden gekregen of een duur parfum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven