Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en werken

26-02-2017 10:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Na veel zoeken toch maar even ergens vragen.

Ik zit in de bijstand en ben 50% afgekeurd. Ook woon ik weer tijdelijk bij mijn ouders met mijn kinderen, waardoor ik ook flink gekort wordt.

Ik ontvang 473 euro bijstand. Nu is mijn vraag als ik een baan vind van 20 uur, maar ik verdien minder dan wat ik nu krijg, wordt dit dan aangevuld? En er wordt nu alimentatie ingehouden. Krijg ik dat dan weer gewoon zelf of wordt dat dan nog ingehouden van het gedeelte wat zij betalen?



Hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is en dat iemand er meer over weet.
Informeer eens bij de gemeente, die weten dat beter dan wij.
Tenzij je nog onder het jeugdlook valt verdien je met 20 uur wel meer dan 473 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit wordt aangevuld tot de voor jou geldende norm.



En nee, alimentatie mag je er niet bovenop zelf houden dat is een voorliggende voorziening en wordt in mindering gebracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hera_ schreef op 26 februari 2017 @ 10:50:

Ja, dit wordt aangevuld tot de voor jou geldende norm.



En nee, alimentatie mag je er niet bovenop zelf houden dat is een voorliggende voorziening en wordt in mindering gebracht.Overigens is er wel een inkomstenvrijlating, er kan dan voor een bepaalde periode een percentage van je loon buiten beschouwing worden gelaten. Ik zou dit even neerleggen bij je gemeente voor de exacte voorwaarden.
Als je gaat werken en je loon plus alimentatie minder is dan de bijstandnorm die voor jou geld, 473 euro, wordt het aangevuld tot 473 euro. Ik denk alleen dat je met 20 uur in de week meer zal verdienen dan 473. Als je niet meer wordt aangevuld vanuit bijstand, komt de alimentatie nog bovenop je loon.
Het is beter voor je als je wat verder kijkt (een paar jaar ofzo) dan de situatie die ontstaat als jij nu een baan voor 20 uur vindt. Met 20 uur verdien je waarschijnlijk een stuk meer dan 473 euro. En misschien kun je over een paar jaar wel beter werk vinden, en meer uur. Dan zit je snel boven je huidige niveau. Misschien vind je zelfs een werkgever die in opleiding wil investeren, dan gaat het daarna nog sneller. Kortom, als je "berekenend" wil zijn, wees dan "berekenend" over een periode van een jaar of 7. Daar doe je jezelf echt een plezier mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:-jolijn- schreef op 26 februari 2017 @ 11:23:

Het is beter voor je als je wat verder kijkt (een paar jaar ofzo) dan de situatie die ontstaat als jij nu een baan voor 20 uur vindt. Met 20 uur verdien je waarschijnlijk een stuk meer dan 473 euro. En misschien kun je over een paar jaar wel beter werk vinden, en meer uur. Dan zit je snel boven je huidige niveau. Misschien vind je zelfs een werkgever die in opleiding wil investeren, dan gaat het daarna nog sneller. Kortom, als je "berekenend" wil zijn, wees dan "berekenend" over een periode van een jaar of 7. Daar doe je jezelf echt een plezier mee.

Ze zal wel niet om de zweetvoeten afgekeurd zijn.



TO overleg met je gemeente.
quote:7102 schreef op 26 februari 2017 @ 11:27:

[...]



Ze zal wel niet om de zweetvoeten afgekeurd zijn.

.



Ze zegt toch "misschien over paar jaar"?



Iemand kan toch herstellen? Vroeger was dat zo. Eens afgekeurd, voor altijd afgekeurd. Gelukkig voor de betrokkenen en de maatschappij dat dat veranderd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgekeurd, omdat ik een nierziekte heb. Mijn nierfunctie is nog 23%, dus ben snel moe.

Ik moet een baan zoeken voor 20 uur, maar ik moet starten met 10 uur verspreid over 5 dagen.

Ik heb nog even gekeken en de baan die ik nu op het oog heb is voor 12.5 uur per week. Ik zou dan iets minder dan 300 per maand ontvangen.



Krijg ik dan de resterende 173 van de gemeente aangevuld?
Waarom heb je geen Wajong/ Wia als je bent afgekeurd? Ik snap dat hele bijstand verhaal niet icm afkeuring.
quote:girl2425 schreef op 26 februari 2017 @ 11:50:

Ik ben afgekeurd, omdat ik een nierziekte heb. Mijn nierfunctie is nog 23%, dus ben snel moe.

Ik moet een baan zoeken voor 20 uur, maar ik moet starten met 10 uur verspreid over 5 dagen.

Ik heb nog even gekeken en de baan die ik nu op het oog heb is voor 12.5 uur per week. Ik zou dan iets minder dan 300 per maand ontvangen.



Krijg ik dan de resterende 173 van de gemeente aangevuld?Verdien je dan minder dan minimumloon? Wat is het fulltime bruto salaris voor deze baan?
quote:girl2425 schreef op 26 februari 2017 @ 11:50:

Krijg ik dan de resterende € 173 van de gemeente aangevuld?

Ja, de gemeente vult aan tot de bijstandsnorm waar je recht op hebt. Maar de alimentatie wordt ook in mindering gebracht.



Veel gemeenten doen er niet zo aan, maar je kunt vragen (evt. een beetje doordrammen) om vrijlating van een deel van je inkomsten

(artikel 31 PW lid 2 sub n: een half jaar 25% vrijlating,

sub r: 12,5 % na dat half jaar, omdat je alleenstaande ouder bent,

sub y, 15% daarna omdat je een urenbeperking hebt).
Op de website van de Nierstichting staat wel iets over werken/studeren/financiën. Misschien kunnen zij je adviseren over je mogelijkheden op middellangere termijn en misschien kunnen zij je helpen om een opleiding te vinden (of zelfs financieren) die jou een beter toekomstperspectief geven.

Mag je quoten van een andere website? Op www.nierstichting.nl staat dit:

"Voor mensen met een laag inkomen zijn extra uitgaven voor bijvoorbeeld (om)scholing een groot probleem. Onder voorwaarden en in samenwerking met Maatschappelijk Werk biedt de Nierstichting financiële steun, als andere landelijke en gemeentelijke regelingen hierin tekortschieten. Bel voor meer informatie en een aanvraagformulier voor financiële steun met 035 697 8000, of stuur een e-mail: sociaalbeleid@nierstichting.nl."
Alle reacties Link kopieren
Als je afgekeurd bent ontvang je WIA. Deels afgekeurd zeg je, dus misschien aanvullend bijstand? Klopt dat?

Ontvang je die 473 dan alleen vanuit de bijstand of vanuit de wia of beide?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
quote:Fee-de-Goede schreef op 26 februari 2017 @ 11:53:

Waarom heb je geen Wajong/ Wia als je bent afgekeurd? Ik snap dat hele bijstand verhaal niet icm afkeuring.Als je niet werkte toen je ziek werd krijg je geen Wia. Wajong moet je al ziek zijn geweest voor je 18de, beiden niet vanzelfsprekend dus.
quote:girl2425 schreef op 26 februari 2017 @ 11:50:



Krijg ik dan de resterende 173 van de gemeente aangevuld?Waarschijnlijk wel, maar er zal ook nog eerst bekeken worden of je nog extra recht op heffingskorting of Kindgebonden budget hebt omdat je werkt. Maar omdat je nu nog inwoont denk ik dat dit niet het geval is.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 26 februari 2017 @ 12:53:

[...]





Als je niet werkte toen je ziek werd krijg je geen Wia. Wajong moet je al ziek zijn geweest voor je 18de, beiden niet vanzelfsprekend dus.Ik ben vanuit de ww de ziektewet en daarna de wia ingegaan. Of bedoel jij überhaupt nooit gewerkt? Dan is het inderdaad een ander verhaal.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
quote:wiezel schreef op 26 februari 2017 @ 19:50:

[...]



Ik ben vanuit de ww de ziektewet en daarna de wia ingegaan. Of bedoel jij überhaupt nooit gewerkt? Dan is het inderdaad een ander verhaal.



Ww heb je vanwege werk....



Inderdaad dat je niet werkt of ww hebt ten tijde van dat je ziek wordt.
quote:girl2425 schreef op 26 februari 2017 @ 11:50:

Ik ben afgekeurd, omdat ik een nierziekte heb. Mijn nierfunctie is nog 23%, dus ben snel moe.

Ik moet een baan zoeken voor 20 uur, maar ik moet starten met 10 uur verspreid over 5 dagen.

Ik heb nog even gekeken en de baan die ik nu op het oog heb is voor 12.5 uur per week. Ik zou dan iets minder dan 300 per maand ontvangen.



Krijg ik dan de resterende 173 van de gemeente aangevuld?De alimentatie zal ook gekort worden. Als je dan nog steeds minder dan 173 euro hebt, wordt het aangevuld tot 473 euro.
quote:gizzmo-returns schreef op 26 februari 2017 @ 12:56:

[...]





Waarschijnlijk wel, maar er zal ook nog eerst bekeken worden of je nog extra recht op heffingskorting of Kindgebonden budget hebt omdat je werkt. Maar omdat je nu nog inwoont denk ik dat dit niet het geval is.Kindgebonden budget wordt in de bijstandsnorm niet meegenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven